Űrkutatás

Roscosmos dolgozik az Angara egy változatán visszatérő blokkokkal
"Van egy ötletünk, amely az, hogy megvizsgálhatnánk az Angara-val való munka lehetőségét az első fokozatú csomag visszaküldhetőségének szempontjából, anélkül, hogy felosztanánk, anélkül, hogy külön univerzális rakétamodulokra szétszórnánk" - mondta Rogozin a Moszkvai Korolev olvasmányok plenáris ülésén.
 
Roscosmos dolgozik az Angara egy változatán visszatérő blokkokkal
"Van egy ötletünk, amely az, hogy megvizsgálhatnánk az Angara-val való munka lehetőségét az első fokozatú csomag visszaküldhetőségének szempontjából, anélkül, hogy felosztanánk, anélkül, hogy külön univerzális rakétamodulokra szétszórnánk" - mondta Rogozin a Moszkvai Korolev olvasmányok plenáris ülésén.
Talán először használhatóra kellene kalapálni a mostani felállást.
 
Ez a meccs még nincs lefújva..

Az FTC (Federal Trade Commission) pert indít az Aerojet Rocketdyne Lockheed Martin általi felvásárlását blokkolandó. Az eljárás elindítása előtt a DoD-vel együttműködve vizsgálták a tranzakciót.

"Az Ügynökség arra törekszik, hogy megakadályozza a világ legnagyobb védelmi vállalkozóját abban, hogy felszámolja az utolsó független amerikai rakétahajtómű-gyártót mert a Lockheed arra használhatja az Aerojet feletti irányítást, hogy ártson a rivális védelmi vállalkozóknak, és tovább konszolidálja a nemzetbiztonság szempontjából kritikus piacokat."

Az Aerojet Rocketdyne részéről már korábban jelezték, hogy várható az FTC eljárás aminek nyomán a cég részvényei nagyot estek.
Az üzlet ellen a Rayteon tiltakozott leghangosabban.

 
Roscosmos dolgozik az Angara egy változatán visszatérő blokkokkal
"Van egy ötletünk, amely az, hogy megvizsgálhatnánk az Angara-val való munka lehetőségét az első fokozatú csomag visszaküldhetőségének szempontjából, anélkül, hogy felosztanánk, anélkül, hogy külön univerzális rakétamodulokra szétszórnánk" - mondta Rogozin a Moszkvai Korolev olvasmányok plenáris ülésén.
Brrr...
Szóval a kinyilatkozás lényege, hogy úgy szeretnék az Angara URM-1-es fokozatait (a középső és négy körülötte lévőt), hogy nem választják le a külsőket, hanem egy blokként térne vissza az öt URM-1-es.

A probléma ott kezdődik, hogy még csak a lehetőséget vizsgálják, vagyis nem kidolgozott, előre haladott tervet említ meg, hanem egy ötletelés lehetőségét.
Aztán ott folytatódik, hogy a fő kérdés leginkább az, hogy hogyan hozzák vissza? Az öt fokozat túl nagy egyben, hogy a levegőben elkapják (lásd SpaceX korai Falcon 9 és a RocketLab Electron újrafelhasználási koncepció), ha leszáll, akkor hajtóanyag és lábak kellenének. Plusz hova fog leszállni?

Ez inkább tűnik Rogozin újabb agymenésének. Az egyik meetingen valaki felvetett valamit, majd a főnök meg felkapta és bejelentette.
A célját elérte: újra az orosz űrprogram meg sose valósuló ötletei csámcsogásnak 12 percig...
 
Brrr...
Szóval a kinyilatkozás lényege, hogy úgy szeretnék az Angara URM-1-es fokozatait (a középső és négy körülötte lévőt), hogy nem választják le a külsőket, hanem egy blokként térne vissza az öt URM-1-es.

A probléma ott kezdődik, hogy még csak a lehetőséget vizsgálják, vagyis nem kidolgozott, előre haladott tervet említ meg, hanem egy ötletelés lehetőségét.
Aztán ott folytatódik, hogy a fő kérdés leginkább az, hogy hogyan hozzák vissza? Az öt fokozat túl nagy egyben, hogy a levegőben elkapják (lásd SpaceX korai Falcon 9 és a RocketLab Electron újrafelhasználási koncepció), ha leszáll, akkor hajtóanyag és lábak kellenének. Plusz hova fog leszállni?

Ez inkább tűnik Rogozin újabb agymenésének. Az egyik meetingen valaki felvetett valamit, majd a főnök meg felkapta és bejelentette.
A célját elérte: újra az orosz űrprogram meg sose valósuló ötletei csámcsogásnak 12 percig...
Onnan számíthatjuk majd az orosz űripar(nak nem a felívelését, hanem) a gödörből kikukucskását, hogy Rogozin nyomtalanul eltünik.
 


“…Sokkal valószínűbb, hogy az Enigma szülőhazája,

AHOGYAN A LEGTÖBB GYÉMÁNTÉ IS, ITT A FÖLDÖN TALÁLHATÓ.
Méghozzá 1300 Celsius-fokos, ötvenezerszeres felszíni nyomású pokoli helyeken, egy-két ezer méter mélyen a lábunk alatt, ahol a szerves szenet kemény kötésű kristályokká nyomják össze a titáni erők, és már csak némi vulkánosság kell, hogy a felszínre – és szerencsés esetben a szemünk elé – kerüljön a csiszolatlan drágakő…”


Azért ez így kicsit erős aránytévesztés a magyar ferdítő részéről, tekintve, hogy a hivatkozott angol nyelvű cikkben ilyen adatról még csak szó sem esik.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Szittya


“…Sokkal valószínűbb, hogy az Enigma szülőhazája,

AHOGYAN A LEGTÖBB GYÉMÁNTÉ IS, ITT A FÖLDÖN TALÁLHATÓ.
Méghozzá 1300 Celsius-fokos, ötvenezerszeres felszíni nyomású pokoli helyeken, egy-két ezer méter mélyen a lábunk alatt, ahol a szerves szenet kemény kötésű kristályokká nyomják össze a titáni erők, és már csak némi vulkánosság kell, hogy a felszínre – és szerencsés esetben a szemünk elé – kerüljön a csiszolatlan drágakő…”


Azért ez így kicsit erős aránytévesztés a magyar ferdítő részéről, tekintve, hogy a hivatkozott angol nyelvű cikkben ilyen adatról még csak szó sem esik.
Jó lessz az 5000 atmoszférának is.
 
5784737213.jpg


3284998823.jpg


4682273148.jpg


3877560850.jpg


Ezek a valós orosz tervek 2030-ig ami a legutóbbi Kozmonautika konferencián kerültek bemutatásra..
Az, hogy addig még mennyi ötletelés hadja majd el Rogozin száját, nem jelent semmit.

Az fél éve bemutatott orosz állomás építése az akkor igért 2025 helyett máris csúszott 2 évet 27-30-ra.

Anatoly Zak a russianspacesweb oldal igencsak jól informált írója foglalta össze a legjobban a jelenlegi terveket:
2022-01-26-17-19-18.png

"Figyelemre méltó, hogy szállítójárműveket terveznek indítani a még megépítendő Vosztocsnijból a Szojuz-5-ön és a még tervezés alatt álló metán meghajtású járművel, de nem nincs szerepe a már meglévő Angara-5 rakétának, amelynek van tényleges padja!"

Tényleg furcsa, hogy az Angarával ennyire nem számolnak csak az új teherhajó első reptetésénél, ami meg eléggé overkill. Az A5M 2025-re lesz csak kész ami egy vicc. A hold missziókhoz meg az új Heavy rakétából (ami még a kanyarban sincs) indítanak inkább duplán..

+Nikolai Chub megkapta az Egyesült Államok vízumát, szóval kár volt az elhamarkodott Rogozin hisztéria. .
 
5784737213.jpg


3284998823.jpg


4682273148.jpg


3877560850.jpg


Ezek a valós orosz tervek 2030-ig ami a legutóbbi Kozmonautika konferencián kerültek bemutatásra..
Az, hogy addig még mennyi ötletelés hadja majd el Rogozin száját, nem jelent semmit.

Az fél éve bemutatott orosz állomás építése az akkor igért 2025 helyett máris csúszott 2 évet 27-30-ra.

Anatoly Zak a russianspacesweb oldal igencsak jól informált írója foglalta össze a legjobban a jelenlegi terveket:
2022-01-26-17-19-18.png

"Figyelemre méltó, hogy szállítójárműveket terveznek indítani a még megépítendő Vosztocsnijból a Szojuz-5-ön és a még tervezés alatt álló metán meghajtású járművel, de nem nincs szerepe a már meglévő Angara-5 rakétának, amelynek van tényleges padja!"

Tényleg furcsa, hogy az Angarával ennyire nem számolnak csak az új teherhajó első reptetésénél, ami meg eléggé overkill. Az A5M 2025-re lesz csak kész ami egy vicc. A hold missziókhoz meg az új Heavy rakétából (ami még a kanyarban sincs) indítanak inkább duplán..

+Nikolai Chub megkapta az Egyesült Államok vízumát, szóval kár volt az elhamarkodott Rogozin hisztéria. .
Semmilyen ellentmondás nincs, fejlesztenek egy kisebb űrhajót is a mostani Szojuz helyett, ez repül majd a methános Amuron az új orosz űrállomásra.
A nagy Sas túl nehéz és drága erre a célra, azt a Holdprogramhoz tervezték és az Angara A5-ön fog repülni.
Rogozin elmondta, hogy a "Sasfioka" hajó 2026-2027-ben jelenhet meg
Ez a zak ennyire nincs képben, vagy csak direkt keveri a s.art?
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
5784737213.jpg


3284998823.jpg


4682273148.jpg


3877560850.jpg


Ezek a valós orosz tervek 2030-ig ami a legutóbbi Kozmonautika konferencián kerültek bemutatásra..
Az, hogy addig még mennyi ötletelés hadja majd el Rogozin száját, nem jelent semmit.

Az fél éve bemutatott orosz állomás építése az akkor igért 2025 helyett máris csúszott 2 évet 27-30-ra.

Anatoly Zak a russianspacesweb oldal igencsak jól informált írója foglalta össze a legjobban a jelenlegi terveket:
2022-01-26-17-19-18.png

"Figyelemre méltó, hogy szállítójárműveket terveznek indítani a még megépítendő Vosztocsnijból a Szojuz-5-ön és a még tervezés alatt álló metán meghajtású járművel, de nem nincs szerepe a már meglévő Angara-5 rakétának, amelynek van tényleges padja!"

Tényleg furcsa, hogy az Angarával ennyire nem számolnak csak az új teherhajó első reptetésénél, ami meg eléggé overkill. Az A5M 2025-re lesz csak kész ami egy vicc. A hold missziókhoz meg az új Heavy rakétából (ami még a kanyarban sincs) indítanak inkább duplán..

+Nikolai Chub megkapta az Egyesült Államok vízumát, szóval kár volt az elhamarkodott Rogozin hisztéria. .
Szerintem ezekből se lessz semmi. Örülnek, ha a legszükségesebb katonai feladatokat valahogy meg tudják oldani.
 
Semmilyen ellentmondás nincs, fejlesztenek egy kisebb űrhajót is a mostani Szojuz helyett, ez repül majd a methános Amuron az új orosz űrállomásra.

A Roszkoszmosz saját oldalán az Amur meg sincs említve (noha a dián látható), csak a Szojuz-5...
Másodszor feltételes mód, a ROSzSz űrállomáshoz első körben Szojuz és Progressz űrhajók indulnak majd, az új, kisebb űrhajó még csak koncepció...

A nagy Sas túl nehéz és drága erre a célra, azt a Holdprogramhoz tervezték és az Angara A5-ön fog repülni.
Rogozin elmondta, hogy a "Sasfioka" hajó 2026-2027-ben jelenhet meg
Ez a zak ennyire nincs képben, vagy csak direkt keveri a s.art?

Nem érted mit ír Zak.
Az Angara A5 készen van, az A5M fejlesztés alatt, az indítóállásuk pedig lassan elkészül.
Eközben a bemutatón és a Roszkoszmosz oldalán említett Szojuz-5 fejlesztése még gyermekcipőben, az Amur alig több, mint powerpoint prezentáció.

Amit Zak nem írt le, az az, hogy az előadó Szolovjov mögötti prezentáció jobb felső sarkában ott van az Enyergia cég logója.
A Szojuz-5 és az Amur pedig az ő tervezett hordozórakétájuk, míg az Angara A5 a konkurens Hrunyicsev Gépgyáré. Innen is lehet látni, hogy ezek továbbra sem kidolgozott tervek, hanem csak koncepciók.

Zak arra mutat rá, hogy továbbra sem egységes, konzekvensen felépített jövőképe van a Roszkoszmosznak, hanem a különféle tervezőirodák versengenek a saját kis ötleteikkel...
 
Semmilyen ellentmondás nincs, fejlesztenek egy kisebb űrhajót is a mostani Szojuz helyett, ez repül majd a methános Amuron az új orosz űrállomásra.
A nagy Sas túl nehéz és drága erre a célra, azt a Holdprogramhoz tervezték és az Angara A5-ön fog repülni.
Rogozin elmondta, hogy a "Sasfioka" hajó 2026-2027-ben jelenhet meg
Rogozin más véleményen van.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu
A Szojuz 5 nem a Zenyit orosz változata?
Alapvetően az, bár módosult már eleget, pl. a 3.9 méteres átmérőből csináltak 4.1 métert, hogy a Proton első fokozatának gyártási és logisztikai eszközeit lehessen hozzá használni. A nagyobb fokozatok és erősebb hajtómű miatt a teherbírása is megnőtt jelentősen (~14 tonnáról ~18 tonnára).
 
Rogozin más véleményen van.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ezért szoktam a Rogozint idézni vagy hivatalos forrásból venni a híreket.
A Roszkoszmosz saját oldalán az Amur meg sincs említve (noha a dián látható), csak a Szojuz-5...
Másodszor feltételes mód, a ROSzSz űrállomáshoz első körben Szojuz és Progressz űrhajók indulnak majd, az új, kisebb űrhajó még csak koncepció...



Nem érted mit ír Zak.
Az Angara A5 készen van, az A5M fejlesztés alatt, az indítóállásuk pedig lassan elkészül.
Eközben a bemutatón és a Roszkoszmosz oldalán említett Szojuz-5 fejlesztése még gyermekcipőben, az Amur alig több, mint powerpoint prezentáció.

Amit Zak nem írt le, az az, hogy az előadó Szolovjov mögötti prezentáció jobb felső sarkában ott van az Enyergia cég logója.
A Szojuz-5 és az Amur pedig az ő tervezett hordozórakétájuk, míg az Angara A5 a konkurens Hrunyicsev Gépgyáré. Innen is lehet látni, hogy ezek továbbra sem kidolgozott tervek, hanem csak koncepciók.

Zak arra mutat rá, hogy továbbra sem egységes, konzekvensen felépített jövőképe van a Roszkoszmosznak, hanem a különféle tervezőirodák versengenek a saját kis ötleteikkel...
El tetszett olvasni, amit írtam a mellékelt cikkel egyetemben? Tudom oroszul van, de be lehet rakni a gugliba. Különböző projekteken különböző irodák dolgoznak, mi ezen a csodálatos? Meglesz majd az Amúr is meg a Sojuz-5 is, az Angara A5 is, meg van olyan is amiről mi nem tudunk, vagy csak alig valamit.
 
Ezért szoktam a Rogozint idézni vagy hivatalos forrásból venni a híreket.

El tetszett olvasni, amit írtam a mellékelt cikkel egyetemben? Tudom oroszul van, de be lehet rakni a gugliba. Különböző projekteken különböző irodák dolgoznak, mi ezen a csodálatos? Meglesz majd az Amúr is meg a Sojuz-5 is, az Angara A5 is, meg van olyan is amiről mi nem tudunk, vagy csak alig valamit.
хорошо́
 
El tetszett olvasni, amit írtam a mellékelt cikkel egyetemben?

És értelmezni, amit Én írtam?

Tudom oroszul van, de be lehet rakni a gugliba.

Leírtad ugyan azt, ami ott van, miből gondolod, hogy nem olvastuk el?

Különböző projekteken különböző irodák dolgoznak, mi ezen a csodálatos? Meglesz majd az Amúr is meg a Sojuz-5 is, az Angara A5 is, meg van olyan is amiről mi nem tudunk, vagy csak alig valamit.

Az Amúr olyan szinten van, mint számtalan korábban felvázolt és meg nem valósult terv.
Jamal, Bajkál, MRKSz, Roszszijanka, Rusz-M, de valamennyire még a Szojuz-5-öt is ide sorolhatjuk, hiszen az is jelentősen eltér a korábban felvázolt megoldástól, anno nem Zenyit-pótlékként volt elképzelve...

140_soyuz-5.jpg


Szóval a "meglesz" szó egy koncepcióra erős. Terv. Nem több.
Az Enyergia-M legalább élet nagyságú makettig eljutott - de az sem valósult meg.
Ezek a felsorolt koncepciók még eddig sem jutottak el. Még a Szojuz-5 sem.

Továbbá nem hallottam arról, hogy hirtelen megduplázták vagy triplázták volna a Roszkoszmosz költségvetését.
A nélkül meg hogy akar Rogozin hirtelen párhuzamosan 3+1 rakétafejlesztést (Angara A5M, Szojuz-5 és Amúr, a plusz egy a szupernehéz Jenyiszej, amiről néha Ő is úgy gondolja, hogy nem biztos, hogy szükség lesz rá), plusz egy űrállomás építést, és ezek szerint két űrhajó fejlesztést (Orel és utána a kis Orel), meg még egy Holdraszállást is megvalósítani?

Tavaly októberben Putyin csökkentette a Roszkoszmosz költségvetését, a 2022-es tervezet 210 milliárd rubel, miközben a 2021-es 250 milliárd rubel volt. A végleges költségvetési adatokat nem találtam meg gyors kereséssel, de nem olvastam sehol arról, hogy végül a tervezetet ilyen téren felülvizsgálták volna.

Szóval élek azzal a gyanúval, hogy a csökkentett költségvetésű Roszkoszmosz képtelen lesz Rogozin felvázolt terveit megvalósítani. Választaniuk kell, hogy mi a fontos nekik:
  1. Holdprogram (legolcsóbb módon, Angara A5M + Orel + Holdkomp)
  2. ROSzSz LEO űrállomás kiépítése
Igazából csökkentett költségvetésből még a kettőből az egyik megvalósítása is szép eredmény lenne 2030-ig.