Ugyanakkor, ha visszatekintünk a Gripenek 18 éves és alaposan sikeres cseh hadseregbeli szolgálatára, önkritikusan el kell ismernünk, hogy Csehország sajnos soha nem használta ki a svéd típusban rejlő lehetőségeket. Ez nagyrészt a politikai képviselet vonakodása volt az egész platform további szükséges beruházásaitól a már említett modern fegyverzet vagy egyéb kiegészítő felszerelések vásárlása formájában, ami érthető módon nem volt a bérleti szerződés része. Az ACR azonban még működési szempontból sem használta ki a Gripen képességeit. Ha a svéd vadászgép valamiben igazán jeleskedik, az a tartalék repülőterekről vagy útszakaszokról való működés képessége, ahol az alfa és az omega nem csak magának a repülőgépnek a képessége, hogy rövid szakaszokon fel- és leszálljon, hanem mindenekelőtt az igény. az abszolút minimális földi biztonság érdekében a repülés előtti felkészüléshez. De hasonló dolog
Nem mintha a cseh pilóták és a földi személyzet nem tudták volna végrehajtani a tartalék területekről és repülőterekről történő műveleteket, de az AČR soha nem fektetett be a szükséges mobil földi és rádióberendezések beszerzésébe, amelyek egyáltalán lehetővé tették volna a tartalék területekről történő műveleteket. Nem csak a mobil RTZ eszközökről, a precíziós műszeres megközelítési rendszerekről, a hordozható VPD világítóberendezésekről, a mobil lehallgató eszközökről, a tartalék irányító- és parancsnoki állomásokról stb. van szó, hanem a légierőnek még elegendő számú speciális autóipari felszerelése sem áll rendelkezésre. a Gripenek üzemeltetéséhez szükséges összes műveleti vagy diagnosztikai berendezést, amelyek egy része klasszikus konténerekben van elhelyezve, a kívánt helyre szállították. Ebben az irányban szerencsére már jobb idők ragyognak, és ez bizony jó,
Egy másik szerep, amelyet a JAS-39 platform lehetővé tesz, és amelyet az AČR sajnos nem használ, a taktikai felderítés képessége speciális SPK-39 felderítő konténerekkel. Bár ebben a szerepkörben egyre inkább átveszik a szerepet a pilóta nélküli UAV-k, amelyeknek minden bizonnyal megvannak a maguk tagadhatatlan előnyei a pilótagépekkel szemben, bizonyos harci feladatokhoz előnyösebb egy többcélú szuperszonikus gépet küldeni, amely sebességének köszönhetően lényegesen nagyobb rugalmassággal és védelmi képességekkel rendelkezik. Tekintettel arra, hogy az AČR nem rendelkezik a szükséges UAV-okkal, valamint a speciális SPK felderítő konténerekkel, a Cseh Légierő ezeket a feladatokat a klasszikus Litening 4i célzókonténerek használatára cseréli, amelyek azonban elsősorban a pontos anti-ellenőrzés irányítására szolgálnak. felszíni lőszerek. Ráadásul ez egy podgeneráció, amelynek még mindig viszonylag alacsony a nappali TV és az infravörös érzékelő felbontása,
Az utolsó dolog, amit egyébként a svéd Gripenek gyártója elég sokat népszerűsített a múltban, ugyanakkor Csehországban gyakorlatilag ismeretlen, az a kétüléses változat használatának lehetősége. JAS-39D számos speciális feladatra és küldetésre. A „spárka”, vagyis a Gripen kétüléses változatának avionikája lehetővé teszi a hátsó pilótafülkében lévő MFD kijelzők funkcióinak vezérlését az első pilótafülkében lévő pilótakijelzők elrendezésétől függetlenül. A Saab kiemelte, hogy ez a képesség különösen hasznos az elektronikus hadviselésre összpontosító konkrét feladatok végrehajtása során, ideértve a fedélzeti fenyegetési adatbázishoz szükséges adatgyűjtést, felderítési feladatokat, vagy amikor a küldetés során a légi műveletek irányításával és irányításával kapcsolatos feladatok elvégzéséhez szükséges. Ez felhasználható például a COMAO típusú komplex hadműveletek nemzeti stílusban történő lebonyolításában, mivel az ACR-nek soha nem lesz speciális repülőparancsnoki állomása.
További JAS-39C/D frissítési lehetőségek
Ha valóban konszenzus születik a svéd féllel és a cseh Gripenek bérleti szerződésének további meghosszabbítása, akkor elég valószínű, hogy még egy frissítésen kell átesni a gépeken. Ez kétségtelenül a jelenlegi svéd modernizáción fog alapulni, mivel a Flygvapnet legalább 2035-ig tovább kívánja üzemeltetni a régebbi generációs JAS-39C/D-t az új Gripen E-vel együtt. Bár valószínű, hogy a "cseh útvonal" sokkal szerényebb, nem kár egy komplett svéd csomagot egészében elképzelni. A gyártó egyelőre túl sok részletet nem közölt a jelenleg induló frissítéssel kapcsolatban, ennek ellenére igyekszünk legalább az eddig megjelent információk alapján ismertetni a modernizáció főbb pontjait.
A modernizált Gripens C/D az RM12 hajtómű továbbfejlesztett, nagyobb tolóerejű változatával lesz felszerelve, ami javítani fogja a JAS-39C/D repülőgépek általános mozgékonyságát. Emellett a svéd gyártó azt ígéri, hogy további két felfüggesztési pontot ad hozzá a fegyverekhez (ez megoldható például egy dupla kilövővel is a pilonon), ami szintén növeli a szállított fegyverek mennyiségét. Ezzel egyidejűleg a modernizált Gripenek régebbi generációja kifinomultabb fegyvereket és felszereléseket is használhat majd, integrálva az új Gripens E.-be
A korszerűsítés egyik fontos eleme a meglévő RM12 erőforrás fejlesztése és teljesítményének növelése, ami kiterjeszti a repülési teljesítményt és összességében javítja a JAS-39C/D repülőgépek mozgékonyságát. Több éve beszélnek hasonló lépésről, és bár maga a motor is hasonló tolóerő-növelést tesz lehetővé, a múltban ez a frissítés mindig pénzhiány miatt kötött ki. Az eredeti RM12 egység nagyon leegyszerűsített "sapkás" teljesítményt nyújt, ha békés körülmények között működik a tartóssága miatt. A kezelőktől származó, hosszú távon elemzett adatok alapján a 2-15%-os teljesítménynövekedés nem jelenthet komoly problémát, de magán a motoron némi módosításra lesz szükség. A gyártó elsősorban egy új, valószínűleg hasonló technológián alapuló FADEC digitális motorvezérlő egység beépítésével kíván megnövelt tolóerőt elérni,
A harci képességek növelése szempontjából talán a legfontosabb lépés a PS-05/A Mark 4 radar fejlettebb változatának integrálása, amely még mindig egy klasszikus "doppler" mechanikus antennával, de az új beépítésnek köszönhetően. elektronikus blokkok segítségével sikerült növelni a műszer hatótávolságát és az észlelési képességeket. Az Mk teljes frissítése. A 4-et már 2015-ben bemutatták és a gyártó állítása szerint a radar eredeti változatához képest a műszer hatótávolsága hihetetlenül 150%-kal nőtt, és például a tengeri célpontok észlelése is közel 200%-kal nőtt. Hasonlóképpen, a kis fényvisszaverő felülettel rendelkező célok észlelési távolsága is észrevehetően javult. A gyakorlatban a PS-05/A Mark 4 radar új verziójának beépítése azt jelenti, hogy a JAS-39C/D repülőgépek végre teljes mértékben kiaknázzák a nagy hatótávolságú Meteor rakétákban rejlő lehetőségeket és jellemzőket, amelyek eddig némileg korlátozta az eredeti radar. Ezenkívül a gyártó továbbra is azt hirdeti,
A Gripen teljes korszerűsítésének nagyon fontos eleme lesz a repüléselektronika alapvető frissítése is, amely lehetővé teszi a fedélzeti szoftverek gyorsabb és egyszerűbb frissítését a következő években, javítva ezzel az egyes érzékelők és rendszerek funkcióit. A Gripen C/D jelenlegi repülőelektronikája már nem rendelkezik elegendő fejlesztési biztonsági másolattal, ami a megalkotás idejét tekintve teljesen érthető. A repüléselektronika alapvető modernizálása ellenére azonban valószínűleg nem lesz jelentős, vagy inkább látható változás a pilótafülkében. A modernizált JAS-39C/D gépek nagy valószínűséggel megtartják a meglévő kijelzőrendszert, amely egy nagy head-up kijelző HUD-ból és három nagyméretű, 6×8 hüvelykes méretű TI 237-es színjelzőből áll a svéd Saab Avitronics cégtől. A Gripen bizonyos előnye a kijelzőrendszer jelenlegi architektúrája, melynek "szíve" a PP12Mk4 processzor, amely minden számítást elvégz, és az összes MFD-hez elkészíti a képet. Az eredeti, LCD technológiás színjelzők pusztán információs kijelző a Gripen számára, ami megkönnyíti az esetleges frissítéseket, melyben a meglévő PP12-es processzort valószínűleg egy újabb, nagyobb számítási teljesítménnyel és a szükséges memóriával rendelkező változat váltja fel.
A repüléstechnika korszerűsítése szinte biztos, hogy számos számítógép cseréjével fog járni (ez minden bizonnyal a Mission Computer és a Tactical Management Computer lesz), amelyektől ismét jóval nagyobb számítási teljesítmény várható, ami alapvetően az összes Gripen C/D érzékelő nagyobb fúziója, mint eddig. Az adatfúzió ma az 5. generációs gépek varázsa, másrészt be kell látni, hogy ez nem valami teljesen új vagy forradalmi, és néhány régebbi, 4. generációs repülőgépen, köztük a Gripen C/D-ben már volt némi adatfúzió . Az ő esetében természetesen a teremtés idejéből adódó képességekről volt szó, és egyes rendszerek vagy érzékelők így nem kapcsolódtak teljes mértékben a repüléselektronikához és a fegyverrendszerhez.