F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
4 998
13 301
113

Spanyolország: A hadsereg az amerikai F-35-re fogad az Eurofighter helyett 10 000 milliós vásárlással​

https://elpais-com.translate.goog/e...tr_sl=es&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=sk&_x_tr_pto=sc

Az FCAS vitái közelebb hozzák Spanyolországot az F-35-höz​

https://www-aviacionline-com.transl...tr_sl=en&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=sk&_x_tr_pto=sc

Mivel nincs ideje várni az FCAS-ra, a Spanyol Légi- és Űrerő az F-35-öt veszi célba, mint az elöregedett EF-18 Hornet potenciális pótlását.

Az NGWS / FCAS (Next Generation Weapons System vagy Future Combat Air System) program késései, amelyben Spanyolország is részt vesz Franciaországgal és Németországgal együtt, valamint az EF-18 flotta kora és lemorzsolódása miatt komolyan fontolóra kell venni a rövid/közepes távot. alternatíva a cseréjére.

Az El País szerint a Légi- és Űrhaderő legfőbb parancsnokai tisztában vannak azzal, hogy melyiket választják: a Lockheed Martin F-35-öt, az egyetlen 5. generációs repülőgépet, amely jelenleg elérhető a piacon, és a NATO „de facto” vadászgépét.

De ez az amerikai gép iránti előnyben részesítés senkit sem lep meg. Már tavaly novemberben felröppent a pletyka, miszerint Spanyolország 50 darab F-35-ös beszerzésében érdekelt, ebből 25 az EF-18-asokat, a másik 25 pedig a spanyol haditengerészet AV-8B+ Harrierjeit cserélné le.
Lásd még: Spanyolország 50 darab F-35 Lightining II-t akar vásárolni
...
 
K

kamm

Guest

Spanyolország: A hadsereg az amerikai F-35-re fogad az Eurofighter helyett 10 000 milliós vásárlással​

https://elpais-com.translate.goog/e...tr_sl=es&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=sk&_x_tr_pto=sc

Az FCAS vitái közelebb hozzák Spanyolországot az F-35-höz​

https://www-aviacionline-com.transl...tr_sl=en&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=sk&_x_tr_pto=sc

Mivel nincs ideje várni az FCAS-ra, a Spanyol Légi- és Űrerő az F-35-öt veszi célba, mint az elöregedett EF-18 Hornet potenciális pótlását.

Az NGWS / FCAS (Next Generation Weapons System vagy Future Combat Air System) program késései, amelyben Spanyolország is részt vesz Franciaországgal és Németországgal együtt, valamint az EF-18 flotta kora és lemorzsolódása miatt komolyan fontolóra kell venni a rövid/közepes távot. alternatíva a cseréjére.

Az El País szerint a Légi- és Űrhaderő legfőbb parancsnokai tisztában vannak azzal, hogy melyiket választják: a Lockheed Martin F-35-öt, az egyetlen 5. generációs repülőgépet, amely jelenleg elérhető a piacon, és a NATO „de facto” vadászgépét.

De ez az amerikai gép iránti előnyben részesítés senkit sem lep meg. Már tavaly novemberben felröppent a pletyka, miszerint Spanyolország 50 darab F-35-ös beszerzésében érdekelt, ebből 25 az EF-18-asokat, a másik 25 pedig a spanyol haditengerészet AV-8B+ Harrierjeit cserélné le.
Lásd még: Spanyolország 50 darab F-35 Lightining II-t akar vásárolni
...
Spanyol Légi- és... milyen erő?:rolleyes:
Ne röhögtessenek már.
Örülnek, ha lyuk van a fenekukon. Vagy 10-15 éve 25-15 százalékos munkanélküliséggel laviroznak, közben meg lecsukdossak a szakadár katalán politikai ellenzéket.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 512
72 513
113
Navy F-35C Surfaces Wearing New Mirror-Like Skin...

F35-Mirror-magu.jpg
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Spanyol Légi- és... milyen erő?:rolleyes:
Ne röhögtessenek már.
Örülnek, ha lyuk van a fenekukon. Vagy 10-15 éve 25-15 százalékos munkanélküliséggel laviroznak, közben meg lecsukdossak a szakadár katalán politikai ellenzéket.

Milyen erő?
Spanyol légierő 68+60 EF/F18ból áll ehez érkezik még 20db EF. Ehez jön még xdb F-35A. Vszeg az F18akakat nem 1:1ben cserélik de akkor is elég komoly légierő.
Haditengerészet vonalon azért kell az F-35B mert az AV8akat lassanc serélni kell. Van egy 30k+tonnás hordozó/platformuk. E mellé van 5db ~Aerligh Burke osztájú rombolójuk... Ezt is le lehet lesajnálni de namár 100* inkább a Juan Carlos F-35Bvel, Sött akár AV8al mint amit pl Oroszok produkálnak a Kuznetsovval.
Gazdaságukat detto lehet lesajnálni de 2021ben 2.1misi autót gyártottak. ~5*annyit mint a picit kissebb/hasonló méretű Lengyeloban. okt-május vonalon az EU paradicsom, paprika.... ellátói. Gyümölcs vonalon detto komoly exportőrök. Idegenforgalom vonalon nagyon jó adottságokkal rendelkeznek, télen az egyik legjobb hely az EUban a Kanári szigetek, tömve van Némettel, Angollal. Munkanélküliségben pedig amolyan déliesek. Lehet sokan "szegények" de ezt válaszották és élnek és boldogak vele.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Japán F-35A földközeli műrepülése:


Jól látszik, hogy a statikailag instabil (a Lockheed terminológiája szerint mesterségesen stabilizált) kialakítás miatt a konstans húzott manőverek sem igénylik a folyamatosan húzott magassági kormánykitérést, elég csak a pilótának húzni a botot. A kormányfelületeket a fly by wire rendszer impulzus szerűen mozgatja, végig megtartva a kitérítés teljes tartományát. Illetve még többet is, mert jópár helyen tisztán látszik, hogy a max állászög közeléig húzott manővereknél a szárnyon levő flaperonok veszik át a szerepet és a vízszintes vezérsíkok nyomott, azaz negatív helyzetbe mennek át. Ennek megvan az az előnye, hogy szemben például az F-15-össel, vagy a MiG-29-essel, az ilyen gépek egy stabil forduló közben is képesek további extrém szűkítésekre, akár intenzíven is.
Erre is látni itt példát,hiszen a pilóta többször is a mármegkezdett irányváltásba szűkít bele.

A másik érdekes adalék, hogy találtam egy mélyelemzést iráni(!) mérnökök tollából, akik az F135PW100-as hajtómű termikus hatásfokát és hőhasznosítását vizsgálták. Itt van egy általános hajtóműleírás, ahol látni, hogy az F135-ös levegőátfutása 147kg/sec. Ez valamivel még több is, mint a legendás Viggen legendás RM8-as hajtóművéé és alig marad el a MiG-31-esek D-30F6-osaitól, de mindkettőnél jóval forróbb a rendszer. Innen ered a hatalmas tolóerő, nameg a bődületes zaj is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Várható volt, hogy a japánok az F-35A-val is ugyanazokat az áthúzós-fordulózós műsorokat fogják előadni, mint korábban az F-15-öseikkel, Mitsubishi F-2-eseikkel, mert egész egyszerűen náluk ez a légibemutató. Függetlenül attól, hogy az ott állomásozó amerikaiak a saját gépeikkel mindig komplett műrepülő programot adnak elő.
Viszont így egy érdekes referencia alakul ki, mert a korábbi F-15-ösök belengésig, billegésig túlhúzott intenzív fordulóihoz képest ugyanazok a manőverek sokkal stabilabban repülhetőek le az új típussal, lévén, nem 26 fok a statikus és 45 fok a dinamikus maximális állásszög határa és nem statikailag stabil a gép se, hanem 55 fokig minden tengely körül kontrollálható és egy igen korszerű FbW segíti a pilótát.
A tolóerő/tömeg arny papíron kisebb ugyan, de a gép gyorsulásán ez nem látszik, a tolóerő növekedése is szinte azonos:

 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Várható volt, hogy a japánok az F-35A-val is ugyanazokat az áthúzós-fordulózós műsorokat fogják előadni, mint korábban az F-15-öseikkel, Mitsubishi F-2-eseikkel, mert egész egyszerűen náluk ez a légibemutató. Függetlenül attól, hogy az ott állomásozó amerikaiak a saját gépeikkel mindig komplett műrepülő programot adnak elő.
Viszont így egy érdekes referencia alakul ki, mert a korábbi F-15-ösök belengésig, billegésig túlhúzott intenzív fordulóihoz képest ugyanazok a manőverek sokkal stabilabban repülhetőek le az új típussal, lévén, nem 26 fok a statikus és 45 fok a dinamikus maximális állásszög határa és nem statikailag stabil a gép se, hanem 55 fokig minden tengely körül kontrollálható és egy igen korszerű FbW segíti a pilótát.
A tolóerő/tömeg arny papíron kisebb ugyan, de a gép gyorsulásán ez nem látszik, a tolóerő növekedése is szinte azonos:

Van ennek még gyakorlati jelentősége?
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Van ennek még gyakorlati jelentősége?
Mindennek van gyakorlati jelentősége, hiszen a jövő háborúit sem utasszállító repülőkkel fogják megvívni.
A jövő nagyméretű csodarepülőgépe, az NGAD persze nem lesz ilyen jól manőverezhető, de neki nem is kell, mert van mellé az F-35A, ami erre képes.
Ha csak NGAD-szerű gépe lenne majd az USAF-nak, azzal ugyanúgy rosszul járna, mintha olyanja nem lenne egyátalán.

A "pajzs és kard" elv értelmében egy idő után minden fegyverből svájcibicska lesz, mert a tervezők mindenre is kell, hogy gondoljanak, de ezek a "jolly joker" gépek igazából semmire sem jók. Ezért van az, hogy egy normális haderőben igenis vannak specifikus típusok, melyek egymással párhuzamosan, de egymást kiegészítve operálnak.
Az F-35A már majdnem egy svájcibicska, de egy-két téren igenis specifikus, ilyen az alalcsony észlelhetőség mellett meglévő kiváló manőverezőképessége és a csapásmérő képessége úgy, hogy technikailag légtérvédelemre is alkalmas. De nem az utóbbi a fő profilja. A légifölény kivívására egy nálánál jóval kihegyezettebb másik platform lesz majd igazán képes és így a feladatmegosztás sokkal hatékonyabb lehet.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Mindennek van gyakorlati jelentősége, hiszen a jövő háborúit sem utasszállító repülőkkel fogják megvívni.
A jövő nagyméretű csodarepülőgépe, az NGAD persze nem lesz ilyen jól manőverezhető, de neki nem is kell, mert van mellé az F-35A, ami erre képes.
Ha csak NGAD-szerű gépe lenne majd az USAF-nak, azzal ugyanúgy rosszul járna, mintha olyanja nem lenne egyátalán.

A "pajzs és kard" elv értelmében egy idő után minden fegyverből svájcibicska lesz, mert a tervezők mindenre is kell, hogy gondoljanak, de ezek a "jolly joker" gépek igazából semmire sem jók. Ezért van az, hogy egy normális haderőben igenis vannak specifikus típusok, melyek egymással párhuzamosan, de egymást kiegészítve operálnak.
Az F-35A már majdnem egy svájcibicska, de egy-két téren igenis specifikus, ilyen az alalcsony észlelhetőség mellett meglévő kiváló manőverezőképessége és a csapásmérő képessége úgy, hogy technikailag légtérvédelemre is alkalmas. De nem az utóbbi a fő profilja. A légifölény kivívására egy nálánál jóval kihegyezettebb másik platform lesz majd igazán képes és így a feladatmegosztás sokkal hatékonyabb lehet.
Mikor volt az utolsó dogfájt?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 365
113
Mindennek van gyakorlati jelentősége, hiszen a jövő háborúit sem utasszállító repülőkkel fogják megvívni.
A jövő nagyméretű csodarepülőgépe, az NGAD persze nem lesz ilyen jól manőverezhető, de neki nem is kell, mert van mellé az F-35A, ami erre képes.
Ha csak NGAD-szerű gépe lenne majd az USAF-nak, azzal ugyanúgy rosszul járna, mintha olyanja nem lenne egyátalán.

A "pajzs és kard" elv értelmében egy idő után minden fegyverből svájcibicska lesz, mert a tervezők mindenre is kell, hogy gondoljanak, de ezek a "jolly joker" gépek igazából semmire sem jók. Ezért van az, hogy egy normális haderőben igenis vannak specifikus típusok, melyek egymással párhuzamosan, de egymást kiegészítve operálnak.
Az F-35A már majdnem egy svájcibicska, de egy-két téren igenis specifikus, ilyen az alalcsony észlelhetőség mellett meglévő kiváló manőverezőképessége és a csapásmérő képessége úgy, hogy technikailag légtérvédelemre is alkalmas. De nem az utóbbi a fő profilja. A légifölény kivívására egy nálánál jóval kihegyezettebb másik platform lesz majd igazán képes és így a feladatmegosztás sokkal hatékonyabb lehet.
Csak aztán az NGAD nehogy F-4 szindrómába essen...
Ok, hogy az elvárás (mindent letudunk radar raksival, nem kell GÁ meg manőverezni se nagyon fogunk) messze a technikai lehetőségek előtt volt fél évszázada, de baromira kíváncsi vagyok most hozza-e az ipar - mert kvázi az elvárás pont ugyan az.