[HUN] Vadászgépek beszerzése

Ez csak szigorúan magánvélemény.

A további román HASZNÁLT F-16 beszerzés nekem csak azt mutatja, hogy ők is jó ~15 évre beleragadnak az F-16-ba és rohadtul nincs pénzük F-35A-ra.
Vagy pontosabban fogalmazva, lenne, csak kitörne a parasztlázadás, ha erre tolnának el +5 mrd USD-t. Van annak máshol is helye.
Kb. 3 db F-35A árából történik most a flotta felbővítése.

Az, amit @rudi írt kb. nagyságrendileg helyes. Alig 1 mrd USD/EUR nagyságrendből tudsz ilyen használt F-16AM és Gripen C szerű gépekkel flottát bővíteni.
Ehhez képest ugyanekkora méretű F-35A csere alsó hangon hatszor többe kerül.

Kb., mint amit @Hpasp írt le, hogy hogyan lett itthon A full MiG-23MF 3 db (?) század helyett 1 db és mellé MiG-21BISz.-
Meg 400 db T-55AM korszerűsítés és 1 db T-72-es alakulat. Erre telt. a többiből lett a Gazdagrét és amire úgy ahogy jutott, a legvidámabb barakk létre.
És még ez is el lett szabotálva, mert ugye a Bastion ATGM nem gyütt vele...

Lengyelország egy 40 milliós ország, nagyobb, mint mi HUN és ROM együtt.
És ők a II. vh és más ok miatt komolyan veszik magukat, láthatóan. Nekik telik erre, hiszen ÚJ F-16 beszerzése is ~20+ éve történt már. Közben kihasználva koppig kifutott az Szu-22M3 és a MiG-29 9.12. Így jön most az F-35A, de az F-16C mellé.

Semmit nem ér a nagyon fejlett gép, ha nagyon kevés van belőle, szélsőségesen alacsony mennyiséggel nem lehet őket még keverve se használni más gépekkel. Románia területileg is nagy, V korszerűsítési csomag is létezik, hát megoldják a kérdés egy időre ezzel. Ameddig nem terveznek réteges csapatlégvédelmek nekimenni, hanem a haza légtérvédelme a cél és a CAS védekezésben, addig az F-16AM-mel is ellesznek még. Egy ideig. Egyik szomszédjuk sem gazdag és tervez F-35 beszerzést, az orosz Szu-57 meg szinte csak blöffnek tekinthető.

2010-ben ment a vetítés, hogy új hajtóművel 2018-ban már két század lesz.
2022-ben vagyunk lassan és még gyengébb változatából sincs két század.
Az F-35-öt meg fossa ki magából a jenki.
Amit beszerez az ex. keleti blokkban POL, meg a gazdag nyugatiak.
Aztán a használt gépek mennek keletre, ahogy a használ autók.

Vegyük azt is észre, hogy ezen gépek eladásából részben finanszírozható az F-35 program.
Ok, nem a világ teteje, de a pénz az pénz. A norvégoknak ebből kijön úgy 3 db F-35A és sok ezer óra repülés.
Oláhok pontosan ezt is mondják.Nincs most pénzük F35.re,a norvég F16ok áthidalómegoldás.2030 után szeretnének beszerezni F35öt.
Hogy aztán a tervből mi lesz,azt majd a maga idejében meglátjuk.
 
A szoftverrel történő észlelési táv növekedés csak azt jelenti, hogy a hardverben volt tartalék.
De ezzel egy vadászgépbe épített radar ettől a fizikát nem tudja meghágni.

Az a 20-30% észlelési táv növekedés égháttérben repülő cél ellen volt, ami 0 dBsm RCS tartományban volt. Egy -30 dBSm cél ellen ez kb. azt jelenti, hogy 15 km helyett mondjuk 17 km-re jön ki az észlelés. A hajadra kenheted.

Ez jó marketing duma.
A valóság meg az, hogy mindenki, aki csak tud stealth gépet szerez vagy fejleszt.
Biztos merő poénból.
Akkor azt is megkérdezem, hogy a már megvett stealth gépet hogyan teszed mév stealthebbé?
Csak mert közben mindenki, aki csak él és mozog, passzív radarokat szenzorfúziós érzékelő rendszereket fejleszt. Meg soha nem látott pénzek vannak az EW és a SIGINT fejlesztésekben.
Azt az ellentmondást hogyan gondolod feloldani, hogy egy lopakodó UAV mindig sokkal kisebb radarkeresztmetszettel fog rendelkezni, mint egy emberes stealth gép?
Tehát amikor megjelennek a Loyal Wingman szerű harci drónok, akkor gyakorlatilag az F-35 festése gyakorlatilag feleslegessé válik. (Annak minden nyűgjével)
Ez kb. ugyan az az analógia, mint a harci helikopterek páncélozása.
Egy ideig volt értelme, de rakéta ellen oly mindegy a helikopter páncéljának vastagsága. Így már inkább csak kolonc.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Ennyi baromságot egy kommentben...
Inkább csak told a politikai kommenteket, mert a katonai repülésről láthatólag lövésed nincs, ha ilyen bugyutaságokat képes voltál kritika nélkül leírni.
Ahogy már kétszer leírtam és az elején is jeleztem az Aero magazinban megjelenteket foglaltam össze.
 
Állítólag 50m dolcsi az ára T50-A-nak könnyü kiképző elfogó vadászgép. Szerintem van benne USA-beszállítás.. Az F35-őt szerintem a jelenlegi USA vezetés nem is adna mi meg ekkora égést nem vállalunk be.
Hogy a tökömbe jön ez ide?
Veled komolyan olyan beszélgetni, mint amikor a Markos-Nádas duót hallgatod, és néha belebrummogott Boncz Géza.
Totál marhaságot nyögött be mindig, de Markosék becsurrantottak a röhögéstől... :D :D:D
 
Ahogy már kétszer leírtam és az elején is jeleztem az Aero magazinban megjelenteket foglaltam össze.
Nem is személyednek szólt sem molni, sem az én kritikám, hanem e sorok megalkotójának.
Csak páran itt próbálnak érzelmileg manipulálni és embereket lejárati ilyen bemagyarázásokkal (amúgy elég szarul).

Ezt szerintem nagyon jól összefoglaltad.

Az F-35 lesz az 5. Generációs F-16 és a NATO tagállamok zömének (vagyis a teljes NATO-nak) ez lesz az alapgépe ahogy szépen csökken az ára. Ez a 2030-as évek realitása. És a FCAS programban részt vevő országoknak kurvára fel kell kötni a gatyát ha ebből a tortából egy kis szeletet ki akarnak szedni.

Ez lenne a legjobb.
A román öregebb F-16 flottát a jelenlegi modernizált + 1 további század (akár E/F) Gripen remekül lecounterelné a belengetett korszerűsítéssel és fegyverzettel.
Ha viszont bárkinek lesz hamar F-35, már nem érik meg az árukat, márpedig erről beszélnek a szomszédban (remélem hülyeséget).
Részemről erre gondoltam, de én paranoid vagyok...
 
OFFTOPIC Szerintem eleve rossz a topic, nem vadászgépben kellene gondolkodni, az MH-nak inkább drónokra kellene gyúrnia, és elkezdeni drónpilótákat képezni, hogy legyenek mire megérkezik valami. Látom sokaknál már magyar felségjeles F35 a háttérkép, és erre merül álomba esténte, de ezt nem tartom realisztikusnak, sem a fegyvernem jelentős felduzzasztását. Meg értelmét sem sokat látnám, és ez az a fegyvernem, amit a legdrágább üzemben tartani nagy létszámban, ugyanakkor már látszik, hogy a következő generáció már opcionális pilótákkal fog csak érkezni.
 
OFFTOPIC Szerintem eleve rossz a topic, nem vadászgépben kellene gondolkodni, az MH-nak inkább drónokra kellene gyúrnia, és elkezdeni drónpilótákat képezni, hogy legyenek mire megérkezik valami. Látom sokaknál már magyar felségjeles F35 a háttérkép, és erre merül álomba esténte, de ezt nem tartom realisztikusnak, sem a fegyvernem jelentős felduzzasztását. Meg értelmét sem sokat látnám, és ez az a fegyvernem, amit a legdrágább üzemben tartani nagy létszámban, ugyanakkor már látszik, hogy a következő generáció már opcionális pilótákkal fog csak érkezni.
Egy a drónok picit túl általános, mert ez a kézből indított mikro heliik a Global Hawk-ig mindent jelent.
 
Akkor azt is megkérdezem, hogy a már megvett stealth gépet hogyan teszed mév stealthebbé?
Nagyjából sehogy, esetleg lehet picit jobb festés, de a geometriai stealth adott.
Egy nem stealth géppel meg mi a fenét csinálsz? Ja, semmit.

Bocs, de ez tipikus kretének által felhozott hülyeség, hogy a stealth gép nem lehet még stealth-ebb.
És a többi, ami eleve nem is az?
Csak mert közben mindenki, aki csak él és mozog, passzív radarokat szenzorfúziós érzékelő rendszereket fejleszt.
És? Mindegyik időjárásfüggő az IR megoldások.
A passzív radarokkal is kérlek mást fárassz.
Meg soha nem látott pénzek vannak az EW és a SIGINT fejlesztésekben.
Ez rizsának szép. Aminek mi köze van ahhoz, hogy neked track-et kell képezni olyan környezetben, ahol nem egy cél van, hanem lehet 20-40 db és zavarnak összevissza. Te tényleg azt hiszed, hogy ezek a repcsik ellen vannak? Ha a cél nem sugároz ki, akkor te mit akarsz bemérni vele? Vagy csak a célok töredéke, mert a kötelékben 1-2 gép használ radart a többi meg kussol és kapja data linken az adatot?
Azt az ellentmondást hogyan gondolod feloldani, hogy egy lopakodó UAV mindig sokkal kisebb radarkeresztmetszettel fog rendelkezni, mint egy emberes stealth gép?
És ezt miből vezetted le?
Tehát amikor megjelennek a Loyal Wingman szerű harci drónok, akkor gyakorlatilag az F-35 festése gyakorlatilag feleslegessé válik. (Annak minden nyűgjével)
És ezt miből vezetted le?

Ez kb. ugyan az az analógia, mint a harci helikopterek páncélozása.
Egy ideig volt értelme, de rakéta ellen oly mindegy a helikopter páncéljának vastagsága. Így már inkább csak kolonc.
A világ helikoptereinek nagy része mindig is gyak. páncélozatlan volt.
A COIN környezetben kaptak olyan "páncélt", ami talán egy kézifegyvert megfogja, de semmi több.
A jenki harci heliken szinte semmiféle páncélozás nincs.
A Mi-28 van eszetlenül elvileg, értelme szerintem semmi.

De mi köze van a páncélnak a stealth-hez? Semmi.
A páncél nem rejt, a stealth meg igen.
A stealth annyira avult el, hogy az F-117 megjelenése óta duma az van, de valódi ellenszert senki nem talált ki.
Van Nyebo-M teniszpálya méretű antennával és ideális esetben 100 km észlelési távolsággal.
Amikor egy nem stealth gépet egy néhány m2-es radar meg 200 km-ről is követésbe besz.

Ej...
De te azon rugózól, hogy nem lehet még lopakódbb egy gép, amit az Sz-400 MFR-je sem érzékel ~ 30 km-nél távolabb zavarásmentes környezetben, ami nettó sci-fi feltételezés.

Az a baj, hogy láthatólag nem ismered a rakéta kinematika korlátai és mivel jár az, ha a folyamatos track megszűnik.
 
Akkor azt is megkérdezem, hogy a már megvett stealth gépet hogyan teszed mév stealthebbé?
Csak mert közben mindenki, aki csak él és mozog, passzív radarokat szenzorfúziós érzékelő rendszereket fejleszt. Meg soha nem látott pénzek vannak az EW és a SIGINT fejlesztésekben.
Azt az ellentmondást hogyan gondolod feloldani, hogy egy lopakodó UAV mindig sokkal kisebb radarkeresztmetszettel fog rendelkezni, mint egy emberes stealth gép?
Tehát amikor megjelennek a Loyal Wingman szerű harci drónok, akkor gyakorlatilag az F-35 festése gyakorlatilag feleslegessé válik. (Annak minden nyűgjével)
Ez kb. ugyan az az analógia, mint a harci helikopterek páncélozása.
Egy ideig volt értelme, de rakéta ellen oly mindegy a helikopter páncéljának vastagsága. Így már inkább csak kolonc.
Ja.Csak az a gond,hogy 40 év alatt nem sikerűlt olyan rendszert,ami anulálná a stealth gépeket.......
Ja,csak amig nincs MI,márpedig az nincs,addig lehetetlen olyan dront fejleszteni,ami felveszi a versenyt az ember vezette géppel.
És valójában a vezető hatalmak továbra is számolnak a harci helikopterekkel,és fejlesztik is őket,mert szükség van rájuk.A dronok azokat sem szoritják ki belátható időn belül,hanem kiegészitik.
 
Saját véleményem szerint, tény, hogy az 5 gen. repülőgépek terjednek el a világon a közép és nagyhatalmaknál (mert Ők megengedhetk), illetve a gazdagabb államoknál (Svájc, Norvégia) ugy hogy szük előbbinek nincs rá szüksége. Utóbbi ahogy a finnek is, meg ténylegesen egy orosz expanziót éreznek a sarkvidéken. Valószínüleg a svéd is venne, ha nem lenne repülőipara. (Ahogy most Patriotot is beszereztek.). Új gép beszerzésére én sem költenék sokat, ugyanakkor vegyük észre, hogy kompromisszummal, légtérvédelemre, légirendészeti feladatokra a modernizált Griff C/D és az letárolt airframe-s, és egyéb alkatrészekből összeépített C/D+ reális védelem számunkra, valamint a Griff jó bombahordozó is akár környéken, akár expedíciós feladatban is, ha már az 5. gen gépek lerombolták az ellenség légvédelmét (márha ilyen kéne a koalíciós műveletben). gyakorlatilag elvégezheitk ua. mint az F-15/16/Rafale/EF gépek is a NATO-ban. De nekünk nem szükséges jóval nagyobb bekerülési és nagyobb költségű repült órás repülőgép, ha nem akarunk bajszot akasztani az oroszokkal. Márpedig a környező államoknak nincs és nem is lesz pénze F-35-re... A polák bárataink középhatalom, nagyobb GDP, terület, népesség - és orosz fóbia, amerikai dörgölőzés, mert a EU német/francia technika helyett erre tették le a voksot, elsősorban ameirkai lobby és az ott élő lengyelek miatt. Ja persze azért nekik is megy katonai segély, meghát Ők engedték az ellenrakéta és akár csapásmérő robotrepülőgép támaszpontot is az USA-nak, (a románok mellett).
Tehát nekünk két század griff legalább 15-20 évre megoldaná a légirendészet, a koalíciós műveletekben való részvételt (Akik F-35-re kardoskodnak azok miért nem akarnka Merlint, AH-64-est, meg UH-60M-t, Chinookot. Azok is jobbak tisztán katonia-technikai szempontnól a H145M-nél és a 225M-nél, de utóbbi gazdaságosabb, meg európai.

Még annyi, hogy a svéd a diplomáciában, marketingben kurva gyenge, lásd macron hány helyre el tudta szóratni a hasonló paraméterekkel rendelkező Rafale-t, (minden beszerzést nyer, ahol nincs F-35 (mert nem vehetnek). Érdekes módon a SAAB meg veszit, mert a politika nem segíti az eladásait.
 
Állítólag 50m dolcsi az ára T50-A-nak könnyü kiképző elfogó vadászgép. Szerintem van benne USA-beszállítás.. Az F35-őt szerintem a jelenlegi USA vezetés nem is adna mi meg ekkora égést nem vállalunk be.
Szerintem bármit eladnak. 20 éve is azon sértődtek meg, hogy nem tőlük vásároltunk.
 
A további román HASZNÁLT F-16 beszerzés nekem csak azt mutatja, hogy ők is jó ~15 évre beleragadnak az F-16-ba és rohadtul nincs pénzük F-35A-ra.
Vagy pontosabban fogalmazva, lenne, csak kitörne a parasztlázadás, ha erre tolnának el +5 mrd USD-t.
A Románok egy elég világos menetrendet vázoltak fel:
  • most lesz 3 sz.d. (49 db) F-16 gépük, mert nincs pénzük F-35-re. DE világosan leírták hogy a cél az F-35. Az F-35 beszerzés átfutási ideje 5-6 év (lsd. Finnek), vagyis ha 10 év múlva (amikor a mostani F-16 ok végleg kifutnak) F-35 öst szeretnének repülni akkor azt 4-5 éven belül meg kell rendelniük.
  • a mi Gripenjeink még félidősek sincsenek, azzal az éves terheléssel amit kapnak még bőven repülhetnek akár további 20 évig is.
Rajtunk semmiféle olyan nyomás nincs mint a Románokon, vagyis hogy a gépeket 10 év múlva muszály cserélni.

A magyar politikának azt a kérdést kell megválaszolni hogy a kis K.Eui.i fegyverkezési versenyben kell e, akarjuk e ellensúlyozni a légierő terén jelentkező egyre nyilvánvalóbb technikai és mennyiségi lemaradásunkat?

  • Ha a válasz NEM: semmi gond, $1 milliárd elköltésével a mostani 14 gépes Gripen flotta olyan technikai szintre hozható hogy kényelmesen el légirendészkednek vele még vagy 20 évig. Kevesebb mint $1 millárdból megoldható a dolog.

  • Ha a válasz IGEN: na akkor lehet elkezdeni gondolkozni azon hogy hogyan?
Két alternatíva lehet:
a.) a meglévő Gripen C/D tipus mennyiségi és minőségi növelése
b.) F-35 (meglévő Gripenek leállítása)

Az biztos hogy a mostani Gripenek velünk maradnak az életük végéig, eladni nem fogjuk tudni őket, úgyhogy egy F-35 beszerzés esetén le kellene állítanunk őket.
Az én véleményem szerint egy vegyes flotta üzemeltetése ( Gripen C/D - Gripen E/F vagy Gripen C/D és F-35) olyan költségekkel járna hogy az gyakorlatilag kizárható.
a meglévő Gripen C/D flotta mennyisége egyszerűen és kis klts.gel bővíthető használt Svéd gépekkel (szerintem kb. $30 millió / gép)
a Gripen C/D gépek ismét csak elviselhető klts.gel ($30 millió / gép) olyan technikai szintre hozhatók hogy még 20 évig, ebben a K.Eu.i térségben F-16 ok ellenében megállják a helyüket.
A flotta bővítés - minimum még egy sz.d. nyi gép - , korszerűsítés, fegyverzet együtt szerintem kihozható $3 milliárdból


F-35 beszerzés esetén látjuk az árkat, $150 millió/gép (supporttal együtt természetesen...)
1 sz.d. F-35 beszerzésének az égvilágon semmi értelme mert 1 sz.d. egyszerűen kevés ahhoz hogy egy háborúban jelentkező minden feladaot el lehessen látni. Valahol 30-40 db között van az a minium mennyiség amitől kezdve értelmezni lehet a légierő fogalmát.
30-40 F-35 = $4.5 - 6 milliárd - ezt a számot tesség ízlelgetni és összehasonlítani az előző alternatívákkal!
Uff, én beszéltem :)
 
Tehát nekünk két század griff legalább 15-20 évre megoldaná a légirendészet
Erre még sok is,egy superszónikus harci-gyakorló is elég lenne.
koalíciós műveletekben való részvételt
Jelképes szinten vagyunk e téren,nincs igazi jelentősége
Griff jó bombahordozó is akár környéken
gyakorlatilag elvégezheitk ua. mint az F-15/16/Rafale/EF gépek is
Hát ez az,hogy nem.Egyszerűen a mérete miatt.Kicsi,kis teljesitményű gép.Még az öreg F16MLU is körberöhögi e téren.Kevés hatótáv,kevés függesztő,kevés teherbirás.kicsi harcászati hatósugár.Mint anno az F5 a Mirage és F4 gépek között.Szó se róla,ügyes kis gép volt az F5,az egyik kedvencem.De a teherbirása,harcászati hatósugara fasorban sincs egy kortárs Mirage V vagy F1 géphez képest,az F4nek meg csak jelenthetett.Egyszerűen a mérete miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 250805
A Románok egy elég világos menetrendet vázoltak fel:
  • most lesz 3 sz.d. (49 db) F-16 gépük, mert nincs pénzük F-35-re. DE világosan leírták hogy a cél az F-35. Az F-35 beszerzés átfutási ideje 5-6 év (lsd. Finnek), vagyis ha 10 év múlva (amikor a mostani F-16 ok végleg kifutnak) F-35 öst szeretnének repülni akkor azt 4-5 éven belül meg kell rendelniük.
  • a mi Gripenjeink még félidősek sincsenek, azzal az éves terheléssel amit kapnak még bőven repülhetnek akár további 20 évig is.
Rajtunk semmiféle olyan nyomás nincs mint a Románokon, vagyis hogy a gépeket 10 év múlva muszály cserélni.

A magyar politikának azt a kérdést kell megválaszolni hogy a kis K.Eui.i fegyverkezési versenyben kell e, akarjuk e ellensúlyozni a légierő terén jelentkező egyre nyilvánvalóbb technikai és mennyiségi lemaradásunkat?

  • Ha a válasz NEM: semmi gond, $1 milliárd elköltésével a mostani 14 gépes Gripen flotta olyan technikai szintre hozható hogy kényelmesen el légirendészkednek vele még vagy 20 évig. Kevesebb mint $1 millárdból megoldható a dolog.

  • Ha a válasz IGEN: na akkor lehet elkezdeni gondolkozni azon hogy hogyan?
Két alternatíva lehet:
a.) a meglévő Gripen C/D tipus mennyiségi és minőségi növelése
b.) F-35 (meglévő Gripenek leállítása)

Az biztos hogy a mostani Gripenek velünk maradnak az életük végéig, eladni nem fogjuk tudni őket, úgyhogy egy F-35 beszerzés esetén le kellene állítanunk őket.
Az én véleményem szerint egy vegyes flotta üzemeltetése ( Gripen C/D - Gripen E/F vagy Gripen C/D és F-35) olyan költségekkel járna hogy az gyakorlatilag kizárható.
a meglévő Gripen C/D flotta mennyisége egyszerűen és kis klts.gel bővíthető használt Svéd gépekkel (szerintem kb. $30 millió / gép)
a Gripen C/D gépek ismét csak elviselhető klts.gel ($30 millió / gép) olyan technikai szintre hozhatók hogy még 20 évig, ebben a K.Eu.i térségben F-16 ok ellenében megállják a helyüket.
A flotta bővítés - minimum még egy sz.d. nyi gép - , korszerűsítés, fegyverzet együtt szerintem kihozható $3 milliárdból


F-35 beszerzés esetén látjuk az árkat, $150 millió/gép (supporttal együtt természetesen...)
1 sz.d. F-35 beszerzésének az égvilágon semmi értelme mert 1 sz.d. egyszerűen kevés ahhoz hogy egy háborúban jelentkező minden feladaot el lehessen látni. Valahol 30-40 db között van az a minium mennyiség amitől kezdve értelmezni lehet a légierő fogalmát.
30-40 F-35 = $4.5 - 6 milliárd - ezt a számot tesség ízlelgetni és összehasonlítani az előző alternatívákkal!
Uff, én beszéltem :)
Eljön az az idő amikor mi leszünk meg Svédek Gripen üzemeltetők állítólag mi mindenből a legjobbat akarjuk de én nem értek hozzá amúgy is ez egy makett légierő. Sok Sok Tucanót meg T50-A avval királyok leszünk. :D
 
Jókat reherészek egyes kommentek miatt.... Ha még azt sem látjátok, hogy tavaly vettünk 40 db F-35-öt, akkor, mit mondjak? Jaaaaa.... azért nem láthatók, mert STEALTH....... :)
 
A Románok egy elég világos menetrendet vázoltak fel:
  • most lesz 3 sz.d. (49 db) F-16 gépük, mert nincs pénzük F-35-re. DE világosan leírták hogy a cél az F-35. Az F-35 beszerzés átfutási ideje 5-6 év (lsd. Finnek), vagyis ha 10 év múlva (amikor a mostani F-16 ok végleg kifutnak) F-35 öst szeretnének repülni akkor azt 4-5 éven belül meg kell rendelniük.
  • a mi Gripenjeink még félidősek sincsenek, azzal az éves terheléssel amit kapnak még bőven repülhetnek akár további 20 évig is.
Rajtunk semmiféle olyan nyomás nincs mint a Románokon, vagyis hogy a gépeket 10 év múlva muszály cserélni.

A magyar politikának azt a kérdést kell megválaszolni hogy a kis K.Eui.i fegyverkezési versenyben kell e, akarjuk e ellensúlyozni a légierő terén jelentkező egyre nyilvánvalóbb technikai és mennyiségi lemaradásunkat?

  • Ha a válasz NEM: semmi gond, $1 milliárd elköltésével a mostani 14 gépes Gripen flotta olyan technikai szintre hozható hogy kényelmesen el légirendészkednek vele még vagy 20 évig. Kevesebb mint $1 millárdból megoldható a dolog.

  • Ha a válasz IGEN: na akkor lehet elkezdeni gondolkozni azon hogy hogyan?
Két alternatíva lehet:
a.) a meglévő Gripen C/D tipus mennyiségi és minőségi növelése
b.) F-35 (meglévő Gripenek leállítása)

Az biztos hogy a mostani Gripenek velünk maradnak az életük végéig, eladni nem fogjuk tudni őket, úgyhogy egy F-35 beszerzés esetén le kellene állítanunk őket.
Az én véleményem szerint egy vegyes flotta üzemeltetése ( Gripen C/D - Gripen E/F vagy Gripen C/D és F-35) olyan költségekkel járna hogy az gyakorlatilag kizárható.
a meglévő Gripen C/D flotta mennyisége egyszerűen és kis klts.gel bővíthető használt Svéd gépekkel (szerintem kb. $30 millió / gép)
a Gripen C/D gépek ismét csak elviselhető klts.gel ($30 millió / gép) olyan technikai szintre hozhatók hogy még 20 évig, ebben a K.Eu.i térségben F-16 ok ellenében megállják a helyüket.
A flotta bővítés - minimum még egy sz.d. nyi gép - , korszerűsítés, fegyverzet együtt szerintem kihozható $3 milliárdból


F-35 beszerzés esetén látjuk az árkat, $150 millió/gép (supporttal együtt természetesen...)
1 sz.d. F-35 beszerzésének az égvilágon semmi értelme mert 1 sz.d. egyszerűen kevés ahhoz hogy egy háborúban jelentkező minden feladaot el lehessen látni. Valahol 30-40 db között van az a minium mennyiség amitől kezdve értelmezni lehet a légierő fogalmát.
30-40 F-35 = $4.5 - 6 milliárd - ezt a számot tesség ízlelgetni és összehasonlítani az előző alternatívákkal!
Uff, én beszéltem :)
Árulja már el valaki,mi a frászért kell félni a vegyes flottátol?Eleve azért alakitanak ki vegyes flottákat,mert nem tudják a nagyobb teljesitményű gépböl kifizetni a szükséges mennyiséget.Vagyis sporolásbol......
A kiszolgáló eszközök nagyrésze ugyan az.Fegyverzet ugyan az.Karbantartásnál van eltérés.De ha az üzemköltsége az olcsóbb tipusnak eleve jóval kisebbb (különben nincs is értelme rendszeresiteni),akkor azon nem fog különösebben változtatni,hogy lesz pár olyan specialista,ki csak az egyik géptipushoz ért.
A világban egy rakat légierő tart párhuzamosan tipusokat,kis légierők is.Helikoptereknél mi a frászért nem kiabáltok ellene?Ugyan az a helyzet,csak egy szinttel lejjebb.
 
Árulja már el valaki,mi a frászért kell félni a vegyes flottátol?Eleve azért alakitanak ki vegyes flottákat,mert nem tudják a nagyobb teljesitményű gépböl kifizetni a szükséges mennyiséget.Vagyis sporolásbol......
A kiszolgáló eszközök nagyrésze ugyan az.Fegyverzet ugyan az.Karbantartásnál van eltérés.De ha az üzemköltsége az olcsóbb tipusnak eleve jóval kisebbb (különben nincs is értelme rendszeresiteni),akkor azon nem fog különösebben változtatni,hogy lesz pár olyan specialista,ki csak az egyik géptipushoz ért.
A világban egy rakat légierő tart párhuzamosan tipusokat,kis légierők is.Helikoptereknél mi a frászért nem kiabáltok ellene?Ugyan az a helyzet,csak egy szinttel lejjebb.
Igen, bakker csak ezt nem 10 + 20 db géppel adják elő...
Nézzed már meg, hogy a hidegháború alatt az átmeneti időszakokat leszámítva, Hollandia, Belgium és ilyen országok mit üzemeltettek.
1 db típus akkor is, ha ~100 db táji volt belőle, nagyon kevés kivételtől eltekintve, mint pl. Dánia. 140 táji Holland F-104 után jött 100 db F-16.

Erre te kitalálod, mert a USAF vagy Malajzia vegyesfelvágottat tol, csináljuk mi is?
Nem tudom, hogy ez vagy a Kfir mádiánd -e a viccesebb.
 
Bocs, de ez tipikus kretének által felhozott hülyeség, hogy a stealth gép nem lehet még stealth-ebb.
És a többi, ami eleve nem is az?
Ok, csak nem értetted meg a lényeget.
Pont erre írtam a gépek rejtő szinét. Ha van egy az új technológiák szempontjából X (nem stealth) és egy X+0,0005 (stealth) értékű gép, miközben életciklusra vetítve feleannyiból jön ki az X éretékű, akkor szerinted megéri az X+0,0005-öset rendszeresíteni.
OK, karajul néz ki. Ahogy a erdei camo-s harciheli is.
És? Mindegyik időjárásfüggő az IR megoldások.
A passzív radarokkal is kérlek mást fárassz.
Én nem fárasztalak, de lehet, hogy utána kellene nekik nézni!
Ez rizsának szép. Aminek mi köze van ahhoz, hogy neked track-et kell képezni olyan környezetben, ahol nem egy cél van, hanem lehet 20-40 db és zavarnak összevissza. Te tényleg azt hiszed, hogy ezek a repcsik ellen vannak? Ha a cél nem sugároz ki, akkor te mit akarsz bemérni vele? Vagy csak a célok töredéke, mert a kötelékben 1-2 gép használ radart a többi meg kussol és kapja data linken az adatot?
Nem az lesz a kunszt, hogy egyikkel vagy a másikkal érzékelik a célt, hanem, hogy rendelkezésre áll olyan számítási teljesítmény, amivel egy szenzorfúzióval és mesterséges intelligenciával képesek lesznek a töredék jelekből (jöhet az radar visszaverésből, infra érzékelőkből, vagy akár EW adatokból) pontos helyzetképet összerakni.
És ezt miből vezetted le?
Ha ugyan azt a technológát, alakot megcsinálod 1/3-ad méretben, akkor ugye annak sosem lesz nagyobb a radarkeresztmetszete.
És ezt miből vezetted le?
Amiért a H145M-nek felesleges lesz a légvedelem hatókörén belülre kerülni, amennyiben megkapja a MUM-T -re alkalmassá tevő berendezéseket.
De mi köze van a páncélnak a stealth-hez? Semmi.
A páncél nem rejt, a stealth meg igen.
A stealth annyira avult el, hogy az F-117 megjelenése óta duma az van, de valódi ellenszert senki nem talált ki.
Analógia. Nem azonosság.
A páncél véd, de egyre korlátozottabban.
A stealth is véd, csak rohamosan romló arányban.

A stealth annyira avult el, hogy az F-117 megjelenése óta duma az van, de valódi ellenszert senki nem talált ki.
Van Nyebo-M teniszpálya méretű antennával és ideális esetben 100 km észlelési távolsággal.
Attól, hogy te le vagy maradva az új fejlesztésekkel, az lényegében mindegy.
Tessék, 2019-es cikk!!!

Szerinted miért kellett rohamtempóban és stikában elindítani az NGAD programot? És várhatóan miért nem fogják az eredeti mennyiséget lerendeleni a a Lockheedtől. Vagy hogy miért vetemedhettek egyáltalán arra, hogy a F-15-ösöket rendeltek, ahelyett, hogy bérbe gyártattak volna a Boeinggel is F-35 alkatrészeket, hogy végre felpörögjön a gépek szállítása.
 
Ja.Csak az a gond,hogy 40 év alatt nem sikerűlt olyan rendszert,ami anulálná a stealth gépeket.......
Ja,csak amig nincs MI,márpedig az nincs,addig lehetetlen olyan dront fejleszteni,ami felveszi a versenyt az ember vezette géppel.
És valójában a vezető hatalmak továbra is számolnak a harci helikopterekkel,és fejlesztik is őket,mert szükség van rájuk.A dronok azokat sem szoritják ki belátható időn belül,hanem kiegészitik.
Akkor neked meg beteszem magyarra fordítózva.
 
  • Vicces
Reactions: Negan