Magyar Néphadsereg

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 709
55 611
113
Arra lennék majd kíváncsi úgy 30 év múlva (sajnos azt már biztosan nem érem meg), hogy akkor hogyan fognak visszaemlékezni a mostani Magyar Honvédségre. Az a sokat kritizált, alulfinanszírozott gyenge morállal rendelkező, Olaszország lerohanására készülő MN mégis sokkal ütőképesebb volt abban az időben, mint a jelenlegi most.
A honi légvédelmi rakéta alakulatoknál folyamatos készültség volt és tisztként nem mehettem addig haza, amíg nem volt rendben a technikám. Kezdő tisztként 24 órás szolgálat után nem lehetett pihenőre hazamenni, mert kevesen voltunk és amikor délután felszálltam a haza vivő buszra, leszállítottak, mert elromlott a technikám, amit éjjel 1/2-re javítottam meg. A kezem néha odafagyott a fémhez, de kesztyűben nem lehetett javítani. Reggel 1/2 8-kor már bent kellett újra lennem a laktanyában. Volt, hogy a harcálláspontra, ami kb. 800m-re volt az EÁP-tól, 3/4 óra alatt jutottam el, akkora hófúvás volt. Na ilyen volt a katona tiszti élet nálunk és a jugó balhé erre még rá tett legalább egy lapáttal. A gyakorló I. fokok már elmaradtak, csak éles I. fokok voltak és nem lehetett tudni, hogy mennyi ideig fognak majd tartani. Volt olyan nap, hogy 14, azaz tizennégy első fokot rendeltek el. A szolgálati pótlék 200 Ft volt, de amikor élesben kitelepültünk, akkor még az se járt. Amikor két hét múlva vissza települtünk szombat délben, kaptunk pihenőt vasárnap reggelig, a technikát aznap beüzemeltük és hétfő reggel II. fokú készültségbe léptünk. Voltak alkatrészek, amelyekből nem rendelkeztünk elég tartalékkal, ilyenkor a "kiskapukat" megtalálva szereztünk, de a technikának menni kellett. Igen, volt olyan, hogy éles mozgósításkor derült ki, hogy az "M" zárolt Kraz járművünknek nem volt első hídja, de 1 órán belül "beszereztük". Főleg a gépjármű akkumulátorok voltak problémásak, sohasem volt elég. Bármit be tudtunk "szerezni", csak megfelelő mennyiségű pálinka kellett hozzá. A "Fehérnemű hadművelet" című film talán ismerős. Voltak nem kevesen alul motiváltak, de voltak túl motiváltak is. Valaki szakmai bolond volt. Előfordult olyan (átálláskor), hogy a teljes irányító rendszer tiszti és tiszthelyettesi állománya napokig javított, pár órát pihenve, mert átállás után azonnal készültségbe kellett lépni és a komplexumnak harckésznek kellett lenni.
Utólag mennyire más visszaemlékezni ilyenekre, akkor pedig mekkora "szopás" volt. De amikor valamit sikerült jól, vagy kiválóan megoldani, akkor azért büszkeséggel töltött el. Olaszországba azért sikerült elmenni, csak pár évvel később és civil utazóként. Volt szakasztársam most Olaszországban dolgozik katona tisztként informatikai vonalon és azt mondja, ott minden sokkal jobban megy, mint itthon. 33 év után is még mindig mi vagyunk az egyik utolsók. Szomorú.
5f224b3375857124555347.jpg
A legjobb az egészben az volt, hogy fiatal voltál!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 644
77 622
113
Arra lennék majd kíváncsi úgy 30 év múlva (sajnos azt már biztosan nem érem meg), hogy akkor hogyan fognak visszaemlékezni a mostani Magyar Honvédségre. Az a sokat kritizált, alulfinanszírozott gyenge morállal rendelkező, Olaszország lerohanására készülő MN mégis sokkal ütőképesebb volt abban az időben, mint a jelenlegi most.
A honi légvédelmi rakéta alakulatoknál folyamatos készültség volt és tisztként nem mehettem addig haza, amíg nem volt rendben a technikám. Kezdő tisztként 24 órás szolgálat után nem lehetett pihenőre hazamenni, mert kevesen voltunk és amikor délután felszálltam a haza vivő buszra, leszállítottak, mert elromlott a technikám, amit éjjel 1/2-re javítottam meg. A kezem néha odafagyott a fémhez, de kesztyűben nem lehetett javítani. Reggel 1/2 8-kor már bent kellett újra lennem a laktanyában. Volt, hogy a harcálláspontra, ami kb. 800m-re volt az EÁP-tól, 3/4 óra alatt jutottam el, akkora hófúvás volt. Na ilyen volt a katona tiszti élet nálunk és a jugó balhé erre még rá tett legalább egy lapáttal. A gyakorló I. fokok már elmaradtak, csak éles I. fokok voltak és nem lehetett tudni, hogy mennyi ideig fognak majd tartani. Volt olyan nap, hogy 14, azaz tizennégy első fokot rendeltek el. A szolgálati pótlék 200 Ft volt, de amikor élesben kitelepültünk, akkor még az se járt. Amikor két hét múlva vissza települtünk szombat délben, kaptunk pihenőt vasárnap reggelig, a technikát aznap beüzemeltük és hétfő reggel II. fokú készültségbe léptünk. Voltak alkatrészek, amelyekből nem rendelkeztünk elég tartalékkal, ilyenkor a "kiskapukat" megtalálva szereztünk, de a technikának menni kellett. Igen, volt olyan, hogy éles mozgósításkor derült ki, hogy az "M" zárolt Kraz járművünknek nem volt első hídja, de 1 órán belül "beszereztük". Főleg a gépjármű akkumulátorok voltak problémásak, sohasem volt elég. Bármit be tudtunk "szerezni", csak megfelelő mennyiségű pálinka kellett hozzá. A "Fehérnemű hadművelet" című film talán ismerős. Voltak nem kevesen alul motiváltak, de voltak túl motiváltak is. Valaki szakmai bolond volt. Előfordult olyan (átálláskor), hogy a teljes irányító rendszer tiszti és tiszthelyettesi állománya napokig javított, pár órát pihenve, mert átállás után azonnal készültségbe kellett lépni és a komplexumnak harckésznek kellett lenni.
Utólag mennyire más visszaemlékezni ilyenekre, akkor pedig mekkora "szopás" volt. De amikor valamit sikerült jól, vagy kiválóan megoldani, akkor azért büszkeséggel töltött el. Olaszországba azért sikerült elmenni, csak pár évvel később és civil utazóként. Volt szakasztársam most Olaszországban dolgozik katona tisztként informatikai vonalon és azt mondja, ott minden sokkal jobban megy, mint itthon. 33 év után is még mindig mi vagyunk az egyik utolsók. Szomorú.
5f224b3375857124555347.jpg
Szerinted van érgelme egy 100.000+ fős haderőt egy papíron is maximum 34.000 fős haderőhöz hasonlítani?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 644
77 622
113
Arra lennék majd kíváncsi úgy 30 év múlva (sajnos azt már biztosan nem érem meg), hogy akkor hogyan fognak visszaemlékezni a mostani Magyar Honvédségre. Az a sokat kritizált, alulfinanszírozott gyenge morállal rendelkező, Olaszország lerohanására készülő MN mégis sokkal ütőképesebb volt abban az időben, mint a jelenlegi most.
A honi légvédelmi rakéta alakulatoknál folyamatos készültség volt és tisztként nem mehettem addig haza, amíg nem volt rendben a technikám. Kezdő tisztként 24 órás szolgálat után nem lehetett pihenőre hazamenni, mert kevesen voltunk és amikor délután felszálltam a haza vivő buszra, leszállítottak, mert elromlott a technikám, amit éjjel 1/2-re javítottam meg. A kezem néha odafagyott a fémhez, de kesztyűben nem lehetett javítani. Reggel 1/2 8-kor már bent kellett újra lennem a laktanyában. Volt, hogy a harcálláspontra, ami kb. 800m-re volt az EÁP-tól, 3/4 óra alatt jutottam el, akkora hófúvás volt. Na ilyen volt a katona tiszti élet nálunk és a jugó balhé erre még rá tett legalább egy lapáttal. A gyakorló I. fokok már elmaradtak, csak éles I. fokok voltak és nem lehetett tudni, hogy mennyi ideig fognak majd tartani. Volt olyan nap, hogy 14, azaz tizennégy első fokot rendeltek el. A szolgálati pótlék 200 Ft volt, de amikor élesben kitelepültünk, akkor még az se járt. Amikor két hét múlva vissza települtünk szombat délben, kaptunk pihenőt vasárnap reggelig, a technikát aznap beüzemeltük és hétfő reggel II. fokú készültségbe léptünk. Voltak alkatrészek, amelyekből nem rendelkeztünk elég tartalékkal, ilyenkor a "kiskapukat" megtalálva szereztünk, de a technikának menni kellett. Igen, volt olyan, hogy éles mozgósításkor derült ki, hogy az "M" zárolt Kraz járművünknek nem volt első hídja, de 1 órán belül "beszereztük". Főleg a gépjármű akkumulátorok voltak problémásak, sohasem volt elég. Bármit be tudtunk "szerezni", csak megfelelő mennyiségű pálinka kellett hozzá. A "Fehérnemű hadművelet" című film talán ismerős. Voltak nem kevesen alul motiváltak, de voltak túl motiváltak is. Valaki szakmai bolond volt. Előfordult olyan (átálláskor), hogy a teljes irányító rendszer tiszti és tiszthelyettesi állománya napokig javított, pár órát pihenve, mert átállás után azonnal készültségbe kellett lépni és a komplexumnak harckésznek kellett lenni.
Utólag mennyire más visszaemlékezni ilyenekre, akkor pedig mekkora "szopás" volt. De amikor valamit sikerült jól, vagy kiválóan megoldani, akkor azért büszkeséggel töltött el. Olaszországba azért sikerült elmenni, csak pár évvel később és civil utazóként. Volt szakasztársam most Olaszországban dolgozik katona tisztként informatikai vonalon és azt mondja, ott minden sokkal jobban megy, mint itthon. 33 év után is még mindig mi vagyunk az egyik utolsók. Szomorú.
5f224b3375857124555347.jpg
Tisztként miért te javítottad? Szabályzat szerint a te feladatod volt?
Csak "jófej" voltál és besegítettél, hogy haladjon a dolog? Nem volt elég szerelő?
 
  • Tetszik
Reactions: honved

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 653
3 970
113
Tisztként miért te javítottad? Szabályzat szerint a te feladatod volt?
Csak "jófej" voltál és besegítettél, hogy haladjon a dolog? Nem volt elég szerelő?
Szia,

Egy tipp a valaszra: abban az idoben nem modul rendszeru elektronika volt (vagyis nem 5 draga alkatreszbol allt egy eszkoz, hanem inkabb 500, nagy tobbsegeben kifejezetten olcso alkatreszbol).

Az, hogy valaki eligazodjon 500 alkatresz kozott, ertse a mukodesuket, tudja hogy melyik hibajelenseg melyikkel van osszefuggesben igen nagy tudast igenyelt, amit leginkabb a mernoktiszt-kepzes alapozott meg, es a tobb eves rutin tett biztossa.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 202
8 070
113
Tisztként miért te javítottad? Szabályzat szerint a te feladatod volt?
Csak "jófej" voltál és besegítettél, hogy haladjon a dolog? Nem volt elég szerelő?
Ivarszervem tudja, milyen szabályzat mit írt elő, de amikor én csapatgyakorlaton voltam, akkor a tűzvezető lokátort a századpk-m javította, hogy másnap I. fokba léphessen az osztály. Az alkatrészt saját zsebből vette meg hozzá, és egész éjjel bütykölte. Na, miatta (is) kezdtem sokkal jobban tisztelni a ht állományt.
Szerelő? Be kellett volna vinni a dandárközpontba javításra, akkor meg felborult volna a készültségi terv, az meg nem lehet elvtársak....

(Kiegészítés: én nem Zsámbékon szolgáltam;))
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 371
74 237
113
Repülőcsapatok éleslövészeten - Bokros-puszta, 1969. 09. 02.

Mi-8 Hip típusú helikopterek, MiG-15 Fagot és MiG-21 F-13 Fishbed vadászrepülőgépek földi célpontokat támadnak.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 512
5 096
113
Ja, valami ilyesmi volt. Krónikus volt a tiszt hiány. Szakasz pk is volt a zászlóaljunknál, az 5. századnál is ilyen jóember. Rigónak hívták őket.
A mi századunkban, a szd. politikai tiszt volt ilyen. Na épp utálta a komcsikat, de mérnök volt a végzettsége, ezért elvégeztették vele ezt a tartalékos tiszt képzőt, vagy mi a fene volt. Zászlós rendfokozatban nyomta le katonai szolgálatát.
A politikai tiszt nálunk is ilyen volt. Diploma után kapott egy 6 hónapos képzest, és utána zászlósként szolgált 1 évet.

Szombathelyen az első zászlóalj viszonylag jól fel volt töltve hivatásosokkal. A 3. századnál megvolt a két tiszt, és volt müszaki tiszthelyettes is. A 6. századnál viszont többen is hiányoztak. (Az első időszakban a 6.-nál voltam, a másodikban a 3. században)
 
  • Tetszik
Reactions: honved

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 960
18 489
113
A politikai tiszt nálunk is ilyen volt. Diploma után kapott egy 6 hónapos képzest, és utána zászlósként szolgált 1 évet.

Szombathelyen az első zászlóalj viszonylag jól fel volt töltve hivatásosokkal. A 3. századnál megvolt a két tiszt, és volt müszaki tiszthelyettes is. A 6. századnál viszont többen is hiányoztak. (Az első időszakban a 6.-nál voltam, a másodikban a 3. században)

Én a 6. századnál voltam. 87-88-ban rajparancsnok. Az 1. szakasz pk volt hdgy. A 2. szakasz pk egy rigó, a 3. szakasz pk, törm.
Érdekessége a rendszernek, a 88-as leszerelés volt. Akkor minden szkv rendfokozatú rpk előlépett őrmesterré. Inkább jelképes dolog volt, hisz leszereltünk. Kivéve a 6. szd embereit. kettőnket érintett volna, de mi nem léptünk előre. Évekkel később tudtam meg, politikai oka volt. 88 májusában voltunk a 2. Rezi hegyikiképzős túrán. Ott ért bennünket a pártértekezlet, ahol Kádárt leváltották. A politikai oktatáson is téma lett, nyíltan szidtuk a rendszert és teljes volt az egyetértés, aKözgázos egyetemi előfelvételisek és a magamfajta szakmunkás fiatalok között, hogy a kommunizmusnak pusztulnia, az oroszoknak pedig takarodni kell az országból. 88 májusában ennek semmi következménye már nem lett, aktuálisan. Nem mertek már bántani bennünket, miközben tudtuk, jelent az aktuális jelentő, felfelé.
Azonban az előléptetés leszereléskor elmaradt emiatt. Na, azért nyugodtam aludtam, nem zavart épp.
Évekkel később derült ki mi volt az ok.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 512
5 096
113
Én a 6. századnál voltam. 87-88-ban rajparancsnok. Az 1. szakasz pk volt hdgy. A 2. szakasz pk egy rigó, a 3. szakasz pk, törm.
Érdekessége a rendszernek, a 88-as leszerelés volt. Akkor minden szkv rendfokozatú rpk előlépett őrmesterré. Inkább jelképes dolog volt, hisz leszereltünk. Kivéve a 6. szd embereit. kettőnket érintett volna, de mi nem léptünk előre. Évekkel később tudtam meg, politikai oka volt. 88 májusában voltunk a 2. Rezi hegyikiképzős túrán. Ott ért bennünket a pártértekezlet, ahol Kádárt leváltották. A politikai oktatáson is téma lett, nyíltan szidtuk a rendszert és teljes volt az egyetértés, aKözgázos egyetemi előfelvételisek és a magamfajta szakmunkás fiatalok között, hogy a kommunizmusnak pusztulnia, az oroszoknak pedig takarodni kell az országból. 88 májusában ennek semmi következménye már nem lett, aktuálisan. Nem mertek már bántani bennünket, miközben tudtuk, jelent az aktuális jelentő, felfelé.
Azonban az előléptetés leszereléskor elmaradt emiatt. Na, azért nyugodtam aludtam, nem zavart épp.
Évekkel később derült ki mi volt az ok.
Nálunk a 3. századnál végig őrvezetők voltak a rajparancsnonok. Valamiért elfelejtették őket előléptetni. Ha jól tudom, úgy is szereltek le.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 378
10 907
113
89 őszén Nagykanizsára vonultam be Borsodból.
Amikor a laktanya állományát leépítették 90 elején, akkor ott ragadtam (a világom másik végén ugye), csak hogy egy véletlen folytán Budapestre kerültem februárban az Irinyi laktanyába, ami - egyszerűen fogalmazva - a minisztérium szállító laktanyája volt.
A két szállító századnál senki nem akart csillagot kapni, mert akkor lekerült autóról (Volgák, Ladák, UAZ-ok), s adhatta orrba-szájba az alegység ügyeleteket, óránként rohangálva az ügyeletes tiszthez a létszámmal egy olyan századnál, ahol olyan intenzitású és követhetetlen volt a ki-be járás, mint egy átjáróházban.
Stimmelő századlétszám és így sikerélmény khm. nem sok volt...

...aki meg kocsin volt, az meg a Városban élte az életét, az Életet.
(Már az is szenvedés volt, ha valakinek az autója szervizben volt és nem tudtak neki adni csereautót, mert akkor bent ragadt és mehetett konyhaszolgálatra)


Szóval ott senki nem akart lenni őrvezető.

Egy műtét után otthon voltam 4 hétig e.ü. szabin, s amikor visszamentem, akkor döbbentem rá, hogy eközben részt vettem a tanfolyamon és én is őrvezető lettem.

Na azok bujkálások a laktanyában, meg autó/feladatszerzési műveletek, amiket mi sorsüldözött tisztesek levágtunk, az beleillet bármelyik legendás regénybe.

A nyár végén már minden C, meg D e.ü.kategóriást soron kívül leszereltek egy év után (gondolom, hogy nem csak nálunk).
S a HM folyosói pletykáiból "tudtuk", hogy biztos, hogy nem kell leszolgálni a másfél évet azoknak, akik ebben a laktanyában harmadidősök.
Így nem is volt centije senkinek sem, viszont már szeptemberben bőszen készítettük a leszerelőzászlókat, meg obsitos leveleket.

...aztán jött a taxisblokád, s ahelyett, hogy a sorkatonai szolgálat lecsökkentésével foglalkozott az Országgyűlés, ehelyett holmi országleállással kínlódtak:eek:
Minket az ominózus laktanyából a taxisblokád után szereltek le, de úgy, hogy egyik reggel váratlanul kihirdették, aznap este a városban egy étteremben csaptunk egy duhaj bulit a parancsnokainkkal, másnap reggel meg már (a mindvégig a laktanyában levő) civil ruhában mentünk ki a nagykapun.


Ja; a kihirdetéskor tudtam meg, hogy - én is - tizedes vagyok.o_O
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 644
77 622
113
89 őszén Nagykanizsára vonultam be Borsodból.
Amikor a laktanya állományát leépítették 90 elején, akkor ott ragadtam (a világom másik végén ugye), csak hogy egy véletlen folytán Budapestre kerültem februárban az Irinyi laktanyába, ami - egyszerűen fogalmazva - a minisztérium szállító laktanyája volt.
A két szállító századnál senki nem akart csillagot kapni, mert akkor lekerült autóról (Volgák, Ladák, UAZ-ok), s adhatta orrba-szájba az alegység ügyeleteket, óránként rohangálva az ügyeletes tiszthez a létszámmal egy olyan századnál, ahol olyan intenzitású és követhetetlen volt a ki-be járás, mint egy átjáróházban.
Stimmelő századlétszám és így sikerélmény khm. nem sok volt...

...aki meg kocsin volt, az meg a Városban élte az életét, az Életet.
(Már az is szenvedés volt, ha valakinek az autója szervizben volt és nem tudtak neki adni csereautót, mert akkor bent ragadt és mehetett konyhaszolgálatra)


Szóval ott senki nem akart lenni őrvezető.

Egy műtét után otthon voltam 4 hétig e.ü. szabin, s amikor visszamentem, akkor döbbentem rá, hogy eközben részt vettem a tanfolyamon és én is őrvezető lettem.

Na azok bujkálások a laktanyában, meg autó/feladatszerzési műveletek, amiket mi sorsüldözött tisztesek levágtunk, az beleillet bármelyik legendás regénybe.

A nyár végén már minden C, meg D e.ü.kategóriást soron kívül leszereltek egy év után (gondolom, hogy nem csak nálunk).
S a HM folyosói pletykáiból "tudtuk", hogy biztos, hogy nem kell leszolgálni a másfél évet azoknak, akik ebben a laktanyában harmadidősök.
Így nem is volt centije senkinek sem, viszont már szeptemberben bőszen készítettük a leszerelőzászlókat, meg obsitos leveleket.

...aztán jött a taxisblokád, s ahelyett, hogy a sorkatonai szolgálat lecsökkentésével foglalkozott az Országgyűlés, ehelyett holmi országleállással kínlódtak:eek:
Minket az ominózus laktanyából a taxisblokád után szereltek le, de úgy, hogy egyik reggel váratlanul kihirdették, aznap este a városban egy étteremben csaptunk egy duhaj bulit a parancsnokainkkal, másnap reggel meg már (a mindvégig a laktanyában levő) civil ruhában mentünk ki a nagykapun.


Ja; a kihirdetéskor tudtam meg, hogy - én is - tizedes vagyok.o_O
Nem kétség, hogy kb a legsötétebb időben voltál sorkatona.
 
  • Tetszik
Reactions: blogen

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 378
10 907
113
Nem kétség, hogy kb a legsötétebb időben voltál sorkatona.

"Érdekes" idők voltak, na.
Pl. Kanizsán a politikai tisztek már ősszel el kezdték forgatni az éleslövészetek szabálykönyveit, hiszen tudták, hogy légüres térbe kerültek a "tudásukkal", s remélték, hogy így maradhatnak...
A haditechnika egy része már Patyomkin falu volt, papíron üzemképes technikák. Pl. Kanizsán volt olyan UAZ állományban a századunknál, ami csak egy alváz volt egy motortorzóval.
A Csepel teherautók, PSZH-k már a végüket járták.: A Csepelek télen már inkább csak kigyulladtak beindításkor, A PSZH-k egy vezetési gyakorlatot nem voltak képesek teljesíteni. Volt amelyik a kerekét hagyta el kerékagyastól...
A laktanya legfiatalabb járműve a laktanyaparancsnok lyukas sárvédős(!) kereklámpás Ladája volt...

Annyira nem volt már pénz 89 őszén, amikor én vonultam be, hogy elfogyott az Ultra por! (Így hogy lehet a kopaszokat szívatni?)
A téli tüzelő szén már decemberre elfogyott. A mi századunk szerencsés volt, mert az épület másik, lezárt szárnya kiképzőkörlet volt:
Mi annak a bútorait égettük el tüzelőnek.

A laktanya decemberben készült Táborfalvára kitelepülésre. A technika már szerelvényen volt a vasútállomáson, a dandársorakozón egy bizonyos Havril András dandárparancsnok éppen az indulási parancsot adta ki, amikor jött egy izgatott híradós katona és a kezéhez juttatott egy papírt; pénzhiány miatt a HM lefújta a gyakorlatot...
Én ezt hátulról a gyengélkeő ablakából láttam. Ekkor még nem volt diagnózis, hogy fertőzés, vagy mi miatt hánytam vért.
(Nem, nem alkohol.)
Viszont az egész laktanyában egyedül a gyengélkedőn volt központi fűtés és a fertőző részlegen volt folyamatos meleg víz - fürdőkáddal!

A laktanya tiszti állománya nagyon vegyes volt - szerintem tükrözte az egész Néphadsereget:
Volt egy kis rész, aki KATONA és KATONATISZT volt a szó legnemesebb értelmében.
Egy nagyobb része meg...a korától 10 évvel idősebbnek látszó ideg és alkoholbeteg roncs, akik még az akkori civil életben sem állták volna meg a helyüket. Lakást kaptak, pincéres kiszolgálást a tiszti étkezdében, korai nyugdíjazás stb., s erősen remélték, hogy nem kell háborúba vonulniuk.
Bejött nekik.

90-ben már az Irinyiből is úgy tűntek el az életrevaló tisztek, hogy csak néztünk.
Pl. a századparancsnokom is; elment egy nemzetközi fuvarozó céghez speditőrnek...
 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 259
5 305
113
89 őszén Nagykanizsára vonultam be Borsodból.
Amikor a laktanya állományát leépítették 90 elején, akkor ott ragadtam (a világom másik végén ugye), csak hogy egy véletlen folytán Budapestre kerültem februárban az Irinyi laktanyába, ami - egyszerűen fogalmazva - a minisztérium szállító laktanyája volt.
A két szállító századnál senki nem akart csillagot kapni, mert akkor lekerült autóról (Volgák, Ladák, UAZ-ok), s adhatta orrba-szájba az alegység ügyeleteket, óránként rohangálva az ügyeletes tiszthez a létszámmal egy olyan századnál, ahol olyan intenzitású és követhetetlen volt a ki-be járás, mint egy átjáróházban.
Stimmelő századlétszám és így sikerélmény khm. nem sok volt...

...aki meg kocsin volt, az meg a Városban élte az életét, az Életet.
(Már az is szenvedés volt, ha valakinek az autója szervizben volt és nem tudtak neki adni csereautót, mert akkor bent ragadt és mehetett konyhaszolgálatra)


Szóval ott senki nem akart lenni őrvezető.

Egy műtét után otthon voltam 4 hétig e.ü. szabin, s amikor visszamentem, akkor döbbentem rá, hogy eközben részt vettem a tanfolyamon és én is őrvezető lettem.

Na azok bujkálások a laktanyában, meg autó/feladatszerzési műveletek, amiket mi sorsüldözött tisztesek levágtunk, az beleillet bármelyik legendás regénybe.

A nyár végén már minden C, meg D e.ü.kategóriást soron kívül leszereltek egy év után (gondolom, hogy nem csak nálunk).
S a HM folyosói pletykáiból "tudtuk", hogy biztos, hogy nem kell leszolgálni a másfél évet azoknak, akik ebben a laktanyában harmadidősök.
Így nem is volt centije senkinek sem, viszont már szeptemberben bőszen készítettük a leszerelőzászlókat, meg obsitos leveleket.

...aztán jött a taxisblokád, s ahelyett, hogy a sorkatonai szolgálat lecsökkentésével foglalkozott az Országgyűlés, ehelyett holmi országleállással kínlódtak:eek:
Minket az ominózus laktanyából a taxisblokád után szereltek le, de úgy, hogy egyik reggel váratlanul kihirdették, aznap este a városban egy étteremben csaptunk egy duhaj bulit a parancsnokainkkal, másnap reggel meg már (a mindvégig a laktanyában levő) civil ruhában mentünk ki a nagykapun.


Ja; a kihirdetéskor tudtam meg, hogy - én is - tizedes vagyok.o_O
A régi szép idők.:)
 
  • Imádom
  • Tetszik
Reactions: Loken and misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 378
10 907
113
Bocs a képért. Érzékeltetés csupán. Egyszerű BMP-1 harcjármű vezetőnk, így állt meg általában, bár az állási szög magasabb volt, 87-88-ban, Szombathelyen, a 6 század állományából. :)
426897845_294590520301616_5829567685358771365_n.jpg
Nagykanizsán az elindulás meg a megállás szöge is rendre erre tendált az egyik BMP harcjárművezetőnél.
De előtte mindig megvárta, hogy a telephely ügyeletes tisztnek kiessen a látóteréből.
A végén már megszokott látvány lett.
Most döbbenek rá, hogy nem értékeltük eléggé, mert azért ez nem is olyan mindennapos látvány.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 653
3 970
113
A BTR-70 jelenleg a következő országokkal üzemel: Azerbajdzsán, Örményország, Fehéroroszország, Zambia, Grúzia, Kirgizisztán, Észak-Macedónia, Mali, Mexikó, Mongólia, Pakisztán, Nicaragua, Oroszország, Szíria, Tádzsikisztán, Türkmenisztán, Üzbegisztán, Ukrajna, Afganisztán , Bosznia-Hercegovina, Magyarország, Kazahsztán, Moldova, Szudán.
Szia,

Szerintem ez nem igaz, az MN-nek es a Magyar Honvedsegnek soha nem volt BTR-70-ese.
BTR-60-bol volt egy viszonylag keves darab.
Az egesz biztos, hogy most nem uzemel nalunk BTR-70.