Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

A lényeg, hogy a zöldek befektetőknek nem kedvező bemerevedett piaci szegmenseket zavarják fel radikális ámokfutásaikkal.
Gondoljunk csak bele, hogy a stagnáló nukleáris energetikával szemben erőszakosan tolt szél- és napenergiai befektetések, vagy az úgynevezett e-mobilitási szektor részvényei mekkorát mentek az elmúlt másfél évtizedben, miközben az okozott kárról már senki se beszél..

Igen, egy hívővé vált ember válasza a kekeckedésekre: nem térül meg, na és? Fő, hogy jól érezheti magát, hogy ő megteszi a magáét személyesen is a Föld megmentése érdekében. Na persze nem azzal, hogy kevesebbet fogyaszt. Hanem azzal, hogy megveszi a napelemrendszert, a villanyautót stb. Neked nincs rá pénzed? Akkor így jártál, azaz neked nem jár.
Egy bizonyos réteg felkapta, mint divatot csak ehhez kell egy egzisztencia, ami nálunk messze nincs meg a többségnek. Aki a tízemeletes előtt parkol a Suzukijával, az hogy fogja tölteni a villanyautót, ha meg is tudna venni egyet hitelből?
De persze nem különösebb titok, hogy a felső középosztálytól lefelé a "nem lesz semmid és boldog leszel" az ajánlat a népnek.
 
Igen, egy hívővé vált ember válasza a kekeckedésekre: nem térül meg, na és? Fő, hogy jól érezheti magát, hogy ő megteszi a magáét személyesen is a Föld megmentése érdekében. Na persze nem azzal, hogy kevesebbet fogyaszt. Hanem azzal, hogy megveszi a napelemrendszert, a villanyautót stb. Neked nincs rá pénzed? Akkor így jártál, azaz neked nem jár.
Egy bizonyos réteg felkapta, mint divatot csak ehhez kell egy egzisztencia, ami nálunk messze nincs meg a többségnek. Aki a tízemeletes előtt parkol a Suzukijával, az hogy fogja tölteni a villanyautót, ha meg is tudna venni egyet hitelből?
De persze nem különösebb titok, hogy a felső középosztálytól lefelé a "nem lesz semmid és boldog leszel" az ajánlat a népnek.
A villanyautót üzemeltetni töredékébe kerül mint a benzin vagy dízel autót. A kollégám korábban azzal bosszantott, hogy ha otthon tölti a tesláját, akkor 8 Ft.-ba kerül neki 1 km-re az "üzemanyag". Nekem meg 35-40 Ft. Csak idő kérdése, és olcsóbb kategóriákban is megjelenik az elektromos autó, és azért fog elterjedni, mert olcsóbb üzemeltetni.

Az egyik barátom 2010 -ben jött haza Finnországból. Egy lakótelepen laktak, ahol minden parkolóhoz volt konnektor. Nem az elektromos autókhoz, hanem azért, mert minden kocsiban széria volt a hűtőbe épített ellenállás fűtés. Este beállítottad, hogy mikor induljon el fűtés, és amikor reggel lementél a kocsihoz, már meleg volt a hűtőfolyadék. Vagyis indítás után azonnal meleget fújt a ventilátor. Szóval ha igény van rá, akkor megoldható mindenhol a töltés. :)
 
A villanyautót üzemeltetni töredékébe kerül mint a benzin vagy dízel autót. A kollégám korábban azzal bosszantott, hogy ha otthon tölti a tesláját, akkor 8 Ft.-ba kerül neki 1 km-re az "üzemanyag". Nekem meg 35-40 Ft. Csak idő kérdése, és olcsóbb kategóriákban is megjelenik az elektromos autó, és azért fog elterjedni, mert olcsóbb üzemeltetni.

Az egyik barátom 2010 -ben jött haza Finnországból. Egy lakótelepen laktak, ahol minden parkolóhoz volt konnektor. Nem az elektromos autókhoz, hanem azért, mert minden kocsiban széria volt a hűtőbe épített ellenállás fűtés. Este beállítottad, hogy mikor induljon el fűtés, és amikor reggel lementél a kocsihoz, már meleg volt a hűtőfolyadék. Vagyis indítás után azonnal meleget fújt a ventilátor. Szóval ha igény van rá, akkor megoldható mindenhol a töltés. :)
Ez addig igaz, amig nem kell akkupakkot cserélni.
 
A villanyautót üzemeltetni töredékébe kerül mint a benzin vagy dízel autót. A kollégám korábban azzal bosszantott, hogy ha otthon tölti a tesláját, akkor 8 Ft.-ba kerül neki 1 km-re az "üzemanyag". Nekem meg 35-40 Ft. Csak idő kérdése, és olcsóbb kategóriákban is megjelenik az elektromos autó, és azért fog elterjedni, mert olcsóbb üzemeltetni.

Egyelőre nem jelent meg, pedig most is sokan vennének. Egy elektromos autó aksija 10-15 év, utána kuka, cserélni nem lesz kifizetődő. Egy átlag magyar 10-15 éves benzines vagy dízel autóval jár... Szóval max. ha lemegy az aksik ára. Mondjuk teleszórják az országot aksigyárakkal. :)

Az egyik barátom 2010 -ben jött haza Finnországból. Egy lakótelepen laktak, ahol minden parkolóhoz volt konnektor. Nem az elektromos autókhoz, hanem azért, mert minden kocsiban széria volt a hűtőbe épített ellenállás fűtés. Este beállítottad, hogy mikor induljon el fűtés, és amikor reggel lementél a kocsihoz, már meleg volt a hűtőfolyadék. Vagyis indítás után azonnal meleget fújt a ventilátor. Szóval ha igény van rá, akkor megoldható mindenhol a töltés. :)

Lesz hozzá hálózat, hogy egy lakótelep esetén több száz autót töltsön este/éjjel? Az a fűtés azért kisebb energiaigény, ha abból indulok ki, hogy egy kis konyhai elektromos vízmelegítő 1 kW körüli (és a melegen tartáshoz már nem kell ennyi, csak bekapcsol időnként a termosztát, hogy ne hűljön ki), egy használható elektromos autó töltőpont 7 kW-nál kezdődik (van 3,7 kW-os is persze). Egy ilyen egy éjszaka alatt végig megy, amíg feltölti teljesen az aksit, ha napközben elég sokat ment a kocsi. Háromfázisú táplálást igénylő gyorstöltők meg nyilván szóba sem jöhetnek ilyen sűrűségben.
 
Egyelőre nem jelent meg, pedig most is sokan vennének. Egy elektromos autó aksija 10-15 év, utána kuka, cserélni nem lesz kifizetődő. Egy átlag magyar 10-15 éves benzines vagy dízel autóval jár... Szóval max. ha lemegy az aksik ára. Mondjuk teleszórják az országot aksigyárakkal. :)
Az aksiknak van egy apró baja. Van vagy 50-75% selejtarány a gyártásnál és a selejtet/elhasználtat nem éri meg újrafeldolgoni, a bányászott alapanyag olcsóbb. Lassan hegyekben fognak állni a selejt/elhasznált akkumulátorok. Vagy már állnak is.
 
Lesz hozzá hálózat, hogy egy lakótelep esetén több száz autót töltsön este/éjjel? Az a fűtés azért kisebb energiaigény, ha abból indulok ki, hogy egy kis konyhai elektromos vízmelegítő 1 kW körüli (és a melegen tartáshoz már nem kell ennyi, csak bekapcsol időnként a termosztát, hogy ne hűljön ki), egy használható elektromos autó töltőpont 7 kW-nál kezdődik (van 3,7 kW-os is persze). Egy ilyen egy éjszaka alatt végig megy, amíg feltölti teljesen az aksit, ha napközben elég sokat ment a kocsi. Háromfázisú táplálást igénylő gyorstöltők meg nyilván szóba sem jöhetnek ilyen sűrűségben.
És az az izgalmas, hogy annyi áramot, ami Európában egy 100 000 000-s nagyságrandű elektromos autópark napi töltéséhez kéne, azt a szél+nap kombó nem nagyon fogja tudni kitermelni még névlegesen sem, pláne nem a gyakorlatban. Aztán majd nagyon zöld lesz szénerőművekről tölteni a járgányt :rolleyes:

Az aksiknak van egy apró baja. Van vagy 50-75% selejtarány a gyártásnál és a selejtet/elhasználtat nem éri meg újrafeldolgoni, a bányászott alapanyag olcsóbb. Lassan hegyekben fognak állni a selejt/elhasznált akkumulátorok. Vagy már állnak is.
De ez is nagyon zöld, vagy nem? :oops:
 
Egyelőre nem jelent meg, pedig most is sokan vennének. Egy elektromos autó aksija 10-15 év, utána kuka, cserélni nem lesz kifizetődő. Egy átlag magyar 10-15 éves benzines vagy dízel autóval jár... Szóval max. ha lemegy az aksik ára. Mondjuk teleszórják az országot aksigyárakkal. :)
Minden újdonság először a luxus kategóriában jelenik meg. Aztán egyszer csak azt veszed észre, hogy már a legolcsóbb autóban is van. Majd egyszer csak megjelenik az utángyártott aksi negyed áron azokhoz a kocsikhoz, amelyek már nem garanciálisak. :)

Lesz hozzá hálózat, hogy egy lakótelep esetén több száz autót töltsön este/éjjel? Az a fűtés azért kisebb energiaigény, ha abból indulok ki, hogy egy kis konyhai elektromos vízmelegítő 1 kW körüli (és a melegen tartáshoz már nem kell ennyi, csak bekapcsol időnként a termosztát, hogy ne hűljön ki), egy használható elektromos autó töltőpont 7 kW-nál kezdődik (van 3,7 kW-os is persze). Egy ilyen egy éjszaka alatt végig megy, amíg feltölti teljesen az aksit, ha napközben elég sokat ment a kocsi. Háromfázisú táplálást igénylő gyorstöltők meg nyilván szóba sem jöhetnek ilyen sűrűségben.
Hát az biztos, hogy fejleszteni kell a hálózatot. Amit egyébként folyamatosan végeznek, csak nem tűnik fel. 20-30 évente mindenhol cserélik a vezetékeket, trafókat stb. Csak gondold végig, hogy az '50-es - '60-as években milyen elektromos berendezések voltak egy átlag háztartásban, és mi van most.
 
Minden újdonság először a luxus kategóriában jelenik meg. Aztán egyszer csak azt veszed észre, hogy már a legolcsóbb autóban is van. Majd egyszer csak megjelenik az utángyártott aksi negyed áron azokhoz a kocsikhoz, amelyek már nem garanciálisak. :)
Aztán olcsó aksival mennyivel lesz nagyobb az autó kigyulladásának esélye? Mindenesetre a selejtarány 10% alá szorítása már olcsó akkupakkokat eredményezne, de még ez nem megy.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Aztán olcsó aksival mennyivel lesz nagyobb az autó kigyulladásának esélye? Mindenesetre a selejtarány 10% alá szorítása már olcsó akkupakkokat eredményezne, de még ez nem megy.
Minden technikának vannak gyerekbetegségei de ezeket általában megoldják. Amúgy azért nem olyan tömeges jelenség hogy kigyullad egy akkumlátor. Legfeljebb jobban felkapja a média, mint ha egy benzines autó gyullad ki.
 
És az az izgalmas, hogy annyi áramot, ami Európában egy 100 000 000-s nagyságrandű elektromos autópark napi töltéséhez kéne, azt a szél+nap kombó nem nagyon fogja tudni kitermelni
van itt azért potenciál abban az elektromos autóparkban
ha a nap-szél fetisisztákat sikerülne kipofozni az energetikából és a megújuló a megérdemelt helyére kerülne, a következő feladat a francia modell - nukleáris energia nukleáris energiával, zölden - általánossá tétele lenne
ehhez viszont az kell hogy - ahogy a fransziák ezt már valahogy abszolválták - máshol is kisimuljanak azok a fogyasztási hullámok hogy feljebb lehessen vinni az atomerőművek által termelt zsinóráram arányát
ehhez meg csak az kell hogy megteremtsük az elektromos autók vezérelt áramról töltésének jogi és technikai lehetőségeit
ehhez igazából nem is kell más, mint a zöldek kipofozása a politikából mert minden más normális ember átlátja hogy az elektromos autó nem egy cél, hanem egy eszköz, ekként kezelendő..
 
Hát az biztos, hogy fejleszteni kell a hálózatot. Amit egyébként folyamatosan végeznek, csak nem tűnik fel. 20-30 évente mindenhol cserélik a vezetékeket, trafókat stb. Csak gondold végig, hogy az '50-es - '60-as években milyen elektromos berendezések voltak egy átlag háztartásban, és mi van most.

Hát ahol lakom, az elektromos művek nem hajlandó semmilyen fejlesztésre (mármint az utolsó szakaszon, ami még az ő tulajdonát képezi). Majd, ha lesz garantált fogyasztásnövekedés... Van már, aki elektromos autót tölt a garázsában, a lakások egy részében klíma is van már régóta, ennyit még elbír a hálózat egyelőre. A földkábelt az új csatorna lefektetésekor átvágta a markoló, baleset is lehetett volna belőle. Amikor lefektették 40+ éve, nem volt kötelező a védőcső vagy fedlap. A nyomvonalát sem tudta már senki.
 
2022_MVM_csoport_Eromuvek_megujulok.ashx


MVM Csoport termelőegységei 2022-ben összesen közel 20,0 TWh villamos energiát termeltek, mellyel az országos erőművi termelés (33,61 TWh, forrás: MAVIR ZRt.) 59,5%-át adták. 2022-ben az ország bruttó villamosenergia igénye 45,76 TWh volt, tehát az MVM Csoport termelése a teljes igény 44%-át adta. (forrás: MAVIR ZRt.) Az MVM Csoport által termelt mennyiségnek ~79%-át, 15,81 TWh-t az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. ~14,5%-át, azaz mintegy 2,9 TWh-t, a Mátrai Erőmű Zrt. lignittüzelésű blokkjai termeltek meg. A paksi atomerőmű termelése a hazai bruttó igények 34,55%-áért volt felelős 2022-ben. (forrás: MAVIR ZRt.) Az MVM Csoport megújuló alapon előállított villamos energia év végére ~941 GWh volt, mely a teljes megtermelt mennyiség ~4,7%-a csoportszinten. Fejlesztéseinknek és a stratégiai akciók sikeres implementálásának köszönhetően az MVM Csoport villamosenergia-termelése már ~83%-ban karbonsemleges.

2022_termeles_MVM_Csoport.ashx



 
Minden technikának vannak gyerekbetegségei de ezeket általában megoldják. Amúgy azért nem olyan tömeges jelenség hogy kigyullad egy akkumlátor. Legfeljebb jobban felkapja a média, mint ha egy benzines autó gyullad ki.
1991 óta van sorozatgyártásban Lítium akku, azóta csak apró lépésekben történt fejlődés. Persze mindig van valami nagy áttörésről hír, aztán marad minden ahogy volt.


Ha egy benzines/dízel autó kigyulladt az az esetek 99.9%-ában elhanyagolt öreg autó.
Maradék 0.1% elektromos hiba.
Ehhez képest sokszor pár hetes villanyautók gyulladnak ki, volt amikor még a szalonban.

Konkrétan USA-ban már vannak olyan lakóközösségek, ahol be van tiltva EV-k tárolása az egész környéken tűzveszély miatt, parkolóházakról, kompokról nem is beszélve.

De idehaza is égett már le lakás villanyroller miatt
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
1991 óta van sorozatgyártásban Lítium akku, azóta csak apró lépésekben történt fejlődés. Persze mindig van valami nagy áttörésről hír, aztán marad minden ahogy volt.


Ha egy benzines/dízel autó kigyulladt az az esetek 99.9%-ában elhanyagolt öreg autó.
Maradék 0.1% elektromos hiba.
Ehhez képest sokszor pár hetes villanyautók gyulladnak ki, volt amikor még a szalonban.

Konkrétan USA-ban már vannak olyan lakóközösségek, ahol be van tiltva EV-k tárolása az egész környéken tűzveszély miatt, parkolóházakról, kompokról nem is beszélve.

De idehaza is égett már le lakás villanyroller miatt
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Több millió villanyautót használnak világszerte. Csak a Tesla kb. 5 milliót autót adott el eddig. És van pár olyan ellenérdekelt fél, akinek nem igazán jó hogy terjednek, mert ha nem kell az olaj, akkor ők el fognak szegényedni. Emiatt szerintem minden ilyen esetet erősen felnagyítanak, miközben ha benzines autó ég, az nem hír.
 
Több millió villanyautót használnak világszerte. Csak a Tesla kb. 5 milliót autót adott el eddig. És van pár olyan ellenérdekelt fél, akinek nem igazán jó hogy terjednek, mert ha nem kell az olaj, akkor ők el fognak szegényedni. Emiatt szerintem minden ilyen esetet erősen felnagyítanak, miközben ha benzines autó ég, az nem hír.

És? 18%-a volt az eladott autóknak villany, hatalmas meglepetésre nagy részük olajban szegény Kínában.

Villanyautók relatív újak és műszaki hiba nélkül is potenciális veszélyforrások.

Annak nem sok hírértéke van, hogy kiég egy 12 éves bömi, mert megvette a gazdája aztán hajtotta leszarva, hogy pont azért adták el németben mert hengerfej tömítést kellene cserélni a többi huncutság mellett.

Az megint más tészta amikor első éves szervizre bevitt elvileg hibátlan Tesla spontán meggyullad...
 
És? 18%-a volt az eladott autóknak villany, hatalmas meglepetésre nagy részük olajban szegény Kínában.

Villanyautók relatív újak és műszaki hiba nélkül is potenciális veszélyforrások.

Annak nem sok hírértéke van, hogy kiég egy 12 éves bömi, mert megvette a gazdája aztán hajtotta leszarva, hogy pont azért adták el németben mert hengerfej tömítést kellene cserélni a többi huncutság mellett.

Az megint más tészta amikor első éves szervizre bevitt elvileg hibátlan Tesla spontán meggyullad...
Egyébként amikor új belsőégésű motoros autók gyulladoznak ugyanúgy hír. Csak ez viszonylag nem nagyon sűrű.
Ja igen és a benya meg a gázolaj jól oltható, a lítium nem.
 
És? 18%-a volt az eladott autóknak villany, hatalmas meglepetésre nagy részük olajban szegény Kínában.

Villanyautók relatív újak és műszaki hiba nélkül is potenciális veszélyforrások.

Annak nem sok hírértéke van, hogy kiég egy 12 éves bömi, mert megvette a gazdája aztán hajtotta leszarva, hogy pont azért adták el németben mert hengerfej tömítést kellene cserélni a többi huncutság mellett.

Az megint más tészta amikor első éves szervizre bevitt elvileg hibátlan Tesla spontán meggyullad...
Nyilván ezekben az esetekben is valamilyen műszaki hiba okozta a tüzet, csak nem tudtak róla.