A II. világháború magyar vonatkozású katonai eseményei

visszatérve: Sokkal nagyobb mulasztás, hogy a politikai okok miatt "átaludt" fejlesztési idő miatt nem tudtuk a német mintát követni az ágyúcső hossz növelését illetően! Mindez a folyamat/lehetőség elmaradt annak ellenére, hogy a 105 mm-es löveg hazai gyártású volt(lehetett volna "hosszabbítani" a lövegcsövet), és a 80mm-es Bofors is hazai gyártású volt, ráadásul megfelelő csőhosszal és kiemelkedő tűzgyorsasággal: 15(+) lövés/perc!!! A nagybetűs Politikának ezt is sikerült elqúrnia német-csoda(technológia)-várás miatt.

Hát, a 8 centis Boforsról épp azt olvastam (nagyon nagyon régen), hogy elégtelen volt nagy magasságon (ahol az amerikai bombázók jellemzően jöttek) a ballisztikája és Honvéd vezérkar nagyon akart a németektől 8,8-asokat, amit ímmel-ámmal adtak párat (pedig ez maga is elég határeset volt ezen a magasságon), a 10,5-est meg végképp nem akarták adni, mert abból nekik sem volt elég.

Egyébként rokon a német 8,8-assal, a németek ugyanazt a titokban Svédországban fejlesztett "svéd" ágyút használták a 8,8-as alapjául, csak nagyobb űrmérettel, további fejlesztésekkel.

A 15-20 lövés per perc pedig semmi extra nem volt egy légvédelmi lövegnél, egy teljesen átlagos szám, nagy részüknél azt is úgy érték el, hogy volt egy rakás töltő aki sorban állt a gránátokkal a löveg mögött, így lehetett elérni.

2880px-29M_Bofors_80mm-es_l%C3%A9gv%C3%A9delmi_%C3%A1gy%C3%BA_t%C3%BCzel%C5%91%C3%A1ll%C3%A1sban._Fortepan_27130.jpg


Egyes angolszász lövegeknél volt félautomata adagolás is (nem csak automata hüvelkivetés) de azok már dögnehéz, 10 tonnás, statikus darabok voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: Blitz97
Hát, a 8 centis Boforsról épp azt olvastam (nagyon nagyon régen), hogy elégtelen volt nagy magasságon (ahol az amerikai bombázók jellemzően jöttek) ...
Én a napokban is olvastam ezt, igaz. A II. V-háború alatt/miattfelgyorsult rep-gép fejlődés miatt a légvédelemből a végére kiöregedő 80-as Bofors-ok a balliszikai paramétereik alapján páncélelhárításban bőven megfeleltek volna volna a háború végéig!


...a ballisztikája és Honvéd vezérkar nagyon akart a németektől 8,8-asokat, amit ímmel-ámmal adtak párat (pedig ez maga is elég határeset volt ezen a magasságon), a 10,5-est meg végképp nem akarták adni, mert abból nekik sem volt elég.

Egyébként rokon a német 8,8-assal, a németek ugyanazt a titokban Svédországban fejlesztett "svéd" ágyút használták a 8,8-as alapjául, csak nagyobb űrmérettel, további fejlesztésekkel.

A 15-20 lövés per perc pedig semmi extra nem volt egy légvédelmi lövegnél, egy teljesen átlagos szám, nagy részüknél azt is úgy érték el, hogy volt egy rakás töltő aki sorban állt a gránátokkal a löveg mögött, így lehetett elérni.

2880px-29M_Bofors_80mm-es_l%C3%A9gv%C3%A9delmi_%C3%A1gy%C3%BA_t%C3%BCzel%C5%91%C3%A1ll%C3%A1sban._Fortepan_27130.jpg

Igen, a Bofors tűzgyorsaságban hozta is akkori élvonalat. Amiből ki lehetett volna hozni egy igen jó értéket harckocsiágyúként alkalmazva. Politikai okok miatt "Átaludva"/elszalasztva a lehetőség! :(

A németeknél is asszem' 5-9 közötti percenkénti lövésszámra(jóval alacsonyabb sebességre) szelídültek a harckocsijaikba áttervezett --eredetileg légvédelmi-- lövegeik. A Zrínyi 105-ös tarackjánál ezzel a percenkénti 7-8 értékkel is jobb lett volna, és a két javult jellemző miatt jelentősen jobb lett volna az eredetileg tervezett feladatában egyébként elég jó harcértéke, immár az ellenséges harckocsik ellen is.

Egyes angolszász lövegeknél volt félautomata adagolás is (nem csak automata hüvelkivetés) de azok már dögnehéz, 10 tonnás, statikus darabok voltak.


A németeknek volt egy automata-töltős tervük valamelyik 75/88-as ? harckocsilövegükhöz, aszem' be is tettem vhova, ilyesmi konstrukcióra emléxem:
egy revolver, vagy "spiráltáras" elrendezésre emlékszem vmilyen köríves alakban elhelyezkedő lőszerrel és 15 feletti percenkénti lövés-számmal. Nem készült el a háború vége előtt.

.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Ez a Győr, csak a Győr kapott 80 mm-es Bofors-okat (egyet előre és egyet hátra). A horogkereszt miatt pedig gyanítom, hogy a kép már 1945-ben készült Ausztriaban, miután a flottila megmaradt egységei elhagytak Magyarország területét és teljesen német parancsnokság alá kerültek. Csakhogy a Debrecen még 1944.11.25.-én elsüllyedt a Csepel szigetnel, miután a PM-1-el közösen kemény harcot vívott a parton megbujo szovjet T-34-esekkel.
 
Ez a Győr, csak a Győr kapott 80 mm-es Bofors-okat (egyet előre és egyet hátra). A horogkereszt miatt pedig gyanítom, hogy a kép már 1945-ben készült Ausztriaban, miután a flottila megmaradt egységei elhagytak Magyarország területét és teljesen német parancsnokság alá kerültek. Csakhogy a Debrecen még 1944.11.25.-én elsüllyedt a Csepel szigetnel, miután a PM-1-el közösen kemény harcot vívott a parton megbujo szovjet T-34-esekkel.
Egy pillanatra elbizonytalanodtam, hogy hátha az ex csehszlovák ex MASARYK BECHALAREN az, mert amikor a németek megszereztek Csehországot, akkor az a hajó is a német dunai flottila egysége lett és 1945-ben kapott 2 db 88 mm-est, de a profil képeket összehasonlítva a képen a Győr van.
 
  • Tetszik
Reactions: Hortator
Egy pillanatra elbizonytalanodtam, hogy hátha az ex csehszlovák ex MASARYK BECHALAREN az, mert amikor a németek megszereztek Csehországot, akkor az a hajó is a német dunai flottila egysége lett és 1945-ben kapott 2 db 88 mm-est, de a profil képeket összehasonlítva a képen a Győr van.

Megha a hid hasonlo is volt azon egy teljesen mas formaju torony mukodott:
nbv89g5djwg61.jpg
 
Messerschmitt a Balatonban - Indul a kiemelés...

A Balatonakarattya térségében, a vízben közel nyolcvan éve pihenő darabon kívül a világon egyetlen fennmaradt magyar gyártmányú Messerschmitt vadászrepülőgép sem ismert jelenleg. A győri Magyar Waggon és Gépgyárban, licenc alapján előállított repülőgép roncsa nem csak hadtörténeti, hanem ipartörténeti szempontból is felbecsülhetetlen értéket képvisel.
 
A magyar honvédség legkevésbe informatív videója

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A cikk szerint ez egyetlen magyar gyártású messer ami megmaradt. Emlékeim szerint az államokban van egy német messer ami szériaszám alapján magyar gyártású.
Valaki esetleg tud pontosabb infót erről?
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
A cikk szerint ez egyetlen magyar gyártású messer ami megmaradt. Emlékeim szerint az államokban van egy német messer ami szériaszám alapján magyar gyártású.
Valaki esetleg tud pontosabb infót erről?

A sorozatszáma alapján az egy igazoltan a 101. Vadászezredhez tartozó kései G-10/U4 (U4: MK 108 gá-val szerelt) változat, de asszem nem magyar hanem bécsújhelyi gyártasú (lusta vagyok levenni a könyvespolcról Prien könyvét :D ) .

Valamiért német JG 52 színekre restaurálva állították ki, bár a végén már mi se vacakoltuk sokat a magyar jelzések átfestésével úgy tudom.


Kiváncsi vagyok hogy ez a balatoni magyar gép mennyire van egyben, a reptárban 2 éve volt egy előadás de nagyon nagy volt a titkolózás és kevés a konkrétum. Ami ‘magyar messzert’ láttam eddig az nem repülőgép volt, hanem alumíniumörlemény…
 
A sorozatszáma alapján az egy igazoltan a 101. Vadászezredhez tartozó kései G-10/U4 (U4: MK 108 gá-val szerelt) változat, de asszem nem magyar hanem bécsújhelyi gyártasú (lusta vagyok levenni a könyvespolcról Prien könyvét :D ) .

Valamiért német JG 52 színekre restaurálva állították ki, bár a végén már mi se vacakoltuk sokat a magyar jelzések átfestésével úgy tudom.


Kiváncsi vagyok hogy ez a balatoni magyar gép mennyire van egyben, a reptárban 2 éve volt egy előadás de nagyon nagy volt a titkolózás és kevés a konkrétum. Ami ‘magyar messzert’ láttam eddig az nem repülőgép volt, hanem alumíniumörlemény…
Köszi :)
Akkor ott kevertem félre a dolgot, hogy bár Magyarnak Magyar, de nem hazai gyártásból való.
A reptárban annyi Messer alkatrész van, hogy lassan kijönne belőle egy része egy gépnek :)

Folyamatosan akarnak majd beszámolni róla, amit víz fölé kerül meglátjuk mi maradt belőle. De ha igaz a cikk, hogy a pilotát kiszedték belőle lehet, hogy egy része épségben van valamilyen szinten. Minden esetre szoritok, hogy legalább annyi legyen belőle mint az IL-2-ből maradt :)