[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 616
8 180
113
OFF

Huszárt csak azért idézem, mert övé volt a jó megfejtést, ő nyert... arany glóriát.

Lehet félre érhető voltam. Nem arról beszéltem, hogy megrögzötten nekem bivaly erős gép kell és ezért nincsenek ilyen problémáim. Én a DOS operációs rendszerrel kezdtem. Csináltam saját használatra pár kisebb programot, de nem lettem soha gépbogár meg programozó. Jelenleg az itthon lévő legrégebbi gépemet használtan vettem 10+ évvel ezelőtt, így nem tudom a pontos korát, de nagyjából 20 éves. Még ő is tökéletesen tudja futtatni a WIN10-et és alkalmas a WIN95-re is.
Sajnálom, ha most úgy fogja érezni Bel és Gafzhu, hogy lekezelem őket, mert nálam fiatalabbak, nem tudom az életkorukat és nem áll szándékomban. Annak idején én az Alsóváros egyik iskolájában tanultam, akinek az osztályban volt már gépe, azokkal kapásból tettük fel a következő op. rsz-t, soha egyetlen alkalommal nem néztük meg azt, hogy mennyi a rendszerkövetelmény, soha nem volt ismeretségi körömben olyan probléma, hogy ezt már viszont nem viszi.
Pedig annak idején jóval nagyobb volt egy eszköz használati ideje. 4-5 verziót átlagban mindre raktunk frissítést. Akkor még nem voltak youtuberek, hogy a kedvencem azt mondta, hogy neki ilyen erős a gépe és nekem ezekből csak a fele van, azonnal valamit csinálni kell. Nagyon sok barátom alkatrészt nem cserélt közben, ugyan azzal az eredeti konfiggal nyomattuk rá például apám gépére is a Milleneumot, mint ami a DOS-t vitte.
Vagyis igen, Huszárnak igaza van. Arról beszéltünk, hogy elviszi-e a régebbi gép az új op. rsz-t. Nem arról, hogy milyen minimum rendszer követelményt írnak hozzá.

ON

Lényeg, ami a lényeg! Még mindig abban próbálunk ennél a hasonlatnál zöld ágra vergődni, hogy mi a különbség az AESA 2. gen radar és az AESA 3. gen radar között. És egyelőre annyit tudunk, hogy a Gripen AESA 2. gen radarját nem lehet up gradelni 3. genre. Ezt Negantól tudjuk. Hogy általában a 2. gent lehet-e up gradelni 3.-ra, azt nem tudjuk, mert azt senki nem mondta.

Ez olyan, hogy az egyik szétbontott gépemből a mostani gépemben, amiről írok, van egy kicsi HDD. Az előző tulaj azt mondta nekem, hogy már megvan a SATA csatlakozó benne meg a 'normál' csatlakozó is, ha nincs az alaplapomon SATA lehetőség, de vigyázzak vele, mert a normál kábellel nem olyan gyors az adatforgalom... értelem szerűen. Na, most egy SATA-3 kábelre van bedugva és az alaplap is SATA-3. Tökéleten működik, hiszen ezek a rendszerek általában visszafelé kompatibilisek. Annyi, hogy tudom, hogy az össz sebesség ennek ellenére csak a SATA1-nek fele meg. (De amúgy ezt meg leszarom, mert alig használom.) Nincs olyan, hogy nem tudok két SATA generáció között átjárást, hiszen ugyan az a technológiai megoldás.

Szóval mivel még Negan sem tudja a két radar követelményeit, vannak felmentő körülményei, titkosak és a 3. gen még el sem készült, így nem tudtuk meg, hogy van-e fizikai különbség a kettő között, vagy csak feltöltöttem a gépemre a WIN95 helyett a WIN98-at. Mert volt ilyen állítás is, hogy a kettő között csak sw különbség van, de ez hibásnak bizonyult, Negan cáfolta. Igazából aki beleásta a témába magát, az mind azt mondta, hogy csak sw különbség van, kivéve Negant, aki ezt cáfolta.
Ne foglalkozz @Negan holdkoros elképzeléseivel, maradj a tenyeknel. A Gripen C/D-ben nincs még AESA, de elérhető hozzá a Mk5 upgradeben. A Gripen E-ben a jelenlegi egyik legmodernebb AESA radar van, és a világ következő legmodernebb fighter radarjat is a Saab+Leonardo epitette az Elbitet is bevonva a Boramaehez.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Negan and Vogon

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 983
5 309
113
A topic element a rákba..... , semmi hogy veszünk + 1.szd. Gripent ezért ..... ; vagy nem veszünk ezért meg ezért vagy ugyanez Rafale -al végigzongorázva pl.... ehelyett az a repedt here feállàs van hogy XY otthon a gépet mennyire gyorsítja fel a legújabb videókarival és nyomja a flight simulatort.......
Milyen flight simulatort? Warzone-t....
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 072
33 107
113
Ne foglalkozz @Negan holdkoros elképzeléseivel, maradj a tenyeknel. A Gripen C/D-ben nincs még AESA, de elérhető hozzá a Mk5 upgradeben. A Gripen E-ben a jelenlegi egyik legmodernebb AESA radar van, és a világ következő legmodernebb fighter radarjat is a Saab+Leonardo epitette az Elbitet is bevonva a Boramaehez.
Szoval be kellett vonni a zdidokat is,hogy modern radart tudjanak csinalni.......
Leonardo kulonben egy olasz-angol ceg.A Raven eredeti neve Vixen 1000,mert a fejlesztes kiindulasi alapja a régi angol Vixen radar........
A leendő szuper radar olyan dolgokat fog tudni,amit az amerikai radarok mar tudnak.Es mire elkészül,addigra az usakok is fejlesztenek egy kicsinkent....Ezt hivjak lepeshatranynak.
A harcertek meg a legfontosabb értékmérője egy fegyverrendszernek
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 616
8 180
113
Szoval be kellett vonni a zdidokat is,hogy modern radart tudjanak csinalni.......
Vagy az EW-hez. Vagy barmihez a sok minden kozul, amihez lovesed nincs.

Leonardo kulonben egy olasz-angol ceg.

A Raven eredeti neve Vixen 1000,mert a fejlesztes kiindulasi alapja a régi angol Vixen radar........
Dehogyis. A Selexnek volt ez a kismeretu platformja, mar leirtam sokszor. A Saabnak reges-regen volt AESA platformja, minden Erieye a sajatjuk.

A leendő szuper radar olyan dolgokat fog tudni,amit az amerikai radarok mar tudnak.
Dehogyis. Konkretan az F-35 radarjanal fejlettebb lesz. Mondjuk az nem kunszt ma mar, mert annal a CAPTOR-E Mk2 is fejlettebb lesz.

Es mire elkészül,addigra az usakok is fejlesztenek egy kicsinkent....Ezt hivjak lepeshatranynak.
Nem, ezt hivjak iskolas szintu okoskodasnak, alatpvetoe ismeretek hianyaban. :)

A harcertek meg a legfontosabb értékmérője egy fegyverrendszernek
A MAGIKUS, EGYSEGNYI HARCERTEK! :cool: Ujra felbukkant! :D

[blink]!!!HARCERTEK!!![/blink]
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 616
8 180
113
Sosem a hardver kompatibilis, hanem a szoftvernek szoktak a tervezői futtatási környezetben határokat megadni.
Ha az adott szoftverhez elkészülnek a driverek, emulátorok, akkor bármin elmennek. A programok tervezői általában azért adnak meg minimális hardver igényt, mert annál lejjebb már a felhasználói igény csorbulna.
A SAAB azt a vonalat képviseli, hogy különválasztja a jelfeldolgozást, a jelgenerálást, és az antennát.
Az MS20-as csomagban van egy igen komoly fejlesztés a backenden (kicserélték a korábbi egységet egy sokszoros képességűre, amelyik annak ellenére képes használni a frontendből származó jeleket, hogy nagyon nem csak arra lenne képes.
Bocs felhasználói igény helyett, felhasználói élmény.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 361
11 318
113
Lassan oda jutunk, hogy mind az EU-ban, mind a NATO-ban kívülállónak tekintenek minket.

Több, mint ezer éve annak tekintenek minket.

Paks2 csúszása is száz milliárdokba kerül az országnak, ha egyáltalán valaha lesz is belőle valami!

Mindenképpen meg akarják akadályozni, hogy az oroszoknak üzletük legyen ebből.

(a betörő víz szerepében afrikai, pakisztáni és arab fiatalok).

Magyarországra meg mindenféle ázsiai jön szalagmunkára, meg mezőgazdaságba.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Abból a SZU-34-ből ami még az oroszok szerint is erős modernizációra szorul? Minek?
Nekünk a realitás az F-15 EX lenne, nem? Már, ha ezer kilóméterre akarnánk bombázni. Ráadásul szemmel láthatóan nem tudják arra használni, amire való. Rég a lengyel határon kellene bombázzák a vasúti hidakat.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 616
8 180
113
Én úgy emlékeztem a cikk olvasásánál azt írják, hogy ez nincs tervbe náluk. A Saab náluk is rájuk akarta tukmálni, de a politikai vezetés lesöpörte az asztalról, hogy ennek már nem veszünk kabátot. Nem hogy 4 plusz gépet nem, még bármilyen modernizációs csomag is ugyan úgy kérdéses. (Ami azért is érdekes, mert ahogy átolvastam, a cseh gépek a magyar modernizáció alatt vannak, pár apróságnál faszariskodtak.)
Az egész cikk - egy borzasztóan rossz, dagalyos, szofoso stilusban megirt katyvasz - visszatérő eleme a cseh vedelmi miniszterium teljes inkompetenciaja, az a végtelenül sötét, buta arrogancia, ahogyan a svédekkel bántak, ahogyan az amerikaiaknak előre feladták a labdát, ahogyan a saját katonai-legieros szakembereiket semmibe veszik folyamatosan.
Ennyit a 'bezzeg a cseh légierő' nótáról; a csehek 20 év alatt bebizonyították, hogy az arrogans amatorkodesen kivul csak minimálisan vannak a teljesem alkalmatlan szlovakok meg az összevissza hazudozó, lopni-csalni kész románok felett. Ha lesz is F-35, az valamikor 2035-2040 között lesz majd FOC szinten. Talán. (Szerintem sosem, mert megint elsiboljak, elolcsoskodjak a szukseges dolgok felet.)
Ez a cikk végérvényesen meggyőzött, hogy masik két szazad Gripe E-vel meg Meteorral atb már a jelenlegi magyar légierő is tényleg a lengyelek után a második legütőképesebbé válna azonnal.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 500
93 718
113
Szeretném mindenki figyelmébe ajánlani a fenti cikket. Nagyon hosszú, de a csehek szemszögéből nagyon sok érdekességet lehet megtudni a Gripenek jövőjéről.
Valószínűleg nem ússzak meg a csehek sem a '35-ig való üzemeltetést, mivel 30-nál hamarabb nem kapnának F35-ösöket, a FOC meg utána a holdban van. Valamikor 2035 magasságában.
A lejáró lízinget elvileg tudnák hosszabbítani 2029-ig, de ehhez a svédeknek is bólintania kell, és még mindig nem lennének kint a vízből. Viszont jelenleg náluk is tervben van egy 4-6 gépes bővítés, mert nem győzik géppel a feladatokat.
Nekem így telefonról biztos nem fog menni, de ha szépen megkérjük @SilvioD -t akkor szépen google translétesen lefordíthatná és bepakolhatná nekünk a magyar Gripen topicba, mert sok hasznos infó van benne összeszedve a C/D+ upgradeekről. Pl. Számszerűsítve van benne, hogy az RM12 fejlesztésével 2-15% közötti tolóerő fog a régi típus pilótáinak a rendelkezésére állni.
De emellett @Centquri prime kíváncsisága is kielégítésre kerülhet minimális EW ügyben.
Közkívánatra. :cool:

A cseh Gripenek 2027 utáni további üzemeltetésének kérdése
2023.05.07 Ales Hottmar 444 megtekintés 21. zTL Čáslav , 211. tl , F-35 Lightning II , JAS-39 Gripen
Jana Černochová védelmi miniszter tavaly kapott felhatalmazást a cseh kormánytól, hogy tárgyaljon 24 ötödik generációs F-35A Lightning II repülőgép beszerzésének lehetőségéről, amelyek a jövőben a cseh légierő taktikai repülésének gerincét képezik. Bár a szakértői tárcaközi bizottság tárgyalásai az F-35-ös repülőgépek esetleges beszerzésének feltételeiről még ez év szeptemberéig tartanak, a honvédség és a honvédelmi tárca képviselői számára már most egyértelmű, hogy a bevezetés időpontja Az amerikai repülőgépek a cseh hadsereg szolgálatába állítása legkorábban 2030 után történik. természetesen megoldja azt a bonyolult kérdést, hogy miként biztosítható Csehország légterének védelme és a szövetségi kötelezettségek teljesítése az amerikai gépek megérkezéséig és teljes körű bevezetéséig . Az egyik logikus megoldás a jelenlegi JAS-39 Gripen platform folytatása 2027 után is, amikor a svéd vadászrepülőgépek második bérlete lejár.



Cseh "ultrahang" a válaszútnál
Petr Fiala miniszterelnök kormánya már ez év őszén tárgyal a Cseh Köztársaság történetének történelmileg legdrágább beszerzéséről, és bár az ebből fakadó kormánydöntés még nem jósolható előre, az már most egyértelmű, hogy a Az ellenzéki "hómarók" szaftos lőszert kapnak, hogy tüzeljenek a mindenkori kormányra vagy a Honvédelmi Minisztérium vezetésére. Ugyanakkor számolni kell egy nagyszabású dezinformációs kampánnyal, amelynek célja a Cseh Köztársaság polgárainak közvéleményének és ezen keresztül a politikai képviseletnek a befolyásolása lesz, amely végső soron dönt a vásárlás. Jana Černochová védelmi miniszternek tehát kimondottan forró ősz vár.

Ami a jelenlegi miniszternek mindenképpen jót tesz, az nem csak az a törekvés, hogy a múltból egy sor "elakadt" projektet befejezzen, hanem mindenekelőtt új és kétségtelenül ambiciózus akvizíciós projektek elindítása, amit remélhetőleg a különböző hosszú távú megoldások is megoldanak majd. -távú ideiglenes az AČR-ben, és csak néhány év múlva hozza meg "gyümölcsét". Az egyik ilyen projekt minden bizonnyal a cseh szuperszonikus taktikai légierő tervezett újrafegyverzése és jelentős megerősítése, amely 24 darab legkorszerűbb, ötödik generációs F-35A Lightning II repülőgép beszerzéséhez kapcsolódik. A cseh szuperszonikus repülés megoldatlan problémája, amelyet nagyon jól mutat a 14 darab svéd Gripen minimalista "sürgősségi" bérbeadása, végül egy ilyen ideiglenes volt. Egyrészt megmentette a cseh szuperszonikus repülőgépeket a de facto felszámolástól, és lehetővé tette a cseh pilóták részvételét a szövetségi gyakorlatokon és külföldi hadműveleteken. ugyanakkor hosszú távon korlátozta a cseh taktikai légierő további fejlődését és gyorsabb ütemű hadműveleti képességeinek növelését. A 24 darab szuperszonikus F-35A repülőgép beszerzését két taktikai osztag számára tehát elsősorban ebben a kontextusban kell érteni, amikor több mint húsz év után remélhetőleg végre végre megvalósulnak az eredeti szándékok, amelyeket akkoriban jelentősen befolyásoltak a hadsereg költségvetésének brutális megszorításai. teljesüljön.

Egy ilyen ambiciózus projekt elindításához, amelynek beszerzési költsége eléri a 100-120 milliárd CZK-t, és amely még évtizedekig érinti a cseh taktikai légierőt, mindenképpen dicséret illeti a védelmi minisztert és a hadsereg tágabb parancsnokságát. . Ahhoz azonban, hogy Jana Černochovát ne dicsérjük teljes mértékben, minden rossz szándék nélkül hangsúlyozni kell, hogy éppen az F-35-ös repülőgépek cseh légierő számára való tágabb vásárlási szándéka esetében a miniszter nem pontosan választotta a legsikeresebb kommunikációs stratégia. Ez egy sor kemény kijelentés a jelenlegi "szolgáltató", azaz a svéd állam és a SAAB gyártó felé, többnyire tavaly. Ezekkel az üzenetekkel és bizonyos ellenszenv kinyilvánításával az a probléma, hogy a miniszter akkoriban fejezte ki magát így, amikor már teljesen világos volt, hogy hogy a svéd Gripenek bérleti szerződésének 2027-es lejártáig szinte biztosan nem éri el az F-35-ösök esetleges bemutatásának határidejét, és Csehországnak Svédországgal kell tárgyalnia a működésük meghosszabbításának valamilyen új formájáról. Nem mintha a "pörgő" svéd gyártó, akit elaltat a bizonyosságtól, hogy Csehország 2027 után is az új Gripen E platformon folytatja, nem érdemelte volna ki ezeket a kemény szavakat. Maga a szerző azonban meg van győződve arról, hogy az egészet kommunikációs szempontból sokkal okosabban is meg lehetett volna csinálni, és ebből nagyobb haszonnal járna a cseh légierő számára.

A miniszter és a Honvédelmi Minisztérium vezetése csak a közelmúltban, és valószínűleg az egyesült államokbeli szakértői csoport konkrét ülései alapján is teljesen felismerte, hogy a teljes taktikai légierő újbóli felfegyverzésének folyamata az új F. A -35A sokkal időigényesebb lesz, mint amilyennek a "laikusnak" kezdetben tűnhetett. Maguk a légierő képviselői azt feltételezik, hogy nem szűnik meg 2035 előtt, amikor a tervek szerint mindkét taktikai század FOC-jának teljes hadműveleti képességét az F-35-össel érik el. Számos díványburgonya-szakértő még mindig nem érti egy ilyen folyamat bonyolultságát és igényességét, és érvként veszik a Gripenek bevezetését a cseh hadseregbe, amikor a nemzeti QRA készpénzrendszerben a szolgálatot kevesebb mint egy év alatt átvették. az első két oktató, majd az első pilótacsoport és a földi állomány tagjai képzésének megkezdése. Azok azonban, akik átélték ezt a folyamatot, nagyon jól tudják,
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 500
93 718
113
Cseh "ultrahang" a válaszútnál
Petr Fiala miniszterelnök kormánya már ez év őszén tárgyal a Cseh Köztársaság történetének történelmileg legdrágább beszerzéséről, és bár az ebből fakadó kormánydöntés még nem jósolható előre, az már most egyértelmű, hogy a Az ellenzéki "hómarók" szaftos lőszert kapnak, hogy tüzeljenek a mindenkori kormányra vagy a Honvédelmi Minisztérium vezetésére. Ugyanakkor számolni kell egy nagyszabású dezinformációs kampánnyal, amelynek célja a Cseh Köztársaság polgárainak közvéleményének és ezen keresztül a politikai képviseletnek a befolyásolása lesz, amely végső soron dönt a vásárlás. Jana Černochová védelmi miniszternek tehát kimondottan forró ősz vár.

Ami a jelenlegi miniszternek mindenképpen jót tesz, az nem csak az a törekvés, hogy a múltból egy sor "elakadt" projektet befejezzen, hanem mindenekelőtt új és kétségtelenül ambiciózus akvizíciós projektek elindítása, amit remélhetőleg a különböző hosszú távú megoldások is megoldanak majd. -távú ideiglenes az AČR-ben, és csak néhány év múlva hozza meg "gyümölcsét". Az egyik ilyen projekt minden bizonnyal a cseh szuperszonikus taktikai légierő tervezett újrafegyverzése és jelentős megerősítése, amely 24 darab legkorszerűbb, ötödik generációs F-35A Lightning II repülőgép beszerzéséhez kapcsolódik. A cseh szuperszonikus repülés megoldatlan problémája, amelyet nagyon jól mutat a 14 darab svéd Gripen minimalista "sürgősségi" bérbeadása, végül egy ilyen ideiglenes volt. Egyrészt megmentette a cseh szuperszonikus repülőgépeket a de facto felszámolástól, és lehetővé tette a cseh pilóták részvételét a szövetségi gyakorlatokon és külföldi hadműveleteken. ugyanakkor hosszú távon korlátozta a cseh taktikai légierő további fejlődését és gyorsabb ütemű hadműveleti képességeinek növelését. A 24 darab szuperszonikus F-35A repülőgép beszerzését két taktikai osztag számára tehát elsősorban ebben a kontextusban kell érteni, amikor több mint húsz év után remélhetőleg végre végre megvalósulnak az eredeti szándékok, amelyeket akkoriban jelentősen befolyásoltak a hadsereg költségvetésének brutális megszorításai. teljesüljön.

Egy ilyen ambiciózus projekt elindításához, amelynek beszerzési költsége eléri a 100-120 milliárd CZK-t, és amely még évtizedekig érinti a cseh taktikai légierőt, mindenképpen dicséret illeti a védelmi minisztert és a hadsereg tágabb parancsnokságát. . Ahhoz azonban, hogy Jana Černochovát ne dicsérjük teljes mértékben, minden rossz szándék nélkül hangsúlyozni kell, hogy éppen az F-35-ös repülőgépek cseh légierő számára való tágabb vásárlási szándéka esetében a miniszter nem pontosan választotta a legsikeresebb kommunikációs stratégia. Ez egy sor kemény kijelentés a jelenlegi "szolgáltató", azaz a svéd állam és a SAAB gyártó felé, többnyire tavaly. Ezekkel az üzenetekkel és bizonyos ellenszenv kinyilvánításával az a probléma, hogy a miniszter akkoriban fejezte ki magát így, amikor már teljesen világos volt, hogy hogy a svéd Gripenek bérleti szerződésének 2027-es lejártáig szinte biztosan nem éri el az F-35-ösök esetleges bemutatásának határidejét, és Csehországnak Svédországgal kell tárgyalnia a működésük meghosszabbításának valamilyen új formájáról. Nem mintha a "pörgő" svéd gyártó, akit elaltat a bizonyosságtól, hogy Csehország 2027 után is az új Gripen E platformon folytatja, nem érdemelte volna ki ezeket a kemény szavakat. Maga a szerző azonban meg van győződve arról, hogy az egészet kommunikációs szempontból sokkal okosabban is meg lehetett volna csinálni, és ebből nagyobb haszonnal járna a cseh légierő számára.

A miniszter és a Honvédelmi Minisztérium vezetése csak a közelmúltban, és valószínűleg az egyesült államokbeli szakértői csoport konkrét ülései alapján is teljesen felismerte, hogy a teljes taktikai légierő újbóli felfegyverzésének folyamata az új F. A -35A sokkal időigényesebb lesz, mint amilyennek a "laikusnak" kezdetben tűnhetett. Maguk a légierő képviselői azt feltételezik, hogy nem szűnik meg 2035 előtt, amikor a tervek szerint mindkét taktikai század FOC-jának teljes hadműveleti képességét az F-35-össel érik el. Számos díványburgonya-szakértő még mindig nem érti egy ilyen folyamat bonyolultságát és igényességét, és érvként veszik a Gripenek bevezetését a cseh hadseregbe, amikor a nemzeti QRA készpénzrendszerben a szolgálatot kevesebb mint egy év alatt átvették. az első két oktató, majd az első pilótacsoport és a földi állomány tagjai képzésének megkezdése. Azok azonban, akik átélték ezt a folyamatot, nagyon jól tudják,
Az F-35-ös teljes átképzése sokkal összetettebb lesz, mint a Gripenek esetében, a pilóták sokkal szélesebb körű feladatokra lesznek kiképezve, a hadsereg pedig semmit sem akar elsietni a felkészülésben. Szintén jelentős különbség, hogy a časlavi bázison minden üzemi és karbantartási infrastruktúrát előre ki kell építeni, még az első F-35-ös repülőgép csehországi érkezése előtt, ami ismét meghosszabbítja a teljes folyamatot. A Gripenek esetében viszont gyakorlatilag minden az üzemi szolgálatuk megkezdése után épült. A másik különbség, hogy a szolgálat megkezdésének felgyorsítása érdekében az AČR közvetlenül a gyártósorról vásárolt JAS-39C/D repülőgépet, amelyet eredetileg a svéd légierőnek szántak. Ezek azonban bizonyos tekintetben eltértek az eredetileg tervezett konfigurációtól, és a szolgáltatás első éveiben viszonylag alapvető frissítéseket kellett végrehajtani rajtuk, ami végül megnehezítette a csehországi szolgáltatás megkezdését.

Az első F-35-ösök Csehországba érkezésének reális dátuma 2030 után tehát a gyakorlatban azt jelenti, hogy a védelmi minisztériumnak valahogyan meg kell oldania Csehország légterének védelmét 2027 után, amikor a második Gripen-bérlet lejár. Ugyanakkor folyamatosan emlegetnek ebben az ügyben egy kétéves opciót, amely elméletileg 2029-ig teheti lehetővé a Gripenek üzemeltetését. A probléma azonban ebben az opcióban abban rejlik, hogy a nyilvánosan közzétett információk szerint mindkét szerződő fél a feleknek bele kell állniuk annak gyakorlásába. Ugyanakkor – mint arra a honvédelmi miniszter helyesen rámutatott – a jelenlegi szolgálati szerződés az opciós időszakra már nem vonatkozik. Ez azonban nem jelenthet komolyabb problémát, hiszen a kétéves időszakban valószínűleg átfogó szervizszerződés nélkül is üzemeltethető lenne a gép egy kicsit eltérő karbantartási rendszerben.

Sajnos a Gripenek üzemelésének csak 2029-ig történő meghosszabbítása nem oldja meg az évtized eleji cseh szuperszonikus repülés problémáját, ezért a Honvédelmi Minisztérium más megoldást keres. A Honvédelmi Minisztérium és a honvédség parancsnoksága természetesen bejelenthetné a "szlovák módra boltzárat", és előzetesen elkezdhetne tárgyalni szövetségeseinkkel a cseh légtér ideiglenes védelméről, de Csehország már régóta lejáratú szövetségi kötelezettségeket, így a „szlovák” opció még egyáltalán nem jelenik meg megfontoltan. A svéd féllel a JAS-39-es platform csehországi működésének további, 2030-as horizonton túli meghosszabbításáról szóló tárgyalások tehát bizonyos kompromisszumot jelenthetnek, amely Jana Černochová friss nyilatkozatai szerint jelenleg is zajlik. Egyelőre konkrét javaslatokról lehet csak találgatni, de Csehország valószínűleg az eddigihez hasonló feltételek mellett követeli majd a jelenlegi bérleti szerződés meghosszabbítását 2035-ig.

Hogy ezek a tárgyalások nem lesznek teljesen könnyűek és mosolyogva az ajkakon, mint a múltban, az elég könnyű. Sajnos a Cseh Köztársaság és Svédország képviselői közötti kapcsolatok lehűlése e tekintetben igen jelentős. Másrészt a svéd Gripen-gyártónak az FMV irodán és a svéd politikusokon keresztül nagyon tisztában kell lennie azzal, hogy Csehország az amerikai F-35A gépek vásárlására vonatkozó várható döntés ellenére továbbra is a svéd védelmi ipar jelentős vásárlója, ill. a Gripen meghosszabbításával kapcsolatos esetleges "nézeteltérés" mindenekelőtt a SAAB jó hírnevét rontja. Csak remélni tudjuk, hogy a "sértett hiúság" helyett a józan ész és a szakszerű tárgyalási szemlélet érvényesül.

A cseh Gripen flotta aktuális problémái
Valószínűleg nem titok, hogy a cseh Gripenek jelenlegi flottáját olyan problémák zavarják, amelyek bizonyos mértékig befolyásolják a svéd repülőgépek működési képességeit, és nem teszik lehetővé a platform 100%-os használatát. Ugyanakkor nem kell Sherlock Holmesnak lenni ahhoz, hogy ne tudjunk azonosítani néhányat a nyilvánosan elérhető információk alapján. Többnyire hosszú távon megoldatlan kérdésekről van szó, amelyek mára szó szerint bumerángként térnek vissza a cseh légierőhöz. A múltban számos ilyen problémával foglalkoztunk, így most csak nagyon röviden.

A múlt egyértelmű emléke az alacsony gépszám, amely nem teljesen felel meg a Tigrisszázadnak az elmúlt években elvégzett operatív feladatainak spektrumának és számának. Ezek nem csak az egyre igényesebb és időigényesebb külföldi küldetések, ahol tavaly a cseh szuperszonikus repülőgépek közel fele töltött fél évet külföldön, hanem a szomszédos Szlovákia légterének védelmével kapcsolatos új feladatok is, amelyek miatt át kellett alakítani a QRA gépek, és amelyeket a század valószínűleg 2024 végéig fog szolgálni. És nem utolsósorban példátlan mennyiségű külföldi kiképzésről van szó. Összességében mindez jelentősen befolyásolja a repüléstechnika elérhetőségét, és ennek következtében esetenként szélsőségekhez vezet, amikor a QRA szolgáltatást tartalékként és tartalékként is be kell építeni. Az egész probléma ugyanakkor már 2014 végén megoldódhatott, amikor a légierő akkori parancsnoka, dandár. gén. Libor Štefánik tárgyalásokat kezdeményezett a svéd féllel a Gripenek számának további 4-6 géppel történő növeléséről. De a GŠ és a Honvédelmi Minisztérium azonnal ledobta az asztalról a teljes előkészített és lényegében már egyeztetett Gripenek számának növelését. Mindezt ráadásul egy olyan időszakban, amikor a Krím annektálása és a kelet-ukrajnai harcok kitörése miatt érezhetően romlott a biztonsági helyzet.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 500
93 718
113
Hogy ezek a tárgyalások nem lesznek teljesen könnyűek és mosolyogva az ajkakon, mint a múltban, az elég könnyű. Sajnos a Cseh Köztársaság és Svédország képviselői közötti kapcsolatok lehűlése e tekintetben igen jelentős. Másrészt a svéd Gripen-gyártónak az FMV irodán és a svéd politikusokon keresztül nagyon tisztában kell lennie azzal, hogy Csehország az amerikai F-35A gépek vásárlására vonatkozó várható döntés ellenére továbbra is a svéd védelmi ipar jelentős vásárlója, ill. a Gripen meghosszabbításával kapcsolatos esetleges "nézeteltérés" mindenekelőtt a SAAB jó hírnevét rontja. Csak remélni tudjuk, hogy a "sértett hiúság" helyett a józan ész és a szakszerű tárgyalási szemlélet érvényesül.

A cseh Gripen flotta aktuális problémái
Valószínűleg nem titok, hogy a cseh Gripenek jelenlegi flottáját olyan problémák zavarják, amelyek bizonyos mértékig befolyásolják a svéd repülőgépek működési képességeit, és nem teszik lehetővé a platform 100%-os használatát. Ugyanakkor nem kell Sherlock Holmesnak lenni ahhoz, hogy ne tudjunk azonosítani néhányat a nyilvánosan elérhető információk alapján. Többnyire hosszú távon megoldatlan kérdésekről van szó, amelyek mára szó szerint bumerángként térnek vissza a cseh légierőhöz. A múltban számos ilyen problémával foglalkoztunk, így most csak nagyon röviden.

A múlt egyértelmű emléke az alacsony gépszám, amely nem teljesen felel meg a Tigrisszázadnak az elmúlt években elvégzett operatív feladatainak spektrumának és számának. Ezek nem csak az egyre igényesebb és időigényesebb külföldi küldetések, ahol tavaly a cseh szuperszonikus repülőgépek közel fele töltött fél évet külföldön, hanem a szomszédos Szlovákia légterének védelmével kapcsolatos új feladatok is, amelyek miatt át kellett alakítani a QRA gépek, és amelyeket a század valószínűleg 2024 végéig fog szolgálni. És nem utolsósorban példátlan mennyiségű külföldi kiképzésről van szó. Összességében mindez jelentősen befolyásolja a repüléstechnika elérhetőségét, és ennek következtében esetenként szélsőségekhez vezet, amikor a QRA szolgáltatást tartalékként és tartalékként is be kell építeni. Az egész probléma ugyanakkor már 2014 végén megoldódhatott, amikor a légierő akkori parancsnoka, dandár. gén. Libor Štefánik tárgyalásokat kezdeményezett a svéd féllel a Gripenek számának további 4-6 géppel történő növeléséről. De a GŠ és a Honvédelmi Minisztérium azonnal ledobta az asztalról a teljes előkészített és lényegében már egyeztetett Gripenek számának növelését. Mindezt ráadásul egy olyan időszakban, amikor a Krím annektálása és a kelet-ukrajnai harcok kitörése miatt érezhetően romlott a biztonsági helyzet.
article_gripen_new_upgrade_05_droptank.jpg

A magyar Gripenek 1275 liternyi, a svájci RUAG cég által gyártott üzemanyaghoz exporttartályokat használnak, amelyek azonban kizárólag NATO szabvány szerinti pilonokra akaszthatók fel, 14 és 30 hüvelykes szövetségi távolsággal



A cseh Gripenek flottáját sújtó másik probléma első pillantásra teljesen banálisnak tűnhet, valójában azonban jelentősen negatívan befolyásolja a cseh szuperszonikus repülőgépek működési képességeit. Nem másról van szó, mint az úgynevezett csepptartályok, vagy további üzemanyagtartályok hiányáról. Az első bérbeadáskor Csehország alábecsülte a szükséges tankok mennyiségét, mert akkor még senki nem számolt külföldi kiküldetésekkel, és a csehországi készpénzrendszeren belüli működéshez repülőgépenként egy tank bőven elég volt. Valamikor 2018-2020-ban, bár a légierő felkérést adott a hiányzó póttartályok és egyéb földi biztonság beszerzésére külföldi missziókhoz, a HM akkori vezetése anyagi okok miatt ismét lesöpörte az asztalról a légierő követeléseit.

A harckocsikkal való egész küzdelmet súlyosbítja, hogy gyakorlatilag már nem lehet új ejtőtartályokat rendelni, hiszen a gyártásuk már véget ért. Itt érdemes néhány alapvető technikai részletet elmagyarázni. A cseh Gripenek szabványos, 1100 literes FTS (Fälltank Stor) néven emlegetett svéd tankokat használnak, amelyeket T-tartóval szerelnek fel eredeti svéd pilonokra pirotechnikai kilökővel. Ugyanakkor ezek valójában a dán felderítő Drakens számára készült harckocsik, és csak később választották a svéd légierő az új Gripenekhez. Eredetileg Dániában gyártott harckocsikról van szó, és mivel a gyártásuk már befejeződött, a Cseh Köztársaságnak közvetlenül a svéd Flygvapnet-tel kellene tárgyalnia az esetleges felesleges tartályok (ha egyáltalán léteznek) átvételéről.

Más Gripen-felhasználók, mint például Magyarország, Thaiföld és a Dél-afrikai Köztársaság, más típusú harckocsit használnak, az EDT (Export Drop Tank) néven ismert. Ezt a kompozit tartályt nemcsak a felhasznált anyag különbözteti meg, hanem mindenekelőtt egy eltérő belső konstrukció, ahol hiányzik egy speciális öngyógyító habréteg, aminek köszönhetően az üzemanyag mennyiségét 1275 literre lehetett növelni. Egy másik alapvető különbség a rögzítési rendszer, amelyet kizárólag NATO szabványú pilonokhoz terveztek. A tartályok gyártója a svájci RUAG cég, és ha Csehország meg akarná rendelni ezeket a tartályokat, akkor Svédországból NATO szabványú pilonokat kellene vásárolnia pneumatikus kilökővel a 3. és 5. számú felfüggesztési pontokhoz, amit Csehország nem. még van. Hogy végül hogyan alakul az egész sztori a drop tankokkal, az még a csillagokban van, mindenesetre a cseh légierő parancsnoksága próbál valami gazdaságilag elfogadható megoldást találni.

A cseh Gripenek szolgálatának bizonyos örökzöldje az elavult és elégtelen fegyverzet. Bár az AČR beszerezte a Gripen számára az akkori csúcskategóriás AIM-120C-5 rakétákat, amelyek hosszú éveken át a BVR kategória legerősebb légvédelmi rakétái közé tartoztak a szövetséges légierőnél, A megrendelt darabok mennyisége meglehetősen lehangoló volt, és csak békeidőben volt elegendő a kiképzéshez és a külföldi küldetések teljesítéséhez. Más fegyverzeteket akkor csak AIM-9M Sidewinder-eket adományoztak, amelyek egy része az 1980-as évekből származik, vagy GBU-12 felszíni bombákat, amelyek már az első Öböl-háború idején élvezték hírnevüket. Ugyanakkor bizonyos paradoxon, mert a cseh Gripenek egyébként a fedélzeti szoftver legfrissebb verziójával rendelkeznek, ami pusztán elméletileg lényegesen korszerűbb és kifinomultabb lőszerek alkalmazását teszi lehetővé, amelyet azonban a HM pénzügyi okokból korábban soha nem vásárolt meg. Napjainkban természetesen már el kell gondolkodni az F-35 jövőbeni beszerzésének szándékán, és csak olyan lőszer beszerzését kell tervezni, amely a jövőben amerikai repülőgépeken is használható. A légierő parancsnoksága természetesen keresi a megoldást, és bár még semmi sem erősített meg, legalábbis a BVR kategóriás légelhárító rakéták terén a cseh Gripenek továbbra is új fegyverzethez juthatnak, ami a jövőben az "ef 35"-ön is használható.

A cseh Gripenek flottáját azonban jelenleg néhány késedelmes modernizáció és új rendszerek integrációja érinti. Amikor az AČR hosszú évek után végül a LINK16 formátumú szövetségi adatkapcsolat megvalósítása mellett döntött, pénzügyi okokból megvásárolta a Gripenek számára nem túl kecsegtető MIDS LVT terminálokat. Jelenleg BU2 (Block Upgrade 2) frissítést igényelnek, hogy csatlakozhassanak az újabb szövetségi adatkapcsolati szabványhoz, amely magasabb fokú kriptográfiai védelmet biztosít a taktikai adatok továbbításához. Sajnos az egész modernizációnak van némi késése, ami igazán megmutatkozott a legutóbbi ACE 2023 gyakorlaton Norvégiában, ahol Tomáš Soušek, a Letectví+Kosmonautika szerkesztőitől az ACE gyakorlatról szóló cikkében (L+K no. 7/2023), a cseh pilóták nem tudtak csatlakozni az új szövetségi hálózathoz, és így nem tudtak adatokat megosztani más platformokkal, beleértve az F-35-ös repülőgépeket is. A katonai mód 5 használatára szolgáló IFF azonosító eszköz új verziójának integrációja is késik, miközben a hadseregnek hamarosan meg kell küzdenie az új kommunikációs platformra való átállással, a SATURN-rel, amely felváltja a Have Quick II titkos kommunikációs módot. eddig használt. Ezen fontos elemek teljes integrálása nélkül a Cseh Légierő a jövőben nem tudna eleget tenni szövetségi kötelezettségeinek, ezért ez egy teljesen szükséges lépés, amelyet így vagy úgy meg kell tenni a következő években.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 500
93 718
113
Ugyanakkor, ha visszatekintünk a Gripenek 18 éves és alaposan sikeres cseh hadseregbeli szolgálatára, önkritikusan el kell ismernünk, hogy Csehország sajnos soha nem használta ki a svéd típusban rejlő lehetőségeket. Ez nagyrészt a politikai képviselet vonakodása volt az egész platform további szükséges beruházásaitól a már említett modern fegyverzet vagy egyéb kiegészítő felszerelések vásárlása formájában, ami érthető módon nem volt a bérleti szerződés része. Az ACR azonban még működési szempontból sem használta ki a Gripen képességeit. Ha a svéd vadászgép valamiben igazán jeleskedik, az a tartalék repülőterekről vagy útszakaszokról való működés képessége, ahol az alfa és az omega nem csak magának a repülőgépnek a képessége, hogy rövid szakaszokon fel- és leszálljon, hanem mindenekelőtt az igény. az abszolút minimális földi biztonság érdekében a repülés előtti felkészüléshez. De hasonló dolog

Nem mintha a cseh pilóták és a földi személyzet nem tudták volna végrehajtani a tartalék területekről és repülőterekről történő műveleteket, de az AČR soha nem fektetett be a szükséges mobil földi és rádióberendezések beszerzésébe, amelyek egyáltalán lehetővé tették volna a tartalék területekről történő műveleteket. Nem csak a mobil RTZ eszközökről, a precíziós műszeres megközelítési rendszerekről, a hordozható VPD világítóberendezésekről, a mobil lehallgató eszközökről, a tartalék irányító- és parancsnoki állomásokról stb. van szó, hanem a légierőnek még elegendő számú speciális autóipari felszerelése sem áll rendelkezésre. a Gripenek üzemeltetéséhez szükséges összes műveleti vagy diagnosztikai berendezést, amelyek egy része klasszikus konténerekben van elhelyezve, a kívánt helyre szállították. Ebben az irányban szerencsére már jobb idők ragyognak, és ez bizony jó,

Egy másik szerep, amelyet a JAS-39 platform lehetővé tesz, és amelyet az AČR sajnos nem használ, a taktikai felderítés képessége speciális SPK-39 felderítő konténerekkel. Bár ebben a szerepkörben egyre inkább átveszik a szerepet a pilóta nélküli UAV-k, amelyeknek minden bizonnyal megvannak a maguk tagadhatatlan előnyei a pilótagépekkel szemben, bizonyos harci feladatokhoz előnyösebb egy többcélú szuperszonikus gépet küldeni, amely sebességének köszönhetően lényegesen nagyobb rugalmassággal és védelmi képességekkel rendelkezik. Tekintettel arra, hogy az AČR nem rendelkezik a szükséges UAV-okkal, valamint a speciális SPK felderítő konténerekkel, a Cseh Légierő ezeket a feladatokat a klasszikus Litening 4i célzókonténerek használatára cseréli, amelyek azonban elsősorban a pontos anti-ellenőrzés irányítására szolgálnak. felszíni lőszerek. Ráadásul ez egy podgeneráció, amelynek még mindig viszonylag alacsony a nappali TV és az infravörös érzékelő felbontása,

Az utolsó dolog, amit egyébként a svéd Gripenek gyártója elég sokat népszerűsített a múltban, ugyanakkor Csehországban gyakorlatilag ismeretlen, az a kétüléses változat használatának lehetősége. JAS-39D számos speciális feladatra és küldetésre. A „spárka”, vagyis a Gripen kétüléses változatának avionikája lehetővé teszi a hátsó pilótafülkében lévő MFD kijelzők funkcióinak vezérlését az első pilótafülkében lévő pilótakijelzők elrendezésétől függetlenül. A Saab kiemelte, hogy ez a képesség különösen hasznos az elektronikus hadviselésre összpontosító konkrét feladatok végrehajtása során, ideértve a fedélzeti fenyegetési adatbázishoz szükséges adatgyűjtést, felderítési feladatokat, vagy amikor a küldetés során a légi műveletek irányításával és irányításával kapcsolatos feladatok elvégzéséhez szükséges. Ez felhasználható például a COMAO típusú komplex hadműveletek nemzeti stílusban történő lebonyolításában, mivel az ACR-nek soha nem lesz speciális repülőparancsnoki állomása.



További JAS-39C/D frissítési lehetőségek
Ha valóban konszenzus születik a svéd féllel és a cseh Gripenek bérleti szerződésének további meghosszabbítása, akkor elég valószínű, hogy még egy frissítésen kell átesni a gépeken. Ez kétségtelenül a jelenlegi svéd modernizáción fog alapulni, mivel a Flygvapnet legalább 2035-ig tovább kívánja üzemeltetni a régebbi generációs JAS-39C/D-t az új Gripen E-vel együtt. Bár valószínű, hogy a "cseh útvonal" sokkal szerényebb, nem kár egy komplett svéd csomagot egészében elképzelni. A gyártó egyelőre túl sok részletet nem közölt a jelenleg induló frissítéssel kapcsolatban, ennek ellenére igyekszünk legalább az eddig megjelent információk alapján ismertetni a modernizáció főbb pontjait.

A modernizált Gripens C/D az RM12 hajtómű továbbfejlesztett, nagyobb tolóerejű változatával lesz felszerelve, ami javítani fogja a JAS-39C/D repülőgépek általános mozgékonyságát. Emellett a svéd gyártó azt ígéri, hogy további két felfüggesztési pontot ad hozzá a fegyverekhez (ez megoldható például egy dupla kilövővel is a pilonon), ami szintén növeli a szállított fegyverek mennyiségét. Ezzel egyidejűleg a modernizált Gripenek régebbi generációja kifinomultabb fegyvereket és felszereléseket is használhat majd, integrálva az új Gripens E.-be

A korszerűsítés egyik fontos eleme a meglévő RM12 erőforrás fejlesztése és teljesítményének növelése, ami kiterjeszti a repülési teljesítményt és összességében javítja a JAS-39C/D repülőgépek mozgékonyságát. Több éve beszélnek hasonló lépésről, és bár maga a motor is hasonló tolóerő-növelést tesz lehetővé, a múltban ez a frissítés mindig pénzhiány miatt kötött ki. Az eredeti RM12 egység nagyon leegyszerűsített "sapkás" teljesítményt nyújt, ha békés körülmények között működik a tartóssága miatt. A kezelőktől származó, hosszú távon elemzett adatok alapján a 2-15%-os teljesítménynövekedés nem jelenthet komoly problémát, de magán a motoron némi módosításra lesz szükség. A gyártó elsősorban egy új, valószínűleg hasonló technológián alapuló FADEC digitális motorvezérlő egység beépítésével kíván megnövelt tolóerőt elérni,

A harci képességek növelése szempontjából talán a legfontosabb lépés a PS-05/A Mark 4 radar fejlettebb változatának integrálása, amely még mindig egy klasszikus "doppler" mechanikus antennával, de az új beépítésnek köszönhetően. elektronikus blokkok segítségével sikerült növelni a műszer hatótávolságát és az észlelési képességeket. Az Mk teljes frissítése. A 4-et már 2015-ben bemutatták és a gyártó állítása szerint a radar eredeti változatához képest a műszer hatótávolsága hihetetlenül 150%-kal nőtt, és például a tengeri célpontok észlelése is közel 200%-kal nőtt. Hasonlóképpen, a kis fényvisszaverő felülettel rendelkező célok észlelési távolsága is észrevehetően javult. A gyakorlatban a PS-05/A Mark 4 radar új verziójának beépítése azt jelenti, hogy a JAS-39C/D repülőgépek végre teljes mértékben kiaknázzák a nagy hatótávolságú Meteor rakétákban rejlő lehetőségeket és jellemzőket, amelyek eddig némileg korlátozta az eredeti radar. Ezenkívül a gyártó továbbra is azt hirdeti,

A Gripen teljes korszerűsítésének nagyon fontos eleme lesz a repüléselektronika alapvető frissítése is, amely lehetővé teszi a fedélzeti szoftverek gyorsabb és egyszerűbb frissítését a következő években, javítva ezzel az egyes érzékelők és rendszerek funkcióit. A Gripen C/D jelenlegi repülőelektronikája már nem rendelkezik elegendő fejlesztési biztonsági másolattal, ami a megalkotás idejét tekintve teljesen érthető. A repüléselektronika alapvető modernizálása ellenére azonban valószínűleg nem lesz jelentős, vagy inkább látható változás a pilótafülkében. A modernizált JAS-39C/D gépek nagy valószínűséggel megtartják a meglévő kijelzőrendszert, amely egy nagy head-up kijelző HUD-ból és három nagyméretű, 6×8 hüvelykes méretű TI 237-es színjelzőből áll a svéd Saab Avitronics cégtől. A Gripen bizonyos előnye a kijelzőrendszer jelenlegi architektúrája, melynek "szíve" a PP12Mk4 processzor, amely minden számítást elvégz, és az összes MFD-hez elkészíti a képet. Az eredeti, LCD technológiás színjelzők pusztán információs kijelző a Gripen számára, ami megkönnyíti az esetleges frissítéseket, melyben a meglévő PP12-es processzort valószínűleg egy újabb, nagyobb számítási teljesítménnyel és a szükséges memóriával rendelkező változat váltja fel.

A repüléstechnika korszerűsítése szinte biztos, hogy számos számítógép cseréjével fog járni (ez minden bizonnyal a Mission Computer és a Tactical Management Computer lesz), amelyektől ismét jóval nagyobb számítási teljesítmény várható, ami alapvetően az összes Gripen C/D érzékelő nagyobb fúziója, mint eddig. Az adatfúzió ma az 5. generációs gépek varázsa, másrészt be kell látni, hogy ez nem valami teljesen új vagy forradalmi, és néhány régebbi, 4. generációs repülőgépen, köztük a Gripen C/D-ben már volt némi adatfúzió . Az ő esetében természetesen a teremtés idejéből adódó képességekről volt szó, és egyes rendszerek vagy érzékelők így nem kapcsolódtak teljes mértékben a repüléselektronikához és a fegyverrendszerhez.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 500
93 718
113
Ez vonatkozik például az EWS-39 fedélzeti önvédelmi és elektronikus hadviselési rendszerre, amely képes a sugárforrások pontos helyének észlelésére és célzására, beleértve azok elemzését is. Az „Évéeska” automatikusan értékeli a helyzetet és irányítja a megfelelő intézkedéseket vagy ellenintézkedéseket, beleértve az elektronikus hadviselés aktív lebonyolítását egy fedélzeti zavaró segítségével. Létrehozásakor ez a rendszer nagyon szilárd paraméterekkel rendelkezett, és a fenyegetések teljes könyvtárával megfelelő helyzetfelismerést és áttekintést nyújtott a pilótának a légi vagy földi eszközökkel történő lehetséges fenyegetésekről. Egy bizonyos probléma azonban az volt, hogy a pilóta nem tudott tüzet irányítani az észlelt célpontokra kizárólag az EWS-ből származó adatok alapján. Ez csak az új Gripen E-vel változott meg, és a régebbi generációs JAS-39C/D továbbfejlesztett EWS-je is hasonló képességekkel fog rendelkezni, beleértve a fedélzeti zavaró hatásosabb és kifinomultabb zavarását.



A frissítés másik eleme a svéd adatkapcsolat új verziójának integrálása, amelyet ismét az új Gripen E-ből vettek át. Ez utóbbi már több irányított antennát használ, jellemzői és képességei megközelítik az F-35-ös repülőgépek amerikai MADL adatkapcsolatát. Általánosságban elmondható, hogy a TIDLS előző verziójához képest nagyobb és gyorsabb adatáramlást kell biztosítania, kisebb interferenciaérzékenységgel. Az adatkapcsolaton kívül egy új célzó- és felderítő konténer, Svédországban LDP15 néven is beépítésre kerül. Valószínűleg nem másról van szó, mint az izraeli LDP (Laser Designator Pod) típusú Litening 5 legújabb generációjáról. Az új avionikának köszönhetően a modernizált Gripenek már teljes mértékben képesek lesznek feldolgozni a bemenő digitális jelet, ami ennek eredményeként a sokkal jobb képminőség, ami színes is lesz.



Már ebből a listából is világos, hogy a svéd Gripens C/D jelenlegi modernizálása meglehetősen kiterjedt, és lehetővé teszi, hogy ezek a repülőgépek hatékony platform maradjanak a szükséges 2035-ig. A modernizáció milyen konkrét elemei vonatkoznának a csehekre. gépek, ha a szolgáltatásukat kiterjesztik Csehországban, de még mindig a csillagokban van.



Teljes konklúzióként a cseh Gripenek 2027 utáni további üzemelésének kérdésével kapcsolatban kijelenthető, hogy a JAS-39C/D platform önmagában bizonyos fejlesztések után még körülbelül 10 évig képes üzemben maradni. Ugyanakkor 18 év szolgálat után újabb varázslatos határhoz közeledik Gripenjeink flottája összesen 35.000 repült óra formájában. Ebből adódóan ez átlagosan 2500 órát jelent gépenként, és bár a cseh Gripenek viszonylag sok felszállási ciklussal rendelkeznek, működésük 2035 környékére való meghosszabbítása nem jelenthet gondot. Hiszen a svéd rekorder, a szándékosan sokkal intenzívebb üzemmódban üzemeltetett JAS-39C sorozatszámú, 39210-es repülőgép a közelmúltban összesen 3500 repült órát ért el a világon elsőként, minden szerkezeti vagy egyéb Gripen nélkül. problémákat.



A szöveg szerzője: Aleš Hottmar, czechairforce.com
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 616
8 180
113
Ugyanakkor, ha visszatekintünk a Gripenek 18 éves és alaposan sikeres cseh hadseregbeli szolgálatára, önkritikusan el kell ismernünk, hogy Csehország sajnos soha nem használta ki a svéd típusban rejlő lehetőségeket. Ez nagyrészt a politikai képviselet vonakodása volt az egész platform további szükséges beruházásaitól a már említett modern fegyverzet vagy egyéb kiegészítő felszerelések vásárlása formájában, ami érthető módon nem volt a bérleti szerződés része. Az ACR azonban még működési szempontból sem használta ki a Gripen képességeit. Ha a svéd vadászgép valamiben igazán jeleskedik, az a tartalék repülőterekről vagy útszakaszokról való működés képessége, ahol az alfa és az omega nem csak magának a repülőgépnek a képessége, hogy rövid szakaszokon fel- és leszálljon, hanem mindenekelőtt az igény. az abszolút minimális földi biztonság érdekében a repülés előtti felkészüléshez. De hasonló dolog

Nem mintha a cseh pilóták és a földi személyzet nem tudták volna végrehajtani a tartalék területekről és repülőterekről történő műveleteket, de az AČR soha nem fektetett be a szükséges mobil földi és rádióberendezések beszerzésébe, amelyek egyáltalán lehetővé tették volna a tartalék területekről történő műveleteket. Nem csak a mobil RTZ eszközökről, a precíziós műszeres megközelítési rendszerekről, a hordozható VPD világítóberendezésekről, a mobil lehallgató eszközökről, a tartalék irányító- és parancsnoki állomásokról stb. van szó, hanem a légierőnek még elegendő számú speciális autóipari felszerelése sem áll rendelkezésre. a Gripenek üzemeltetéséhez szükséges összes műveleti vagy diagnosztikai berendezést, amelyek egy része klasszikus konténerekben van elhelyezve, a kívánt helyre szállították. Ebben az irányban szerencsére már jobb idők ragyognak, és ez bizony jó,

Egy másik szerep, amelyet a JAS-39 platform lehetővé tesz, és amelyet az AČR sajnos nem használ, a taktikai felderítés képessége speciális SPK-39 felderítő konténerekkel. Bár ebben a szerepkörben egyre inkább átveszik a szerepet a pilóta nélküli UAV-k, amelyeknek minden bizonnyal megvannak a maguk tagadhatatlan előnyei a pilótagépekkel szemben, bizonyos harci feladatokhoz előnyösebb egy többcélú szuperszonikus gépet küldeni, amely sebességének köszönhetően lényegesen nagyobb rugalmassággal és védelmi képességekkel rendelkezik. Tekintettel arra, hogy az AČR nem rendelkezik a szükséges UAV-okkal, valamint a speciális SPK felderítő konténerekkel, a Cseh Légierő ezeket a feladatokat a klasszikus Litening 4i célzókonténerek használatára cseréli, amelyek azonban elsősorban a pontos anti-ellenőrzés irányítására szolgálnak. felszíni lőszerek. Ráadásul ez egy podgeneráció, amelynek még mindig viszonylag alacsony a nappali TV és az infravörös érzékelő felbontása,

Az utolsó dolog, amit egyébként a svéd Gripenek gyártója elég sokat népszerűsített a múltban, ugyanakkor Csehországban gyakorlatilag ismeretlen, az a kétüléses változat használatának lehetősége. JAS-39D számos speciális feladatra és küldetésre. A „spárka”, vagyis a Gripen kétüléses változatának avionikája lehetővé teszi a hátsó pilótafülkében lévő MFD kijelzők funkcióinak vezérlését az első pilótafülkében lévő pilótakijelzők elrendezésétől függetlenül. A Saab kiemelte, hogy ez a képesség különösen hasznos az elektronikus hadviselésre összpontosító konkrét feladatok végrehajtása során, ideértve a fedélzeti fenyegetési adatbázishoz szükséges adatgyűjtést, felderítési feladatokat, vagy amikor a küldetés során a légi műveletek irányításával és irányításával kapcsolatos feladatok elvégzéséhez szükséges. Ez felhasználható például a COMAO típusú komplex hadműveletek nemzeti stílusban történő lebonyolításában, mivel az ACR-nek soha nem lesz speciális repülőparancsnoki állomása.



További JAS-39C/D frissítési lehetőségek
Ha valóban konszenzus születik a svéd féllel és a cseh Gripenek bérleti szerződésének további meghosszabbítása, akkor elég valószínű, hogy még egy frissítésen kell átesni a gépeken. Ez kétségtelenül a jelenlegi svéd modernizáción fog alapulni, mivel a Flygvapnet legalább 2035-ig tovább kívánja üzemeltetni a régebbi generációs JAS-39C/D-t az új Gripen E-vel együtt. Bár valószínű, hogy a "cseh útvonal" sokkal szerényebb, nem kár egy komplett svéd csomagot egészében elképzelni. A gyártó egyelőre túl sok részletet nem közölt a jelenleg induló frissítéssel kapcsolatban, ennek ellenére igyekszünk legalább az eddig megjelent információk alapján ismertetni a modernizáció főbb pontjait.

A modernizált Gripens C/D az RM12 hajtómű továbbfejlesztett, nagyobb tolóerejű változatával lesz felszerelve, ami javítani fogja a JAS-39C/D repülőgépek általános mozgékonyságát. Emellett a svéd gyártó azt ígéri, hogy további két felfüggesztési pontot ad hozzá a fegyverekhez (ez megoldható például egy dupla kilövővel is a pilonon), ami szintén növeli a szállított fegyverek mennyiségét. Ezzel egyidejűleg a modernizált Gripenek régebbi generációja kifinomultabb fegyvereket és felszereléseket is használhat majd, integrálva az új Gripens E.-be

A korszerűsítés egyik fontos eleme a meglévő RM12 erőforrás fejlesztése és teljesítményének növelése, ami kiterjeszti a repülési teljesítményt és összességében javítja a JAS-39C/D repülőgépek mozgékonyságát. Több éve beszélnek hasonló lépésről, és bár maga a motor is hasonló tolóerő-növelést tesz lehetővé, a múltban ez a frissítés mindig pénzhiány miatt kötött ki. Az eredeti RM12 egység nagyon leegyszerűsített "sapkás" teljesítményt nyújt, ha békés körülmények között működik a tartóssága miatt. A kezelőktől származó, hosszú távon elemzett adatok alapján a 2-15%-os teljesítménynövekedés nem jelenthet komoly problémát, de magán a motoron némi módosításra lesz szükség. A gyártó elsősorban egy új, valószínűleg hasonló technológián alapuló FADEC digitális motorvezérlő egység beépítésével kíván megnövelt tolóerőt elérni,

A harci képességek növelése szempontjából talán a legfontosabb lépés a PS-05/A Mark 4 radar fejlettebb változatának integrálása, amely még mindig egy klasszikus "doppler" mechanikus antennával, de az új beépítésnek köszönhetően. elektronikus blokkok segítségével sikerült növelni a műszer hatótávolságát és az észlelési képességeket. Az Mk teljes frissítése. A 4-et már 2015-ben bemutatták és a gyártó állítása szerint a radar eredeti változatához képest a műszer hatótávolsága hihetetlenül 150%-kal nőtt, és például a tengeri célpontok észlelése is közel 200%-kal nőtt. Hasonlóképpen, a kis fényvisszaverő felülettel rendelkező célok észlelési távolsága is észrevehetően javult. A gyakorlatban a PS-05/A Mark 4 radar új verziójának beépítése azt jelenti, hogy a JAS-39C/D repülőgépek végre teljes mértékben kiaknázzák a nagy hatótávolságú Meteor rakétákban rejlő lehetőségeket és jellemzőket, amelyek eddig némileg korlátozta az eredeti radar. Ezenkívül a gyártó továbbra is azt hirdeti,

A Gripen teljes korszerűsítésének nagyon fontos eleme lesz a repüléselektronika alapvető frissítése is, amely lehetővé teszi a fedélzeti szoftverek gyorsabb és egyszerűbb frissítését a következő években, javítva ezzel az egyes érzékelők és rendszerek funkcióit. A Gripen C/D jelenlegi repülőelektronikája már nem rendelkezik elegendő fejlesztési biztonsági másolattal, ami a megalkotás idejét tekintve teljesen érthető. A repüléselektronika alapvető modernizálása ellenére azonban valószínűleg nem lesz jelentős, vagy inkább látható változás a pilótafülkében. A modernizált JAS-39C/D gépek nagy valószínűséggel megtartják a meglévő kijelzőrendszert, amely egy nagy head-up kijelző HUD-ból és három nagyméretű, 6×8 hüvelykes méretű TI 237-es színjelzőből áll a svéd Saab Avitronics cégtől. A Gripen bizonyos előnye a kijelzőrendszer jelenlegi architektúrája, melynek "szíve" a PP12Mk4 processzor, amely minden számítást elvégz, és az összes MFD-hez elkészíti a képet. Az eredeti, LCD technológiás színjelzők pusztán információs kijelző a Gripen számára, ami megkönnyíti az esetleges frissítéseket, melyben a meglévő PP12-es processzort valószínűleg egy újabb, nagyobb számítási teljesítménnyel és a szükséges memóriával rendelkező változat váltja fel.
A PP12 tudomásom szerint egy display controller proci...? Semmit értelme nem lenne "számítási teljesítmény" miatt csak azt csereberelni, sokkal egyszerubb a display blokkokat cserelni upgrade címszó alatt, viszont akkor meg miért ne tennének be egy újabb (backward compatible) modellt...?

A repüléstechnika korszerűsítése szinte biztos, hogy számos számítógép cseréjével fog járni (ez minden bizonnyal a Mission Computer és a Tactical Management Computer lesz), amelyektől ismét jóval nagyobb számítási teljesítmény várható, ami alapvetően az összes Gripen C/D érzékelő nagyobb fúziója, mint eddig. Az adatfúzió ma az 5. generációs gépek varázsa, másrészt be kell látni, hogy ez nem valami teljesen új vagy forradalmi, és néhány régebbi, 4. generációs repülőgépen, köztük a Gripen C/D-ben már volt némi adatfúzió . Az ő esetében természetesen a teremtés idejéből adódó képességekről volt szó, és egyes rendszerek vagy érzékelők így nem kapcsolódtak teljes mértékben a repüléselektronikához és a fegyverrendszerhez.
Erről magyarázok évek óta. A kompozit adatfeldolgozás régen jelen vam a Gripenekben, csak más volt a megközelítés, mert az 50 éve létező erossegükre (networked warfare) gyúrtak rá ezzel is..
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 696
76 689
113
WASHINGTON, July 7, 2023

The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Sweden of Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM) and related equipment for an estimated cost of $605 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The Government of Sweden has requested to buy up to two hundred fifty (250) AIM-120C-8 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM); and up to six (6) AMRAAM C-8 Guidance Sections. Also included are spare AIM-120 control sections and containers; AMRAAM Test Set (ATS) telemetry kits; encryption devices; munitions support and support equipment; classified software delivery and support; spare parts, consumables, and accessories; repair and return support; transportation support; classified publications and technical documentation; studies and surveys; U.S. Government and contractor technical, engineering and logistics support services; and other related elements of logistical and program support. The estimated total cost is $605 million.

This proposed sale will support the foreign policy goals and national security objectives of the United States by improving the security of a partner country that is a force for political stability and economic progress in Europe.

The proposed sale will improve Sweden’s capability to meet and deter current and future threats in the region by ensuring Sweden has modern, capable air-to-air munitions. This sale will further advance the already high level of Swedish Air Force interoperability with U.S. joint forces and other regional and NATO forces. Sweden will have no difficulty absorbing these articles and services into its armed forces.

The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

The principal contractor will be Raytheon Missiles and Defense, Tucson, AZ. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

Implementation of this proposed sale will not require the assignment of any additional U.S. Government or contractor representatives to Sweden.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

This notice of a potential sale is required by law. The description and dollar value are for the highest estimated quantity and dollar value based on initial requirements. Actual dollar value will be lower depending on final requirements, budget authority, and signed sales agreement(s), if and when concluded.
Na, akkor legalább nem nekünk kell kifizetni az C8 integrációt... vagy legalább egy részét.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and SilvioD

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 616
8 180
113
Na, akkor legalább nem nekünk kell kifizetni az C8 integrációt... vagy legalább egy részét.
Nemigen van mit integralni, ez nem egy uj tipus, meg csak nem is uj modell, hanem a meglevo ujabb verzioja. A swben hozza kell adni a modellt a megfelelo parameterekkel, letesztelni osztjonagyot.
De ha mar integralas: Raytheon mar 2-3 eve dolgozik azon, hogy az AMRAAM-ER-t integralja az F-35 internal fegyverpylonra, a C8 fejet hasznalva - ha az egyszer megvalosul, akkor a Gripenekre meg konnyebben lehetne majd integralni...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 696
76 689
113
Nemigen van mit integralni, ez nem egy uj tipus, meg csak nem is uj modell, hanem a meglevo ujabb verzioja. A swben hozza kell adni a modellt a megfelelo parameterekkel, letesztelni osztjonagyot.
De ha mar integralas: Raytheon mar 2-3 eve dolgozik azon, hogy az AMRAAM-ER-t integralja az F-35 internal fegyverpylonra, a C8 fejet hasznalva - ha az egyszer megvalosul, akkor a Gripenekre meg konnyebben lehetne majd integralni...
Maróth mondta hogy kell. És akkor még szó nem volt arról, hogy az ER-t tennék fel az F-18-asra és a többi 4. generációs gépre.
A svédeknek elég régi rakétáik vannak, már a C5-öst is külön nekünk és a cseheknek integrálták, mert nekik olyan nem volt. Most valószínűleg ezeket a régi rakétákat cserélik. Azt gondolod, hogy majd pont ezért nem kérnek pénzt a svédek...