Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

Van 1 cseh finomító, ami szintén a Barátságon keresztül kapja az olajat.

De lehet azt az Adria el sem éri, viszont a németektől az NDK felől talán üzemben tarthatnák.
Ok azt tudom ,hogy kapnak a Barátságon keresztül.De amit lezsíroztunk a horvátokkal ahhoz mi közük?Az csak a mi boltunk nem?Persze a szlovákok kapnak.Mivel a Mol -é a Slovnaft.Másért nem.
 
Ok azt tudom ,hogy kapnak a Barátságon keresztül.De amit lezsíroztunk a horvátokkal ahhoz mi közük?Az csak a mi boltunk nem?Persze a szlovákok kapnak.Mivel a Mol -é a Slovnaft.Másért nem.
A cseheknek nincs nagy szerepe Magyarország ellátásában, de a térségre, az árakra lehet hatással, ezért érdekünk, hogy működjön.
A pozsonyi finomító, azontúl hogy a MOLé, a hazai diesel ellátáshoz szükséges. Úgy lett fejlesztve Batta, hogy inkább a 95-öst köpi ki gazdaságosan, Pozsony még a dieselre specializált. Ezért is jó, hogy 1, magyar kézben van.
 
Talán annyi hogy az ismeretségi körből sokan dolgoztak/dolgoznak ott.
Lényegében csak arra akartam utalni hogy a Horvátokkal való megegyezés bejelentése "véletlenül" egybeesik azzal hogy nyári időszakban leállítják az üzemeket(természetesen nem egyszerre) felújítják,karbantartják,és a technológiai korszerűsítéseket végzik el rajtuk(Aminek köszönhetően növelhetik az arányát a brent tipusu olaj feldolgozásának).
 
Lényegében csak arra akartam utalni hogy a Horvátokkal való megegyezés bejelentése "véletlenül" egybeesik azzal hogy nyári időszakban leállítják az üzemeket(természetesen nem egyszerre) felújítják,karbantartják,és a technológiai korszerűsítéseket végzik el rajtuk(Aminek köszönhetően növelhetik az arányát a brent tipusu olaj feldolgozásának).
Dolgoztál valaha vegyipari technológiákkal? Csak kérdezem.
Mert egy krémet átportolni másik gépre kb 2 hónap.
És ott nincs receptváltozás, csak technológia.
És az nem egy hű de bonyi szitu
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány
Lényegében csak arra akartam utalni hogy a Horvátokkal való megegyezés bejelentése "véletlenül" egybeesik azzal hogy nyári időszakban leállítják az üzemeket(természetesen nem egyszerre) felújítják,karbantartják,és a technológiai korszerűsítéseket végzik el rajtuk(Aminek köszönhetően növelhetik az arányát a brent tipusu olaj feldolgozásának).
Én ex-MOLostól hallottam, hogy az átállás kb 6 hónap és addig se kép, se hang. (miért lenne “korszerűsítés” a másik fajta olajra való átállás?)
 
Én ex-MOLostól hallottam, hogy az átállás kb 6 hónap és addig se kép, se hang. (miért lenne “korszerűsítés” a másik fajta olajra való átállás?)
Van olyan kollégám aki dolgozott is felújításon.Egy atmoszférikus-vákuumdesztillaciós üzemet 3-4 hét alatt gyakorlatilag teljesen "szétszednek"felújítanak.Igaz 300-400 ember dolgozik egy ilyen felújításon esetleges technológiai korszerűsítésen.Amúgy amire leszerződtünk horvátokkal pont fedezi azt a 35 százalékos arányt amire most is képes a finomító nagyobb átalakítás nélkül.Van olyan ex molos ismerősöm aki szerint könnyedén megoldanák az átálast más tipusú olajra bár én ezt az információt erős fentartásokkal kezelem részéről.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and Nemerson
1. van stratégiai tartalék, egy időre elég, talán egy hónapra, azt hiszem, majd egy szakértő pontosítja
2. ott van az adriai vezeték, bár kicsi a kapacitása, de ha ott zavartalanul jön a nafta, akor a stratégiai tartalék lassabban fogy le
3. nem autózunk annyit, ritkítjuk a tömegközlekedést, csak telekocsi engedélyezett, visszaveszünk a felesleges dolgok szállításából, #maradjotthon, és kezdj edzeni. Kerékpározunk. Ezekkel is időt nyerünk.
4. ipart visszanyessük (a sok nagy csinnadrattás bejelentés közben voltak gyárbezárások is ám, amiknél a drága energia tette be a kaput)
5. nyugatról nagyon drágán kis mennyiséget importálunk vasúton, dunai hajón? Ezek is csak elnyújtják az agóniát

6. nem küldünk több segélyt, üzemanyagot, a katonáik nem gyógyítjuk, csak ha dezertálnak, menekült státuszt kérnek, és nem mennek vissza harcolni?

7. középtávon a szerb vezeték építését felgyorsítjuk, a horvát vezeték kapacitásbővítését felgyorsítjuk
Vannak olajkútjaink is a régieket újra lehetne nyitni.
Én ex-MOLostól hallottam, hogy az átállás kb 6 hónap és addig se kép, se hang. (miért lenne “korszerűsítés” a másik fajta olajra való átállás?)
Mindenképpen meg kell lépni az átállást, különben az ukrik tovább fognak minket zsarolni.
 
Mindenképpen meg kell lépni az átállást, különben az ukrik tovább fognak minket zsarolni.
tőled is az alternatív forrásokat szeretném kérni ABC sorrendben, szabad kapacitással együtt.
Amennyiben nincs közvetlen csővezeték, a szállítóhajók alfabetikus felsorolását is kérem mellékelni, szállítókapacitással egyben.
 
tőled is az alternatív forrásokat szeretném kérni ABC sorrendben, szabad kapacitással együtt.
Amennyiben nincs közvetlen csővezeték, a szállítóhajók alfabetikus felsorolását is kérem mellékelni, szállítókapacitással egyben.
A szerbeknél ez volt a helyzet:
Irak: 47%, Kazakhstan: 35%, Norvegia 3%, Hazai termelés 23%
 
A szerbeknél ez volt a helyzet:
Irak: 47%, Kazakhstan: 35%, Norvegia 3%, Hazai termelés 23%
A kínaiaknál meg más.
Itt a kérdés a következő:
Nekünk, magyaroknak (tudod, egy ország itt Közép-Európában), honnan szeded össze az olajat.
Amihez nem fontos, hogy a japánok honnan szerzik be, hanem az a fontos, hogy összehasonlítva a termelő és szállító és feldolgozókapacitásokat, megmutatod, ha nem az oroszoktól vesszük az olajat, honnan tudjuk beszerezni, úgy, hogy elégséges mennyiségben ide tudjuk juttatni, és fel is tudjuk dolgozni.
 
tőled is az alternatív forrásokat szeretném kérni ABC sorrendben, szabad kapacitással együtt.
Amennyiben nincs közvetlen csővezeték, a szállítóhajók alfabetikus felsorolását is kérem mellékelni, szállítókapacitással egyben.

Érdemes egy velünk szomszédos tengerpart nélküli orszag olajimportjából kiindulni"

"In 2021, Austria imported $3.6B in Crude Petroleum, becoming the 33rd largest importer of Crude Petroleum in the world. At the same year, Crude Petroleum was the 8th most imported product in Austria. Austria imports Crude Petroleum primarily from: Kazakhstan ($1.38B), Libya ($779M), Iraq ($695M), Russia ($264M), and Azerbaijan ($134M).

The fastest growing import markets in Crude Petroleum for Austria between 2020 and 2021 were Libya ($657M), Kazakhstan ($527M), and Iraq ($434M)."

 
Érdemes egy velünk szomszédos tengerpart nélküli orszag olajimportjából kiindulni"

"In 2021, Austria imported $3.6B in Crude Petroleum, becoming the 33rd largest importer of Crude Petroleum in the world. At the same year, Crude Petroleum was the 8th most imported product in Austria. Austria imports Crude Petroleum primarily from: Kazakhstan ($1.38B), Libya ($779M), Iraq ($695M), Russia ($264M), and Azerbaijan ($134M).

The fastest growing import markets in Crude Petroleum for Austria between 2020 and 2021 were Libya ($657M), Kazakhstan ($527M), and Iraq ($434M)."

Jó induljunk ki ebből: A kazah és azeri olaj milyen vezetéken érkezik?
Ha rácsatlakozunk a transz-alpinra, amire ausztria nagyrészt rászorul, van-e elég kapacitása, hogy Közép-Európa igényeit is kielégítse? A Trisezti terminál képes-e több olajat fogadni?
És ez még csak a szállítás.
A kérdés továbbra is áll a termelés oldalon:
Ha kiesik a barátságon át érkező olaj, melyik mezők képesek átvenni a szerepét, és honnan lesz + x hajó, ami szállítja azt?
 
Van olyan kollégám aki dolgozott is felújításon.Egy atmoszférikus-vákuumdesztillaciós üzemet 3-4 hét alatt gyakorlatilag teljesen "szétszednek"felújítanak.Igaz 300-400 ember dolgozik egy ilyen felújításon esetleges technológiai korszerűsítésen.Amúgy amire leszerződtünk horvátokkal pont fedezi azt a 35 százalékos arányt amire most is képes a finomító nagyobb átalakítás nélkül.Van olyan ex molos ismerősöm aki szerint könnyedén megoldanák az átálast más tipusú olajra bár én ezt az információt erős fentartásokkal kezelem részéről.
Én úgy tudom, a tesztekkel, a mindig felbukkanó utólagos javítgatásokkal kell hozzá kb fél év. Meg sok-sok pénz.
 
A kínaiaknál meg más.
Itt a kérdés a következő:
Nekünk, magyaroknak (tudod, egy ország itt Közép-Európában), honnan szeded össze az olajat.
Amihez nem fontos, hogy a japánok honnan szerzik be, hanem az a fontos, hogy összehasonlítva a termelő és szállító és feldolgozókapacitásokat, megmutatod, ha nem az oroszoktól vesszük az olajat, honnan tudjuk beszerezni, úgy, hogy elégséges mennyiségben ide tudjuk juttatni, és fel is tudjuk dolgozni.
Kedves olvtárs, azért hoztam fel Szerbia példáját, mert itt van közép-európában, határosak vagyunk vele és az összes szomszédos ország közül vele ápoljuk a legbarátibb kapcsolatokat. Azonkívül ők is nagy részt importálják az olajukat. Azt ahogy olvasom, a hazai finomítók az orosz olajra vannak specializálva már rég meg kellett volna változtatni, csak ugyibár pízbe kerül, azt meg a MOL profitjából köllene kifizetni. 2014 óta szankciózza az eu a zoroszokat, csak idő kérdése volt, mikor terjednek ki a szankciók a zorosz olajra is, lett volna a fityisz kormánynak ideje a probléma orvoslására. A szállítási útvonalak, a szállítási és tárolási költségek, meg a beszerzési ár, amely tényezőket figyelembe kell venni az olaj vásárlásánál, amely témakörnek nem vagyok szakértője, majd "drága" kormányunk megoldja.
Vesszen a fityisz, le a rohadt naranccsal!!!!!!
 
Kedves olvtárs, azért hoztam fel Szerbia példáját
Még mindig teljesen lényegtelen, Felső-Voltát is hozhatod, az is pont annyira releváns Magyarországgal kapcsolatban.
Azt ahogy olvasom, a hazai finomítók az orosz olajra vannak specializálva már rég meg kellett volna változtatni
Ahogy móriczka elképzeli, petrokémiához nem értek, de így pár év vegyipar után, ez nem úgy megy, hogy jaj akkor holnaptól majd mást.
csak ugyibár pízbe kerül, azt meg a MOL profitjából köllene kifizetni.
Amit ugyebár a magyar ipar, mezőgazdaság fizet, amit lényegében mi. És miután átállunk piréz olajra piréziától kerülünk függőségbe. Márpedig ebből a szempontból valahogy a kazah azeri orosz térség stabilabnak tűnik.
A szállítási útvonalak, a szállítási és tárolási költségek, meg a beszerzési ár, amely tényezőket figyelembe kell venni az olaj vásárlásánál,
Igen, megint ahogy móriczka elképzeli. Van még millió szempont, pl.: egy vegyipari alapanyagnak az összetétele, az átálás költségei, a minőségromlás, a kivehető késztermékek, és ezer egyéb tényező. mi az urali típusú olajra vagyunk ráállva megvannak az előnyei és hátrányai. Ennek a mérlege is fontos.
Lényegében persze, a gazdaságunk jó részének kinyírásával átszerelhettünk volna valószínűleg (mert ugye nem csak a mol, az egész vegyiparunk erre van belőve), és akkor megint előjön a jó de honnan lesz olaj a kiépült új rendszerben?