JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 893
12 470
113
.
.
Ezek az angolul tudó pilóták, akiket "találtak", ezek nem esetleg polgári légitársaságos pilóták, és azért tudnak valamennyire angolul?
Elkepzeltem hogy a legitarsasagos pilota aki nyilvan jol beszel angolul felsofoku vegzettseggel aki mar amugy sincs a szarkupacban hisz nyugaton is talalt allast, most visszamegy es Boeing-bol atall valami 4. generacios csodaba megdogleni a biztos jovo helyett. :D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 270
73 988
113
F36hDfgWoAAfbcf
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 537
46 524
113
Azért azt is olvasd el amit utána írtam! ;)
Drága barátom, ez nagyon nem így megy. Az NFTC programban is több hónap, év után derül ki, hogy ki alkalmas a vadászgépre.
Hirtelen gyorsabban lesz NATO képzésre alkalmas vadászpilótád, ha elküldesz pár, csak ukránul tudót intenzív tanfolyamra, mint hogy a kereskedelmi pilótákat felhozd 4gen. fighter jet szintre.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
Nem mindegy?!
Nulladik körben csináltak egy nyelvifelmérést - így derülhetett ki mennyi emberrel számolhatnak. Utána meg jön egy repülési tudás felmérés- pl. szimulátoron. Ha polgári a pilóta, akkor max több képzés kell neki. Bár nem valószínű Airbus után sokan megugornák azt ami egy vadászgéphez kell - már csak fizikai-egészségügyi okokból sem. Mivel nekik gyorsan kell harci pilóta, nem hiszem hogy civilekkel próbálkoznak előbb. Eddig sem pilóta hiányuk volt: használható gépből nincs elég! Ami van azoknak meg vicc a harcértéke: egy ukrán pilóta mondta hogy volt hogy a MiG-29 radarja még akkor sem látta Shahed drónt mikor ő már saját szemével látta. Az modernebb orosz gépek ellen totál esélytelenek ezekkel szovjet szarokkal. R-27 indításra esélyük sincs, mert az oroszok 100+ km-ről rájuk indítanak. Szóval vadászlégierejük lényegében nincsen. Földközelbe repkedve rakétablokkonzak meg néha preiziós fegyvereket indítanak (JDAM, HARM, StromShadow, stb.)
.
.
Nem mondtam, hogy ez a megoldás, inkább csak egy végiggondolandó kérdés. Nyilván nem pocakos negyvenesekre gondolva, hanem egészségügyileg alkalmas, jó fizikai kondicióban lévő polgári pilóták esetén kérdés. Mellettük szól:
  • jól tudnak angolul, dolgoztak már együtt nyugati kulturájú kiképzőkkel, tehát sokkal jobban és gyorsabban tanithatók
  • ismerik és rutinosan használnak glass cockpit rendszerű pilótafülkét, szemben a 80-as évek analóg szintjén ragadt harci pilótákhoz
  • az amerikai gépeknél használt angolszász mértékegységekben is tudnak gondolkozni
Az meg komoly hátrány nyilván, hogy a harci gép nagyon más eszköz, ehhez kétség se fér.
.
Nyilván normál esetben nem kérdés, az Airbus pilóta vezessen Airbust, a harci pilóta meg katonai gépet, ÁMDE ez itt egy háború. Mint anno a II.Vh. németeknél is eljött az a pont, amikor a valódi katonai pilóták már erősen fogyóban voltak, és az utolsó évben már bárkit akinek bármilyen repülős rutinja volt, akár csak hobbi vitorlázórepülő, küldték harcigép gyorstalpalóra, és azután minimális túlélési esélyekkel, de már küldték is őket a frontra. És ezért igyekeztek olyan repülőket is tervezni, mint a Ba-349 Natter, amit kevés képzéssel is egyszerű volt vezetni, kb egyszerhasználatos pilótáknak.
.
Szóval a fentebbi, első hallásra nyilván vad felvetésem nyilván a háború egy esetleges későbbi, elkeseredett szakaszára vonatkozik, amikor az USA és társai még bőven adnának használt F-16-ot, de már nincs kit beültetni, mert elfogytak. Kb mint amikor Hitler már a Hitlerjugend gyerekeit is nekiküldte az orosz tankoknak. Ekkor kérdés, hogy egy jobb fizikumú polgári pilótát meg lehet-e tanitani annyira F-16-ot vezetni tanfolyam szinten, hogy tudjon fel-leszállni, glass cockpittal dolgozni, és Szu-35-ökkel manőverező légiharcot nyilván kerülve, távolról pl drónokra vadászni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 912
91 533
113
Svéd miniszterelnök és Zelenszkij közös sajtó tájékoztatóján: ukrán pilóták tesztelik a Gripent.
Vélhetően inkább az ukrán pilótákat tesztelik, hogy milyen hamar tudják megtanulni a gép kezelését. (1-2 hete volt hír hogy első körben csak 6 ukrán pilótát találtak, akiknek elég jó volt az angolja, ahhoz, hogy elkezdjék az F-16 kiképzést...)
Lényeg, hogy csak időkérdése, hogy a használt svéd Gripenek Ukrajnában kössenek ki...


Ulf Kristersson, Svédország miniszterelnöke kijelentette, hogy Stockholmnak magának is szüksége van Gripen vadászgépekre, ezért nem tudja átadni azokat Ukrajna számára. A miniszterelnök többek között a NATO-tagság hiányával magyarázta az átadástól való elzárkózást – számolt be róla a svéd TV4 csatorna.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 646
3 944
113
egészségügyileg alkalmas, jó fizikai kondicióban lévő polgári pilóták esetén kérdés.
Szia,

Ha jol tudom, Svajcban nagyon sokaig az volt a szokas, hogy sok vadaszpilotat kikepeztek az akkor naluk szolgalatban allo F-5-osokre, utana viszont csak a legjobbak maradhattak katonak, a gyengebbek elmentek civil pilotanak, de kozben maradtak tartalekos katonak.

Ennek a rendszernek foleg az tett be, hogy F-18-ra nehezebb, es sokkal dragabb volt a kikepzes.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
3 745
6 581
113
Brazilok 74 (!) új Gripen E-vel kalkulálnak mostantól:

Brazil to double air fleet as part of $10.6 billion investment

By Pedro Pligher
Aug 23, 03:27 PM

7R547J2OXRAWXMUHTDVYRDWUCA.jpg

A newly received F-39E Gripen fighter stands by on a runway in Rio de Janeiro, Brazil, on April 22, 2022. (Andre Borges/AFP via Getty Images)


SAO PAULO — Brazil plans to invest 52.8 billion reals (U.S. $10.6 billion) for research, development and equipment acquisition efforts for its military, including nearly doubling the size of its Gripen fighter fleet and financing projects by local aircraft manufacturer Embraer for aerial refueling planes, the government announced earlier this month.

The measure, revealed Aug. 11, is part of the government’s Growth Acceleration Program, or PAC, established by President Luiz Inácio Lula da Silva. PAC guided programs during his first two terms in office, which lasted from 2002 to 2010, and there are now plans for the overarching initiative to spend 1.7 trillion reals, with defense a key area of focus.

“Equipping the Armed Forces with cutting-edge technologies, enhancing national defense capability, and border monitoring are some of the guidelines of the New PAC,” according to a government website.

The government intends to invest 27.8 billion reals by 2026, and an additional 25 billion reals after that period, without a specific deadline.

The PAC does not require the legislature’s approval, as it is a federal investment program funded by government resources, state contributions and the private sector through concessions.

However, there are some obstacles, such as bureaucratic processes and legal uncertainties for public works. Regarding defense, which will rely almost exclusively on public funds, the government might face financial challenges, according to Cristiano Noronha, the vice president of Arko Advice, a consultancy firm in Brazil’s capital Brasília focused on intelligence and political analysis.

“The executive [branch] has often made budget cuts over the years. The investments will depend on the government’s fiscal capacity, spending control and economic growth,” he told Defense News, adding that the program could be seen as an “expression of intent.”

For the Brazilian Air Force, the plan involves the production and acquisition of 34 F-39 Gripen fighters, which would almost double the country’s fleet. Brazil signed a $5.04 billion contract with Swedish manufacturer Saab in 2014 for the purchase of 36 Gripen fighters, for delivery by 2027. In 2022, the signatories added four more fighters to the contract.

Of the 40 now on order, Brazil has received six, with four in operation. The contract stipulated that assembly for 15 F-39E Gripens would take place at Embraer’s factory in Gavião Peixoto in the state of São Paulo. The deal also included a technology sharing agreement between Brazilian engineers and Saab. The fighter production line was inaugurated in May 2023.

“The renewal of the fighter aviation [fleet] is one of the main projects of the Brazilian Air Force covered in the new PAC, and is being realized through the acquisition of the Gripen fighter,” Defense Minister José Mucio Monteiro Filho told Defense News. “It is the most modern combat aircraft in Latin America, enabling Brazil to significantly enhance its air defense capability in line with the country’s continental dimensions.”

The minister also pointed to another program under PAC: the purchase of nine C-390 Millennium planes — initially known as KC-390 — produced by Embraer, along with the development of a refueling version of the model.

“Besides its military role, the KC-390 can be used in national and international humanitarian aid actions, such as supporting public emergencies and firefighting,” he said.

The government website also mentioned plans to convert two Airbus A330 aircraft into aeromedical and aerial refueling planes.

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 270
73 988
113
Brazilok 74 (!) új Gripen E-vel kalkulálnak mostantól:

For the Brazilian Air Force, the plan involves the production and acquisition of 34 F-39 Gripen fighters, which would almost double the country’s fleet. Brazil signed a $5.04 billion contract with Swedish manufacturer Saab in 2014 for the purchase of 36 Gripen fighters, for delivery by 2027. In 2022, the signatories added four more fighters to the contract.

Magyarul az eddig megrendelt 36+4 gép mellé szeretnének még 34 gépet rendelni...