[HUN] Vadászgépek beszerzése

9,7 Milliárd USD 12 év alatt. kb. 800 millió USD / év. Simán kifizethető összeg.
Ez k. sok pénz!
A komplett 6+1 üteges NASAMS-ért fizettünk 410 millió EUR-t (rakéták nélkül) - sok minden mást lehetne venni ennyi pénzből.
Csehek nem is határosak az oroszokkal, szóval 4+ generációs géppel is el lennének még sokáig...
 
Ez k. sok pénz!
A komplett 6+1 üteges NASAMS-ért fizettünk 410 millió EUR-t (rakéták nélkül) - sok minden mást lehetne venni ennyi pénzből.
Csehek nem is határosak az oroszokkal, szóval 4+ generációs géppel is el lennének még sokáig...
2035 táján nálunk is le kell cserélni a Gripeneket. És az nem lesz olcsó. Csak amíg a csehek ezt előre megtervezetten teszik, mi majd akkor hozunk valamilyen döntést, amikor muszáj lesz.
 
2035 táján nálunk is le kell cserélni a Gripeneket. És az nem lesz olcsó. Csak amíg a csehek ezt előre megtervezetten teszik, mi majd akkor hozunk valamilyen döntést, amikor muszáj lesz.
Te miről beszélsz? :eek:
Előre megtervezetten? :)
Mai napig nem tudják, hogy mennyibe fog kerülni...
A csehek beszerzéseinél kevésbé felelőtlent nagyon nehéz találni.
 
Te miről beszélsz? :eek:
Előre megtervezetten? :)
Mai napig nem tudják, hogy mennyibe fog kerülni...
A csehek beszerzéseinél kevésbé felelőtlent nagyon nehéz találni.
A csehek már tudják hogy mivel fogják leváltani a Gripeneket, elfogadtak egy költségkeretet, van határidő. Nálunk mit tudsz mik a tervek? (A mi Gripenjeink egyébként tudomásom szerint öregebbek )

Szerintem nem baj hogy nem tudják hogy 2030 -ban pontosan mennyit fognak fizetni, mert abban biztos vagyok, hogy a mostani inflációs időben 7-8 évre előre bárki fix árat csak akkor ad, ha azon olyan felár van, hogy garantáltan nem fog rajta bukni.

Vicces, hogy fikázzuk azoknak az országoknak a gyakorlatát, ahol a beszerzések nyilvánosan történnek, miközben a magyar beszerzésekről csak komoly nyomozó munkával tudunk bármilyen információt szerezni.

A "kevésbé felelőtlen" egyébként nálam pozitív jelző. :D
 
Vicces, hogy fikázzuk azoknak az országoknak a gyakorlatát, ahol a beszerzések nyilvánosan történnek, miközben a magyar beszerzésekről csak komoly nyomozó munkával tudunk bármilyen információt szerezni.
Ugye te új vagy itt ebben a topicban? o_O

Szerintem nem baj hogy nem tudják hogy 2030 -ban pontosan mennyit fognak fizetni, mert abban biztos vagyok, hogy a mostani inflációs időben 7-8 évre előre bárki fix árat csak akkor ad, ha azon olyan felár van, hogy garantáltan nem fog rajta bukni.
Milyen költségkeretről beszélsz?
A CV90-es beszerzésüknél elfogadtak egy költségkeretet. Aztán egy nagyobbat. Majd még picit hozzáírtak, meg még egy kicsit. Most kb. dupla költségkeretnél tartanak, és asszem még mindig nincs szerződésük.
F-35-re sincs még szerződésük. Csak van egy elfogadott engedélyük, meg egy parlamenti jóváhagyás, ami tulajdonképpen egy biankó csekkről szól. A gépek beszerzését engedélyezték, de az infrastruktúrális fejlesztésekről még fingjuk sincs.
A csehek már tudják hogy mivel fogják leváltani a Gripeneket, elfogadtak egy költségkeretet, van határidő. Nálunk mit tudsz mik a tervek? (A mi Gripenjeink egyébként tudomásom szerint öregebbek )
Hja meg majdnem 1,5-szer annyi üzemidő került beléjük.
Annyira jól tervezett a programjuk, hogy mit is tudunk a Gripenek szerződéséről? Meddig is lehet náluk? Mikor érkezhetnek az F-35-ösök? :oops:
Nyilván, ha ennyire képben vagy a cseh nyilvános tenderek világában, akkor ezekre a kérdésekre csípőből nyomod a válaszokat.
Tudom!
Jójó, de akkor is F-35, meg HARCÉRTÉK!
 
A csehek már tudják hogy mivel fogják leváltani a Gripeneket, elfogadtak egy költségkeretet, van határidő. Nálunk mit tudsz mik a tervek? (A mi Gripenjeink egyébként tudomásom szerint öregebbek )

Szerintem nem baj hogy nem tudják hogy 2030 -ban pontosan mennyit fognak fizetni, mert abban biztos vagyok, hogy a mostani inflációs időben 7-8 évre előre bárki fix árat csak akkor ad, ha azon olyan felár van, hogy garantáltan nem fog rajta bukni.

Vicces, hogy fikázzuk azoknak az országoknak a gyakorlatát, ahol a beszerzések nyilvánosan történnek, miközben a magyar beszerzésekről csak komoly nyomozó munkával tudunk bármilyen információt szerezni.

A "kevésbé felelőtlen" egyébként nálam pozitív jelző. :D
PH már kivesezte, szerintem kezdj el olvasni, mert lövésed nincs a csehek elképesztő, hirhedt inkompetenciajarol, a sorban befingatott tendereikrol, ahogyan gyakorlatilag minden ajánlattevő lelépett, aki meg maradt, az új iszonyatosan röhejes módon lehúzza őket, már most is látszik (jó sansszal irgalmatlan konszenzusos korrupció van mögötte, mint általában mindenben a csehszlovák-osztrak régióban).
 
Hja meg majdnem 1,5-szer annyi üzemidő került beléjük.
Ez az egy mondat szépen megmagyarázza mi a különbség a két ország között. Ugyanannyi gépbe kb. ugyanannyi idő alatt másfélszer annyi üzemidőt repültek. Mindezt úgy, hogy nincs problémás szomszédjuk, miközben nekünk van. Az ilyenekből látszik, hogy hol gondolják komolyabban a honvédelmet.
 
2035 táján nálunk is le kell cserélni a Gripeneket. És az nem lesz olcsó. Csak amíg a csehek ezt előre megtervezetten teszik, mi majd akkor hozunk valamilyen döntést, amikor muszáj lesz.
Akkor majd térjünk erre vissza 2028-30 körül. Meg kell megnézni akkor milyen opciók vannak.
4-5 milliárd eurós magyar védelmi költségvetésből biztos nem adnék 700-800 milliárdot (kb. 20%-ot) 12 éven át azért, hogy F-35-ösünk legyen! Legtöbb országban a komplett védelmi költségvetés 20%-át költik új beszerzésekre - megint ott lennénk, ahol 2000-as években hogy minden pénzt elvisznek a vadászgépek.
Itt a Kárpát-medencében nem indokoltak 5. generációs gépek még vagy 10-15 évig: senkinek nincs ilyen és nem is nagyon lesz 2035 előtt vagy még az után sem. Egyedül a románok álmodoznak ilyenről, de pénzük nem biztos hogy lesz rá...
 
Láttál Te már magyar mellékutat? Hány olyan szakasz van nálunk, ami legalább 1,5 km hosszan egyenes, megfelelő a minősége, és nincs az út mellet közvetlenül fa?

Szinte mindenhol fák szegélyezik a magyar utakat. Ott ahol van olyan erdős rész, ami alkalmas a kiszolgáló egységek elrejtésére, lesz fa az út mellett is. Persze viszonylag gyorsan ki lehet vágni a fákat, csak akkor meg elég egyértelmű lesz, hogy melyik útszakaszt akarod ilyen célokra használni. És nyílegyenes szakasz is kevés van, mert a mellékutak vonalát legtöbb helyen az határozza meg, hogy merre ment az ökrös szekér ezelőtt 3-400 évvel. :D
Pontosan ezért kellene olyan gépeket vásárolni, mint az F-5 E/F (modernizált változatai), A-37D Dragonfly és az OV-10X Super Bronco.
Akkor nem lenne ez a vita sem.
 
Ez az egy mondat szépen megmagyarázza mi a különbség a két ország között. Ugyanannyi gépbe kb. ugyanannyi idő alatt másfélszer annyi üzemidőt repültek. Mindezt úgy, hogy nincs problémás szomszédjuk, miközben nekünk van. Az ilyenekből látszik, hogy hol gondolják komolyabban a honvédelmet.
Ööö semmi köze ehhez.
A csehek a 4 eddigi BAP mellett megjárták 3x Izlandot is. Ráadásul Izlandot 5 géppel, de az egyik BAP-ra is 5-tel települtek ki.
Szerinted ez hogyan hatott a gépek repült üzemidejére? :oops:
Ugye mi csak 3x voltunk BAP-on 4 géppel.
Ha a csehek komolyan gondolnák, akkor talán nem hozzánk hasonlóan 14 gépet bérelnek, hanem az eredeti 28-at, és inkább megveszik.
 
F-35-re sincs még szerződésük. Csak van egy elfogadott engedélyük, meg egy parlamenti jóváhagyás, ami tulajdonképpen egy biankó csekkről szól. A gépek beszerzését engedélyezték, de az infrastruktúrális fejlesztésekről még fingjuk sincs.
Nagyon jól rátapintottál az egyik területre, ami kapcsán egy trükkös szerződéssel jól lehúzza a Lockheed a rendszeresítő államokat.

Az F-35 rendszeresítésnek a sokat hangoztatott pozitívumok mellett van azért számos RedFlag-je, ami miatt az óvatosabbak kétszer is átgondolják, hogy megveszik-e. Az USA nagyon jól csinálta, hogy egy olyan terméket állított elő versenyképes darabáron (árcetli szerint), ami ár-érték arányban nincs a piacon és aki a 4/4+ generációból előre akar menekülni, sok választási lehetősége jelenleg nincs. Így aztán trójai falóként szépen betolják az F-35-öst "némi extrával", amit azért annyira nem hirdetnek...