Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 956
19 263
113
Mit tudunk tenni, ha az ukránok elzárják a csapot?
Van B terv?
1. van stratégiai tartalék, egy időre elég, talán egy hónapra, azt hiszem, majd egy szakértő pontosítja
2. ott van az adriai vezeték, bár kicsi a kapacitása, de ha ott zavartalanul jön a nafta, akor a stratégiai tartalék lassabban fogy le
3. nem autózunk annyit, ritkítjuk a tömegközlekedést, csak telekocsi engedélyezett, visszaveszünk a felesleges dolgok szállításából, #maradjotthon, és kezdj edzeni. Kerékpározunk. Ezekkel is időt nyerünk.
4. ipart visszanyessük (a sok nagy csinnadrattás bejelentés közben voltak gyárbezárások is ám, amiknél a drága energia tette be a kaput)
5. nyugatról nagyon drágán kis mennyiséget importálunk vasúton, dunai hajón? Ezek is csak elnyújtják az agóniát

6. nem küldünk több segélyt, üzemanyagot, a katonáik nem gyógyítjuk, csak ha dezertálnak, menekült státuszt kérnek, és nem mennek vissza harcolni?

7. középtávon a szerb vezeték építését felgyorsítjuk, a horvát vezeték kapacitásbővítését felgyorsítjuk
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 898
5 204
113
Költői kérdés: milyen országból származó olaj fog érkezni a terminálra?
Ukrajnának kitartó munkával hány millió dollártól sikerült megszabadítania magát?
Vajjon Mo. ezt az olajat is tovább küldi Ukrajnának?
Majd valamelyik arab ország vagy az amerikaiak "palaolajjal"lenyúlják szépen-lassan ezt a piacot is.Blokkolás is max addig lessz amíg "alkotna" valami kompromisszumot amit Orbán eladhat a szavazóinak és megy tovább a pénz Ukrajnába.Ahogy eddig is a szankcióknál amiket mi is megszavaztunk megoldották.Hirtelen most is a "semmiből" jött a megállapodás a Horvátokkal az Adriáról.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 589
16 192
113
Majd valamelyik arab ország vagy az amerikaiak "palaolajjal"lenyúlják szépen-lassan ezt a piacot is.Blokkolás is max addig lessz amíg "alkotna" valami kompromisszumot amit Orbán eladhat a szavazóinak és megy tovább a pénz Ukrajnába.Ahogy eddig is a szankcióknál amiket mi is megszavaztunk megoldották.Hirtelen most is a "semmiből" jött a megállapodás a Horvátokkal az Adriáról.
Számoljunk együtt; 90 napnyi amúgy a tartalék. 8 millió tonna körül jön ukrajnából nekünk. A linkelt cikk 2,9 milliót tartalmaz (kb. az Adria vezeték volumene). Ez kevés.
A kapacitásbővítés kb. 2-4 év. Ez késő.
Bár emlékeim szerint az Adria tudna többet, de olyat nekünk úgysem lehet, h azon keresztül csak mi kapjunk.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 898
5 204
113
Ez a mennyiség baromi kevés, csak a százhalombattai finomító évente 8 millió tonnát használ fel. Az a 150 000 köbméter letárolt olaj is baromi kevés, google segítségével az is csak kb 127 000 tonnára jön ki.
Úgyhogy ettől függetlenül ugyanúgy beledöglenénk, ha az ukránok elzárnák az olajat
Eddig viszont még azt a "csak"közel 3 millió tonnát se használta ki a mol amire most leszerződtek az Horvátokkal.Maga az adria vezeték kapacitása már ha nem hülyeség van feltöltve wikipediára 10 millió köbméter/év de ettől még teljesen nem válthatja ki teljesen a barátságot onnan az látja el a szlovákokat,cseheket is.Friss hír Mol megkapta az engedélyt a Szlovéniai OMV Slovenija szlovén olajipari vállalator az Eu-tól!Mekkora "véletlen hogy pont most terjeszkedik délre a mol.
 
  • Tetszik
Reactions: tomcat1

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 723
5 787
113
Én amennyire jól tudom(itt lakok a finomító mellett).Nem kellenek ehez hatalmas átalakítások.Mellékesen most jönnek nyáron az üzem leállások,karbantartások akár el is végezhetik ezeknek az átalakításoknak egy részét.Már linkeltem egész "véletlenül" a Horvát megegyezés mellet erre is most "bólintott" rá "Brüsszel":
Én mondjuk nem a Shellnek, hanem a Slovnaft-nak ajánlottam volna fel azt a 39 kutat! :rolleyes:
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 898
5 204
113
Azaz semmire se elég.
De tegyünk egy próbát. Mostantól egy hónapig csak napi 3 deci vizet igyál, hiszen oké, hogy nem teljesen elég, de több mint a semmi.
Ha nincs Barátság vezeték, akkor csak az Adria az opció Magyarország, Szlovákia és Csehország számára. A három ország finomítói jelenleg főleg a Barátság-vezeték déli ágán kapják a kőolajat, a csehországi litvinovi finomító kapacitásának a felét pedig Triesztből hozza be a finomítót tulajdonló lengyel Unipetrol. A három ország kőolajigénye a következő:

  • Magyarország 7,5 millió tonna/év,
  • Szlovákia 6 millió tonna/év,
  • Csehország 8 millió tonna/év.
Az Adria-vezeték kapacitása: 11,8 millió tonna/év.
Magyarul mivel rajunk keresztül megy mi igényeinket ki tudná elégíteni viszont Cseheknek,Szlovákoknak már nem jutna elég.Nem feltétlenül mi járnánk vele.legrosszabbul ha valami "történne" a barátság vezetékkel.
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
Ha nincs Barátság vezeték, akkor csak az Adria az opció Magyarország, Szlovákia és Csehország számára. A három ország finomítói jelenleg főleg a Barátság-vezeték déli ágán kapják a kőolajat, a csehországi litvinovi finomító kapacitásának a felét pedig Triesztből hozza be a finomítót tulajdonló lengyel Unipetrol. A három ország kőolajigénye a következő:

  • Magyarország 7,5 millió tonna/év,
  • Szlovákia 6 millió tonna/év,
  • Csehország 8 millió tonna/év.
Az Adria-vezeték kapacitása: 11,8 millió tonna/év.
Magyarul mivel rajunk keresztül megy mi igényeinket ki tudná elégíteni viszont Cseheknek,Szlovákoknak már nem jutna elég.Nem feltétlenül mi járnánk vele.legrosszabbul ha valami "történne" a barátság vezetékkel.
Újra leírom, igyál napi 3 deci vizet, hisz a semminél jobb. Mondjuk 2 hétig. Ja de nem fog menni.
Nem tudja kielégíteni az igényeinket, mert Batta nem tudja fogadni.
Nem lesz bele olaj, mert NINCS.
Nekünk nincs alternatív forrás. A földrajz nem barát. Ez van. Ilyenek ezek a természettudományok
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 898
5 204
113
Újra leírom, igyál napi 3 deci vizet, hisz a semminél jobb. Mondjuk 2 hétig. Ja de nem fog menni.
Nem tudja kielégíteni az igényeinket, mert Batta nem tudja fogadni.
Nem lesz bele olaj, mert NINCS.
Nekünk nincs alternatív forrás. A földrajz nem barát. Ez van. Ilyenek ezek a természettudományok
Itt lakom a Battai finomító mellett 40 éve nem kell bemutatni.Jelenleg 35 százalékot tud nem Orosz eredetű olajat feldolgozni a finomító.Viszont mivel most jö a szokásos évi üzemek leállása karbantartása megfelelő pénz befektetésével leállas alatt karbantartással párhuzamosan alakalmassá lehet őket tenni nagyobb arányban más forrásból származó olaj feldolgozására.Több szempontból se véletlen az időzítés hogy pont most vannak "problémák" a barátság vezetékkel.
 

Bubu bocs

Well-Known Member
2021. január 6.
3 714
15 498
113
Ha nincs Barátság vezeték, akkor csak az Adria az opció Magyarország, Szlovákia és Csehország számára. A három ország finomítói jelenleg főleg a Barátság-vezeték déli ágán kapják a kőolajat, a csehországi litvinovi finomító kapacitásának a felét pedig Triesztből hozza be a finomítót tulajdonló lengyel Unipetrol. A három ország kőolajigénye a következő:

  • Magyarország 7,5 millió tonna/év,
  • Szlovákia 6 millió tonna/év,
  • Csehország 8 millió tonna/év.
Az Adria-vezeték kapacitása: 11,8 millió tonna/év.
Magyarul mivel rajunk keresztül megy mi igényeinket ki tudná elégíteni viszont Cseheknek,Szlovákoknak már nem jutna elég.Nem feltétlenül mi járnánk vele.legrosszabbul ha valami "történne" a barátság vezetékkel.
Igen, csak az Adria vezeték nem csak a mi szerződéseinknek van fenntartva. Ha egyik napról a másikra nem jönne olaj, akkor máshol leszerződött kapacitás nélkül honnan szereznénk olajat?
Ugye csak nem azt akarod mondani, hogy majd a csehek meg a szlovákok olaját szépen lecsapolhatjuk?
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
megfelelő pénz befektetésével leállas alatt karbantartással párhuzamosan alakalmassá lehet őket tenni nagyobb arányban más forrásból származó olaj feldolgozására.
Ezt hogy gondolod? Gyorsan átépítik a készülékeket? Oda megy Herri Plotter, és azt mondja vingardium petroleum?
Én a molnak hiszek
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 879
91 434
113
1. van stratégiai tartalék, egy időre elég, talán egy hónapra, azt hiszem, majd egy szakértő pontosítja
2. ott van az adriai vezeték, bár kicsi a kapacitása, de ha ott zavartalanul jön a nafta, akor a stratégiai tartalék lassabban fogy le
Van 1 20-30km-es szakasz, aminek kisebb a kapacitása, de a fő gond, hogy ezt mind hajón kellene szállítani, illetve megfelelő minőségű arab olajból lehetne kikeverni a Battának ideális arányt. De ugyanígy Pozsonyi és egy másik cseh finomítót is innen kellene ellátni a Barátság helyett. Pozsony a hazai diesel ellátás miatt fontos.
3. nem autózunk annyit, ritkítjuk a tömegközlekedést, csak telekocsi engedélyezett, visszaveszünk a felesleges dolgok szállításából, #maradjotthon, és kezdj edzeni. Kerékpározunk. Ezekkel is időt nyerünk.
4. ipart visszanyessük (a sok nagy csinnadrattás bejelentés közben voltak gyárbezárások is ám, amiknél a drága energia tette be a kaput)
5. nyugatról nagyon drágán kis mennyiséget importálunk vasúton, dunai hajón? Ezek is csak elnyújtják az agóniát
Talán a vasút is játszik még.
6. nem küldünk több segélyt, üzemanyagot, a katonáik nem gyógyítjuk, csak ha dezertálnak, menekült státuszt kérnek, és nem mennek vissza harcolni?

7. középtávon a szerb vezeték építését felgyorsítjuk, a horvát vezeték kapacitásbővítését felgyorsítjuk
Azt hiszem a szerb vezeték inkább a szerbeknek fontos, mi tőlük nem tudunk hozni olajat.
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 762
11 972
113
Sorold fel az alternatív forrásokat.
Nem az elvi sík érdekel. A gyakorlatban, hol vannak azok a források.
Tételesen kérem, szabad kapacitással. ABC sorrendben jó lesz.
Khm. Mivel nem vagyok olajipari szaki, így nem tudok. Mások is megoldották valahogy, mert nem igazán olvasni sehol, hogy nem tudnak közlekedni a népek.
Felteszem, nekünk is sikerülne.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 898
5 204
113
Ezt hogy gondolod? Gyorsan átépítik a készülékeket? Oda megy Herri Plotter, és azt mondja vingardium petroleum?
Én a molnak hiszek
Leállások alatt karbantartás,felújítás mellett hajtják végre a technológiai fejlesztéseket is.Minden évben nyári időszakban a battai finomítóban természetesen nem egyszerre álnak le de elvégzik ezeket az üzemeken.
 

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
24 980
82 872
113
Számoljunk együtt; 90 napnyi amúgy a tartalék. 8 millió tonna körül jön ukrajnából nekünk. A linkelt cikk 2,9 milliót tartalmaz (kb. az Adria vezeték volumene). Ez kevés.
A kapacitásbővítés kb. 2-4 év. Ez késő.
Bár emlékeim szerint az Adria tudna többet, de olyat nekünk úgysem lehet, h azon keresztül csak mi kapjunk.
Ugyan már! Hol lesz Ukrajna mire elérjük 2.9 millió tonnát! ;)