Mi sehonnan.De a publikus szakértői irások ezt irják.Itt a mi tudásunk édeskevés ahoz,hogy bármit is magunk megitéljünk.Akkor honnan tudjuk, hogy az amerikaiak által 3. generációnak nevezett AESA radar technológia, hogy az jobb, mint az olaszok második változtatása a saját vonalukon?
Radar szempontbol egy idevágó tapasztalat van Ukrajnában.A 70es évek végi amerikai tüzérségi tűzbemérő radar REH jellemzői jobbak,mint a 2000es években kifejlesztett Zoopark.Az,hogy egy nyugati légvédelmi rendszert túlterheléssel kiütnek,ebböl a szempontbol nem releváns-illetve mégis.Túlterheléses módszerrel támadják őket,és nem REH módszerekkel.....Ez arra utal,hogy az orosz EW nem tudja blokkolni a nyugati légvédelmi radarokat.AESA radarok 3.G-ja pedig a REH képességekben nyújtanak többet,mint a 2.G.Ezeknél a csoda generációs fegyvereknél elég gyorsan lefőtt a kávé mostanság, mikor a ruszki vesz egy náluk vastagabb bunkós botot és agyon veri...
Mi a bemérendő cél?Su35 kapcsán irtam,hogy hiába van rajta a rekorder R37 AAM,ha az Irbis radar nem képes még 50km-ről se bemérni az F22/35 gépeket,a REH rendszere meg se zavarni,se érzékelni nem tudja azok LPI lokátorát.És ezt nyugodtan kicsrélheted METEOR rakétára és Gripen vadászgépre.Raven radar se látja messzebbröl a lopakodó célokat,mint az Irbis,miközben különben mindkettő jó lokátor.Lát nagyobb távolságra, mint annak a Meteor rakétának a hatótávolsága, amit célra kell vezetnie?
Egyébként a légi harcászat egy kicsit bonyorultabb ennél.
a légi harcászat egy kicsit bonyorultabb ennél.......Ha a légierő jol működik,az inditó gép nem maga keresi a célját,külső forrásbol kapja a légi helyzetképet-hogy ne kelljen idő elött radart kapcsolnia.3G AESA radarok meg pont a REH jellemzőik alapján sorolják a 3.G-ba.Képesek LPI üzemmódra,passziv radarként és EW jelfelderitőként,meg igen finoman és célzottan irányithatóan nagy teljesitményű zavaróadóként működni.egyéni harcban tökéletesen funkcionál, ki tudja használni a fegyverzet képességeit, át tudja venni egy másik gép által indított rakétának is az irányítását, akkor az a félelmem, hogy közel teljesen mindegy, hogy milyen számozást teszünk a sorozat mögé
METEOR hatótávolsága ugyan imponáló-de ahogy a Su35 nem tudja érvényesiteni az R37 e téren meglévő fölényét,úgy Gripen/EF/Rafale sem tudja ezt kihasználni egy lopakodó céllal szemben.Nem indithatszu olyan célra,amit nem tudsz bemérni.Meteor rakétának a hatótávolsága
Plusz a METEORnak hátrányai is vannak.A működő hajtóműmiatt egy DAS/PAWS NG jellegű MAWS rendszerek messziről kiszurják,és vontatott csalival,aktiv szecskával,manőverezéssel kivédik.
Van egy kirakat légierő,ami gép db/fentartási költséget számol,és van a hadműveleti relevanciára épitett légierők,ahol harcérték/árat számolnak.A fenntartási költségben
F20 bukása nagyon tanulságos ebböl a szempontbol.F20 83ban 11millió,az F16A 12,5 millió dollár volt ekkor.Élettartam költségre azonben az F20 fele olyan drága volt (számitások szerint,de ügye ez a gyakorlatban nem lett bizonyitva),mint az F16-mégse vette meg senki.Mert az F16 harcértéke több,mint duplája volt az F20nak,illetve a Tigriscápa egyszerűen nem képes olyan feladatokat elvégezni,amiket az F16 igen.IAF F20al képtelen lett volna lebombázni az Osirak reaktort,mert az F20 teljesitménye ahoz édeskevés lett volna.
A komoly légierők harcértékben gondolkodnak,nem gép db/árban
Igen,a koncepciót kéne elösször meghatározni,és ahoz választani gépet.De ettől még koncepciót kellene letenni az asztalra, nem egy-egy paramétert kiemelni, hogy nem tudom az EW-ben mi a különbség, de ezt ekkor gyártották, azt meg akkor és ha 5 évvel később, akkor az az EW teljesen ellehetetleníti a másikat, hogy a régi gépekbe nem lehet beszerelni, de a zsidó mégis megcsinálta.
Ha fradi meccsen propirepülés,és légi rendészet az igény,akkor azért nem szabad új gyártású 4G-s gépet venni-meg semmiféle kicsit is drága gépet,mert felesleges.
Ha meg hadműveletileg releváns légierőt akarunk,akkor megint nem szabad új gyártású 4G-s gépet vennünk,mert a harcérték/ár számitásban véreznek el.....
Akármelyik oldalrol nézem,sehogy nem jön ki az,hogy Gripen E/Rafale vétele értelmes dolog lenne a számunkra.
B52 egy nagypapa korú gép,és igen modern elektronikai rendszereket szereltek bele az usakok.De a brazil F5EM is kb a Gripen C szintjén van (minusz beépitett aktiv zavaró).Indiai MiG21Bison meg lelőtte a paki F16-ost bvr harcban.Stb.
Szóval nem csak Kfir van korszerű harcrendszerekkel modernizálva.
Kfir NG annyiban több egy szokásos harcelektronikai modernizálásnál,hogy a sárkány átépitésével és a hajtóműcserével gyakorlatilag egy kacsaszárnyas Mirage 2000 jellegű gépé alakitják át.M2000 4G gép?Kétáramú hajtóművével,instabil súlypontjával,elektronikus kormányrendszerével annak szokás tekinteni.Pedig ugyan úgy a Mirage III az alapja,mint a Kfirnek (az is érdekes történet,hogy az M2000 FBW vezérlését egy IAF Mirage IIIB gépen próbálták ki elösször....).Kfir milyenné is válna az NG átépitéssel?Kétáramú hajtóműves (F414,ugyan az mint a Gripen E-é....),instabil kialakitású,elektronikus kormányvezérlésű géppé (instabil kialakitás nem is lehet másmilyen,csak FBW vezérlésű).Vagyis ha a Mirage 2000-t elismerjük 4G-s gépnek,akkor bizony az NG átépités után a Kfir is azzá vállik.
Ja,és egy hadműveletileg releváns légierőnek édeskevés lesz a METEOR AAM,egy rakat más fegyverzet is kell.És ami azt illeti,a METEOR nem is létszükséglet,lehet azt helyettesiteni más tipusokkal is.
A másik,amit sokszor leirtam már,csak egyszer már meg is kéne jegyezni.....Kfir igazábol én kiegészitő tipusnak szánnám,az F35 mellé.....Hadműveletileg releváns légirő mennyiséget is jelent,esetünkben szerintem ez 4 század minimum-ha abbol az egyik század F35.A másik 3 lehetne Kfir NG,ha nincs jobb ajánlat.
2019es áron 35millió dollárért ajánlotta a Kfir NG gépet az IAI,kiképzéssel,kezdeti logisztikai támogatással.Mondj még egy ajánlatot,ami 30év/8000 repült óra élettartamű,legmodernebb harcelektronikával felszerelt,7,5 tonna harci terhelhetőségű,11 függesztőponttal biró,10000dollár/óra üzemköltségű gépet igér ennyi pénzért-Gripen E 3x drágább ennél,miközben kb ugyanezt nyújtja,de több téren is kevesebbet.Hogy szerinted új 4+ genes gépet terveztetni egy fél évszázados terv alapján és azt egy-két századnyi mennyiségben rendszerbe állítani olcsóbb, mint bármilyen meglévő és 100+ darabra már fixen megrendeléssel rendelkező típus közül vásárolni és azzal kapcsolatban gazdasági ellentételezésben gondolkodni.
Különben a két gép kb egy kategória.Van amiben az egyik lenne kicsit jobb,van amiben a másik.