Cseh haderőfejlesztési program (2035) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 094
92 237
113
A cseheknél tovább keveredik a sza...


1. CV90
A cseh ipar 40%-os részesedése helyett, csak 5%-ra van szerződés, a többi szóbeli ígéret.
Az üzemeltetési, szervíz szerződés nincs aláírva.

2. Elég nagy feszkó a vezérkari főnök és a védelmi miniszter asszony közt. A vezérkari főnök állítólag a minisztert megkerülve a miniszterelnöknek felajánlotta a lemondását. Korrupció, megtagadott előléotetések, külföldi tanfolyamok. De ezt elég zavaróan fordította a gugli.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 710
46 775
113
A cseheknél tovább keveredik a sza...


1. CV90
A cseh ipar 40%-os részesedése helyett, csak 5%-ra van szerződés, a többi szóbeli ígéret.
Az üzemeltetési, szervíz szerződés nincs aláírva.

2. Elég nagy feszkó a vezérkari főnök és a védelmi miniszter asszony közt. A vezérkari főnök állítólag a minisztert megkerülve a miniszterelnöknek felajánlotta a lemondását. Korrupció, megtagadott előléotetések, külföldi tanfolyamok. De ezt elég zavaróan fordította a gugli.
Nem lenne az az 5% olyan tragikus, ha nem olyan sokra jött volna ki a darabár, mint amennyire. És akkor még mindig nem tudjuk, hogy mennyi lesz a vége, mert gyakorlatilag egy bianko csekket akarnak velük aláíratni a svédek.
(Persze őket is megértem, mert arra a variálásra, amire képesek a csehek, épeszű ember nem köt fix összegű szerződést :rolleyes: )
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and Pogány

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 058
7 328
113
A cseheknél tovább keveredik a sza...


1. CV90
A cseh ipar 40%-os részesedése helyett, csak 5%-ra van szerződés, a többi szóbeli ígéret.
Az üzemeltetési, szervíz szerződés nincs aláírva.

2. Elég nagy feszkó a vezérkari főnök és a védelmi miniszter asszony közt. A vezérkari főnök állítólag a minisztert megkerülve a miniszterelnöknek felajánlotta a lemondását. Korrupció, megtagadott előléotetések, külföldi tanfolyamok. De ezt elég zavaróan fordította a gugli.
pedig hogy szapulták a Lynxet/Rheinmetall-t és dicsőítették a CV-t, Pavol és egyéb Cseh indivídumok az armadinoviny komment szekciójában. Szegények lehet ráébrednek hogy átbaszták őket.
 
K

kamm

Guest
pedig hogy szapulták a Lynxet/Rheinmetall-t és dicsőítették a CV-t, Pavol és egyéb Cseh indivídumok az armadinoviny komment szekciójában. Szegények lehet ráébrednek hogy átbaszták őket.
Ez inkompetencia meg korrupcio, semmi mas.
En sosem ertettem azt az ahitatot itt a forumon, amivel par eve meg a cseheket emlegettek, mindenfele alap nelkul... minden, amit latsz naluk, nemetek epitettek. Mindent.
A csehek gyakorlatilag leigazott es elnemetesitett szlavok. Mivel evszazadokig voltak a nemetek uralma alatt, igy mar kevesbe korruptak, mint mondjuk az ukranok vagy a szlovakok, meg lett es van is sajat ertelmisegi elitjuk (jo, olyan, amilyen), szemben mondjuk a szlovakokkal (sosem volt, nem is lesz) meg a romanokkal (szaz eve keptelenek egyet kitermelni, olyan korruptak.)

En mindenesetre hatradolve elvezem a mozit... pass the popcorn! :cool:
 

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 058
7 328
113
Csak összehasonlításképpen: a magyar üzletről mit tudunk eddig? A magyar beszállítói arány mennyi? Az üzemeltetési és szervíz szerződés nálunk alá lett írva?
kettőt és könnyebbet s valószínűleg @krisss -től. Mindenesetre ők fényezték magukat hogy mennyivel jobban jártak a CV-vel. Aztán jönnek sorjába a pofára esések. Meg más is a helyzet amikor a cseheknek fejlettebb, bevonható hadiiparuk van, nekünk meg az elejéről kellett kezdeni mindent. De jó kérdés.
 
K

kamm

Guest
Csak összehasonlításképpen: a magyar üzletről mit tudunk eddig? A magyar beszállítói arány mennyi? Az üzemeltetési és szervíz szerződés nálunk alá lett írva?
Marmint azon tul, hogy kozos gyartasunk lett magyar gyarban, magyar teruleten, 50-50 szazalekos tulajdonjog mellett, magyar munkerot toborozva, ahol minden maintenance is zajlik majd...? :rolleyes:

kettőt és könnyebbet s valószínűleg @krisss -től. Mindenesetre ők fényezték magukat hogy mennyivel jobban jártak a CV-vel. Aztán jönnek sorjába a pofára esések. Meg más is a helyzet amikor a cseheknek fejlettebb, bevonható hadiiparuk van, nekünk meg az elejéről kellett kezdeni mindent. De jó kérdés.

Ossze sem hasonlithato a cseh meg a magyar uzlet. A magyarban van uzleti kockazat a sajat rendeles utani idoszakra, de mivel a sajat igenyekre az osszeget mindenkeppen ki kellett volna csengetni maga a beszerzes a "csodalatos uzlet" kategoria peldaul ehhez a cseh uzlethez kepest.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 245
36 873
113
Marmint azon tul, hogy kozos gyartasunk lett magyar gyarban, magyar teruleten, 50-50 szazalekos tulajdonjog mellett, magyar munkerot toborozva, ahol minden maintenance is zajlik majd...? :rolleyes:



Ossze sem hasonlithato a cseh meg a magyar uzlet. A magyarban van uzleti kockazat a sajat rendeles utani idoszakra, de mivel a sajat igenyekre az osszeget mindenkeppen ki kellett volna csengetni maga a beszerzes a "csodalatos uzlet" kategoria peldaul ehhez a cseh uzlethez kepest.
51% RM, 49% magyar állam
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 094
92 237
113
Csak összehasonlításképpen: a magyar üzletről mit tudunk eddig? A magyar beszállítói arány mennyi? Az üzemeltetési és szervíz szerződés nálunk alá lett írva?
Idáig minden szerződés karbantartasi és üzemeltetési szerződéssel együtt lett nálunk aláírva.
Ez a cseheknél is így lesz. Ez most csak trükközés, hogy az egy IFV-re megígért pályázati árát tudják a svédek tartani. Ezért emelték a darabszámot és ezért hagyták ki a az üzemeltetési részt.
Az RM azért nem fog perelni, mert egy zsíros rész juthat neki az A8 szerződésből és ő hozza az A4-eket.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 547
5 197
113
Ossze sem hasonlithato a cseh meg a magyar uzlet. A magyarban van uzleti kockazat a sajat rendeles utani idoszakra, de mivel a sajat igenyekre az osszeget mindenkeppen ki kellett volna csengetni maga a beszerzes a "csodalatos uzlet" kategoria peldaul ehhez a cseh uzlethez kepest.
Honnan tudod? Nálunk minden titkos ezért mindenki csak találgat.

Vagy szerinted csak az amerikai managerek állítanak be minden szebben mint a valóság, magyar politikusok pedig nem?
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 094
92 237
113
Honnan tudod? Nálunk minden titkos ezért mindenki csak találgat.

Vagy szerinted csak az amerikai managerek állítanak be minden szebben mint a valóság, magyar politikusok pedig nem?
Sztem a cseheknél egy gond van. Befürödtek a pályázattal. 4 évig húzták. Visszavonták, kiegészítést kértek. A végén mki visszalépett, kivéve a svédek. Így most nehéz jól alkudozniuk. Túllépik az eredeti árat, a minisztérium meg trükközik,hogy papíron az eredeti maradjon. De így hiányos szerződést kötnek, amit majd ki fognak egészíteni.

A politika itt nagyon rátenyerelt a beszerzésre.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 094
92 237
113
A cseheknél tovább keveredik a sza...


1. CV90
A cseh ipar 40%-os részesedése helyett, csak 5%-ra van szerződés, a többi szóbeli ígéret.
Az üzemeltetési, szervíz szerződés nincs aláírva.

2. Elég nagy feszkó a vezérkari főnök és a védelmi miniszter asszony közt. A vezérkari főnök állítólag a minisztert megkerülve a miniszterelnöknek felajánlotta a lemondását. Korrupció, megtagadott előléotetések, külföldi tanfolyamok. De ezt elég zavaróan fordította a gugli.
Folyt.kövi
A BVP a cseheknél az IFV

Josef Bělica (ANO) és Radovan Vích (SPD) ellenzéki képviselők válaszolnak a Security Magazine kérdéseire a BAE Systems-Hägglunds 246 lánctalpas BVP CV90-re nemrégiben aláírt szerződéséről. Kudarcnak tartják a szerződés elégtelenül kialkudott cseh részesedését, a szolgáltatási szerződés hiányát, és kitérnek a kialkudott inflációs záradékra is, aminek köszönhetően a szerződés ára valószínűleg jelentősen emelkedni fog a következő években, ill. meghaladják az eredetileg bejelentett 52-es határt 60 milliárd korona.
...
BVP vásárlására vonatkozó szerződés aláírása aláírt szolgáltatási szerződés nélkül szerintem abszurd. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy nem tudjuk, mennyibe fog nekünk kerülni a BVP működtetése, mert egyszerűen nem tudjuk, mennyibe fog kerülni a szolgáltatás.
..

Ami lehet csak nekem nem tűnt fel. Csak 2026-ban kezdik el a szállítást, így a cseh nehezdandár a 26 Jan elsejei NATO vállalására nem tud újrafelfegyverezve felállni.

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 654
74 714
113
... és kitérnek a kialkudott inflációs záradékra is, aminek köszönhetően a szerződés ára valószínűleg jelentősen emelkedni fog a következő években, ill. meghaladják az eredetileg bejelentett 52-es határt 60 milliárd korona.
Az inflációs záradékban mi lehet? Milyen pénznemben kötötték a szerződést? Van róla valami konkrétum? Csak annyit írnak róla a cikkben hogy az inflációs záradékok egyébként gyakoriak a keretszerződésekben, csak nekik ez nem tetszik. Gondolom az a lényege hogy bármennyi is lesz miatta az árnövekedés, ki kell fizetni.

BVP vásárlására vonatkozó szerződés aláírása aláírt szolgáltatási szerződés nélkül szerintem abszurd. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy nem tudjuk, mennyibe fog nekünk kerülni a BVP működtetése, mert egyszerűen nem tudjuk, mennyibe fog kerülni a szolgáltatás.
Az első néhány évben úgy is van garancia, az alatt meg majd kiderül hogy mi mennyi idő alatt kopik el/hibásodik meg, abból majd lehet utána valamit kalkulálni. Honnan lehetne tudni különben hogy mennyibe fog kerülni egy új eszköz üzemeltetése? Gondolom, valamit azért csak becsültek a korábbi változatok alapján, mint a szlovák tenderen.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 710
46 775
113
Az inflációs záradékban mi lehet? Milyen pénznemben kötötték a szerződést? Van róla valami konkrétum? Csak annyit írnak róla a cikkben hogy az inflációs záradékok egyébként gyakoriak a keretszerződésekben, csak nekik ez nem tetszik. Gondolom az a lényege hogy bármennyi is lesz miatta az árnövekedés, ki kell fizetni.


Az első néhány évben úgy is van garancia, az alatt meg majd kiderül hogy mi mennyi idő alatt kopik el/hibásodik meg, abból majd lehet utána valamit kalkulálni. Honnan lehetne tudni különben hogy mennyibe fog kerülni egy új eszköz üzemeltetése? Gondolom, valamit azért csak becsültek a korábbi változatok alapján, mint a szlovák tenderen.
Észrevetted már, hogy te minden hazai beszerzést, kizárólag negatív és kritikus hozzáállással vagy képes kezelni (mennyi jött már meg, hanyas rendszámnál tartunk, behordták-e már az összes folyékonyszappant az egerszegi RM gyárba stb.), miközben a külföldiek irgalmatlan f@szságait mentegeted?
Nem nagyon van olyan idióta, aki megköt úgy egy ilyen nagy összegű szerződést technikai eszközre, hogy közben nem fixálja le, hogy mennyi lesz az eszköz fenntartása - legalább egy belátható rövid időre. Arról nem is beszélve, hogy morálisan mennyire megkérdőjelezhető egy folyamatos bukóban lévő kormánytól, hogy úgy vállal kötelezettségeket a jövőre nézve, hogy tudja, pár hónap múlva, Ő már árkon bokron túl lesz, és a szerviz szerződést majd egy másik pénzügyminiszternek kell majd kiköhögni?
És nem, egy garanciális biztosíték nem egyenlő egy support szerződéssel.
Csak hogy megértsd. Attól, hogy veszel egy kocsit, és kapsz rá egy teljeskörű 5 éves granciát, attól még kötelező szervizekre kell hordanod, aminek a költségét természetesen fel is fogják neked számolni. De a téli-nyári gumicserét is neked kell finanszírozni, mint ahogy egy katonai eszközhöz a lőszert is.
És ezen tételek nagyon nem az "úgy is mindegy" kategóriába tartoznak. Pláne nem egy gyalogsági harcjárműnél.
Az meg külön fel sem tűnt neked, hogy úgy hozták ki a CV90-est győztesnek, hogy az ahhoz ajánlott támogatási csomagot igencsak szűkre szabták.
Amire meg meglesz a szerződés, ezen feltételtől nagyvonalúan el is tekintenek, miközben mi a Lynxet egy igen komoly alkatrész és támogatási csomaggal akartuk eladni nekik. Erről részletesen meg is emlékeznek a tender eredményhirdetése kapcsán.
(A Lynx a CV90-nel hasonló eredményt nyújtott, és elsősorban az árral nyerték el a tendert, és a Lynx kimondottan a támogatási csomagban domborított, még ha kicsit drágábbra is jött volna ki a számla végösszege.)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 654
74 714
113
Észrevetted már, hogy te minden hazai beszerzést, kizárólag negatív és kritikus hozzáállással vagy képes kezelni (mennyi jött már meg, hanyas rendszámnál tartunk, behordták-e már az összes folyékonyszappant az egerszegi RM gyárba stb.), miközben a külföldiek irgalmatlan f@szságait mentegeted?
Észrevetted már, hogy a külföldi beszerzéseket kizárólag negatív és kritikus hozzáállással vagy képes kezelni? És hogy a külföldi beszerzéseknél azt kritizáljátok, amit a magyar beszerzésekkel kapcsolatban direkt figyelmen kívül hagytok (pl. késések, szándéknyilatkozat amiből nem lesz semmi, ár stb.)? Pl. az inflációs árnövekedés, ami szerintetek nálunk nincs a beszerzéseknél, pedig a katonák az előadásokon többször elmondták hogy ez az egyik nagy problémájuk...
Nem nagyon van olyan idióta, aki megköt úgy egy ilyen nagy összegű szerződést technikai eszközre, hogy közben nem fixálja le, hogy mennyi lesz az eszköz fenntartása - legalább egy belátható rövid időre.
Hááát... nem épp arról szóltak a pletykák, hogy máshol is előfordulhatott ilyesmi?
Arról nem is beszélve, hogy morálisan mennyire megkérdőjelezhető egy folyamatos bukóban lévő kormánytól, hogy úgy vállal kötelezettségeket a jövőre nézve, hogy tudja, pár hónap múlva, Ő már árkon bokron túl lesz, és a szerviz szerződést majd egy másik pénzügyminiszternek kell majd kiköhögni?
Ha nem kötnek szerződést a választások előtt az a baj, ha kötnek az is baj...
És nem, egy garanciális biztosíték nem egyenlő egy support szerződéssel.Csak hogy megértsd. Attól, hogy veszel egy kocsit, és kapsz rá egy teljeskörű 5 éves granciát, attól még kötelező szervizekre kell hordanod, aminek a költségét természetesen fel is fogják neked számolni. De a téli-nyári gumicserét is neked kell finanszírozni, mint ahogy egy katonai eszközhöz a lőszert is.És ezen tételek nagyon nem az "úgy is mindegy" kategóriába tartoznak. Pláne nem egy gyalogsági harcjárműnél.
Ez nem biztos hogy a legjobb példa. Ha annyit és úgy használod, annyit lősz vele, amennyit a szerződésben az első meghibásodásig garantál a gyártó, akkor milyen költséged van ami a gyártóval kapcsolatos? (Az üzemanyagon, a katonáid fizetésén és a légkondicionált garázson kívül, amihez gyártónak nincs köze.) Nyilván a 246 CV90 több évtiedes üzemeltetéséhez szükség lesz majd az alkatrészellátást biztosító support szerződésre, de ha 2026-ban érkezik az első, akkor addig vagy utána még egy ideig nem ráérnek megkötni ezt a szerződést?
Az meg külön fel sem tűnt neked, hogy úgy hozták ki a CV90-est győztesnek, hogy az ahhoz ajánlott támogatási csomagot igencsak szűkre szabták.
Amire meg meglesz a szerződés, ezen feltételtől nagyvonalúan el is tekintenek, miközben mi a Lynxet egy igen komoly alkatrész és támogatási csomaggal akartuk eladni nekik. Erről részletesen meg is emlékeznek a tender eredményhirdetése kapcsán.
(A Lynx a CV90-nel hasonló eredményt nyújtott, és elsősorban az árral nyerték el a tendert, és a Lynx kimondottan a támogatási csomagban domborított, még ha kicsit drágábbra is jött volna ki a számla végösszege.)
Vagyis ebből azt a következtetést vonták le hogy a Lynx választása mindent összegezve költségesebb? Ha pedig most nagyobb támogatási csomagott vettek volna a CV90-hez, akkor azt kritizálná az ellenzék a védelmi bizottsági ülésen? Most kb. olyan szintű dolgokról vitatkozunk, mint amikor Harangozó Tamás azt mondja a honvédelmi bizottsági ülés után hogy sok milliárdot akarnak rosszul elkölteni valamire. Ha akarjuk elhisszük hogy úgy van, ha nem akarjuk akkor nem, de nem tudjuk hogy tényleg úgy van-e, viszont így lehet róla sokat vitatkozni.
 
K

kamm

Guest
Észrevetted már, hogy a külföldi beszerzéseket kizárólag negatív és kritikus hozzáállással vagy képes kezelni? És hogy a külföldi beszerzéseknél azt kritizáljátok, amit a magyar beszerzésekkel kapcsolatban direkt figyelmen kívül hagytok (pl. késések, szándéknyilatkozat amiből nem lesz semmi, ár stb.)? Pl. az inflációs árnövekedés, ami szerintetek nálunk nincs a beszerzéseknél, pedig a katonák az előadásokon többször elmondták hogy ez az egyik nagy problémájuk...

Hááát... nem épp arról szóltak a pletykák, hogy máshol is előfordulhatott ilyesmi?

Ha nem kötnek szerződést a választások előtt az a baj, ha kötnek az is baj...

Ez nem biztos hogy a legjobb példa. Ha annyit és úgy használod, annyit lősz vele, amennyit a szerződésben az első meghibásodásig garantál a gyártó, akkor milyen költséged van ami a gyártóval kapcsolatos? (Az üzemanyagon, a katonáid fizetésén és a légkondicionált garázson kívül, amihez gyártónak nincs köze.) Nyilván a 246 CV90 több évtiedes üzemeltetéséhez szükség lesz majd az alkatrészellátást biztosító support szerződésre, de ha 2026-ban érkezik az első, akkor addig vagy utána még egy ideig nem ráérnek megkötni ezt a szerződést?

Vagyis ebből azt a következtetést vonták le hogy a Lynx választása mindent összegezve költségesebb? Ha pedig most nagyobb támogatási csomagott vettek volna a CV90-hez, akkor azt kritizálná az ellenzék a védelmi bizottsági ülésen? Most kb. olyan szintű dolgokról vitatkozunk, mint amikor Harangozó Tamás azt mondja a honvédelmi bizottsági ülés után hogy sok milliárdot akarnak rosszul elkölteni valamire. Ha akarjuk elhisszük hogy úgy van, ha nem akarjuk akkor nem, de nem tudjuk hogy tényleg úgy van-e, viszont így lehet róla sokat vitatkozni.
Egy biztos, ehhez kepest a magyar Lynx deal mar most csodalatosnak tunik.
 
  • Vicces
Reactions: Ocses

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Az első néhány évben úgy is van garancia, az alatt meg majd kiderül hogy mi mennyi idő alatt kopik el/hibásodik meg, abból majd lehet utána valamit kalkulálni. Honnan lehetne tudni különben hogy mennyibe fog kerülni egy új eszköz üzemeltetése? Gondolom, valamit azért csak becsültek a korábbi változatok alapján, mint a szlovák tenderen.

Ebben nem teljesen értek egyet veled.

Általában egy kormánynak meg lehet előlegezni a bizalmat, hogy csak tudja, hogy mit csinál. De a cseheknél ipari gyártósort létesítettek jogász tanulók dolgoztatásával arra, hogy évekig vitatkozzanak valamin egy megkötött szerződésen, hogy a végén kiderüljön, hogy a szerződés szerint tényleg nem lehet cseh lőszert rakni a francia ágyúba, de ha fizetnek még ezért külön, akkor lehet. Hogy a döntés előkészítő folyamatoknál is rendre kiderül, hogy az ár nem stimmel, mert a gyártó nem úgy gondolja, és meg sem kérdezték róla.
Én például a használt laptopomba két alkatrészt is vettem az idők során, aminek darabja annyi volt, mint maga a gép. És láttunk ilyet a fegyver iparban is, igaz nem a svédek részéről első sorban, hanem a jenkiktől.

Szóval Prágával kapcsolatban én nem bíznék abban, hogy pár évig gari alapján megy majd minden, figyelik a kopást és utána kötnek az alapján egy szerződést. Mert őket húzták már le -talán nem is véletlenül- ilyen utólagos szerződésekkel már jó párszor. Ráadásul a fő vállalkozónak azt az állami céget tették meg, aki eddig is szúrta a szemét mind a három pályázó nyugati cégnek. Miközben úgy tűnik, hogy annak saját gyártása minimális lesz a gépben, mindent máshonnan szerez be. Ideális körülményt teremtettek arra, hogy kiszúrjanak vele és túlárazva az egészet a végén az állami cég nyakába varrják, hogy ő működik pazarlóan.
A másik oldalon persze szintén látok pár dolgot a serpenyőben. A CV90 több országban rendszerben lévő gép, kiterjedt ellátó hálózattal. Meglátjuk mi lesz. Azzal én sem értek egyet, hogy csupán azért, mert magyar szempontból jobban jött volna nekünk, ha Lynxet választanak, páran mintha csak azért is meg akarnák magyarázni, hogy a világ legrosszabb gépét és csomagját fogták ki. A CV90 a három legjobb IFV között van, ahogy a Hiúz is. Jó gépet kapnak a katonák. Az ellenzék bármi történt volna, támadta volna a kormányt, ebben igazad van, de a történelmi előzmények alapján nem is véletlenül.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 710
46 775
113
Hááát... nem épp arról szóltak a pletykák, hogy máshol is előfordulhatott ilyesmi?
Én nem tudok konkrét ilyen esetről, de ha a KMW ügyletre gondolsz, akkor ott azért kaptunk A4-eket, amelyek karbantartási szerződéssel érkeztek.
Ami gyakorlatilag előre vetíti az A7+-ok ilyen irányú költségeit.
Ha nem kötnek szerződést a választások előtt az a baj, ha kötnek az is baj...
Ez mindig baj. Pláne úgy, ahogy most például a szlovák légvédelmi beszerzést meg akarják pörgetni.

Ez nem biztos hogy a legjobb példa. Ha annyit és úgy használod, annyit lősz vele, amennyit a szerződésben az első meghibásodásig garantál a gyártó, akkor milyen költséged van ami a gyártóval kapcsolatos? (Az üzemanyagon, a katonáid fizetésén és a légkondicionált garázson kívül, amihez gyártónak nincs köze.) Nyilván a 246 CV90 több évtiedes üzemeltetéséhez szükség lesz majd az alkatrészellátást biztosító support szerződésre, de ha 2026-ban érkezik az első, akkor addig vagy utána még egy ideig nem ráérnek megkötni ezt a szerződést?
Milyen költségek?
Pont ugyan olyanok, mint egy autónál. Kopó alkatrészek ugyan úgy öregednek a garancia időn belül is.
De a fő probléma ott van, hogy a CV90 MK4-et mindenki úgy aposztrofálja, hogy egy bejáratott típus, a Lynx meg egy prototípus státuszban lévő szar.
Utóbbi esetén értem, hogy nincsenek konkrét árak, de előbbi esetén inkább furcsa, nem?
Vagyis ebből azt a következtetést vonták le hogy a Lynx választása mindent összegezve költségesebb? Ha pedig most nagyobb támogatási csomagott vettek volna a CV90-hez, akkor azt kritizálná az ellenzék a védelmi bizottsági ülésen? Most kb. olyan szintű dolgokról vitatkozunk, mint amikor Harangozó Tamás azt mondja a honvédelmi bizottsági ülés után hogy sok milliárdot akarnak rosszul elkölteni valamire. Ha akarjuk elhisszük hogy úgy van, ha nem akarjuk akkor nem, de nem tudjuk hogy tényleg úgy van-e, viszont így lehet róla sokat vitatkozni.
A 2 típust akkor lehetne reálisan összehasonlítani költség szinten, ha a tenderen úgy kérik, hogy a gyártó fix időre/futásteljesítményre adjon támogatói csomagot.
De ez nem így történt. Ennek ellenére ki lett hozva, hogy mennyivel olcsóbb a CV90. Aztán most éppen abban a folyamatban vagyunk, amikor már nem is biztos, hogy olcsóbb.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and SilvioD