Társadalmi folyamatok

Az oktatás és az egészségügy bő 30 éve hányódik változó intenzitású krízisben - és előtte is csupán alapszinten működött. (Magas színvonalat a magyar oktatás és a magyar egészségügy a háború előtt képviselt, világszínvonalat meg az I. világháború előtt.)

Hogy így alakult, az az egymást követő kormányok felelőssége. Az alapszinten működő rendszerek válságba juttatását nagyrészt a mai balliberális ellenzék végezte el, és tény, hogy rombolni, veszni hagyni sokkal, de sokkal könnyebb volt nekik, mint lenne, vagy lett volna az újjáépítés bárkinek is.

Magam 2007-ben próbáltam zöldfülű tanárként elhelyezkedni, de akkor telített volt a munkaerőpiac, sorra utasítottak vissza az iskolák - egyedül angol-, német- esetleg francia-nyelvtanárként vettek volna föl. Végül csak el tudtam helyezkedni egy nagy szakmunkásképzőben, ahol 3 tanévet húztam le. (Ugyebár ez a második Gyurcsány-kormány időszaka volt.)
A színvonal döbbenetesen alacsony volt. A tanulók kb. 10 százaléka tanult ténylegesen, kb. belőlük lett valami - ők is sokkal inkább az otthonról hozott minta alapján jutottak előre és nem annyira a tanárok erőfeszítései nyomán. Volt még úgy 20 százalék, aki hozta a minimumot és tisztességgel kitanult valami szakmát (kőműves, festő, burkoló, lakatos, fodrász, stb.), a maradék 70 százaléknak az iskola gyakorlatilag gyerekmegőrző volt, semmi több. Volt olyan érettségire(!) készülő gyerek, akinél korrepetálás közben derült ki, hogy nem tudja, hogy a Föld gömbölyű! Úgy, hogy közben a lemeztektonika volt a téma... Nem volt földgömbünk egy darab sem, egy mandarinra rajzoltam föl a kontinenseket, úgy nézett rám, mintha megtébolyultam volna, hát miért nem papírra??? Mondom, mert a Föld gömb alakú... Kb. azt leste, hol a kandi-kamera... Hihetetlen élmény volt! Volt vidék gyerek, aki a suliban látott először vízöblítéses WC-t. Ki is kente rendesen, amikor ráguggolt szegény istenbarma... Szerencsétlen cigánylányok negyede hamarabb lett anya, minthogy betöltötte volna a 18-at, volt közülük olyan, akit a stricije hordott ki az országútra... Kegyetlenül nyírták egymást (és magukat) a gyerekek már akkor is, néha nagyon, nagyon durván, bár akkor dizájnerdrog meg slejmpoetri még nem volt, csak kannásbor meg öngyújtógáz.
A suliban viszont nem volt túl sok balhé, köszönhetően a lapátkezű szakoktatóknak, meg a fű alatt működő nyakleveseknek. (Csak tanú ne legyen!) A portások mondjuk már akkor is gázpisztolyt tartottak a pult alatt.
A fizetés? Nekem elég volt (most is elég, ritka igénytelen alak vagyok), de a többségnek nem, nagyon nem. Két évben is téma volt a sztrájk, ugyanaz volt kb. a narratíva, mint most: - több pénzt, jobb körülményeket!
A körülmények kb. olyanok voltak, mint egy átlagos börtönben vagy sorsára hagyott elmegyógyintézetben. Esett szét, törött el, rohadt le minden. Télen (bőven) 18 fok alatt a hőmérséklet, nyáron akár 30 fölött, a bútorok zöme a 80-as évekből, szigeteletlen nyílásszárók, beázó tetők, százezrek elégetése arra, hogy az utcát fűtsük...
Ha jól emlékszem, 2009-ben volt először, hogy az érettségiket elektronikus formában kellett lezavarni. Itt a XXI. század, felejtsük már el a papírt meg a golyóstollat! Az idősebb és nem számtechkes tanárok (és a többség ilyen volt) izzadtak rendesen a feladattal éééés... biztos, ami biztos, felsőbb utasításra, ugyanúgy le volt adminisztrálva papíron IS az egész... Dupla munka, gratulálok!
Az igazgatók szorosan függtek az aktuális városvezetéstől - önkormányzati választások előtt szorult is a zabszem, aztán ha lecserélődött a garnitúra, lecserélődtek az igazgatók is - akik persze lecserélték az igazgatóhelyetteseket is a saját embereikre. A régiek mentek vissza tanítani és még egy kollégiumi állást is uram-bátyám alapon osztogattak... Ismétlem, Gyurcsány alatt.
Már akkoriban mondogatta egy idősebb kolléga, hogy a közoktatás csak arra kell, hogy a BV-intézmények helyett mi vigyázzunk a gyerekekre, amíg a szüleik melóznak. Tanítani, nevelni... nincs rá igény, nem kell. Legyenek jó fogyasztók, gombnyomogató biorobotok, ennek a világnak erre van szüksége.

Na, ebből a szarból kellett volna várat építenie a Fidesznek 2010-től kezdve. És ha várat nem is, de 12 év kétharmad után azért egy alapszinten megbízhatóan működő rendszert össze lehetett volna hozni...

De lehet, hogy tényleg nincs rá igény.

Összeszerelőországnak elég ez is, a tehetség úgyis utat tör, magasan kvalifikált koponyákat meg képezzenek csak maguknak a nyugati multik!

o_O
 
Na, ebből a szarból kellett volna várat építenie a Fidesznek 2010-től kezdve. És ha várat nem is, de 12 év kétharmad után azért egy alapszinten megbízhatóan működő rendszert össze lehetett volna hozni...
Ja, és ennek ellenére, még mindig úgy látom, hogy a Fidesz messze a kisebbik rossz - ezen a vasárnapon is inkább húztam volna rájuk az ikszet, mint az idióta ellenzékre!
 
Tanárok, diákok, civil szervezetek...?
A saját fiatalkori karakterüket köpik szembe, démonizálják, hazaárulózzák.
Szerintem senki nem hazaárulózza őket, sem a tanárokat, sem a diákokat, sem a civileket. Vannak tanárok, meg vannak politikusok, meg NGO-k akik lehet, hogy nem feltétlen magyar érdekekért szállnak síkra, vagy épp nem feltétlen politikamentesek. De nem minden tanár, nem minden politikus és nem minden civil szervezetre igaz. Tudod nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar.

Az a gond, hogy sokan elég egyszerű világképpel és értelmezési képességgel állnak a dolgokhoz. Tehát ha azt mondja az xy, hogy vannak olyan civil szervezetek, amik idegen érdekek mellett, idegen támogatással akarnak befolyásolási módszerrel élni, az nem azt jelenti, hogy mondjuk mind a 10 ezer civil szervezetre igaz; a civil szervezetek 99,9%-a képes és akar és tud a törvényi előírásoknak megfelelni. Ebből elég egyszerű gondolkodású dolog "civil szervezetezni" és "démonizálni" -szerintem. Illetve logikus, ha ez a célunk. Mert:
Ez pont ugyan az a módszer, mint a démonizálás módszere. Van egy kis csoport (tanárok, civilek etc. között) akik az egész szvérára rátelepszenek; az NGO-k a civilekre, a PDSZ az egész tanárságra. Ezzel nem csinálnak mást, mint a maguk marginális társadalmi jelenlétüket, támogatottságukat, hazai bázisukat növelik. És mindemellett társadalmi töréspontokat keresnek, mélyítenek, hoznak létre.
 
Az oktatás és az egészségügy bő 30 éve hányódik változó intenzitású krízisben - és előtte is csupán alapszinten működött. (Magas színvonalat a magyar oktatás és a magyar egészségügy a háború előtt képviselt, világszínvonalat meg az I. világháború előtt.)

Hogy így alakult, az az egymást követő kormányok felelőssége. Az alapszinten működő rendszerek válságba juttatását nagyrészt a mai balliberális ellenzék végezte el, és tény, hogy rombolni, veszni hagyni sokkal, de sokkal könnyebb volt nekik, mint lenne, vagy lett volna az újjáépítés bárkinek is.

Magam 2007-ben próbáltam zöldfülű tanárként elhelyezkedni, de akkor telített volt a munkaerőpiac, sorra utasítottak vissza az iskolák - egyedül angol-, német- esetleg francia-nyelvtanárként vettek volna föl. Végül csak el tudtam helyezkedni egy nagy szakmunkásképzőben, ahol 3 tanévet húztam le. (Ugyebár ez a második Gyurcsány-kormány időszaka volt.)
A színvonal döbbenetesen alacsony volt. A tanulók kb. 10 százaléka tanult ténylegesen, kb. belőlük lett valami - ők is sokkal inkább az otthonról hozott minta alapján jutottak előre és nem annyira a tanárok erőfeszítései nyomán. Volt még úgy 20 százalék, aki hozta a minimumot és tisztességgel kitanult valami szakmát (kőműves, festő, burkoló, lakatos, fodrász, stb.), a maradék 70 százaléknak az iskola gyakorlatilag gyerekmegőrző volt, semmi több. Volt olyan érettségire(!) készülő gyerek, akinél korrepetálás közben derült ki, hogy nem tudja, hogy a Föld gömbölyű! Úgy, hogy közben a lemeztektonika volt a téma... Nem volt földgömbünk egy darab sem, egy mandarinra rajzoltam föl a kontinenseket, úgy nézett rám, mintha megtébolyultam volna, hát miért nem papírra??? Mondom, mert a Föld gömb alakú... Kb. azt leste, hol a kandi-kamera... Hihetetlen élmény volt! Volt vidék gyerek, aki a suliban látott először vízöblítéses WC-t. Ki is kente rendesen, amikor ráguggolt szegény istenbarma... Szerencsétlen cigánylányok negyede hamarabb lett anya, minthogy betöltötte volna a 18-at, volt közülük olyan, akit a stricije hordott ki az országútra... Kegyetlenül nyírták egymást (és magukat) a gyerekek már akkor is, néha nagyon, nagyon durván, bár akkor dizájnerdrog meg slejmpoetri még nem volt, csak kannásbor meg öngyújtógáz.
A suliban viszont nem volt túl sok balhé, köszönhetően a lapátkezű szakoktatóknak, meg a fű alatt működő nyakleveseknek. (Csak tanú ne legyen!) A portások mondjuk már akkor is gázpisztolyt tartottak a pult alatt.
A fizetés? Nekem elég volt (most is elég, ritka igénytelen alak vagyok), de a többségnek nem, nagyon nem. Két évben is téma volt a sztrájk, ugyanaz volt kb. a narratíva, mint most: - több pénzt, jobb körülményeket!
A körülmények kb. olyanok voltak, mint egy átlagos börtönben vagy sorsára hagyott elmegyógyintézetben. Esett szét, törött el, rohadt le minden. Télen (bőven) 18 fok alatt a hőmérséklet, nyáron akár 30 fölött, a bútorok zöme a 80-as évekből, szigeteletlen nyílásszárók, beázó tetők, százezrek elégetése arra, hogy az utcát fűtsük...
Ha jól emlékszem, 2009-ben volt először, hogy az érettségiket elektronikus formában kellett lezavarni. Itt a XXI. század, felejtsük már el a papírt meg a golyóstollat! Az idősebb és nem számtechkes tanárok (és a többség ilyen volt) izzadtak rendesen a feladattal éééés... biztos, ami biztos, felsőbb utasításra, ugyanúgy le volt adminisztrálva papíron IS az egész... Dupla munka, gratulálok!
Az igazgatók szorosan függtek az aktuális városvezetéstől - önkormányzati választások előtt szorult is a zabszem, aztán ha lecserélődött a garnitúra, lecserélődtek az igazgatók is - akik persze lecserélték az igazgatóhelyetteseket is a saját embereikre. A régiek mentek vissza tanítani és még egy kollégiumi állást is uram-bátyám alapon osztogattak... Ismétlem, Gyurcsány alatt.
Már akkoriban mondogatta egy idősebb kolléga, hogy a közoktatás csak arra kell, hogy a BV-intézmények helyett mi vigyázzunk a gyerekekre, amíg a szüleik melóznak. Tanítani, nevelni... nincs rá igény, nem kell. Legyenek jó fogyasztók, gombnyomogató biorobotok, ennek a világnak erre van szüksége.

Na, ebből a szarból kellett volna várat építenie a Fidesznek 2010-től kezdve. És ha várat nem is, de 12 év kétharmad után azért egy alapszinten megbízhatóan működő rendszert össze lehetett volna hozni...

De lehet, hogy tényleg nincs rá igény.

Összeszerelőországnak elég ez is, a tehetség úgyis utat tör, magasan kvalifikált koponyákat meg képezzenek csak maguknak a nyugati multik!

o_O
Vidám tapasztalatokat szereztél! :confused:
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Szerintem senki nem hazaárulózza őket, sem a tanárokat, sem a diákokat, sem a civileket. Vannak tanárok, meg vannak politikusok, meg NGO-k akik lehet, hogy nem feltétlen magyar érdekekért szállnak síkra, vagy épp nem feltétlen politikamentesek. De nem minden tanár, nem minden politikus és nem minden civil szervezetre igaz. Tudod nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar.

Az a gond, hogy sokan elég egyszerű világképpel és értelmezési képességgel állnak a dolgokhoz. Tehát ha azt mondja az xy, hogy vannak olyan civil szervezetek, amik idegen érdekek mellett, idegen támogatással akarnak befolyásolási módszerrel élni, az nem azt jelenti, hogy mondjuk mind a 10 ezer civil szervezetre igaz; a civil szervezetek 99,9%-a képes és akar és tud a törvényi előírásoknak megfelelni. Ebből elég egyszerű gondolkodású dolog "civil szervezetezni" és "démonizálni" -szerintem. Illetve logikus, ha ez a célunk. Mert:
Ez pont ugyan az a módszer, mint a démonizálás módszere. Van egy kis csoport (tanárok, civilek etc. között) akik az egész szvérára rátelepszenek; az NGO-k a civilekre, a PDSZ az egész tanárságra. Ezzel nem csinálnak mást, mint a maguk marginális társadalmi jelenlétüket, támogatottságukat, hazai bázisukat növelik. És mindemellett társadalmi töréspontokat keresnek, mélyítenek, hoznak létre.
Itt is elég fórumozó hazaárulózik ha valaki egyáltalàn fel meri vetni mint problémát...
 
Na, ebből a szarból kellett volna várat építenie a Fidesznek 2010-től kezdve. És ha várat nem is, de 12 év kétharmad után azért egy alapszinten megbízhatóan működő rendszert össze lehetett volna hozni...
Pontosan erről beszélek. 12 év olyan társadalmi támogatottságal és olyan erős szavazói felhatalmazással ami másnak nem volt a rendszerváltás óta.

Ha így sem lehetett valami működő rendszert összehozni akkor hogyan?
 
A felsővezetés semmiképp!
Ott egyre inkább eluralkodik a vízfej, az örökölt pozíciók!
Soha ennyi államtitkár, helyettes államtitkár, ispán nem volt a gengszterváltás óta, mint most.
A többek között az oktatás fölé berakott káderekről nem is beszélve!
És a szakmai tapasztalat sem elvárás, csak a hatalommal való lojalitás.
Ez tetszik vagy sem de minden kormányzat velejárója.
Ne képzelje senki azt, hogy ezeknek az embereknek egy igen jelentős része nem ugyan ott lenne egy ellentétes előjelű kormányfelállásban. Ilyen az emberi természet.
Nem jó, hogy így van, ne érts félre; nyilván tök jó lenne ha mindenhol szakmailag és emberileg top emberek lennének; de legyünk reálisak. Még a civil, vállalati szférában sem így van, nem, hogy egy bármilyen, bárhol levő állami szervezetben, apparátusban.

No meg hát van az a Bibóhoz kötött gondolat, hogy bármilyen szervezetben (meg persze közéletben) egyre rosszabb és rosszabb emberanyag lesz, mert a normálisabbak, az okosabbak, az emberibb emberek ki akarnak belőle maradni, ezért nem tud minőségi javulás létrejönni. Persze Ő nyilván ezt szofisztikáltabban és szebben fogalmazta meg.
 
Itt is elég fórumozó hazaárulózik ha valaki egyáltalàn fel meri vetni mint problémát...
Jó, persze, mindenre lehet mondani példát, itt is, meg az offline közéletben. De sok mindent a helyén kell kezelni.

Nem akarok védeni senkit; nem is tudom, hogy ki szokott nettó hazaárulózni mindenre. Amit gondolok, hogy szerintem ez részben annak is köszönhető, hogy általában általánosítani szoktak, a témák kifejtése meg egyre ritkább. És amellett, hogy a parttalan hazaárulózásnak semmi értelme és létjogosultsága, az még nem jelenti azt, hogy nincs hazaáruló. -Remélem érted mire gondolok.

De a másik oldala, hogy pl. itt van ez a tanárbér-kérdés. Még e mellett sem lehet gondolatokat, véleményeket leírni, mert ugyan úgy megy az egymás meg nem értése. És nem, nem csak egy oldalról. Szóval akkor ezt el kellene inkább könyvelni, hogy vannak emberek, akik érveléstechnikailag, gondolkodás, vagy kommunikáció terén; vagy éppenhogy csak direkt -oldaltól függetlenül!- ennyire képesek.
 
Pontosan erről beszélek. 12 év olyan társadalmi támogatottságal és olyan erős szavazói felhatalmazással ami másnak nem volt a rendszerváltás óta.

Ha így sem lehetett valami működő rendszert összehozni akkor hogyan?
Jó, akkor legyen egy példa.
Én úgy gondolom, hogy sok problémát megoldana (legalább részben) iskolák, kórházak bezárása.
No, melyik az a demokratikusan megválasztott képviselő, aki odamegy az iskolához és azt mondja, hogy ez volt az utolsó tanév? Vagy ki fog kórházakat bezárni?
Egyszerűen a döntések egy részére a demokratikus választói nyomás negatívan hat.

Persze, ez nem mindenre kifogás. De ez is benne van.
 
Jó, persze, mindenre lehet mondani példát, itt is, meg az offline közéletben. De sok mindent a helyén kell kezelni.

Nem akarok védeni senkit; nem is tudom, hogy ki szokott nettó hazaárulózni mindenre. Amit gondolok, hogy szerintem ez részben annak is köszönhető, hogy általában általánosítani szoktak, a témák kifejtése meg egyre ritkább. És amellett, hogy a parttalan hazaárulózásnak semmi értelme és létjogosultsága, az még nem jelenti azt, hogy nincs hazaáruló. -Remélem érted mire gondolok.

De a másik oldala, hogy pl. itt van ez a tanárbér-kérdés. Még e mellett sem lehet gondolatokat, véleményeket leírni, mert ugyan úgy megy az egymás meg nem értése. És nem, nem csak egy oldalról. Szóval akkor ezt el kellene inkább könyvelni, hogy vannak emberek, akik érveléstechnikailag, gondolkodás, vagy kommunikáció terén; vagy éppenhogy csak direkt -oldaltól függetlenül!- ennyire képesek.
Egy kis részük most szabin van a fórumról. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Jó, persze, mindenre lehet mondani példát, itt is, meg az offline közéletben. De sok mindent a helyén kell kezelni.

Nem akarok védeni senkit; nem is tudom, hogy ki szokott nettó hazaárulózni mindenre. Amit gondolok, hogy szerintem ez részben annak is köszönhető, hogy általában általánosítani szoktak, a témák kifejtése meg egyre ritkább. És amellett, hogy a parttalan hazaárulózásnak semmi értelme és létjogosultsága, az még nem jelenti azt, hogy nincs hazaáruló. -Remélem érted mire gondolok.

De a másik oldala, hogy pl. itt van ez a tanárbér-kérdés. Még e mellett sem lehet gondolatokat, véleményeket leírni, mert ugyan úgy megy az egymás meg nem értése. És nem, nem csak egy oldalról. Szóval akkor ezt el kellene inkább könyvelni, hogy vannak emberek, akik érveléstechnikailag, gondolkodás, vagy kommunikáció terén; vagy éppenhogy csak direkt -oldaltól függetlenül!- ennyire képesek.
Itt nem egymás nem értése volt, hanem egyesek jó szokás szerint egész társadalmi csoportot köptek le és nyilvánítottak kollektíve elég sok mindennek.
Persze ezeknek a meg nem értett zseniknek a kvalitásait soha nem láttuk megvillanni semmilyen téren a mocskolódást és a egyes narratíva ismétlését a végtelenségig reptetitív módon.
 
  • Vicces
Reactions: fip7
Itt nem egymás nem értése volt, hanem egyesek jó szokás szerint egész társadalmi csoportot köptek le és nyilvánítottak kollektíve elég sok mindennek.
Persze ezeknek a meg nem értett zseniknek a kvalitásait soha nem láttuk megvillanni semmilyen téren a mocskolódást és a egyes narratíva ismétlését a végtelenségig reptetitív módon.
Azért én nem úgy emlékszem, hogy az egyoldalú lett volna. Volt akinek az érve a témában elég btk-s volt. És pont ezért tartom azt, amit az idézett hozzászólásban írtam.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Nem lehet a târsadalom ellen egy müködö rendszert letrehozni. Mert egy müködö rendszer azt jelentené, hogy lényegesen emelkednének az elvárâsok és ezt nem akarja senki. Nyugaton sem.
Pedig hát ugye a villamos az elvárásoktól megy. Úgy értve, hogy a civilizációt a magas minőségű, szervezett tudás hajtja. Műszaki és humán téren egyaránt.
 
Nem lehet a târsadalom ellen egy müködö rendszert letrehozni. Mert egy müködö rendszer azt jelentené, hogy lényegesen emelkednének az elvárâsok és ezt nem akarja senki. Nyugaton sem.
Csak abba gondolj bele, hogy ma ugyanannyit fizet egy dohányos piás szénhidrátcsapda és én aki rendszeresen edzek, csak hektikusan iszok (buliban) és alapvetően egészségesen étkezem. Hogy nyúlsz ebbe bele, hogy tennéd igazságossá és ezzel egyben fenntarthatóvá! Pláne, hogy a jobban képzett, jobb anyagi helyzetűek a felelősebb életvitelűek! Egy igazságos TB-ben a középosztály kevesebbet fizetne mint a munkásosztály, dea szavazatuk ugyanannyit ér és a közép van kisebbségben!

Oktatás dettó. Amíg demokrácia van, addig a közszolgáltatások reformálhatatlanok (a másik ellenérdekelt fél maguk a közszolgák, akiknek jó a posvány, mert a versenyszférában elvéreznének, ezért ők csak több pénzt követelnek. Valljuk be: érdemtelenül, az oktatás színvonala kizárólag a tanárok színvonala miatt ilyen például!), a nyilvánvaló csődjük ellenére is! Ezt tisztán látja a Fidesz.

Egyszerűen elengedte őket. Pusztuljon, más opció egyszerűen nincs.
 
Pedig hát ugye a villamos az elvárásoktól megy. Úgy értve, hogy a civilizációt a magas minőségű, szervezett tudás hajtja. Műszaki és humán téren egyaránt.
Ja, meg az állatkísérletek, az emberkísérletek, a háborúk, meg ilyen sokféle dolgok. Meg hát a hajtás is milyen irányba megy? A hajtás önmagában nem jó, vagy rossz.
 
Pedig hát ugye a villamos az elvárásoktól megy. Úgy értve, hogy a civilizációt a magas minőségű, szervezett tudás hajtja. Műszaki és humán téren egyaránt.

Én viszont úgy látom, hogy az emberi civilizációt a lustaság hajtja előre. Vagyis a lehető legkisebb erőbefektetéssel a lehető legtöbbet elérni. Minden innovációnk mögött ez húzódik meg. Ez az egész civilizáció alapja.
 
Én viszont úgy látom, hogy az emberi civilizációt a lustaság hajtja előre. Vagyis a lehető legkisebb erőbefektetéssel a lehető legtöbbet elérni. Minden innovációnk mögött ez húzódik meg. Ez az egész civilizáció alapja.
Én meg azt, hogy ez a "többet elérni" ez főként hit, azaz azt hiszem, hogy többet érek el. Tehát ilyen formában a hit a hajtóerő. :D
 
Csak abba gondolj bele, hogy ma ugyanannyit fizet egy dohányos piás szénhidrátcsapda és én aki rendszeresen edzek, csak hektikusan iszok (buliban) és alapvetően egészségesen étkezem. Hogy nyúlsz ebbe bele, hogy tennéd igazságossá és ezzel egyben fenntarthatóvá! Pláne, hogy a jobban képzett, jobb anyagi helyzetűek a felelősebb életvitelűek! Egy igazságos TB-ben a középosztály kevesebbet fizetne mint a munkásosztály, dea szavazatuk ugyanannyit ér és a közép van kisebbségben!

Oktatás dettó. Amíg demokrácia van, addig a közszolgáltatások reformálhatatlanok (a másik ellenérdekelt fél maguk a közszolgák, akiknek jó a posvány, mert a versenyszférában elvéreznének, ezért ők csak több pénzt követelnek. Valljuk be: érdemtelenül, az oktatás színvonala kizárólag a tanárok színvonala miatt ilyen például!), a nyilvánvaló csődjük ellenére is! Ezt tisztán látja a Fidesz.

Egyszerűen elengedte őket. Pusztuljon, más opció egyszerűen nincs.
Az utolsó mondaton szerintem túl lösz a cèlon. Persze nem ismerem az oktatâs mélyebb bugyrait.