Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

Mit tudunk tenni, ha az ukránok elzárják a csapot?
Van B terv?
1. van stratégiai tartalék, egy időre elég, talán egy hónapra, azt hiszem, majd egy szakértő pontosítja
2. ott van az adriai vezeték, bár kicsi a kapacitása, de ha ott zavartalanul jön a nafta, akor a stratégiai tartalék lassabban fogy le
3. nem autózunk annyit, ritkítjuk a tömegközlekedést, csak telekocsi engedélyezett, visszaveszünk a felesleges dolgok szállításából, #maradjotthon, és kezdj edzeni. Kerékpározunk. Ezekkel is időt nyerünk.
4. ipart visszanyessük (a sok nagy csinnadrattás bejelentés közben voltak gyárbezárások is ám, amiknél a drága energia tette be a kaput)
5. nyugatról nagyon drágán kis mennyiséget importálunk vasúton, dunai hajón? Ezek is csak elnyújtják az agóniát

6. nem küldünk több segélyt, üzemanyagot, a katonáik nem gyógyítjuk, csak ha dezertálnak, menekült státuszt kérnek, és nem mennek vissza harcolni?

7. középtávon a szerb vezeték építését felgyorsítjuk, a horvát vezeték kapacitásbővítését felgyorsítjuk
 
Költői kérdés: milyen országból származó olaj fog érkezni a terminálra?
Ukrajnának kitartó munkával hány millió dollártól sikerült megszabadítania magát?
Vajjon Mo. ezt az olajat is tovább küldi Ukrajnának?
Majd valamelyik arab ország vagy az amerikaiak "palaolajjal"lenyúlják szépen-lassan ezt a piacot is.Blokkolás is max addig lessz amíg "alkotna" valami kompromisszumot amit Orbán eladhat a szavazóinak és megy tovább a pénz Ukrajnába.Ahogy eddig is a szankcióknál amiket mi is megszavaztunk megoldották.Hirtelen most is a "semmiből" jött a megállapodás a Horvátokkal az Adriáról.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Majd valamelyik arab ország vagy az amerikaiak "palaolajjal"lenyúlják szépen-lassan ezt a piacot is.Blokkolás is max addig lessz amíg "alkotna" valami kompromisszumot amit Orbán eladhat a szavazóinak és megy tovább a pénz Ukrajnába.Ahogy eddig is a szankcióknál amiket mi is megszavaztunk megoldották.Hirtelen most is a "semmiből" jött a megállapodás a Horvátokkal az Adriáról.
Számoljunk együtt; 90 napnyi amúgy a tartalék. 8 millió tonna körül jön ukrajnából nekünk. A linkelt cikk 2,9 milliót tartalmaz (kb. az Adria vezeték volumene). Ez kevés.
A kapacitásbővítés kb. 2-4 év. Ez késő.
Bár emlékeim szerint az Adria tudna többet, de olyat nekünk úgysem lehet, h azon keresztül csak mi kapjunk.
 
Ez a mennyiség baromi kevés, csak a százhalombattai finomító évente 8 millió tonnát használ fel. Az a 150 000 köbméter letárolt olaj is baromi kevés, google segítségével az is csak kb 127 000 tonnára jön ki.
Úgyhogy ettől függetlenül ugyanúgy beledöglenénk, ha az ukránok elzárnák az olajat
Eddig viszont még azt a "csak"közel 3 millió tonnát se használta ki a mol amire most leszerződtek az Horvátokkal.Maga az adria vezeték kapacitása már ha nem hülyeség van feltöltve wikipediára 10 millió köbméter/év de ettől még teljesen nem válthatja ki teljesen a barátságot onnan az látja el a szlovákokat,cseheket is.Friss hír Mol megkapta az engedélyt a Szlovéniai OMV Slovenija szlovén olajipari vállalator az Eu-tól!Mekkora "véletlen hogy pont most terjeszkedik délre a mol.
 
  • Tetszik
Reactions: tomcat1
Én amennyire jól tudom(itt lakok a finomító mellett).Nem kellenek ehez hatalmas átalakítások.Mellékesen most jönnek nyáron az üzem leállások,karbantartások akár el is végezhetik ezeknek az átalakításoknak egy részét.Már linkeltem egész "véletlenül" a Horvát megegyezés mellet erre is most "bólintott" rá "Brüsszel":
Én mondjuk nem a Shellnek, hanem a Slovnaft-nak ajánlottam volna fel azt a 39 kutat! :rolleyes:
 
Azaz semmire se elég.
De tegyünk egy próbát. Mostantól egy hónapig csak napi 3 deci vizet igyál, hiszen oké, hogy nem teljesen elég, de több mint a semmi.
Ha nincs Barátság vezeték, akkor csak az Adria az opció Magyarország, Szlovákia és Csehország számára. A három ország finomítói jelenleg főleg a Barátság-vezeték déli ágán kapják a kőolajat, a csehországi litvinovi finomító kapacitásának a felét pedig Triesztből hozza be a finomítót tulajdonló lengyel Unipetrol. A három ország kőolajigénye a következő:

  • Magyarország 7,5 millió tonna/év,
  • Szlovákia 6 millió tonna/év,
  • Csehország 8 millió tonna/év.
Az Adria-vezeték kapacitása: 11,8 millió tonna/év.
Magyarul mivel rajunk keresztül megy mi igényeinket ki tudná elégíteni viszont Cseheknek,Szlovákoknak már nem jutna elég.Nem feltétlenül mi járnánk vele.legrosszabbul ha valami "történne" a barátság vezetékkel.
 
Ha nincs Barátság vezeték, akkor csak az Adria az opció Magyarország, Szlovákia és Csehország számára. A három ország finomítói jelenleg főleg a Barátság-vezeték déli ágán kapják a kőolajat, a csehországi litvinovi finomító kapacitásának a felét pedig Triesztből hozza be a finomítót tulajdonló lengyel Unipetrol. A három ország kőolajigénye a következő:

  • Magyarország 7,5 millió tonna/év,
  • Szlovákia 6 millió tonna/év,
  • Csehország 8 millió tonna/év.
Az Adria-vezeték kapacitása: 11,8 millió tonna/év.
Magyarul mivel rajunk keresztül megy mi igényeinket ki tudná elégíteni viszont Cseheknek,Szlovákoknak már nem jutna elég.Nem feltétlenül mi járnánk vele.legrosszabbul ha valami "történne" a barátság vezetékkel.
Újra leírom, igyál napi 3 deci vizet, hisz a semminél jobb. Mondjuk 2 hétig. Ja de nem fog menni.
Nem tudja kielégíteni az igényeinket, mert Batta nem tudja fogadni.
Nem lesz bele olaj, mert NINCS.
Nekünk nincs alternatív forrás. A földrajz nem barát. Ez van. Ilyenek ezek a természettudományok
 
Újra leírom, igyál napi 3 deci vizet, hisz a semminél jobb. Mondjuk 2 hétig. Ja de nem fog menni.
Nem tudja kielégíteni az igényeinket, mert Batta nem tudja fogadni.
Nem lesz bele olaj, mert NINCS.
Nekünk nincs alternatív forrás. A földrajz nem barát. Ez van. Ilyenek ezek a természettudományok
Itt lakom a Battai finomító mellett 40 éve nem kell bemutatni.Jelenleg 35 százalékot tud nem Orosz eredetű olajat feldolgozni a finomító.Viszont mivel most jö a szokásos évi üzemek leállása karbantartása megfelelő pénz befektetésével leállas alatt karbantartással párhuzamosan alakalmassá lehet őket tenni nagyobb arányban más forrásból származó olaj feldolgozására.Több szempontból se véletlen az időzítés hogy pont most vannak "problémák" a barátság vezetékkel.
 
Ha nincs Barátság vezeték, akkor csak az Adria az opció Magyarország, Szlovákia és Csehország számára. A három ország finomítói jelenleg főleg a Barátság-vezeték déli ágán kapják a kőolajat, a csehországi litvinovi finomító kapacitásának a felét pedig Triesztből hozza be a finomítót tulajdonló lengyel Unipetrol. A három ország kőolajigénye a következő:

  • Magyarország 7,5 millió tonna/év,
  • Szlovákia 6 millió tonna/év,
  • Csehország 8 millió tonna/év.
Az Adria-vezeték kapacitása: 11,8 millió tonna/év.
Magyarul mivel rajunk keresztül megy mi igényeinket ki tudná elégíteni viszont Cseheknek,Szlovákoknak már nem jutna elég.Nem feltétlenül mi járnánk vele.legrosszabbul ha valami "történne" a barátság vezetékkel.
Igen, csak az Adria vezeték nem csak a mi szerződéseinknek van fenntartva. Ha egyik napról a másikra nem jönne olaj, akkor máshol leszerződött kapacitás nélkül honnan szereznénk olajat?
Ugye csak nem azt akarod mondani, hogy majd a csehek meg a szlovákok olaját szépen lecsapolhatjuk?
 
megfelelő pénz befektetésével leállas alatt karbantartással párhuzamosan alakalmassá lehet őket tenni nagyobb arányban más forrásból származó olaj feldolgozására.
Ezt hogy gondolod? Gyorsan átépítik a készülékeket? Oda megy Herri Plotter, és azt mondja vingardium petroleum?
Én a molnak hiszek
 
1. van stratégiai tartalék, egy időre elég, talán egy hónapra, azt hiszem, majd egy szakértő pontosítja
2. ott van az adriai vezeték, bár kicsi a kapacitása, de ha ott zavartalanul jön a nafta, akor a stratégiai tartalék lassabban fogy le
Van 1 20-30km-es szakasz, aminek kisebb a kapacitása, de a fő gond, hogy ezt mind hajón kellene szállítani, illetve megfelelő minőségű arab olajból lehetne kikeverni a Battának ideális arányt. De ugyanígy Pozsonyi és egy másik cseh finomítót is innen kellene ellátni a Barátság helyett. Pozsony a hazai diesel ellátás miatt fontos.
3. nem autózunk annyit, ritkítjuk a tömegközlekedést, csak telekocsi engedélyezett, visszaveszünk a felesleges dolgok szállításából, #maradjotthon, és kezdj edzeni. Kerékpározunk. Ezekkel is időt nyerünk.
4. ipart visszanyessük (a sok nagy csinnadrattás bejelentés közben voltak gyárbezárások is ám, amiknél a drága energia tette be a kaput)
5. nyugatról nagyon drágán kis mennyiséget importálunk vasúton, dunai hajón? Ezek is csak elnyújtják az agóniát
Talán a vasút is játszik még.
6. nem küldünk több segélyt, üzemanyagot, a katonáik nem gyógyítjuk, csak ha dezertálnak, menekült státuszt kérnek, és nem mennek vissza harcolni?

7. középtávon a szerb vezeték építését felgyorsítjuk, a horvát vezeték kapacitásbővítését felgyorsítjuk
Azt hiszem a szerb vezeték inkább a szerbeknek fontos, mi tőlük nem tudunk hozni olajat.
 
Sorold fel az alternatív forrásokat.
Nem az elvi sík érdekel. A gyakorlatban, hol vannak azok a források.
Tételesen kérem, szabad kapacitással. ABC sorrendben jó lesz.
Khm. Mivel nem vagyok olajipari szaki, így nem tudok. Mások is megoldották valahogy, mert nem igazán olvasni sehol, hogy nem tudnak közlekedni a népek.
Felteszem, nekünk is sikerülne.
 
Ezt hogy gondolod? Gyorsan átépítik a készülékeket? Oda megy Herri Plotter, és azt mondja vingardium petroleum?
Én a molnak hiszek
Leállások alatt karbantartás,felújítás mellett hajtják végre a technológiai fejlesztéseket is.Minden évben nyári időszakban a battai finomítóban természetesen nem egyszerre álnak le de elvégzik ezeket az üzemeken.
 
Számoljunk együtt; 90 napnyi amúgy a tartalék. 8 millió tonna körül jön ukrajnából nekünk. A linkelt cikk 2,9 milliót tartalmaz (kb. az Adria vezeték volumene). Ez kevés.
A kapacitásbővítés kb. 2-4 év. Ez késő.
Bár emlékeim szerint az Adria tudna többet, de olyat nekünk úgysem lehet, h azon keresztül csak mi kapjunk.
Ugyan már! Hol lesz Ukrajna mire elérjük 2.9 millió tonnát! ;)