Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 502
5 057
113
Én ex-MOLostól hallottam, hogy az átállás kb 6 hónap és addig se kép, se hang. (miért lenne “korszerűsítés” a másik fajta olajra való átállás?)
Vannak a piacon az orosz olajhoz hasonló olaj típusok. Ezekből kell venni, vagy esetleg ezekből kikeverni az Uralhoz hasonló minőséget. (Az uralt is keverik a különböző orosz olaj típusokból, hogy standard minőséget tudjanak szállítani.) Csak ez drágább és ezért inkább megy a sírás hogy nem tudjuk az orosz olajat helyettesíteni. Pedig valójában tudnánk, csak nem akarjuk.

A linken középtájon van egy jó ábra, szépen látszik belőle, hogy pl. az ománi olaj nagyon hasonló sűrűségű és kéntartalmú mint az ural.

 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 933
48 688
113
Vannak a piacon az orosz olajhoz hasonló olaj típusok. Ezekből kell venni, vagy esetleg ezekből kikeverni az Uralhoz hasonló minőséget. (Az uralt is keverik a különböző orosz olaj típusokból, hogy standard minőséget tudjanak szállítani.) Csak ez drágább és ezért inkább megy a sírás hogy nem tudjuk az orosz olajat helyettesíteni. Pedig valójában tudnánk, csak nem akarjuk.

A linken középtájon van egy jó ábra, szépen látszik belőle, hogy pl. az ománi olaj nagyon hasonló sűrűségű és kéntartalmú mint az ural.

Igen, és az is ismert, hogy az uráli olajat átfejtve Kecskisztánban már mondhatják azt is, hogy az bizony kecskisztán blend.
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
A linken középtájon van egy jó ábra, szépen látszik belőle, hogy pl. az ománi olaj nagyon hasonló sűrűségű és kéntartalmú mint az ural.
úgy imádlak titeket. nem akartok jönni hozzánk vegyésznek? Nekem fél évembe és számolatlan munkaórámba kerül egy egy anyag kiváltása (amiket ugye a fenséges eu az orosz szankciókkal kiütött, mert már nem éri meg gyártani, vagy nincs hozzá anyag, vagy közvetlenül oroszországból jött minden egyes természetesen európai gyártóhoz, vagy kínából jött, de most leesett a minősége vagy...)
de ti ezt így megoldjátok 5 perc alatt.
És hozzá felmerül a többi kérdés:
Hol a szállítókapacitás? Mi kb minden szomszédunkkal oda vissza csővezetékkel rendelkezünk, de viszonylag kis ráhatásunk van az osztrákokra, hogy bővítsék a csőrendszerüket, olaszokra, hogy a kikötői kapacitást, termelőkre, hogy a szállítókapacitást.
Mennyibe kerülne?
Mert az olaj és gáz árának még a legnagyobb ár mellett is, csak kb fele volt maga a gáz ára, a többi a szállítási költség, kezelési költség, feldolgozási költség, tranzitdíj stb.
Mennyire tenne jót a magyar/eu iparnak, ha az amúgy is éppen versenyképes termékeinek az alapanyagára sokszorosra nőne?
(huh váárjunk, pont látom, egyre több termék szállítási ideje lesz véletlenül pont annyi, mint amennyi idő alatt Kínából/indiából ideér)
Akkor visszakérdezek ha "kiesik a barátságon át érkező olaj" mi a teendő, kétségbe esünk, hangosabbra vesszük a propit, letérdelünk zselé előtt, vagy hadat úzenünk ?
Erről és a többi kérdésemről talán az eu vezetésének kellett volna elkezdenie gondolkodni, mielőtt a lakosság farkával kezdte verni a csalánt.
Tudod még jogos is lehetne a kérdés, ha mindenhol pont a magyar határ előtti utolsó elosztóig jönnének a kiépített csővezetékek akkora kapacitásfelesleggel, hogy csak rá kelljen csatlakozni a csőre, és már mehet is a rock and roll.
Csakhogy ilyesmiről szó nincs, valójában az orosz csövek nélkül egész Európa van bajban, és még azok az országok is kapacitás tartalék nélkül állnak, akik eddig se jellemzően azokon a vezetékeken szerezték az olajat.
Szóval jelenleg arról van szó, hogy a németek, és az egész sajtó veri a seggét örömébe a földhöz, hogy 2025-től a német fogyasztás 1 %-val tudja növelni Katar az LNG behozatalt. Természetesen arany áron. Az olaj se jobb. Csak valamivel könnyebben szállítható, és persze, ha Indiából jön az indiai. Még akkor is, ha amúgy ciril betűs tartájkocsikban érkezik...
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 502
5 057
113
úgy imádlak titeket. nem akartok jönni hozzánk vegyésznek? Nekem fél évembe és számolatlan munkaórámba kerül egy egy anyag kiváltása (amiket ugye a fenséges eu az orosz szankciókkal kiütött, mert már nem éri meg gyártani, vagy nincs hozzá anyag, vagy közvetlenül oroszországból jött minden egyes természetesen európai gyártóhoz, vagy kínából jött, de most leesett a minősége vagy...)
de ti ezt így megoldjátok 5 perc alatt.
És hozzá felmerül a többi kérdés:
Hol a szállítókapacitás? Mi kb minden szomszédunkkal oda vissza csővezetékkel rendelkezünk, de viszonylag kis ráhatásunk van az osztrákokra, hogy bővítsék a csőrendszerüket, olaszokra, hogy a kikötői kapacitást, termelőkre, hogy a szállítókapacitást.
Mennyibe kerülne?
Mert az olaj és gáz árának még a legnagyobb ár mellett is, csak kb fele volt maga a gáz ára, a többi a szállítási költség, kezelési költség, feldolgozási költség, tranzitdíj stb.
Mennyire tenne jót a magyar/eu iparnak, ha az amúgy is éppen versenyképes termékeinek az alapanyagára sokszorosra nőne?
(huh váárjunk, pont látom, egyre több termék szállítási ideje lesz véletlenül pont annyi, mint amennyi idő alatt Kínából/indiából ideér)

Erről és a többi kérdésemről talán az eu vezetésének kellett volna elkezdenie gondolkodni, mielőtt a lakosság farkával kezdte verni a csalánt.
Tudod még jogos is lehetne a kérdés, ha mindenhol pont a magyar határ előtti utolsó elosztóig jönnének a kiépített csővezetékek akkora kapacitásfelesleggel, hogy csak rá kelljen csatlakozni a csőre, és már mehet is a rock and roll.
Csakhogy ilyesmiről szó nincs, valójában az orosz csövek nélkül egész Európa van bajban, és még azok az országok is kapacitás tartalék nélkül állnak, akik eddig se jellemzően azokon a vezetékeken szerezték az olajat.
Szóval jelenleg arról van szó, hogy a németek, és az egész sajtó veri a seggét örömébe a földhöz, hogy 2025-től a német fogyasztás 1 %-val tudja növelni Katar az LNG behozatalt. Természetesen arany áron. Az olaj se jobb. Csak valamivel könnyebben szállítható, és persze, ha Indiából jön az indiai. Még akkor is, ha amúgy ciril betűs tartájkocsikban érkezik...
Ahogy az orosz gázt ki tudta váltani európa nagy része, úgy az orosz olajat is ki lehet váltani. Magyarországon a szándék hiányzik.

A horvátok simán bővítenék az Adria kapacitását, csak az a feltétel, hogy kössük le a kapacitást. Ha a magyarok és szlovákok nem garantálják hogy használni is fogják a vezetéket, akkor minek bővítenének.
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
Ahogy az orosz gázt ki tudta váltani európa nagy része, úgy az orosz olajat is ki lehet váltani.
Tisztázzuk: Az nem az orosz gáz és olaj kiváltása, hogy más országból vesszük meg ugyanazt a gázt
Az nem az orosz gáz és olaj kiváltása, hogy annyival visszafogjuk az ipari és lakossági felhasználást, amennyi a beérkező gáz mennyisége volt.
Az nem az orosz gáz és olaj kiváltása, hogy iparágakat állítunk le, mert nem éri meg, vagy nincs hozzá nyersanyagunk.
Az orosz gáz és olaj kiváltása az, amikor elzárod a vezetéket, és, nem 18 fokra fűtve, nem úgy, hogy az energiaigényes gyártásokat leállítod, nem úgy, hogy indiából veszed a véletlenül made in russia feliratú gázt és olajat, hanem minimális zökkenővel megy tovább minden.
Ez történt? Nem ez történt.
A horvátok simán bővítenék az Adria kapacitását, csak az a feltétel, hogy kössük le a kapacitást.
Tehát a horvátok nem bővítik a vezetéket.
Ha a magyarok és szlovákok nem garantálják hogy használni is fogják a vezetéket, akkor minek bővítenének.
Ha a magyarok és a szlovákok nem garantálják ezt, akkor a szent piac törvényei szerint az adria vezeték versenyképtelen, és természetesen az unió haragját vonná magára ez a két ország, ha államilag támogatná egy versenyképtelen piacilag veszteséges vezeték fenntartását.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 898
5 204
113
Tisztázzuk: Az nem az orosz gáz és olaj kiváltása, hogy más országból vesszük meg ugyanazt a gázt
Az nem az orosz gáz és olaj kiváltása, hogy annyival visszafogjuk az ipari és lakossági felhasználást, amennyi a beérkező gáz mennyisége volt.
Az nem az orosz gáz és olaj kiváltása, hogy iparágakat állítunk le, mert nem éri meg, vagy nincs hozzá nyersanyagunk.
Az orosz gáz és olaj kiváltása az, amikor elzárod a vezetéket, és, nem 18 fokra fűtve, nem úgy, hogy az energiaigényes gyártásokat leállítod, nem úgy, hogy indiából veszed a véletlenül made in russia feliratú gázt és olajat, hanem minimális zökkenővel megy tovább minden.
Ez történt? Nem ez történt.

Tehát a horvátok nem bővítik a vezetéket.

Ha a magyarok és a szlovákok nem garantálják ezt, akkor a szent piac törvényei szerint az adria vezeték versenyképtelen, és természetesen az unió haragját vonná magára ez a két ország, ha államilag támogatná egy versenyképtelen piacilag veszteséges vezeték fenntartását.
Véleményem szerint közép távon is kérdéses mennyire biztosított barátság kőolaj vezetéken a szállítás.Már eleve "abszurd"hogy Orosz olaj érkezik Ukrajnán keresztül akivel hadban állnak.Lényegébeb bármelyik fél dönthet úgy hogy onnan nem jön több olaj Közép-Európába.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 933
48 688
113
Ahogy az orosz gázt ki tudta váltani európa nagy része, úgy az orosz olajat is ki lehet váltani. Magyarországon a szándék hiányzik.

A horvátok simán bővítenék az Adria kapacitását, csak az a feltétel, hogy kössük le a kapacitást. Ha a magyarok és szlovákok nem garantálják hogy használni is fogják a vezetéket, akkor minek bővítenének.
Ki tudta váltani, valóban?

Ti, meg a vágyvezérelt hülyeségeitek.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 502
5 057
113
Mondom, ez a kérdés egyetlen esetben lenne jogos, ha minden oldalunkon ott lenne a gáz és olaj vezeték, elégséges kapacitással, és csak azért nem lenne vele kapcsolatunk, mert mi nyakas parasztok, nem kötöttünk rá. Csakhogy még mindig nem ez a helyzet.
Szóval akkor rohanjuk le Horvátországot és Szlovéniát, hogy kikötőhöz jussunk, és mondjuk Líbiát és Omant, hogy szabad kapacitáshoz?
Vagy hogy gondoljátok ezt?
Nekünk nincs gázunk és olajunk. Nagyjából 2000 óta még fletóék is végig lobbiztak minden lehetséges partnert, hogy plíííz nabukko, plíííz déli áramlat, plíííz adria bővítés, plííííz kutyafaszom, kiépítették a csöveket a határig.
Amik közül egyedül az eut majdnem teljesen elkerülő török áramlatot sikerült összehozni.
Na akkor mit kellene még tenni?
Nincs szándék a magyar kormány részéről arra, hogy leváljunk az orosz energiáról. És ha szándék nincs, nem is sikerül.

A horvátok simán bővítenék az olaj vezetéket, építenének cseppfolyós gáz terminált, csak azt várják el, hogy garantáljuk azt, hogy használni is fogjuk. Erre a magyar kormány és a Mol nem hajlandó. Te beruháznál egy olyan projektbe, ahol egyetlen potenciális vevő van, és az majd talán igénybe fogja venni amit építettél?
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
Nincs szándék a magyar kormány részéről arra, hogy leváljunk az orosz energiáról. És ha szándék nincs, nem is sikerül.

A horvátok simán bővítenék az olaj vezetéket, építenének cseppfolyós gáz terminált, csak azt várják el, hogy garantáljuk azt, hogy használni is fogjuk. Erre a magyar kormány és a Mol nem hajlandó. Te beruháznál egy olyan projektbe, ahol egyetlen potenciális vevő van, és az majd talán igénybe fogja venni amit építettél?
stb
szóval izééééé
 

Nber

Well-Known Member
2021. október 15.
1 532
6 604
113
Nincs szándék a magyar kormány részéről arra, hogy leváljunk az orosz energiáról. És ha szándék nincs, nem is sikerül.

A horvátok simán bővítenék az olaj vezetéket, építenének cseppfolyós gáz terminált, csak azt várják el, hogy garantáljuk azt, hogy használni is fogjuk. Erre a magyar kormány és a Mol nem hajlandó. Te beruháznál egy olyan projektbe, ahol egyetlen potenciális vevő van, és az majd talán igénybe fogja venni amit építettél?
10 éve volt a Nabucco.
Na azt pont az amcsik és németek gáncsolták el.
 

senkineksenkije

Well-Known Member
2020. november 22.
539
4 892
93
Khm. Mivel nem vagyok olajipari szaki, így nem tudok. Mások is megoldották valahogy, mert nem igazán olvasni sehol, hogy nem tudnak közlekedni a népek.
Felteszem, nekünk is sikerülne.
Igen megoldották. Hányszoros áron? Ráadásul a legtöbb érintett országnak már kiépített kikötői bázisa van, így valóban csak azt az áremelést kell figyelembe venni, ami az orosz nyersanyag kiesése jelent, csekély 3-4 szeres emelkedés, amit még az államok valahogy a költségvetésükből ideiglenesen és részlegesen lenyelnek.
Esetleg tudnál javaslatot adni arra nézve, hogy hogy lehetne megoldani a hozzánk eljuttatandó anyag mozgatását? Csövek nincsenek, illetve kicsi a kapacitásuk. Gépkocsi, vasút, háát.... .
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 762
11 972
113
Igen megoldották. Hányszoros áron? Ráadásul a legtöbb érintett országnak már kiépített kikötői bázisa van, így valóban csak azt az áremelést kell figyelembe venni, ami az orosz nyersanyag kiesése jelent, csekély 3-4 szeres emelkedés, amit még az államok valahogy a költségvetésükből ideiglenesen és részlegesen lenyelnek.
Esetleg tudnál javaslatot adni arra nézve, hogy hogy lehetne megoldani a hozzánk eljuttatandó anyag mozgatását? Csövek nincsenek, illetve kicsi a kapacitásuk. Gépkocsi, vasút, háát.... .
És az elmúlt 1 évben történt valami a probléma megoldása érdekében, vagy csak ment a malmozás döntéshozói szinten?
Én adjak javaslatot? Nincsenek a MOLnál szakemberek vagy a kormánynál?
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: alali77 and tomcat1

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 502
5 057
113
Hol van az a máshol?
Hol van szabad kapacitás?
Hol vannak a hajók, amik ide hozzák?
Hol vannak a csövek, ahonnan megérkezik?
Tételesen, sorban mindegyikre kérem a választ.
Csak pénz kérdés. Egyedül a cső az, amihez komolyabb idő kell, és amiben már régen lépni kellett volna.

A világ olaj szükséglete kb. 80 millió hordó / nap. Ennek igen nagy részét hajóval szállítják. A magyar igény kb. 140 ezer hordó / nap. Vagyis kb. a világ termelés 0,18 % -a. Szerinted okozna piaci zavart vagy kapacitás szűkét, ha megjelennénk a vásárlóként? Főleg azért nem, mert az oroszok is megjelennének a piacon a megmaradt olajukkal.

Ha jól értem, Te kizárod a megoldási javaslataim közül az E verziót. Akkor mi a Te javaslatod?
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 898
5 204
113
Hol van az a máshol?
Hol van szabad kapacitás?
Hol vannak a hajók, amik ide hozzák?
Hol vannak a csövek, ahonnan megérkezik?
Tételesen, sorban mindegyikre kérem a választ.
Adria képes lenne biztosítani a mi igényünket viszont ha baratság végleg leáll ha még hozzáveszük a szlovákokat-cseheket mert őket is innen lehetne akor csak kiszolgálni kevés a kapacitás.Egyenlőre finomitók se lennének képesek teljes mérttben Brent tipusú olajat feldolgozni.De ez sajnos nem "kívánságműsor"előbb-utóbb el fognak minket vágni az Orosz olajtól.És könnyen lehet ha csak a mi ellátásunk múlna a baratság vezetéken már meg is történt volna.
 
W

Wilson

Guest
Van olyan kollégám aki dolgozott is felújításon.Egy atmoszférikus-vákuumdesztillaciós üzemet 3-4 hét alatt gyakorlatilag teljesen "szétszednek"felújítanak.Igaz 300-400 ember dolgozik egy ilyen felújításon esetleges technológiai korszerűsítésen.Amúgy amire leszerződtünk horvátokkal pont fedezi azt a 35 százalékos arányt amire most is képes a finomító nagyobb átalakítás nélkül.Van olyan ex molos ismerősöm aki szerint könnyedén megoldanák az átálast más tipusú olajra bár én ezt az információt erős fentartásokkal kezelem részéről.
A Mol komoly pénzeket fordított a finomítók technológiai fejlesztésére , hogy sokkal könnyebben lehessen őket átállítani más típusú olaj feldolgozására...
 
  • Tetszik
Reactions: honved