Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

Légyszi, foglald már össze nekünk pár mondatban, hogy miről szól a cikk!
Nem vagyok benne teljesen biztos, hogy átlátod a teljes helyzetet.
Nem fogunk hosszasan jogszabályokat citálni, de a lényeg: eszerint a rendelet szerint az MSZ-EN 228 jelű szabványban meghatározott ESZ-95-ös minőségi fokozatú motorbenzin, illetve az MSZ-EN 590 jelű szabványban meghatározott 2710 20 11 KN-kódú dízelgázolaj legmagasabb, beszállító által alkalmazható bruttó nagykereskedelmi eladási ára maradt 480 forint literenkén
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Mert, ahhoz, hogy ezeket szigetelhesd, és összeszedd rá a pénzt, alsóhangon Mészárosnak kell lenned, de inkább Csányinak.
A kérdés nem ez volt!
Lehet szigetelni. Csak megy a hiszti - szokás szerint - egy olyan lakótelep miatt, amihez @molnibalage -nak semmi köze.
De ezt már megszokhattuk. Az autós topic legaktívabb tagja, pedig...
Hmm, alsóhangon 500 000 fiatal felnőtt van, és ebből kb 100 000 Budapesten. Nem tudom, nekem ez lakhatási válságnak tűnik.
De persze ne foglalkozzunk vele.
Szeretném jelezni, hogy egyre több topic lényegül át @molnibalage problémáinak megoldására.
Egy pár évvel ezelőtt mindenki le volt hülyézve, aki saját lakást akart venni. Mert minek. Most meg...

Igen, az ingatlantulajdonosok rohadékok. Van olyan aki befektetési céllal vesz meg ingatlant. Van aki ezt kiadja, és olyanról is tudok, aki megvette a lakást, és majd 10 évig szándékosan nem csinált vele semmit. Még akkor is jobban járt, ha fizeti az alacsony közös ktg.-et, és számolgatja az áremelkedések miatti hasznot, minthogy kiadja, és a bérlés miatt állagromlás álljon be, amit megintcsak kurv@drágán tud majd csak felújítani.
Mindkét esetben ezek a lakások eltűnnek a vásárlási célú ingatlanok piacáról.

Lehetne ez ellen tenni, de ezen intézkedések az "elitet" érintenék kedvezőtlenül, így ezek nem lesznek meghozva.
Pl.:
  • a nem lakott ingatlanokat (mondjuk) 2-3 év után kényszerárverésen kellene értékesíteni. (az intervallum rugalmas, a bevétel a tulajé)
  • ezzel átfogó programot kellene indítani a lakot/nem lakott ingatlanok regisztrációjára
  • a nem lakott ingatlanokat is ki lehetne vonni a kényszerárverés alól, amennyiben kifizetnek rájuk egy emelt illetéket.
  • viszont a lerobbant ingatlanokok nem érné meg évekig ülni (várva az áremelkedést, 0 ráfordítás mellett)
  • ezzel hirtelen a piacra kerülne jó sok lakás. Akár az adás-vételire, akár a kiadásira
  • a folyamatos pörgetés a felújítási piacot is megtolná kicsit. Ez még akkor is jó ötlet lenne, ha az új ingatlanok építése kárára tenné, mert az a helyzet, hogy a belső kerületek rengeteg ingatlannal rendelkeznek, csak ezek gyakran kihasználatlanok. Emiatt a város rohamosan terül szét. Új, megfizethető ingatlanokat csak a városhatárban, a szántóföldön felhúzott zsebkendőnyi telkű, 0 infrával rendelkező részeken lehet venni.
Cserében nő az ingázás (és ezzel az autós forgalom)...

De amíg politikusoknak 4-5-10 lakás van a tulajdonában, addig ilyen intézkedéseket nem kell várni.
Ráadásul az Államnak érdeke az ingatlan piac volumenének folyamatos növekedése, mert neki folyamatos bevétele van az adásvételekből, valamint az új lakások ÁFÁ-jából.
 
Nem fogunk hosszasan jogszabályokat citálni, de a lényeg: eszerint a rendelet szerint az MSZ-EN 228 jelű szabványban meghatározott ESZ-95-ös minőségi fokozatú motorbenzin, illetve az MSZ-EN 590 jelű szabványban meghatározott 2710 20 11 KN-kódú dízelgázolaj legmagasabb, beszállító által alkalmazható bruttó nagykereskedelmi eladási ára maradt 480 forint literenkén
Ha azt mondom neked, hogy ebben az esetben irreleváns a viszonteladói ár, akkor ugye nem fogod érteni?
Ha van egy olyan cég, amelyik kis-, és nagykereskedőként is fellép, akkor szerinted mennyire érdekli ezt a céget, hogy mennyi a rögzített nagyker ár?
A cikkben le is van írva, hogy Mol/OMV/Shell szépen megveheti külföldön, piaci, nagyker áron az üzemanyagot.
Az általunk elért szakemberek szerint azért nem nulla hatású, ami eddig történt. A mostani szabályozás alapján ugyanis bárki behozhat terméket és a saját kútjain eladhatja részben piaci, részben hatósági áron. Vagyis

ha az OMV vagy a Shell úgy ítéli meg, hogy az új helyzetben már érdemes saját kútjaira benzint és dízelt behoznia, akkor ez némi importot támaszthat a saját hálózatokban. De az, hogy a többi kútnak is szállítanának, nem valószínű.
És azért még az sem biztos, hogy a saját hálózatok ellátása javul. Hiszen amennyiben európai dízelhiány alakul ki, akkor melyik cég az, amelyik inkább odavisz anyagot, ahol keveset, vagy semmit sem kereshet azon, míg máshol most a világ pénzét megkeresheti a drága üzemanyagon?
Azzal, hogy kivették a céges autókat a körből, egy komoly mennyiséget pakoltak át a drágább kategóriába. Ennek egyrészt van olyan hatása, hogy aki privátban használja a céges kocsit (bújtatott magán használat), nem fog őrült módjára jasszolgatni az "olcsó" özemanyaggal. (kereslet csökkenés).
A valódi céges kocsiknak így is úgy is meg kell tankolniuk, csak már majdnem dupla pénzen. Ezzel viszont elérte a törvényhozó, hogy az állami (és a üzemanyag fordalmazó) bevételei nem csökkennek.

Ezzel, aki szarul jár, az a kis, magán kút, de nekik meg ott a támogatás, meg a stratégiai készlet felszabadítása.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani
Lakhatási válság meg szűkölő ingatlanpiac nincs. 27000 eladó lakás és 7500 ház van most Budapesten csak az ingatlan.com-on, úgyhogy van bőven kínálat, aki akar vesz a pénztárcájához illeszkedőt.
A teljes képet nézem van egy kettősség az új lakások tekintetében.
Egy részt a lakásépítések száma jelentős növekedéssel COVID előtt 11 éves rekordot döntött. Az alacsony bázis miatt a régióban kimagasló százalékosan a konjunktúra.
A növekedése a 2019-es 0,47 százalékról 0,63 százalékra emelte a lakásállomány megújulási arányát - azaz a felépült lakások és a meglévő lakásállomány számának hányadosát.
DE
ezzel az értékkel azonban még mindig sereghajtók vagyunk a régiós országok között.
Ausztriában a lakásállomány 1,6 százalékának- majd háromszorosa a magyarnak,
Lengyelországban 1,5 százalékának,
míg Szlovákiában 1,04 százalékának megfelelő új lakás épült fel.
Ezek COVID előtti arányok s nem hiszem, h lényegesen változott volna.
Továbbra is kevés új lakás épül.
 
Hmm, alsóhangon 500 000 fiatal felnőtt van, és ebből kb 100 000 Budapesten. Nem tudom, nekem ez lakhatási válságnak tűnik.
De persze ne foglalkozzunk vele.

Én valahogy nem látom ezt a 100.000 hajléktalan fiatal felnőttet csak Budapesten, ez hogy lehet?
Csak nem megoldották mégis a lakhatási válságukat?

Az hogy nem tud valaki pályakezdő / ruppótlan / mamahotelből lassan szabadulni kívánó fiatalként rögtön a legdrágább ingatlanokat megvenni a legmagasabb ingatlanárakkal bíró fővárosban, oh my, de ez szerinted lakhatási válság?

Azt hogyan sikerült kihozni, hogy folyamatosan csökkenő születésszám és népességszám mellett, úgy, hogy a lakásállomány állandó vagy még újul-növekszik, lakhatási válság van?

De ha téged ennyire zavar, bérelj nekik vagy rögtön vegyél is egy lakást, hogy nehogy már meg kelljen maguknak oldaniuk, mert az önálló lakhatás az nekik jár...
 
Nem fogunk hosszasan jogszabályokat citálni, de a lényeg: eszerint a rendelet szerint az MSZ-EN 228 jelű szabványban meghatározott ESZ-95-ös minőségi fokozatú motorbenzin, illetve az MSZ-EN 590 jelű szabványban meghatározott 2710 20 11 KN-kódú dízelgázolaj legmagasabb, beszállító által alkalmazható bruttó nagykereskedelmi eladási ára maradt 480 forint literenkén

Ha azt mondom neked, hogy ebben az esetben irreleváns a viszonteladói ár, akkor ugye nem fogod érteni?
Ha van egy olyan cég, amelyik kis-, és nagykereskedőként is fellép, akkor szerinted mennyire érdekli ezt a céget, hogy mennyi a rögzített nagyker ár?
A cikkben le is van írva, hogy Mol/OMV/Shell szépen megveheti külföldön, piaci, nagyker áron az üzemanyagot.
Azt ugye érted hogy nem oldja meg a problémát hogy senki nem akar 480-as nagyker áron eladni benzint a MOL-on kívül tha nem olcsó orosz olajból csinálják?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and MoyesMD
A teljes képet nézem van egy kettősség az új lakások tekintetében.
Egy részt a lakásépítések száma jelentős növekedéssel COVID előtt 11 éves rekordot döntött. Az alacsony bázis miatt a régióban kimagasló százalékosan a konjunktúra.
A növekedése a 2019-es 0,47 százalékról 0,63 százalékra emelte a lakásállomány megújulási arányát - azaz a felépült lakások és a meglévő lakásállomány számának hányadosát.
DE
ezzel az értékkel azonban még mindig sereghajtók vagyunk a régiós országok között.
Ausztriában a lakásállomány 1,6 százalékának- majd háromszorosa a magyarnak,
Lengyelországban 1,5 százalékának,
míg Szlovákiában 1,04 százalékának megfelelő új lakás épült fel.
Ezek COVID előtti arányok s nem hiszem, h lényegesen változott volna.
Továbbra is kevés új lakás épül.
Lemaradt.

Csak a fővárosi lakásállományokat vizsgálva Lengyelország jár élen, Varsóban a meglévő lakások 2,35 százalékának megfelelő számú új átadás történt 2020-ban… Budapesten 0,69%…
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
Azt ugye érted hogy nem oldja meg a problémát hogy senki nem akar 480-as nagyker áron eladni benzint a MOL-on kívül tha nem olcsó orosz olajból csinálják?
A külföldi piacon nem is 480 Ft-ért kell megvenni az üzemanyagot. A 480Ft-os ár csak az idehaza létrejött értékesítésekre volt érvényes. A MOL azért támogatta eddig is a Kormányt, mert bőven pozitívban volt a "nap végén".
 
Lehetne ez ellen tenni, de ezen intézkedések az "elitet" érintenék kedvezőtlenül, így ezek nem lesznek meghozva.
Pl.:
  • a nem lakott ingatlanokat (mondjuk) 2-3 év után kényszerárverésen kellene értékesíteni. (az intervallum rugalmas, a bevétel a tulajé)
  • ezzel átfogó programot kellene indítani a lakot/nem lakott ingatlanok regisztrációjára
  • a nem lakott ingatlanokat is ki lehetne vonni a kényszerárverés alól, amennyiben kifizetnek rájuk egy emelt illetéket.
  • viszont a lerobbant ingatlanokok nem érné meg évekig ülni (várva az áremelkedést, 0 ráfordítás mellett)
  • ezzel hirtelen a piacra kerülne jó sok lakás. Akár az adás-vételire, akár a kiadásira
  • a folyamatos pörgetés a felújítási piacot is megtolná kicsit. Ez még akkor is jó ötlet lenne, ha az új ingatlanok építése kárára tenné, mert az a helyzet, hogy a belső kerületek rengeteg ingatlannal rendelkeznek, csak ezek gyakran kihasználatlanok. Emiatt a város rohamosan terül szét. Új, megfizethető ingatlanokat csak a városhatárban, a szántóföldön felhúzott zsebkendőnyi telkű, 0 infrával rendelkező részeken lehet venni.

Itt már csak az a kérdés hogy a nyájas lakástulajdonosnak ugyan mi a búbánat köze van ahhoz, hogy Markos Pistának Ihajbasznádról élete vágya, hogy a fővárosba költözzön, lehetőleg közel az autómosóhoz ahol karrierterve szerint tevékenykedne élete hátralévő részében, mert ez nekem nem tűnik olyan magasztos, össztársadalmilag fontos érdeknek, ami miatt mondjuk a 200 éve fővárosban lakó család az lakástulajdonával többé nem rendelkezhetne szabadon, mert valami kommunista kényszerértékesítési-hasznosítási kötelezettséget raknak a nyakába.
 
A külföldi piacon nem is 480 Ft-ért kell megvenni az üzemanyagot. A 480Ft-os ár csak az idehaza létrejött értékesítésekre volt érvényes. A MOL azért támogatta eddig is a Kormányt, mert bőven pozitívban volt a "nap végén".
De az OMV is csak 480-ért adhatja a benzinkutnak el a benzint, ezért az üzemanyag hiányt érdemben nem csökenti.
 
Itt már csak az a kérdés hogy a nyájas lakástulajdonosnak ugyan mi a búbánat köze van ahhoz, hogy Markos Pistának Ihajbasznádról élete vágya, hogy a fővárosba költözzön, lehetőleg közel az autómosóhoz ahol karrierterve szerint tevékenykedne élete hátralévő részében, mert ez nekem nem tűnik olyan magasztos, össztársadalmilag fontos érdeknek, ami miatt mondjuk a 200 éve fővárosban lakó család az lakástulajdonával többé nem rendelkezhetne szabadon, mert valami kommunista kényszerértékesítési-hasznosítási kötelezettséget raknak a nyakába.
Az elejében igazad van. A lakáshelyzet javítása viszont kormányzati/önkormányzati feladat minden modern társadalomban.
A kényszer hasznosítás nem lenne egyedi. Ilyen kötelezettség van a termőföldre, vagy a rendszámos gépkocsira is. Utóbbi esetben költség alapú hasznosítási kényszert alkalmaznak.
 
Lemaradt.

Csak a fővárosi lakásállományokat vizsgálva Lengyelország jár élen, Varsóban a meglévő lakások 2,35 százalékának megfelelő számú új átadás történt 2020-ban… Budapesten 0,69%…

Ez két szám kontextus és bázis nélkül. A varsói ingatlanállomány bázisa pl. elég szarul nézett ki Budapesttel szemben 1945-ben.
Valahogy így. Azon szerintem nem kell meglepődni, hogy a háború után gyorsan-olcsón épült, lassan kiöregedő lakásállomány gyorsabban cserélődik Varsóban, mint Budapesten, ami csak viszonylag kis károkat szenvedett a háborúban, ráadásul kifejezetten magas műszaki színvonalon készültek a századelőn a házak, és ezért tartósak.

FOuTolOWQAQPFZo
 
  • Tetszik
Reactions: Flamand
De az OMV is csak 480-ért adhatja a benzinkutnak el a benzint, ezért az üzemanyag hiányt érdemben nem csökenti.
Magyar szempontból érdektelen az OMV. Nincs finomítója jelenleg. Eddig is szinte mindenkit a MOL látott el.

Hogy a saját rendszerében meg milyen költségekkel dolgozik, az az ő dolga. Most kapott egy emelt bevételi lehetőséget, csökkentett eladási (szállítási) volumen mellet.
A piac majd el fogja dönteni, hogy ez elegendő lesz-e.
Alapvetően ez a lépés egy viszonylag kis visszhangú sztorira jött válaszul. Mégpedig, hogy a Shell leállított 5 kutat. Valószínűleg ez az 5 kút már nem tudott 0-ra sem kijönni, viszont legalább nem kellett el sem látni őket.
Szerintem ezt a dominót akarta gyorsan megállítani a Kormány.
 

Azt is megtudtuk, hogy számos egyéb tudós osztja ugyan az aláírók álláspontját, azonban többen féltek kifejezni nyíltan a véleményüket, azért, mert

„gyorsan megvádolhatnak azzal, hogy a jobboldali politikai oldalhoz tartozol, ha támogatod a nukleáris energiát”.
 
Ha azt mondom neked, hogy ebben az esetben irreleváns a viszonteladói ár, akkor ugye nem fogod érteni?
Ha van egy olyan cég, amelyik kis-, és nagykereskedőként is fellép, akkor szerinted mennyire érdekli ezt a céget, hogy mennyi a rögzített nagyker ár?
A cikkben le is van írva, hogy Mol/OMV/Shell szépen megveheti külföldön, piaci, nagyker áron az üzemanyagot.

Azzal, hogy kivették a céges autókat a körből, egy komoly mennyiséget pakoltak át a drágább kategóriába. Ennek egyrészt van olyan hatása, hogy aki privátban használja a céges kocsit (bújtatott magán használat), nem fog őrült módjára jasszolgatni az "olcsó" özemanyaggal. (kereslet csökkenés).
A valódi céges kocsiknak így is úgy is meg kell tankolniuk, csak már majdnem dupla pénzen. Ezzel viszont elérte a törvényhozó, hogy az állami (és a üzemanyag fordalmazó) bevételei nem csökkennek.

Ezzel, aki szarul jár, az a kis, magán kút, de nekik meg ott a támogatás, meg a stratégiai készlet felszabadítása.
A cél nem éri el rendelkezés. Tökmindegy mennyibe kerül. El fog fogyni.
 
  • Tetszik
Reactions: kw3v865

Azt is megtudtuk, hogy számos egyéb tudós osztja ugyan az aláírók álláspontját, azonban többen féltek kifejezni nyíltan a véleményüket, azért, mert

„gyorsan megvádolhatnak azzal, hogy a jobboldali politikai oldalhoz tartozol, ha támogatod a nukleáris energiát”.
Pff. Még azt se tudtuk meg, ki írta alá.
 
Pff. Még azt se tudtuk meg, ki írta alá.
Prof. Dr. André D. Thess2 , Universität Stuttgart
Prof. Dr. Harald Schwarz, BTU Cottbus-Senftenberg
Prof. Dr. Michael Beckmann, TU Dresden
Prof. Dr. Burak Atakan, Universität Duisburg-Essen
Prof. Dr. Alexander Dilger, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Prof. Dr. Francesca di Mare, Ruhr-Universität Bochum
Prof. Dr. Kerstin Eckert, TU Dresden
Prof. Dr. Sabine Enders, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
Prof. Dr. Martina Hentschel, TU Chemnitz
Prof. Dr. Dr. Rafaela Hillerbrand, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
Prof. Dr. Antonio Hurtado, TU Dresden
Prof. Dr. Matthias Kind, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
Prof. Dr. Marco Koch, Ruhr-Universität Bochum
Prof. Dr. Andrea Luke, Universität Kassel
Prof. Dr. Axel Meyer, Universität Konstanz
Prof. Dr. Frank R. Schilling, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
Prof. Dr. Klaus Steigleder, Ruhr-Universität Bochum
Prof. Dr. Robert Stieglitz, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
Prof. Dr. Gerhard Wegner, Universität Erfurt
Prof. Dr. Thomas Wetzel, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and BJani
Amúgy egészen kemény ez az egész. Hogy jobboldali, ha nem pártolja az fizikai képtelenséges és hülyeséget...?
WHAT?
Kb. mintha valaki azt mondaná, hogy baloldali vagy, ha szerinted lehetséges belső égésű légcsavaros repülőgéppel és egyenesszárnnyal szuperszonikus repülni és jobboldali, ha közöd, hogy hülye vagy fiam, ahhoz nyilazott szárny és turbofan vagy turbojet kell.

Agyrém.
Ez kb. olyan, mint amit az a CEU-s picsa levágott, hogy nem demokratikus az villanyelosztó hálózat.
Ja persze, a gravitáció sem az ennyi erővel. Az elosztó hálózata fizika miatt néz ki úgy, ahogy.
De hát itt tartanak ma egyesek fejben.
 
Ez két szám kontextus és bázis nélkül.

Azon szerintem nem kell meglepődni Budapesten, ami csak viszonylag kis károkat szenvedett…

FOuTolOWQAQPFZo
Statisztikailag a bázis ugye az azt megelőző év-lásd előző hozzászólás.
Kontextus nélküli… csak annyira mint mikor valaki az “ingatlan.com”-on megjelent aktuális hirdetések kerekített számaiból következtetéseket von le a Budapesti lakhatási helyzetre…
“Duna House, Otthon centrum” már szart se ér?

Meglepődni!?

Finoman megjegyzem, h “némi”korreláció kimutatható egyéb tényezőkkel is…országonként eltérő módon zajló(lezajlott?) építőipari konjunktúrával…(elérhető kapacitások, tőke helyzet, munkaerőpiac stb - s persze sok tendencia hasonló.
Mo. 2008-as válság előtt magához képest is jobb számokat mutatott arányosan, nominálisan és régiós összehasonlításban is.

Budapest viszonylag kis károk…. És Berlin is…
Varsóhoz képest, viszonylag, persze, így van.
De ilyen jelzős szerkezetet…

Nevenkin monster munkáját megkaptam anno Karácsonyra(pontosabban utána),
de bevallom egyszerűen nem volt időm, kedvem még elolvasni.
De akkor most már így mondják?
 
A külföldi piacon nem is 480 Ft-ért kell megvenni az üzemanyagot. A 480Ft-os ár csak az idehaza létrejött értékesítésekre volt érvényes. A MOL azért támogatta eddig is a Kormányt, mert bőven pozitívban volt a "nap végén".
De a MOL nem fog dizelt és benzint csinálni (eddig sem tudott eleget) augusztusban annyit mint eddig.
Más meg nem hoz ide, akkor elfogy a nafta. És nem hozza mert neki ez már túl olcsó.
Nem tudom mi ebben az a nagyon nehezen érthető.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed