F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

Nem értitek az üzleti modellt...
Teljesen irreleváns dolgokról beszélgettek...

Mondok egy példát:
A termékek versenypiaci előállítási ára 12.000Huf lenne. A fenti módszerrel, a beszerző 296.000Huf-s vételárat célzott meg X cégnek. Természetesen ellen ajánlatokat is kértek Y, Z cégtől, akik szintúgy, "véletlenül" magasabb összeget határoztak meg....
Következő körben Y cégnál X és Z cég ad szivességből hasonló ajánlatot.

Mindenkinek az a jó, ha minél drágább. Amit éppen le lehet nyeletni az adófizetőkkel.
Ráadásul ilyen helyzetben, amikor enniyre nagy az ország biztonságának a kockázata, bármekkora összeget képesek kifizettetni az adófizetőkkel.

Az, hogy a lengyelek mit kapnak a pénzükért, max néhány lengyel adófizető fejében fordul meg, mint gondolat. Senkit nem érdekel és nem is számít. A vállatokat a profit mozgatja, a részvényeseket az osztalék. Az, hogy ez F35-ből vagy éppen hullamosó szappanból valósul meg már csak egy sokadik részlet kérdés.
Ennyire azért nem rossz a helyzet.
A gépek (most konkrétan az F-35-ről beszélek) árainak csak egy kis részét alkotja az összeszerelt sárkányszerkezet. Ezen felül külön fizetik a PW-nek a hajtóműveket. Meg kell venni a kiszolgáláshoz szükséges berendezéseket, valamennyi kiképzést is tartalmaz a végár, plusz jó esetben szerviz csomagot, és támogató szolgáltatás (EW csomag, az amerikai szervereken). Hja és a fegyverzetről még nem is beszéltünk. De a teljes program költséghez még hozzájön az F-35 speciális infra igénye. Amit szintén nem szabad lebecsülni.
Hogy ezek milyen összetételben fognak megjelenni a szerződéses árban, az teljesen a megrendelő igényeitől függ.
Szóval van min elmélkedni, meg faragni, mielőtt megrendel egy megrendelő.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66
Amikor a lengyelek megrendelték a gépeiket, akkor arról volt szó, hogy a legelső pilótáik a már lengyel tulajdonú gépek első példányaival 2025 körül kezdik meg a kiképzési repüléseket az USA-ban és a legutolsó gépek 2032-re kerülnek átadásra.
Ez az intervallum szépen rímelt a block 4 upgrade csomag 2025-27 körüli bevezetésének eredeti céldátumával, azaz minden, már lengyel gép block 4-esnek volt tervezve. Ha marad ez a programterv, akkor abba bele fog rondítani az a legújabb csúszás, ami miatt az LM 2030-32-re tervezi csak leszállítani az első block 4-es konfigurációjú példányokat. Azaz a lengyel kontingens elkészülte után.
Mivel az első lengyel gép már építés alatt áll, felmerül a kérdés, hogy akkor pontosan mit is fognak kapni a lengyelek a pénzükért, vagy végül mikorra kapják meg a gépeiket, illetve, végül mennyire lesz egységes a 2025 és 32 között építendő lengyel F-35-ös flotta?
A Block 4 hardver elemei benne lesznek a gépekben, a szoftvert később fogják megkapni. ( nagyobb teljesítményű számítógép, új szenzorok stb.)

Vagyis amikor a Block4 elkészül, csak egy szoftver upgrade kell. Szemben a régebbi gépekkel, ahol a hardver elemeket is cserélni kell.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Az USA -ban élő unokatesóm lakatosként keresett évi 70-80 000 USD -t, ezelőtt 8-9 évvel. Azóta ott is volt infláció, + a menő multi cégeknél a szoftverfejlesztők hihetetlen fizetéseket keresnek. Valószínűleg több ezer ember több éves munkája van benne.
En 10+ eve hatszemjegyut keresek, ezzel semmi gond.
De mi miatt kell tobbezer ember...?

A lengyelek olyan gépet fognak kapni, amiben benne vannak a Block 4 -hez szükséges hardverek. Már csak ezt a verziót gyártják. Hogy a szoftver upgrade benne van az árban, vagy sem, az jó kérdés.

Ez nincs a cikkben...

Ha jól értettem a cikkeket, akkor a lengyelek már Block 4 hardveres gépeket kapnak, de a szoftver még nem fog tudni mindent. És az első gépeket (6db) csak valamikor 2026 nov-dec. magasságában kezdik csak el szállítani, majd még kapnak 4-et 2027-ben. 2030-ig zárul az üzlet.
Az a probléma, hogy mindenki, aki meg akarja rendelni, egy véges gyártói kapacitásból kaphat csak. Persze mindenki minél hamarabb gépet akar. Emiatt elkezdték be-be szúrni a friss megrendelőket az átadási sorba. Részben csökkentett Pentagonos számok mellett, részben a konkurens megrendelőktől átfoglalva a helyeket.
További igen komoly probléma, hogy - tudtommal - egyik 3rd party megrendelő ország sem az amerikai gépeket használja, hanem mindegyik a megrendelt és addigra leszállított gépeken tanul repülni. (Persze már korábban más típuson, és szimulátoron kiképezték).
Van olyan, hogy akár az első gépek csak 2-3 évvel a gyárkapun való kitolás után érkezik csak meg véglegesen az országába. Addig az amerikai kiképző bázisokon nyüstölik őket a növendékek.

... es meg csak ez sincs.


Poland will receive 32 F-35s equipped with Technology Refresh 3 (TR-3) and Block 4 capabilities.

Azaz TR3 es Block 4 kepessegek - azaz egyes B4 kepessegeket.
Nem mind, nem B4 szint, plane nem B4 gepek. Ez a legrohejesebb PR-talk, lathatoan hazudni nem tudnak, de nagyon erolkodnek. :D

Nem veletlenul, utana mar nem B4-rol aradoznak, hanem a TR3-rol:

TR-3 represents the most significant evolution in capabilities to date for the F-35, including increased computing power, sensor capability, weapons capacity and more. With its unmatched data sharing capabilities, the F-35 will connect national security platforms into a cohesive network that provides awareness across the 21st Century Security battlespace and enables a clear decision-making advantage.

Tapsoljuk meg Pistiket, elerte azt, amit a Gripenek 20+ eve tudnak - maris mehet egy uj kocsog a kocsogfara! :cool:
 
De mi miatt kell tobbezer ember...?
Szerintem nincs fogalmad arról mennyire bonyolult egy modern vadászép. És mivel az F-35 jelenleg a világ legkorszerűbb gépe, nem a piacról vesznek bele kész részegységeket.

kb. 2 éve voltam egy olyan kísérleti üzemben ahol autó ülésekhez való szivacsokkal kísérleteznek. Egy fél órás előadást hallgattunk arról, hogy mennyire nehéz jó szivacsot gyártani. Legyen megfelelően kemény egy 50 és egy 120 kilós embernek, bírjon ki 300 0000 km-t, ne legyen büdös stb. Két fő alapanyagból + néhány adalék anyagból készül. És ez kb. az autó legegyszerűbb része. :D
 
Szerintem nincs fogalmad arról mennyire bonyolult egy modern vadászép. És mivel az F-35 jelenleg a világ legkorszerűbb gépe, nem a piacról vesznek bele kész részegységeket.

kb. 2 éve voltam egy olyan kísérleti üzemben ahol autó ülésekhez való szivacsokkal kísérleteznek. Egy fél órás előadást hallgattunk arról, hogy mennyire nehéz jó szivacsot gyártani. Legyen megfelelően kemény egy 50 és egy 120 kilós embernek, bírjon ki 300 0000 km-t, ne legyen büdös stb. Két fő alapanyagból + néhány adalék anyagból készül. És ez kb. az autó legegyszerűbb része. :D

:rolleyes: Ebbe bele sem megyek, annyira koze nincs semmihez, amirol szo van (no meg fogalmad nincs, mirol van fogalmam, mirol nincs.)

A kerdes az volt, mire kell a fejleszteshez tobbezer mernok, baszki.
 
:rolleyes: Ebbe bele sem megyek, annyira koze nincs semmihez, amirol szo van (no meg fogalmad nincs, mirol van fogalmam, mirol nincs.)

A kerdes az volt, mire kell a fejleszteshez tobbezer mernok, baszki.
Csak arra volt példa, hogy egy szaros szivacsot sem annyira egyszerű gyártani, mint azt te gondolod. Egy vadászgép meg kicsit bonyolultabb.

Az F35 nem a piacon kapható alkatrészekből van összelegózva mint a kedvenc vadászgéped, emiatt sokkal több ember kell a fejlesztéséhez.
 
Csak arra volt példa, hogy egy szaros szivacsot sem annyira egyszerű gyártani, mint azt te gondolod. Egy vadászgép meg kicsit bonyolultabb.

Az F35 nem a piacon kapható alkatrészekből van összelegózva mint a kedvenc vadászgéped, emiatt sokkal több ember kell a fejlesztéséhez.
Szerintem azt a sz@ros szivacsot már vagy 30 éve használják változatlanul. Mint ahogy a a fékbetét, féknyereg, kuplung sem változott sokat 50+ éve.. Ami most folyik az 1. fogyasztáscsökkentés 2. olcsósítás drágán eladva 3. hót felesleges csillivilli animációk. Szerintem.
 
Milestone Belgian Air Force F-35A - On 5 June 2023, the Belgische Luchtmacht (BLu, Belgian Air Force) Chief Major General Thierry Dupont signed the bulkhead of the first Belgian F-35A Lightning II during a visit to Lockheed Martin's Fort Worth (TX) production facility...

Belgium_BLu_F-35A_AY-01_credit_Belgian_Air_Force_640.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel
WASHINGTON, June 29, 2023 -

The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of the Czech Republic of F-35 Aircraft, Munitions, and related equipment for an estimated value of up to $5.62 billion. Actual dollar value will be lower depending on final requirements, budget authority, and signed sales agreement(s), if and when concluded. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The Government of the Czech Republic has requested to buy twenty-four (24) F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL) Aircraft; twenty-five (25) Pratt & Whitney F135-PW-100 Engines (24 installed, 1 spare);

seventy (70) AIM-120C-8 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM); three (3) AIM-120C-8 AMRAAM Guidance Sections; eighty-six (86) GBU-53/B Small Diameter Bombs - Increment II (SDB-II) StormBreaker All-Up-Rounds (AUR); two (2) GBU-53 SDB-II Guided Test Vehicles (GTV); three (3) GBU-53 SDB-II Captive Carry Reliability Trainers (CCRT); twelve (12) Mk-84 General Purpose 2,000-lb Bombs or BLU-109 2,000-lb Penetrator Bombs for the GBU-31; twelve (12) KMU-556/KMU-557 Joint Direct Attack Munition (JDAM) Tail Kits for the GBU-31; fifty (50) AIM-9X Block II/II+ Tactical Sidewinder Missiles; ten (10) AIM-9X Block II Tactical Sidewinder Guidance Units; eighteen (18) AIM-9X Block II Tactical Sidewinder Captive Air Training Missiles (CATM); and four (4) AIM-9X Block II CATM Guidance Units. Also included are AIM-120 AMRAAM CATMs, control section spares, and containers; AIM-9 multi-purpose/dummy air training missiles and containers; DSU-41B Active Optical Target Detectors; Joint Direct Attack Munition (JDAM) trainer tail kits; FMU-139 Joint Programmable Fuzes; AN/PYQ-10 Simple Key Loaders (SKL);

ALE-70 Radio Frequency Countermeasures (RFCM) Transmitters; Identification Friend or Foe (IFF) equipment; electronic warfare (EW) data and Reprogramming Lab support; impulse cartridges, chaff, and flares; Common Munitions Built-In-Test (BIT)/Reprogramming Equipment (CMBRE); Cartridge Actuated Devices/Propellant Actuated Devices (CAD/PAD); Contractor Logistics Support (CLS); classified software and software development, delivery, and integration support; transportation, ferry, and refueling support; ammunition and weapons components; aircraft and munitions support and support equipment; integration and test support and equipment; aircraft engine Component Improvement Program (CIP) support; secure communications, precision navigation, and cryptographic equipment; spare and repair parts, consumables, accessories, and repair and return support; in-country facilities and construction support; major and minor modifications, maintenance, and maintenance support; classified and unclassified personnel training and training gear and equipment; classified and unclassified publications and technical documents; studies and surveys; U.S. Government and engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistical and program support.

The estimated total cost is $5.62 billion.

This proposed sale will support the foreign policy and national security objectives of the United States by helping to improve the security of a North Atlantic Treaty Organization (NATO) Ally that is a force for political stability and economic progress in Europe.

The proposed sale will improve the Czech Republic’s defense capabilities as well as support NATO operations by guarding against modern threats and maintaining a constant presence in the region. The Czech Republic will have no difficulty absorbing these articles and services into its armed forces.

The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

The principal contractors will be Lockheed Martin Aeronautics Company, Fort Worth, TX; Raytheon Missiles and Defense, Tucson, AZ; and The Boeing Company, St. Louis, MO. The purchaser typically requests industrial participation. Any industrial participation agreement will be defined in negotiations between the purchaser and the contractor.

Implementation of this proposed sale will not require the assignment of any additional U.S. Government or contractor representatives to the Czech Republic.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

This notice of a potential sale is required by law. The description and dollar value are for the highest estimated quantity and dollar value based on initial requirements.
Huh, milyen szarul jártak a finnekhez képest (64 gep/$9.4B)...