F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Egyébként mindenkinek ajánlom, hogy menjen el olyan repülésre, ahol a gép húzható 2-3G-is. Szemfelnyitó tapasztalat, hogy hiába a csillogó HMD és a többi, ameddig ember ül a gépben, addig értelmezési és végrahajtási input lag lesz. Mert a legkirályabb vadászpilóta sem superman.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 036
113
Azért az jó kérdés,hogy mi lesz,ha mindkét oldalon 5G gépek lesznek.? Visszajön az előbb meglátom a szememmel,mint kiszurom radaron?Szerintem meg fog nőni a DAS jellegű,és egyebb IR érzékelők szerepe.Az sem lepne meg,ha kísérő drónok IR figyelolancot alkotnanak az emberes gépek előtt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Azért az jó kérdés,hogy mi lesz,ha mindkét oldalon 5G gépek lesznek.? Visszajön az előbb meglátom a szememmel,mint kiszurom radaron?Szerintem meg fog nőni a DAS jellegű,és egyebb IR érzékelők szerepe.Az sem lepne meg,ha kísérő drónok IR figyelolancot alkotnanak az emberes gépek előtt.
Nem valószínű.
Mert nagy magasság és tiszta idő esetén a DAS jellegű szenzorok 20-30 km-ről sanszosan már érzékelnek egy vadászgépet főleg, ha az keresztirányon repül. Csak addigra már régen BVR indítás volt.

Egy általános téveszme, hogy a stealth miatt majd WVR távolságig nem lát senki semmit. Odáig el sem jutnak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
A probléma az, hogy azóta élesben is beigazolódott, hogy a légiharc-rakéták működnek.
Azzal jönni, hogy mi volt vietnámban az kb. azzal érvelni, mintha a számítástechnika helyzetét a lyukkártyás gépekkel akarnád ma prezentálni.


G ruhában kvázi korlátlan ideig fenntartható egy 4-5G forduló, de a valóság nem ilyen, mert a gép orsózik, a terhelés iránya változik, a pilóta fárad stb.
Általánosan elmondható, hogy a pilóták többet bírnak 5-6 km magasság felett, mint gépek, mert azok igen hamar elveszik a sebességet. Ezt látod a videón is. A végén már csak 2-3G-s manőverek vannak átesés közeli sebességeknél.

A gépek az embernél lényegében 3-4 km alatt és kismagasságú demónál tudnak többet. Tengerszinten 9G is kitarthstó 500 KCAS felett igen hosszú per korlátlan ideig is.
Ezért volt érdekes az YF-23-asnál, hogy 33k lábon Mach 1.3-nál tudott 6g-vel fordulózni.

De a tény ettől még tény: az a légiharc, ami néhány huszáros 7-9 g-vel kezdődik, az rövid időn belül úgy lefárasztja a delikvenseket, hogy a vége felé már a 2-3g is sok lesz.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 036
113
Nem valószínű.
Mert nagy magasság és tiszta idő esetén a DAS jellegű szenzorok 20-30 km-ről sanszosan már érzékelnek egy vadászgépet főleg, ha az keresztirányon repül. Csak addigra már régen BVR indítás volt.

Egy általános téveszme, hogy a stealth miatt majd WVR távolságig nem lát senki semmit. Odáig el sem jutnak.
Jó kérdés.Jelenleg a stealth körkörösen nem egyenszilard.Es vannak IR érzékelők.De ha pont frontbol közelednek egymáshoz rossz,full párás, felhős időben,akkor elég közel kerülhetnek egymáshoz közelharchoz.Tavolfelderito vadasziranyito lokatorok helyzetkép adasi képessége ilyenkor kiesik,a stealth képesség miatt.Vagyis ha nem is a pilóta szeme,de az ir passzív optikai érzékelők jelentősége megnő.Szerintem az ír,illetve ír+arh AA/SA raketake is
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 374
55 023
113
A probléma az, hogy azóta élesben is beigazolódott, hogy a légiharc-rakéták működnek.

Olyan célpont ellen, ami nem fejt ki semmilyen EW tevékenységet ;)
A legtöbb mai korszerű gép rendelkezik EW rendszerrel. Ezek meg még nem vívtak egymással BVR harcot.
Én úgy gondolom, hogy még mindig a rakéta a gyenge láncszem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Mark1993
M

molnibalage

Guest
Ezért volt érdekes az YF-23-asnál, hogy 33k lábon Mach 1.3-nál tudott 6g-vel fordulózni.

De a tény ettől még tény: az a légiharc, ami néhány huszáros 7-9 g-vel kezdődik, az rövid időn belül úgy lefárasztja a delikvenseket, hogy a vége felé már a 2-3g is sok lesz.
Hogy kontextustba tudjuk ezt helyezni.
Pehelykönnyű F-15A/C fegyverzet nélkül
3,7G táját tudta fenntarthatóban.

Ez alapján azért bennem megmozdult a kisördög és szerintem az a 6G nem kitartott, hanem max. átmeneti lehet.

qPg7yHG.png
 
  • Tetszik
Reactions: endre and bel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Hogy kontextustba tudjuk ezt helyezni.
Pehelykönnyű F-15A/C fegyverzet nélkül
3,7G táját tudta fenntarthatóban.

Ez alapján azért bennem megmozdult a kisördög és szerintem az a 6G nem kitartott, hanem max. átmeneti lehet.

qPg7yHG.png
Az YF-23-asnak lényegesen nagyobb energiafeleslege volt még nagyobb magasságokban is. Én nem tartom kizártnak, hogy az az átmeneti 6g bizony jó hosszú ideig is eltarthatott, de legalábbis messze nem úgy csökkent, mint egy negyedik generációs gépnél történt volna.
 
M

molnibalage

Guest
Az YF-23-asnak lényegesen nagyobb energiafeleslege volt még nagyobb magasságokban is. Én nem tartom kizártnak, hogy az az átmeneti 6g bizony jó hosszú ideig is eltarthatott, de legalábbis messze nem úgy csökkent, mint egy negyedik generációs gépnél történt volna.
Mondjuk extrém könnyű gépbe a két bivaly hajtómű tényleg ad sokat.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 320
17 449
113
Ezen még az eredeti festés van.
Az első pártíz Raptor még rendelkezett egy extra stealth-rácsos pótbeömlővel a kabin mögött, amit a tervezés során tartottak fontosnak, de később végül elhagyták.
Mintha a hajtóművek felső borításának vége is változott volna. Mintha itt szelvényesebb, domborúbb lenne, mint frissebb képeken. Vagy csak a szemem csal. :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Érdekes a gép szériaszáma: 91-4006, azaz az 1991-es pénzügyi évben döntötték el a legyártását, amikor az YF-22 megnyerte az ATF tendert.
A 91-el kezdődő lajstromok közül az első kettő 4001 és 4002 volt a block 1, a 4003 volt a block 2, majd 4004-től 4009-ig a block 10.
A block 10 eltartott a két darab 99-xxxx-en túl a 00-xxxx-en keresztül egészen az utolsó 02-xxxx-ig.
A block 20-as volt a 03 és a 04-es sorozat,
A block 30-as a 05, 06, 07.
A block 35-ös volt a 08-as és 09-es, míg a block 40-es a négy darab 10-es gép.

Elvileg block 30-ig mindent kukázni akarnak, ez jó sok gépet jelent.
Szerintem block 30 első példányáig, máskülönben csupán össz-vissz 34 gép maradna csak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Ugyanebből:
Fontos, hogy végre megemlítődik, hogy a Raptorhoz is rendszeresítve van a magassági ruha, nem csak a g-ruha.
Valami speciálisat anno a Northrop is kifejlesztett az YF-23-ashoz, de az múzeumba került, viszont a Raptor ilyen kiegészítőjéről idáig nem, hogy fotót, de még említést se láttam.