• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 659
46 795
113
De az mèg valószínűbb ha megkerestèk őket a lengyelek, ès meghallották a darabszámot leültek a szèk mellè. :D
Én azért követtem az évek során a lengyel haderőfejlesztést is, és meg kell, hogy mondjam, korábban a lengyelek nem terveztek 1000-1500-as harckocsi állományt.
2018-20 környéken is csak 6-800 darab volt tervben, és ebben már beleszámit a jelenleg is meglévő Leopard 2-es állomány. Tehát olyan hatalmas számokról nem beszélünk, de gyártást már akkor is megérte volna rá szervezni.
 
  • Tetszik
Reactions: krisss and Pogány

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 562
13 715
113
azta rohadt megint erre verjük ki? szerinted ha ugyanúgy használtak volna M1-et bármi más lett volna? :D ne legyél már ilyen butus , bármilyen harckocsit megbasztak volna úgy ahogy a törökök használták őket szíriában.... te meg erre vagy csak képes.... nem sokkal jobb

Hány Iraki Abrams-nek repült 10 - 15 métert a tornya ?


Neki már oviban is "a Leo2 szar" lehetett a jele...

Én meg a Németek iránti óvodás szintű rajongást nem értem. És nem kéne ábrándokat táplálni, a napnál is világosabb, nem műszaki paraméterek, meg harctéri használhatóság alapján vettek gépet, hanem hogy elhallgassanak a Németek a folyamatos szidalmazásaikkal.

Mindenki tud rosszul sikerült dolgokat tervezni. A Németek is antitálentumok a harckocsizásban, 1957 óta. És mégis ők a "vezetők".

Nekem a Németektől semmilyen fegyver nem kéne az égvilágon !
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 430
14 551
113
Én azért követtem az évek során a lengyel haderőfejlesztést is, és meg kell, hogy mondjam, korábban a lengyelek nem terveztek 1000-1500-as harckocsi állományt.
2018-20 környéken is csak 6-800 darab volt tervben, és ebben már beleszámit a jelenleg is meglévő Leopard 2-es állomány. Tehát olyan hatalmas számokról nem beszélünk, de gyártást már akkor is megérte volna rá szervezni.
No most bajom van a magyar nyelvel.

Hogyhogy nem beszèlünk hatalmas számokról?

Mármint a kb tervezett 600 beszerzès ès a most elmèletben realizálódott ennek duplája közt elèg nagy a különbsèg.

Másrèszt kb februárig a geopolitikai helyzet olyan volt, hogy nagy realitása egy többszáz, ezer darab fölötti beszerzèsnek nem volt.

Másrèszt ha született is volna ilyen megallapodás az nem ilyen tempóban valósult volna meg.

Lásd, amcsi/kóreai tankok már megèrkeztek Lengyelbe, mègha nem is új gyártásúak.

Látjuk a mi harckocsijaink sem egyik napról a másikra kèszülnek el.
Nem is beszèlve a lynxekről.

Ezzel a nèmetek nem tudnak/tak versenyezni, mègha akarnának sem.

Hisz az amcsiknak nem új gèpeket kell csinálni,rèszben a kóreaiaknak sem.
Ha elindul a lengyel gyártás, annak sebessègère kíváncsi leszek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 659
46 795
113
No most bajom van a magyar nyelvel.

Hogyhogy nem beszèlünk hatalmas számokról?

Mármint a kb tervezett 600 beszerzès ès a most elmèletben realizálódott ennek duplája közt elèg nagy a különbsèg.

Másrèszt kb februárig a geopolitikai helyzet olyan volt, hogy nagy realitása egy többszáz, ezer darab fölötti beszerzèsnek nem volt.

Másrèszt ha született is volna ilyen megallapodás az nem ilyen tempóban valósult volna meg.

Lásd, amcsi/kóreai tankok már megèrkeztek Lengyelbe, mègha nem is új gyártásúak.

Látjuk a mi harckocsijaink sem egyik napról a másikra kèszülnek el.
Nem is beszèlve a lynxekről.

Ezzel a nèmetek nem tudnak/tak versenyezni, mègha akarnának sem.

Hisz az amcsiknak nem új gèpeket kell csinálni,rèszben a kóreaiaknak sem.
Ha elindul a lengyel gyártás, annak sebessègère kíváncsi leszek.
Inkább úgy mondanám, hogy egy 450-550db-os megrendelést azért tudtak volna olyan tempóban teljesíteni, ahogy a koreaiak, Ugyebár az első 180 harckocsit koreai is csak 2025-ig ígéri. Azaz éves szinten 45db-ról beszélünk. Persze a koreaiknak megvolt az az előnye, hogy volt készen egy nagyobb tétel, de azért a lengyelek is kerülgetnek már mindenkit vagy 2015-16 óta. Ha akkor elszánják magukat, lehet, hogy mostanra full Leopard 2-es (vagy éppen K2-es) flottával rendelkeznek. Pedig volt nekik minden ajánlgatva, de nekik egyik sem volt elég jó. Kevés pénzért kellett volna nekik MINDEN IS, meg még náluk is gyártva.
A K2 már akkor is egy baromi jó ötlet lehetett volna, már csak a Leo 2-eseikel egyívású hajtás miatt is. Már akkor is mindent is adtak volna a koreaiak neki. Mégis, csak arról szólt minden, hogy gyakorlatilag vadászkutyákkal végigkerestették a kontinenst használt A4-ekért, mert azok olcsók lettek volna (szerintük), és a saját ipari bázison megoldották volna a felújítást - meglévő technológiai alapon. Pedig ha csak abba gondoltak volna bele, hogyha le is húzzák a budin a meglévő license-eiket, és átállnak K2-re, akkor is ugyan azok a gyárak (Bumar-Labedy) csinálták volna, amelyek a Leo felújítgatásokat, csak új eszközökkel.
A németekre visszatérve:
Ha azt nézzük, hogy a PUMA kapacitásai rövidesen felszabadulnak, valamint lassan elkészül a BW A7V-i is, akkor azt mondanám, hogy akár csak a lengyel ipar minimális bevonásával is, megoldható lett volna ebben a tempóban való szállítás Leopardból is, csak akkor időben kellett volna dönteni.
Ne feledjük az új testek Görögországban készülnek - persze tudnának otthon is, de minek, ha olcsóbban megvan a görögöktől. Tehát szerintem lettek volna szabad kapacitások - legalább is annyi biztosan, hogy akár a lengyel beszállítók bevonásával ezt a tempót hozzák.
Már ha annak idején lett volna valós igény. De nem volt. Fogtechnika volt. És ez szerintem rá is nyomta a bélyegét a lengyel-német viszonyra harckocsibeszerzés/felújítás terén.
Pedig, szerintem egyértelmű, hogy ha befut a KMW-hez egy 500db-os megrendelés, akkor ott azért mindent megtettek volna az időben történő szállításhoz.
 
  • Imádom
Reactions: Pogány

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 485
121 159
113
Inkább úgy mondanám, hogy egy 450-550db-os megrendelést azért tudtak volna olyan tempóban teljesíteni, ahogy a koreaiak, Ugyebár az első 180 harckocsit koreai is csak 2025-ig ígéri. Azaz éves szinten 45db-ról beszélünk. Persze a koreaiknak megvolt az az előnye, hogy volt készen egy nagyobb tétel, de azért a lengyelek is kerülgetnek már mindenkit vagy 2015-16 óta. Ha akkor elszánják magukat, lehet, hogy mostanra full Leopard 2-es (vagy éppen K2-es) flottával rendelkeznek. Pedig volt nekik minden ajánlgatva, de nekik egyik sem volt elég jó. Kevés pénzért kellett volna nekik MINDEN IS, meg még náluk is gyártva.
A K2 már akkor is egy baromi jó ötlet lehetett volna, már csak a Leo 2-eseikel egyívású hajtás miatt is. Már akkor is mindent is adtak volna a koreaiak neki. Mégis, csak arról szólt minden, hogy gyakorlatilag vadászkutyákkal végigkerestették a kontinenst használt A4-ekért, mert azok olcsók lettek volna (szerintük), és a saját ipari bázison megoldották volna a felújítást - meglévő technológiai alapon. Pedig ha csak abba gondoltak volna bele, hogyha le is húzzák a budin a meglévő license-eiket, és átállnak K2-re, akkor is ugyan azok a gyárak (Bumar-Labedy) csinálták volna, amelyek a Leo felújítgatásokat, csak új eszközökkel.
A németekre visszatérve:
Ha azt nézzük, hogy a PUMA kapacitásai rövidesen felszabadulnak, valamint lassan elkészül a BW A7V-i is, akkor azt mondanám, hogy akár csak a lengyel ipar minimális bevonásával is, megoldható lett volna ebben a tempóban való szállítás Leopardból is, csak akkor időben kellett volna dönteni.
Ne feledjük az új testek Görögországban készülnek - persze tudnának otthon is, de minek, ha olcsóbban megvan a görögöktől. Tehát szerintem lettek volna szabad kapacitások - legalább is annyi biztosan, hogy akár a lengyel beszállítók bevonásával ezt a tempót hozzák.
Már ha annak idején lett volna valós igény. De nem volt. Fogtechnika volt. És ez szerintem rá is nyomta a bélyegét a lengyel-német viszonyra harckocsibeszerzés/felújítás terén.
Pedig, szerintem egyértelmű, hogy ha befut a KMW-hez egy 500db-os megrendelés, akkor ott azért mindent megtettek volna az időben történő szállításhoz.
Dehogy tudtak volna.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi and Wilson

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 783
77 885
113
Inkább úgy mondanám, hogy egy 450-550db-os megrendelést azért tudtak volna olyan tempóban teljesíteni, ahogy a koreaiak, Ugyebár az első 180 harckocsit koreai is csak 2025-ig ígéri. Azaz éves szinten 45db-ról beszélünk. Persze a koreaiknak megvolt az az előnye, hogy volt készen egy nagyobb tétel, de azért a lengyelek is kerülgetnek már mindenkit vagy 2015-16 óta. Ha akkor elszánják magukat, lehet, hogy mostanra full Leopard 2-es (vagy éppen K2-es) flottával rendelkeznek. Pedig volt nekik minden ajánlgatva, de nekik egyik sem volt elég jó. Kevés pénzért kellett volna nekik MINDEN IS, meg még náluk is gyártva.
A K2 már akkor is egy baromi jó ötlet lehetett volna, már csak a Leo 2-eseikel egyívású hajtás miatt is. Már akkor is mindent is adtak volna a koreaiak neki. Mégis, csak arról szólt minden, hogy gyakorlatilag vadászkutyákkal végigkerestették a kontinenst használt A4-ekért, mert azok olcsók lettek volna (szerintük), és a saját ipari bázison megoldották volna a felújítást - meglévő technológiai alapon. Pedig ha csak abba gondoltak volna bele, hogyha le is húzzák a budin a meglévő license-eiket, és átállnak K2-re, akkor is ugyan azok a gyárak (Bumar-Labedy) csinálták volna, amelyek a Leo felújítgatásokat, csak új eszközökkel.
A németekre visszatérve:
Ha azt nézzük, hogy a PUMA kapacitásai rövidesen felszabadulnak, valamint lassan elkészül a BW A7V-i is, akkor azt mondanám, hogy akár csak a lengyel ipar minimális bevonásával is, megoldható lett volna ebben a tempóban való szállítás Leopardból is, csak akkor időben kellett volna dönteni.
Ne feledjük az új testek Görögországban készülnek - persze tudnának otthon is, de minek, ha olcsóbban megvan a görögöktől. Tehát szerintem lettek volna szabad kapacitások - legalább is annyi biztosan, hogy akár a lengyel beszállítók bevonásával ezt a tempót hozzák.
Már ha annak idején lett volna valós igény. De nem volt. Fogtechnika volt. És ez szerintem rá is nyomta a bélyegét a lengyel-német viszonyra harckocsibeszerzés/felújítás terén.
Pedig, szerintem egyértelmű, hogy ha befut a KMW-hez egy 500db-os megrendelés, akkor ott azért mindent megtettek volna az időben történő szállításhoz.
Nem, mert leépítettek minden kapacitást. Lehet évi 100 Leopard 2-t gyártani, mert nem egy olyan bonyolult dolog, hogy ne menne, csak ha évi 20db-ra vagy berendezkedve akkor csak 20 tudsz gyártani.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 659
46 795
113
A mostani 44 még semmit sem csúszik, mert 23-tól ígérték a szállítást.
25-ig jön papíron a miénk, utána nincs új rendelés. Tárgyalás alatt 44-44 Csehszlovák meg ugyanennyire pályáztak a norvegoknál.
Az a helyzet, hogy a KMW-nek és úgy en bloc az egész német hadiiparnak a hátsó lábára kellene végre ágaskodnia, mert éppen azon a határon vannak, amikor a koreaiak kiéneklik a sajtot a szájukból. Az az igazság, hogy a lengyel giga megrendelés után én egy lyukas garast nem adnék az új norvég Leopardnak. Vagy pedig ott valami nagyon brutálisat kell villantani egyéb diplomáciai csatornákon, hogy ne Korea vigye el a bizniszt. (a csehszlovákok más tészta, de ott nagyobb nyomást tudnak kifejteni EU-s szinten)
Azzal, hogy a norvégok már a K9-esre lecsaptak, és a befutó giga lengyel megrendelés pedig egy gyártói kapacitás ugrást jelent. Most azt mondanám, hogy annyit fognak tudni nyomni az árakon a koreaiak, hogy a németek lesz0phatják magukat akkor sem fognak tudni jobb ajánlatot adni. Mert, hiába fasz@ tank az A7+, azonban ha annak mondjuk 60-70%-áért K2-t kapnak, akkor nincs miről beszélni. Márpedig különben is olcsóbb volt a K2, de ha megugornak egy kapacitásbővülést, akkor az olyan szinten lenyomja a költség oldalt, hogy lazán összehozhatnak egy 30%-os különbséget.
(Ez csak kombináció a részemről, de azért ez egy igen valószínű forgatókönyv.)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 783
77 885
113
Az a helyzet, hogy a KMW-nek és úgy en bloc az egész német hadiiparnak a hátsó lábára kellene végre ágaskodnia, mert éppen azon a határon vannak, amikor a koreaiak kiéneklik a sajtot a szájukból. Az az igazság, hogy a lengyel giga megrendelés után én egy lyukas garast nem adnék az új norvég Leopardnak. Vagy pedig ott valami nagyon brutálisat kell villantani egyéb diplomáciai csatornákon, hogy ne Korea vigye el a bizniszt. (a csehszlovákok más tészta, de ott nagyobb nyomást tudnak kifejteni EU-s szinten)
Azzal, hogy a norvégok már a K9-esre lecsaptak, és a befutó giga lengyel megrendelés pedig egy gyártói kapacitás ugrást jelent. Most azt mondanám, hogy annyit fognak tudni nyomni az árakon a koreaiak, hogy a németek lesz0phatják magukat akkor sem fognak tudni jobb ajánlatot adni. Mert, hiába fasz@ tank az A7+, azonban ha annak mondjuk 60-70%-áért K2-t kapnak, akkor nincs miről beszélni. Márpedig különben is olcsóbb volt a K2, de ha megugornak egy kapacitásbővülést, akkor az olyan szinten lenyomja a költség oldalt, hogy lazán összehozhatnak egy 30%-os különbséget.
(Ez csak kombináció a részemről, de azért ez egy igen valószínű forgatókönyv.)
Ezt nemm lehet 1-2 nap alatt megoldani, olcsóbb és gyorsabb volt új gyárat venni, mint egy új gyártósort üzembehelyezni...
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 659
46 795
113
Nem, mert leépítettek minden kapacitást. Lehet évi 100 Leopard 2-t gyártani, mert nem egy olyan bonyolult dolog, hogy ne menne, csak ha évi 20db-ra vagy berendezkedve akkor csak 20 tudsz gyártani.
Ok, de mennyivel bonyolultabb, mint a PUMA? Annak meg egyelőre nincs LOT 2-es megrendeleése se, vagy csak olyan mennyiségben, amit a 2 gyártó 1,5 év alatt kitol.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 783
77 885
113
Ok, de mennyivel bonyolultabb, mint a PUMA? Annak meg egyelőre nincs LOT 2-es megrendeleése se, vagy csak olyan mennyiségben, amit a 2 gyártó 1,5 év alatt kitol.
Nem a bonyoluoltság a lényeg, hanem a termelésszervezés. Nincs olyan a világon sehol, hogy neked egyik napról a másikra dupla annyi acél kell, mert kétszer annyi tankot akarsz gyártani mint eddig. Nem fogsz találni olyan acélművet aki képes lenne akárcsak 1-2 éven belül szállítani.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 659
46 795
113
A lengyel beszállítók bevonása jelenleg is 3-4 (de inkább 5) év. Viszont a koreaiak otthoni kapacitásai sokkal nagyobbak a németnél.
Én arról beszélek, hogyha 2016-ban indítják el az ügyet. Vegyük csak a csövet. Ugyebár az L/44-re nemcsak license-t vettek a lengyelek, de már gyártják is.
Gondolom ha L/55-ös ágyú licensét átadják, akkor ugyan azokkal a gépekkel megoldják a saját harckocsik saját ágyúinak gyártását.
Most ugye a 100M kapcsán már megszondázták a gyártókat és azt mondták, olyan 2 év alatt fel tudnák pörgetni a termelést, csak hát ugye a BW is szarik a fejükre, meg annak idején a lengyelek is....
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 485
121 159
113
Nem a bonyoluoltság a lényeg, hanem a termelésszervezés. Nincs olyan a világon sehol, hogy neked egyik napról a másikra dupla annyi acél kell, mert kétszer annyi tankot akarsz gyártani mint eddig. Nem fogsz találni olyan acélművet aki képes lenne akárcsak 1-2 éven belül szállítani.
Konkrétan az acél is elég nagy probléma jelenleg az ukrán és orosz termelés kiesésével.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 309
34 058
113
Nem a bonyoluoltság a lényeg, hanem a termelésszervezés. Nincs olyan a világon sehol, hogy neked egyik napról a másikra dupla annyi acél kell, mert kétszer annyi tankot akarsz gyártani mint eddig. Nem fogsz találni olyan acélművet aki képes lenne akárcsak 1-2 éven belül szállítani.
de csak az a hely kína
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 659
46 795
113
Nem a bonyoluoltság a lényeg, hanem a termelésszervezés. Nincs olyan a világon sehol, hogy neked egyik napról a másikra dupla annyi acél kell, mert kétszer annyi tankot akarsz gyártani mint eddig. Nem fogsz találni olyan acélművet aki képes lenne akárcsak 1-2 éven belül szállítani.
Jelenleg persze, hogy nincs - legalább is Európában. Mondom 2016-ról írok.
De miből tellett volna akár a koreaiaktól is elhozni a páncél minőségű acélt. Ha a K2-nek tudnak elég acélt gyártani, akkor a németeknek is ment volna.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 783
77 885
113
Jelenleg persze, hogy nincs - legalább is Európában. Mondom 2016-ról írok.
De miből tellett volna akár a koreaiaktól is elhozni a páncél minőségű acélt. Ha a K2-nek tudnak elég acélt gyártani, akkor a németeknek is ment volna.
Hülyék lennének ladni. 2016-ban a kutya se gondolta, hogy ekkora kereslet lesz a haditechnikára.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell and Wilson