F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

Egyébként mindenkinek ajánlom, hogy menjen el olyan repülésre, ahol a gép húzható 2-3G-is. Szemfelnyitó tapasztalat, hogy hiába a csillogó HMD és a többi, ameddig ember ül a gépben, addig értelmezési és végrahajtási input lag lesz. Mert a legkirályabb vadászpilóta sem superman.
 
Azért az jó kérdés,hogy mi lesz,ha mindkét oldalon 5G gépek lesznek.? Visszajön az előbb meglátom a szememmel,mint kiszurom radaron?Szerintem meg fog nőni a DAS jellegű,és egyebb IR érzékelők szerepe.Az sem lepne meg,ha kísérő drónok IR figyelolancot alkotnanak az emberes gépek előtt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Azért az jó kérdés,hogy mi lesz,ha mindkét oldalon 5G gépek lesznek.? Visszajön az előbb meglátom a szememmel,mint kiszurom radaron?Szerintem meg fog nőni a DAS jellegű,és egyebb IR érzékelők szerepe.Az sem lepne meg,ha kísérő drónok IR figyelolancot alkotnanak az emberes gépek előtt.
Nem valószínű.
Mert nagy magasság és tiszta idő esetén a DAS jellegű szenzorok 20-30 km-ről sanszosan már érzékelnek egy vadászgépet főleg, ha az keresztirányon repül. Csak addigra már régen BVR indítás volt.

Egy általános téveszme, hogy a stealth miatt majd WVR távolságig nem lát senki semmit. Odáig el sem jutnak.
 
A probléma az, hogy azóta élesben is beigazolódott, hogy a légiharc-rakéták működnek.
Azzal jönni, hogy mi volt vietnámban az kb. azzal érvelni, mintha a számítástechnika helyzetét a lyukkártyás gépekkel akarnád ma prezentálni.


G ruhában kvázi korlátlan ideig fenntartható egy 4-5G forduló, de a valóság nem ilyen, mert a gép orsózik, a terhelés iránya változik, a pilóta fárad stb.
Általánosan elmondható, hogy a pilóták többet bírnak 5-6 km magasság felett, mint gépek, mert azok igen hamar elveszik a sebességet. Ezt látod a videón is. A végén már csak 2-3G-s manőverek vannak átesés közeli sebességeknél.

A gépek az embernél lényegében 3-4 km alatt és kismagasságú demónál tudnak többet. Tengerszinten 9G is kitarthstó 500 KCAS felett igen hosszú per korlátlan ideig is.
Ezért volt érdekes az YF-23-asnál, hogy 33k lábon Mach 1.3-nál tudott 6g-vel fordulózni.

De a tény ettől még tény: az a légiharc, ami néhány huszáros 7-9 g-vel kezdődik, az rövid időn belül úgy lefárasztja a delikvenseket, hogy a vége felé már a 2-3g is sok lesz.
 
Nem valószínű.
Mert nagy magasság és tiszta idő esetén a DAS jellegű szenzorok 20-30 km-ről sanszosan már érzékelnek egy vadászgépet főleg, ha az keresztirányon repül. Csak addigra már régen BVR indítás volt.

Egy általános téveszme, hogy a stealth miatt majd WVR távolságig nem lát senki semmit. Odáig el sem jutnak.
Jó kérdés.Jelenleg a stealth körkörösen nem egyenszilard.Es vannak IR érzékelők.De ha pont frontbol közelednek egymáshoz rossz,full párás, felhős időben,akkor elég közel kerülhetnek egymáshoz közelharchoz.Tavolfelderito vadasziranyito lokatorok helyzetkép adasi képessége ilyenkor kiesik,a stealth képesség miatt.Vagyis ha nem is a pilóta szeme,de az ir passzív optikai érzékelők jelentősége megnő.Szerintem az ír,illetve ír+arh AA/SA raketake is
 
A probléma az, hogy azóta élesben is beigazolódott, hogy a légiharc-rakéták működnek.

Olyan célpont ellen, ami nem fejt ki semmilyen EW tevékenységet ;)
A legtöbb mai korszerű gép rendelkezik EW rendszerrel. Ezek meg még nem vívtak egymással BVR harcot.
Én úgy gondolom, hogy még mindig a rakéta a gyenge láncszem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Mark1993
Ezért volt érdekes az YF-23-asnál, hogy 33k lábon Mach 1.3-nál tudott 6g-vel fordulózni.

De a tény ettől még tény: az a légiharc, ami néhány huszáros 7-9 g-vel kezdődik, az rövid időn belül úgy lefárasztja a delikvenseket, hogy a vége felé már a 2-3g is sok lesz.
Hogy kontextustba tudjuk ezt helyezni.
Pehelykönnyű F-15A/C fegyverzet nélkül
3,7G táját tudta fenntarthatóban.

Ez alapján azért bennem megmozdult a kisördög és szerintem az a 6G nem kitartott, hanem max. átmeneti lehet.

qPg7yHG.png
 
  • Tetszik
Reactions: endre and bel
Hogy kontextustba tudjuk ezt helyezni.
Pehelykönnyű F-15A/C fegyverzet nélkül
3,7G táját tudta fenntarthatóban.

Ez alapján azért bennem megmozdult a kisördög és szerintem az a 6G nem kitartott, hanem max. átmeneti lehet.

qPg7yHG.png
Az YF-23-asnak lényegesen nagyobb energiafeleslege volt még nagyobb magasságokban is. Én nem tartom kizártnak, hogy az az átmeneti 6g bizony jó hosszú ideig is eltarthatott, de legalábbis messze nem úgy csökkent, mint egy negyedik generációs gépnél történt volna.
 
Az YF-23-asnak lényegesen nagyobb energiafeleslege volt még nagyobb magasságokban is. Én nem tartom kizártnak, hogy az az átmeneti 6g bizony jó hosszú ideig is eltarthatott, de legalábbis messze nem úgy csökkent, mint egy negyedik generációs gépnél történt volna.
Mondjuk extrém könnyű gépbe a két bivaly hajtómű tényleg ad sokat.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ezen még az eredeti festés van.
Az első pártíz Raptor még rendelkezett egy extra stealth-rácsos pótbeömlővel a kabin mögött, amit a tervezés során tartottak fontosnak, de később végül elhagyták.
 
Ezen még az eredeti festés van.
Az első pártíz Raptor még rendelkezett egy extra stealth-rácsos pótbeömlővel a kabin mögött, amit a tervezés során tartottak fontosnak, de később végül elhagyták.
Mintha a hajtóművek felső borításának vége is változott volna. Mintha itt szelvényesebb, domborúbb lenne, mint frissebb képeken. Vagy csak a szemem csal. :)
 
Érdekes a gép szériaszáma: 91-4006, azaz az 1991-es pénzügyi évben döntötték el a legyártását, amikor az YF-22 megnyerte az ATF tendert.
A 91-el kezdődő lajstromok közül az első kettő 4001 és 4002 volt a block 1, a 4003 volt a block 2, majd 4004-től 4009-ig a block 10.
A block 10 eltartott a két darab 99-xxxx-en túl a 00-xxxx-en keresztül egészen az utolsó 02-xxxx-ig.
A block 20-as volt a 03 és a 04-es sorozat,
A block 30-as a 05, 06, 07.
A block 35-ös volt a 08-as és 09-es, míg a block 40-es a négy darab 10-es gép.

Elvileg block 30-ig mindent kukázni akarnak, ez jó sok gépet jelent.
Szerintem block 30 első példányáig, máskülönben csupán össz-vissz 34 gép maradna csak.
 
Időkóddal. Repteljesítmény néhány számmal.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ugyanebből:
 
Ugyanebből:
Fontos, hogy végre megemlítődik, hogy a Raptorhoz is rendszeresítve van a magassági ruha, nem csak a g-ruha.
Valami speciálisat anno a Northrop is kifejlesztett az YF-23-ashoz, de az múzeumba került, viszont a Raptor ilyen kiegészítőjéről idáig nem, hogy fotót, de még említést se láttam.