Cseh haderőfejlesztési program (2035) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Az első néhány évben úgy is van garancia, az alatt meg majd kiderül hogy mi mennyi idő alatt kopik el/hibásodik meg, abból majd lehet utána valamit kalkulálni. Honnan lehetne tudni különben hogy mennyibe fog kerülni egy új eszköz üzemeltetése? Gondolom, valamit azért csak becsültek a korábbi változatok alapján, mint a szlovák tenderen.

Ebben nem teljesen értek egyet veled.

Általában egy kormánynak meg lehet előlegezni a bizalmat, hogy csak tudja, hogy mit csinál. De a cseheknél ipari gyártósort létesítettek jogász tanulók dolgoztatásával arra, hogy évekig vitatkozzanak valamin egy megkötött szerződésen, hogy a végén kiderüljön, hogy a szerződés szerint tényleg nem lehet cseh lőszert rakni a francia ágyúba, de ha fizetnek még ezért külön, akkor lehet. Hogy a döntés előkészítő folyamatoknál is rendre kiderül, hogy az ár nem stimmel, mert a gyártó nem úgy gondolja, és meg sem kérdezték róla.
Én például a használt laptopomba két alkatrészt is vettem az idők során, aminek darabja annyi volt, mint maga a gép. És láttunk ilyet a fegyver iparban is, igaz nem a svédek részéről első sorban, hanem a jenkiktől.

Szóval Prágával kapcsolatban én nem bíznék abban, hogy pár évig gari alapján megy majd minden, figyelik a kopást és utána kötnek az alapján egy szerződést. Mert őket húzták már le -talán nem is véletlenül- ilyen utólagos szerződésekkel már jó párszor. Ráadásul a fő vállalkozónak azt az állami céget tették meg, aki eddig is szúrta a szemét mind a három pályázó nyugati cégnek. Miközben úgy tűnik, hogy annak saját gyártása minimális lesz a gépben, mindent máshonnan szerez be. Ideális körülményt teremtettek arra, hogy kiszúrjanak vele és túlárazva az egészet a végén az állami cég nyakába varrják, hogy ő működik pazarlóan.
A másik oldalon persze szintén látok pár dolgot a serpenyőben. A CV90 több országban rendszerben lévő gép, kiterjedt ellátó hálózattal. Meglátjuk mi lesz. Azzal én sem értek egyet, hogy csupán azért, mert magyar szempontból jobban jött volna nekünk, ha Lynxet választanak, páran mintha csak azért is meg akarnák magyarázni, hogy a világ legrosszabb gépét és csomagját fogták ki. A CV90 a három legjobb IFV között van, ahogy a Hiúz is. Jó gépet kapnak a katonák. Az ellenzék bármi történt volna, támadta volna a kormányt, ebben igazad van, de a történelmi előzmények alapján nem is véletlenül.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 548
46 542
113
Hááát... nem épp arról szóltak a pletykák, hogy máshol is előfordulhatott ilyesmi?
Én nem tudok konkrét ilyen esetről, de ha a KMW ügyletre gondolsz, akkor ott azért kaptunk A4-eket, amelyek karbantartási szerződéssel érkeztek.
Ami gyakorlatilag előre vetíti az A7+-ok ilyen irányú költségeit.
Ha nem kötnek szerződést a választások előtt az a baj, ha kötnek az is baj...
Ez mindig baj. Pláne úgy, ahogy most például a szlovák légvédelmi beszerzést meg akarják pörgetni.

Ez nem biztos hogy a legjobb példa. Ha annyit és úgy használod, annyit lősz vele, amennyit a szerződésben az első meghibásodásig garantál a gyártó, akkor milyen költséged van ami a gyártóval kapcsolatos? (Az üzemanyagon, a katonáid fizetésén és a légkondicionált garázson kívül, amihez gyártónak nincs köze.) Nyilván a 246 CV90 több évtiedes üzemeltetéséhez szükség lesz majd az alkatrészellátást biztosító support szerződésre, de ha 2026-ban érkezik az első, akkor addig vagy utána még egy ideig nem ráérnek megkötni ezt a szerződést?
Milyen költségek?
Pont ugyan olyanok, mint egy autónál. Kopó alkatrészek ugyan úgy öregednek a garancia időn belül is.
De a fő probléma ott van, hogy a CV90 MK4-et mindenki úgy aposztrofálja, hogy egy bejáratott típus, a Lynx meg egy prototípus státuszban lévő szar.
Utóbbi esetén értem, hogy nincsenek konkrét árak, de előbbi esetén inkább furcsa, nem?
Vagyis ebből azt a következtetést vonták le hogy a Lynx választása mindent összegezve költségesebb? Ha pedig most nagyobb támogatási csomagott vettek volna a CV90-hez, akkor azt kritizálná az ellenzék a védelmi bizottsági ülésen? Most kb. olyan szintű dolgokról vitatkozunk, mint amikor Harangozó Tamás azt mondja a honvédelmi bizottsági ülés után hogy sok milliárdot akarnak rosszul elkölteni valamire. Ha akarjuk elhisszük hogy úgy van, ha nem akarjuk akkor nem, de nem tudjuk hogy tényleg úgy van-e, viszont így lehet róla sokat vitatkozni.
A 2 típust akkor lehetne reálisan összehasonlítani költség szinten, ha a tenderen úgy kérik, hogy a gyártó fix időre/futásteljesítményre adjon támogatói csomagot.
De ez nem így történt. Ennek ellenére ki lett hozva, hogy mennyivel olcsóbb a CV90. Aztán most éppen abban a folyamatban vagyunk, amikor már nem is biztos, hogy olcsóbb.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and SilvioD

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 548
46 542
113
Tudsz róla bármilyen részletet ami alapján össze tudod hasonlítani?
Mit is tudunk eddig a CV90-es csehszlovák üzletekről?
Csak részben van szerződés (tehát már most késés van!). Nem tudják teljesíteni a hazai hozzáadott értékre adott feltételt. Már most többe kerül - és nem kicsit!
És még ez várhatóan jelentősen fokozódhat is!
Fogalmuk sincs, hogy mennyi lesz a fenntartásuk.
Hja és ugyan úgy egy nem létező prototípusról beszélünk, mint a Lynx esetén.
Lynxről mit tudunk biztosan? Ott legalább a megkötött szerződéshez képest magasabb a hozzáadott érték.
 
K

kamm

Guest
Tudsz róla bármilyen részletet ami alapján össze tudod hasonlítani?
Ismerunk osszegeket, darabszamokat, no meg a magyar Zrt tulajdonosi hanyadat, es a fenti uj reszleteket a cseheknel.
Mar ennyi informacio alapjan is a napnal vilagosabb, mennyivel elonyosebb uzlet lesz a magyar, barmennyire is huzod a szadat a nemetekre egy ideje.

Mit is tudunk eddig a CV90-es csehszlovák üzletekről?
Csak részben van szerződés (tehát már most késés van!). Nem tudják teljesíteni a hazai hozzáadott értékre adott feltételt. Már most többe kerül - és nem kicsit!
És még ez várhatóan jelentősen fokozódhat is!
Fogalmuk sincs, hogy mennyi lesz a fenntartásuk.
Hja és ugyan úgy egy nem létező prototípusról beszélünk, mint a Lynx esetén.
Lynxről mit tudunk biztosan? Ott legalább a megkötött szerződéshez képest magasabb a hozzáadott érték.

Errol beszelek. Ha csak a jelenlegi szinten marad a cseh uzlet, mar most jobb a magyar, de mar most lathato, hogy anyagilag biztosan el fog szaladni a hintalo a csehek alatt, az orrukon at is fizetni fognak ezekert, mindenert kulon-kulon - mert hiaba a sved BAE a CV90, az anyaceg a brit BAE Systems, a britek meg meg az amerikaiaknal is gatlastalanabbul huznak le, ha megtehetik.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 412
120 744
113
Ismerunk osszegeket, darabszamokat, no meg a magyar Zrt tulajdonosi hanyadat, es a fenti uj reszleteket a cseheknel.
Mar ennyi informacio alapjan is a napnal vilagosabb, mennyivel elonyosebb uzlet lesz a magyar, barmennyire is huzod a szadat a nemetekre egy ideje.
Semmit se ismertek valójában, azt se ismeritek meddig mennyiért van logisztikai támogatás, hogy van-e inflációs áremelkedés vagy nincs-e.
Van e kötelező kitétel a magyar ipar bevonására vagy nincs-e?

Ez a szépsége annak ha minden titkos.

Ti elképzeltetek valamit ami nektek kedves. Ennyi az egész.
 
K

kamm

Guest
Semmit se ismertek valójában, azt se ismeritek meddig mennyiért van logisztikai támogatás, hogy van-e inflációs áremelkedés vagy nincs-e.
Konkret osszegekett is mutattak a nemetek, nem egyszer, nem ketszer.

Van e kötelező kitétel a magyar ipar bevonására vagy nincs-e?
Baszki, van egy gyaratok, ami mar termel, mi a lof@szrol beszelunk, most oszinten?
Ez a szépsége annak ha minden titkos.

Ti elképzeltetek valamit ami nektek kedves. Ennyi az egész.
Ti meg azt hiszitek, qrvara el tudtok mindent rejteni, es igy aztan mindenki hulye.
Tudod, a RM tozsdei ceg, es nem a NER alatt, nekik beszamolokat kell, sot az erdekuk adni. Emellett nem keves dolog kiderult a gyarakrol stb.
Fogalmam sincs, mibol gondolod, hogy semmit sem tud senki, csak ti...? Ez megint olyan igazi MNH beidegzodes...

Krisss pont nem az a fórumtag, aki találomra, saját képzelgések alapján szokott véleményt alkotni valamiről.
Te megint mit nem ertesz, baszki? :rolleyes: Ez most hogy jon ide?
 
  • Vicces
Reactions: Ocses

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 412
120 744
113
Hát azt még pont nem.

A magyar beszàllítás jelenleg 0.
Ígéret van a növelésre. A pontos kötelezettség ennek mértékére meg nem ismert.

Az RM meg becsült 3 milliárdot ad meg a beszámolóiban a magyar üzletre. Abba a 2 milliárdhoz képest amit bejelentettünk belefér az inflációtól kezdve minden is...
 
K

kamm

Guest
Hát azt még pont nem.
Jo, akkor nem piacra termel, de mar uzemel... szamomra ez meglepoen gyorsan ment.
A magyar beszàllítás jelenleg 0.
Engem ez total hidegen hagy, a gyar viszont ott van, es a RM erdeke, hogy ne Nemetorszagbol stb kelljen odacigolniuk mindent.

Nincs ebben semmi uj, az autogyarak ugyanigy kezdtek 20+ evvel ezelott, nezd meg a beszallitoi koruket most.

Ígéret van a növelésre. A pontos kötelezettség ennek mértékére meg nem ismert.
Mondom, mivel helyben van az egyetlen gyar, ami raadasul vadonatuj, en ezen nem is aggodom.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 403
14 440
113
Mar ennyi informacio alapjan is a napnal vilagosabb, mennyivel elonyosebb uzlet lesz a magyar, barmennyire is huzod a szadat a nemetekre egy ideje
Amúgy azt sem tudod miért húzza a száját. o_O
Lehet ha tudnál infókat, te is húznád.:(

Szerintem krisss nem szimpla elfogultságból szokott vèlemènyt formálni, hanem tènyek alapján.
Amiből ő jóval többet tud mint te.
 
K

kamm

Guest
Amúgy azt sem tudod miért húzza a száját. o_O
Lehet ha tudnál infókat, te is húznád.:(

Ezt megint nem ertem, hogy jon ide... en egyszeruen azt allitom, hogy mar annak alapjan, ami eddig tudhato a magyar Lynx uzletrol vs az eddigi cseh reszletek, nos mar most csodalatosnak tunik a Lynx, mint uzlet.

Szerintem krisss nem szimpla elfogultságból szokott vèlemènyt formálni, hanem tènyek alapján.
Amiből ő jóval többet tud mint te.
De nem errol van szo, ertsetek mar meg...
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 403
14 440
113
Jo, akkor nem piacra termel, de mar uzemel... szamomra ez meglepoen gyorsan ment.

Engem ez total hidegen hagy, a gyar viszont ott van, es a RM erdeke, hogy ne Nemetorszagbol stb kelljen odacigolniuk mindent.

Nincs ebben semmi uj, az autogyarak ugyanigy kezdtek 20+ evvel ezelott, nezd meg a beszallitoi koruket most.


Mondom, mivel helyben van az egyetlen gyar, ami raadasul vadonatuj, en ezen nem is aggodom.
A cz gyár is milyen jó minősèget termel folyamatosan. :oops:

Hiába új.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 403
14 440
113
Ezt megint nem ertem, hogy jon ide... en egyszeruen azt allitom, hogy mar annak alapjan, ami eddig tudhato a magyar Lynx uzletrol vs az eddigi cseh reszletek, nos mar most csodalatosnak tunik a Lynx, mint uzlet.


De nem errol van szo, ertsetek mar meg...
Kèt dolgot hogy hasonlítasz össze ès vèlemènyezel, ha egyiknek sem tudod a rèszleteit?:eek:
 
K

kamm

Guest
Nekem az elég hogy tudom mi a valóság amögött amikor beindul àlomgyár.
Na jo, utoljara, ezuttal egeszen didaktikus stilusban:

Gyar > gyar
Kozos tulajdonu gyar >> semmilyen gyar
Gurigazo magyar Lynxek >>> semmilyen CV90 MkIV

Csak nem nekünk,
Errol meg fogalmad sem lehet. Ennek kell, vagy 10 ev, mire kiderul.

Nekik muszaj annak lennie, mert ok adjak a fuckin' termeket, mogotte az R&Dt, a fejlesztest, a gyartashoz a know-howt stb.

Hogy csunyan fogalmazzak, a MH lof@szt nem tesz hozza, csak penzt meg az igenyeit.

Megint sarkosan fogalmazva: szerinted ki mastol kaptal volna ugyanilyen lehetoseget egy lancos IFV kapcsan...? A svedektol? :D

Mar most latszik, hogy a csehek dragabban kapnak legjobb esetben is ugyanolyan termeket es szolgaltatast, rosszabb esetben inferiort - nem tudjuk, mert nincs meg MkIV, ugye...
 
K

kamm

Guest
Az elbaszott üzemanyag rendszert magyar mérnök tisztek tervezték újra nekik..
Egy meglevo rendszerhez. Nincs azzal baj, igy maris van sajat IP benne, meginkabb erdeke a RM, hogy egyutt keressetek penzt rajta majd.

A problemat leginkabb abban latom, tobbek kozott a te reakcioidbol is, hogy a MH olyan messze van egy (kapitalista) uzleti partneri szemlelettol, mint Mako Jeruzsalemtol – es ezen sem Marothok, sem senki mas nem tud segiteni, csak az ido es a gyakorlat.

Ha egyszer nyugdijba megyek, elmegyek hozzatok tanacsadonak... :D

és ezért kap vagy kapott valamit a magyar fél?
A mernoki munkaoran felul megis mi a faszt kapna a sajat uzletetol, baszki, ne idegesits mar fel... ha nekunk van egy uzletunk, egyutt fejlesztunk valamit, akkor kozben minden beletett energiat kiszamlazunk egymasnak, vagy mi a lof@sz?
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán