A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Nem tudom mi franc tart annyi ideig abban hogy rátegyék egy Kodiak (A4) alvázra azt a 120-as tornyot autotöltővel meg StrikeShileddel. Egy ilyet kellene tudni produkálni gyorsan.
Ahhoz, hogy valami tényleg új legyen belőle, új teknő kéne alá, új toronnyal, új löveggel. Ezt mind ki kell fejleszteni olyanra, hogy jó és továbbfejlesztető legyen a folyamat végén kapott rendszer. Leo2 vázra tákolgatni semmi értelme, arra ott van a Leo2A-N- széria.

A hidegháború után elsorvasztott gyártási és kutatás-fejlesztési képességeket meg nem indítják el egykettőre, főleg ha kretének és fizetett ügynökök vannak a politikában, akik nem látják az alagút végén a tehervonatot, és nem akarják fejleszteni a hadereiket. Volt olyan, hogy a németek évente 380 Leo2-t legyártottak, ma ennek a tizede? talán a tempó.
 
Ahhoz, hogy valami tényleg új legyen belőle, új teknő kéne alá, új toronnyal, új löveggel.
Milyen új löveg?!
120-assal kértük, semmi új nincs benne! Az automata töltő is egy megvásárolt licenc-termék (ha jól tudom).
Toronyban sincs nagy titok: eleve nem is akarnak akkora passzív védelmet mint az A7-nél, szóval nem kell "anyagtudományi nobel-díjat" érő felfedezésre sem várni.

Ezt mind ki kell fejleszteni olyanra, hogy jó és továbbfejlesztető legyen a folyamat végén kapott rendszer. Leo2 vázra tákolgatni semmi értelme, arra ott van a Leo2A-N- széria.
Pedig az a mondás hogy KODIAK (ergo Leopard-2) alvázon lesz és "ez tök jó mert nagyban egyezni fog a Leopard-2-vel"
Nincs is értelme egy tök új alváznak: a Leo2 bőven elbírja a tank kb. 60 tonnáját - ahogy az A7-esnél látjuk akár 10 tonnával többet is.
A hidegháború után elsorvasztott gyártási is kutatás-fejlesztési képességeket meg nem indítják el egy-kettőre, főleg ha kretének és fizetett ügynökök vannak a politikában, akik nem látják az alagút végén a tehervonatot, és nem akarják fejleszteni a hadereiket. Volt olyan, hogy a németek évente 380 Leo2-t legyártottak, ma ennek a tizede? talán a tempó.
Eddig közel nulla volt a tankokra kereslet, nyilván nem tartottak fenn évi 380 tank/év kapacitást.


Egy automata töltős APS-sel szerelt Leopard 2A5-A6 védettési szintű harckocsival gyorsan elő lehet állni: erre bőven elég a 4 év szerintem - még ha két munka folyamat között megiszogatják Brazila egyhavi kávé termelését is.
Drón meg TAPS meg AI stb. csillivilli cuccot meg meg majd utólag bele teszik ha már elkészült, de addig is nem 44 Leo2-essel kellene csak bohóckodni. Egy ukrajnaihoz mérhető konfliktusban ezek 2-3 hét alatt elfogynának: kell a mennyiség minél előbb.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
A kérdés mint mindig most is az, biztos jó lesz az nekünk...
Műszaki oldalról nézve ha nem flancolnak ki nem próbált technológiákkal és leklónozzák a Leopard-2-est APS-sel meg automata töltővel (minden másban kb. egy Leopard-2A5/A6), akkor szerintem az nem lenne rossz. Ez lehetne egy Phase I, aztán a TAPS meg a többi extra a Phase II ami utólag az első szériára is felkerülhet ha már tényleg jól működik. (Panther A1, majd A2 :) )
Gazdaságilag talán jó lesz - ezen a téren én már be érem azzal a ha végén elmondhatjuk, hogy nem lett drágább darabra visszaosztva a költségeket mintha A8-ast vettünk volna. Ha kb 4 év múlva lesz már széria gép, akkor az nem olyan rossz mert A8 sem biztos hogy előbb tudna jönni..
 
Műszaki oldalról nézve ha nem flancolnak ki nem próbált technológiákkal és leklónozzák a Leopard-2-est APS-sel meg automata töltővel (minden másban kb. egy Leopard-2A5/A6), akkor szerintem az nem lenne rossz. Ez lehetne egy Phase I, aztán a TAPS meg a többi extra a Phase II ami utólag az első szériára is felkerülhet ha már tényleg jól működik. (Panther A1, majd A2 :) )
Gazdaságilag talán jó lesz - ezen a téren én már be érem azzal a ha végén elmondhatjuk, hogy nem lett drágább darabra visszaosztva a költségeket mintha A8-ast vettünk volna. Ha kb 4 év múlva lesz már széria gép, akkor az nem olyan rossz mert A8 sem biztos hogy előbb tudna jönni..
Innovációellenes eretnek!

Azt akarod mondani, hogy modernizáljanak egy Leopard 2-t, ami nem feltétlenül éri el legmodernebb passzív védelmi szintet és működő technológiákkal szereltetnéd és mindezt évtizeddel később, mint amikor lehetett volna KMW-vel ugyanezt és még csak nem is új méretű csavarokat használnálnál hozzá?

A hozzáadott értékkel mi lesz így? Alkotmányos költséggel? Ebben küldenéd meghalni a katonákat? :D
 
Milyen új löveg?!
120-assal kértük, semmi új nincs benne! Az automata töltő is egy megvásárolt licenc-termék (ha jól tudom).
Toronyban sincs nagy titok: eleve nem is akarnak akkora passzív védelmet mint az A7-nél, szóval nem kell "anyagtudományi nobel-díjat" érő felfedezésre sem várni.


Pedig az a mondás hogy KODIAK (ergo Leopard-2) alvázon lesz és "ez tök jó mert nagyban egyezni fog a Leopard-2-vel"
Nincs is értelme egy tök új alváznak: a Leo2 bőven elbírja a tank kb. 60 tonnáját - ahogy az A7-esnél látjuk akár 10 tonnával többet is.


Egy automata töltős APS-sel szerelt Leopard 2A5-A6 védettési szintű harckocsival gyorsan elő lehet állni: erre bőven elég a 4 év szerintem - még ha két munka folyamat között megiszogatják Brazila egyhavi kávé termelését is.
Drón meg TAPS meg AI stb. csillivilli cuccot meg meg majd utólag bele teszik ha már elkészült, de addig is nem 44 Leo2-essel kellene csak bohóckodni. Egy ukrajnaihoz mérhető konfliktusban ezek 2-3 hét alatt elfogynának: kell a mennyiség minél előbb.
Ezek alapján én szkeptikus vagyok. Nem látom hova megy az a 300-400 millio euro, mire ebből lenne valami. Helyesebben látom, hogy egy rohadt drága valamire, amelynek a 90%-át egy leo2a7+ /a8 tudja.
Ne legyen igazam.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Ezek alapján én szkeptikus vagyok. Nem látom hova megy az a 300-400 millio euro, mire ebből lenne valami. Helyesebben látom, hogy egy rohadt drága valamire, amelynek a 90%-át egy leo2a7+ /a8 tudja.
Ne legyen igazam.
A8 is k. drága: már lassan 30 millió is lesz darabja és 2028 előtt nem is kaphatnánk meg. Ha ez mindennel együtt olcsóbb lesz (mert egy upgradelt Leopard-2 klón valójában) és magunknak gyárthatjuk, akkor megéri.

Szerintem ezzel a 288 millióval licenc gyártási jogot veszünk hozzá, bele szólhatunk a végső konfigurációba és ha lesz export (ebben kevésbé hiszek), akkor valami vissza csurog.
Pappi szerint 20 millió körül tudják majd adni darabját (ha jól emlékszem). Ha nem túl ambiciózus 2x44 Panther harckocsival számolom MH igényeit akkor 3,27 millió euró harckocsinként a fejlesztési költség. Ezek alapján mondjuk (kerekítve) 25 millióból kijönne nekünk egy harckocsi, miközben addigra a A8 ára már szinte biztos, hogy 30 millió fölé kúszik a túlkereslet és az infláció miatt.
Tehát várhatóan olcsóbb lesz és passzív védelmét leszámítva majdnem ugyan olyan jó is. Utobbit meg kompenzálja a StrikeShiled körkörös védelme, ami sokkal több bejövő löveídéket képes elhárítani mint az izraeli "gránátvető típusú" APS-ek, amiknek 180 fokos ívre van 2-4 elhárító lövedéke.

Az elérhetőség és a saját logisztikai háttér fontosabb mint a harckocsi egyes műszaki paraméterei: ukránok is azt mantrázzák hogy nekik nem kell a legmodernebb cucc, csak legyen belőle minél több. Nyilván nem kell visszatérni a T-55-höz, de a Panther és Leo2A8 között messze nem lesz akkora műszaki különbség.
 
Nem tudom mi franc tart annyi ideig abban hogy rátegyék egy Kodiak (A4) alvázra azt a 120-as tornyot autotöltővel meg StrikeShileddel. Egy ilyet kellene tudni produkálni gyorsan.
Drága Admirális Generálisom,

először is Büffel az a Kodiak alváz

másodszor is a Panther ( már hivatalosan is amúgy) kimondva egy 3 fázisú project , amit Te leírtál, az kb az első fázis és olyan 28-29 felé várható HA lesz rá igény
nem hittetek nekem , sőt, mint boszorkány voltam üldözve mikor leírtam hogy ennek a vasnak még BŐ 10 év kell
most leírom újra, ( és ne vedd magadra Drága Admirális Generálisom) de ha tetszik nektek, ha nem:

1.) ez a vas protó fázisban sincs és sokáig nem is lesz
2.) ez a vas jelen állásában kuka, nekünk nem ez kell
3.) nekünk arra lesz szükségünk, ami JÓ és/vagy IDEÁLIS esetben, a Pantherből lesz olyan 2030-32 környékén
4.) abban a pillanatban amint második fázisba kerül a project, a "Leo2 klón" dolgot el lehet felejteni
 
A8 is k. drága: már lassan 30 millió is lesz darabja és 2028 előtt nem is kaphatnánk meg. Ha ez mindennel együtt olcsóbb lesz (mert egy upgradelt Leopard-2 klón valójában) és magunknak gyárthatjuk, akkor megéri.

Szerintem ezzel a 288 millióval licenc gyártási jogot veszünk hozzá, bele szólhatunk a végső konfigurációba és ha lesz export (ebben kevésbé hiszek), akkor valami vissza csurog.
Pappi szerint 20 millió körül tudják majd adni darabját (ha jól emlékszem). Ha nem túl ambiciózus 2x44 Panther harckocsival számolom MH igényeit akkor 3,27 millió euró harckocsinként a fejlesztési költség. Ezek alapján mondjuk (kerekítve) 25 millióból kijönne nekünk egy harckocsi, miközben addigra a A8 ára már szinte biztos, hogy 30 millió fölé kúszik a túlkereslet és az infláció miatt.
Tehát várhatóan olcsóbb lesz és passzív védelmét leszámítva majdnem ugyan olyan jó is. Utobbit meg kompenzálja a StrikeShiled körkörös védelme, ami sokkal több bejövő löveídéket képes elhárítani mint az izraeli "gránátvető típusú" APS-ek, amiknek 180 fokos ívre van 2-4 elhárító lövedéke.

Az elérhetőség és a saját logisztikai háttér fontosabb mint a harckocsi egyes műszaki paraméterei: ukránok is azt mantrázzák hogy nekik nem kell a legmodernebb cucc, csak legyen belőle minél több. Nyilván nem kell visszatérni a T-55-höz, de a Panther és Leo2A8 között messze nem lesz akkora műszaki különbség.
Tisztára, mintha kammot olvasnám :eek::rolleyes:

Azért árakat tippelgetni szerintem még bőven korai (üzemeltetésről nem is beszélve), főleg a mostani világgazdasági környezetben.
 
Gondolom nem viccből vagy a Hadtörténeti Múzeumnak fejlesztjük majdnem 300 millió EUR-ért.
Szinte kizártnak tartom hogy valamennyit ne rendeljenek belőle a Honvédségnek.
Ezt az evidenciát miélt kell most egyáltalán bizonygatni? Ez nem úgy lesz, hogy mivel közös fejlesztés, ezélt a honvédség fogja az esetleges vevők kiképzőinek képzését elvégezni?
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
Ezt az evidenciát miélt kell most egyáltalán bizonygatni? Ez nem úgy lesz, hogy mivel közös fejlesztés, ezélt a honvédség fogja az esetleges vevők kiképzőinek képzését elvégezni?
meg kell egy első rendszeresítő - anélkül nehéz is eladni. Az első felvetés az lenne az RM értékesítőkhöz: "ha Magyarország sok százmillióért kifejlesztette és aztán egy sem kellett neki belőle, akkor valami nagyon nincs rendben ezzel a harckocsival."