Ezt a politikànak magyarázd meg mivel ők előre figyelmeztetve lettek erre aztán most mégis megy a vinnyogás hogy mér nem àllnak glédàban a zászlóaljak...
Leginkább csak a fórum sír, ha kimész az utcára, ott kicsit más a hangulat. Szerintem a Parlamentben is ennek arányában vannak lázongó és...
elégedett képviselők.
Hogy ne szakadjak el teljesen a topic témájától, pár évvel ezelőtt arról ment a beszédtéma, hogy a cseheknél valósul meg a Lynx gyár és mi csak
esetleg beszállítunk valamit azzal, hogy ha hozzánk tudunk csábítani külföldi multikat. És az a részleg is megközelítőleg sem önálló hazai gyártás lesz. És akkor
talán a vasak meglesznek 2026-ra. Csak az MBT beszerzésben tudjuk leelőzni a környéket.
Mi van most? A csehek 2026-ra
első teszt példányokat sem feltétlenül biztos, hogy megkapják. Meglátjuk, hogy a szinte ikertestvér felvidéki programban tényleg menetrenszerűen érkeznek-e a megrendelt gépek. A nagy ellenőrzésre a gyakorló Leo2A4 századot be tudják majd mutatni, de nem hiszem, hogy többet igen. És mi van most? Már most látszik, hogy nálunk egy értelmezhető mennyiség biztosan le lesz szállítva határidőre, ha nem is az összes, de 1-2 zl-t én biztosra vennék. MBT-ből meg elvileg minden be fog érkezni. Persze ezeket is jó lenne már itthon látni.
Pár évvel ezelőtt még mindenki odáig volt a cseh hadiparért. Kicsit tágabban nézve, ezeknek mik voltak a lábai? Saját tarack gyártás. Az épp le fog épülni, mert francia gyárban francia terméket vettek,
nem sok pénz fog abból a cseh hadiparnak állni. Még a lőszergyártást is kínkeservesen fogták meg a 25. órában.
Rég óta erős volt a tankgyártásuk. Hát az is mostantól főleg inkább német import alkatrész lesz, nem mondott még senki olyat, hogy az összeszerelés legalább náluk legyen. Erősek voltak a levegőben. A szovjet heli típusokkal elég gyorsan elvesztették a külföldi -és hazai- megrendeléseiket karbantartásra, kiszolgálni se tudnák az embargó miatt. És megérkeztünk az IFV-hez, ahol a hh időkből visszamaradt BMP-k helyét át kéne vennie egy újnak. Még az RM is lobogtatta, hogy a kábelezést mennyire büszke arra, hogy a csehek fogják csinálni, de minden hónapban tárgyaltak új gyártói beszállítóval. Hogy ebből mennyi volt kamu náluk?
Itt is az látszik, hogy az állami gyár ki lesz csinálva.
A cseh gyártás meg minimális. Összehasonlítva azzal, hogy egy BMP-1-be, egy T-72-be mennyi volt a saját hozzáadott érték. (Nálunk a semmiből indultunk.)
Függetlenül attól, hogy pontról pontra mi szerepel a magyar és a cseh szerződésekben, azért kívülről ez úgy néz ki, hogy mi nulla hadiparral kezdve 2026-ra az ellenőrzéseknél le tudunk tenni az asztalra egy olyat, hogy
10 évvel ezelőtt megígértük, ennyi és ennyi teljesült belőle. Gyárak létesültek mellette.
A környező országokban a meglévő telephelyek is kimaradtak sok mindenből és leépülés várható náluk csak gazdasági vonatkozást nézve. És mire áldozzák fel a cégeiket?
Arra, hogy 2026-ra ne legyen a kezükbe vas.
Ettől függetlenül nem állítom, hogy minden csodás. Szerintem még Kammm sem. De én az elejétől fogva azt mondom, hogy 2030-ban vagyok hajlandó értékelni, hogy Zalaegerszeg jó projekt volt-e vagy csak viszi a pénzt. De irreálisnak tartom az elmúlt 1 évben felpörgő miért nem készült el már minden-t. Humánerő oldaláról is a toborzásnál nem hittem abban az elejétől fogva, sorozás nélkül az évtized vége előtt el lehetne érni az 50-60ezer főt tartalékosokkal együtt. (Tudom, ez most sokaknak nem tetszett, de ha tegnapra akartátok, akkor erre valami normális toborzó elképzelést össze kellett volna rakni.) De gyártás oldaláról is az új vasat hazai gyártásban nem hiszem, hogy gyorsabban meg lehetett volna valósítani.
Ez civil nézőpont. Lehet bennfentesként valaki másként látja, de akkor meg széttárom a karomat, hogy itt volt a nagy lehetőség, ha én rosszul látom és nem ez volt a maximum, amit ki lehetett hozni.