G.222 / C-27A / C-27J / MC-27J / C-27 Spartan (Alenia/Leonardo)

Scale model from the 80s of Aeritalia G.222 in an unprecedented concept of "Mother Ship". The showed aircraft have x3 hardpoints x wing, with total of 6 Mirach 100 UAVs equipped. During the development, Mirach 100 were intended also for RECCE, ECM and strike drone (40kg warhead)

GDJphAQWMAEkxJ-
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A Görög Légierő (HAF) becslései szerint 2024-re már 6 Spartan szállító repülőgépe lesz üzemképes és elérhető...

8 gépük van, amelyből kettőt kannibalizáltak. A Leonardo által javasolt támogatási program mind a nyolc C-27J-re vonatkozik, 2026-2033 közötti hétéves időszakra szól és összköltsége 295 millió euró.

c-27j-2.jpeg

Ez szégyen. Mindössze nyolc gépük van, de már azok közül is kannibalizálnak. Nyolc gép üzemeltetését nem tudják rendesen megoldani. És ez még nem is csak a görögök ismert lustasága és bénasága miatt van, hanem kb ez Európa általános állapota a hadieszközök terén. Kevés van, de legalább nem tartjuk karban őket.
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa
Ez szégyen. Mindössze nyolc gépük van, de már azok közül is kannibalizálnak. Nyolc gép üzemeltetését nem tudják rendesen megoldani. És ez még nem is csak a görögök ismert lustasága és bénasága miatt van, hanem kb ez Európa általános állapota a hadieszközök terén. Kevés van, de legalább nem tartjuk karban őket.
Mivel kevés a gépszám, ezért a fajlagos költségek az egekben vannak, aztán mindenki megpróbálja a legkevésbeé fájó ujjat harapdálni.
két repülőt összelapátolnak nekik és biztosra ígérik, hogy 8évig hajthatják a nyolc repcsit. (Ennek az árából kb. komolett Alsónémedit fel lehetne vásárolni mindenestül, úgy, hogy az ingatlanárak az egekben vannak és Bp. Mellett van egy köpésre.)
kielégíthetetlen a pénzéhség.
 
  • Tetszik
Reactions: beta and fishbed
Mivel kevés a gépszám, ezért a fajlagos költségek az egekben vannak, aztán mindenki megpróbálja a legkevésbeé fájó ujjat harapdálni.
két repülőt összelapátolnak nekik és biztosra ígérik, hogy 8évig hajthatják a nyolc repcsit. (Ennek az árából kb. komolett Alsónémedit fel lehetne vásárolni mindenestül, úgy, hogy az ingatlanárak az egekben vannak és Bp. Mellett van egy köpésre.)
kielégíthetetlen a pénzéhség.

Mármint a görögöknél alacsony a gépszám, vagy a típusnak? Mondjuk kb mindkettőre ráillik :) De ettől függetlenül kéne találniuk valami megoldást erre, mert nem normális a helyzet.

Két gondolatkísérlet. Szigorúan csak gondolatkísérlet.

1. Legyártottak vagy 120 Spartant. Mi lett volna, ha eredetileg úgy álltak volna neki, hogy legyártanak vagy 2-300-at. Emiatt olcsóbb lenne és többet is tudnának eladni. És tovább egyszerűsítené a helyzetet, ha a legyártott alkatrészekből nem szerelnének össze minden gépet, csak amennyire épp vásárló van, így az alkatrészek pótalkatrészként is eladhatóak lennének. Persze ez anyagilag elég nehéz, mert a legyártásssal komoly pénzek állnának raktárakban. Dehát ez csak gondolatkisérlet.

2. Technológiai visszalépés. Mi lenne ha egyszerűbb anyagokból, egysszerűbb technológiákkal építenék a gépeket? Nőne a tömege mondjuk. Lehet hogy kicsit nagyobb gépet kéne építeni ugyanolyan kapcitáshoz, vagy leadni kicsit a teherszállító kapacitásból. Cserébe visszont erősen csökkenne a gép ára.

Még két dolog.

1. A Leonardo a gépet "C-27J Spartan Next Generation"-nek nevezi. Nem tom hogy valami fejlesztést is takar-e vagy csak marketing ok miatt.

2. A pizzasütők a Spartannal a Fairchild C-119 Flying Boxcar-t cserélték, ami amúgy azért elég menőn nézett ki :)
Fairchild_C-119B_of_the_314th_Troop_Carrier_Group_in_flight%2C_1952_%28021001-O-9999G-016%29.jpg


Még dugattyús motorral szerelték, és az apja is még a 2 vh-ban szolgált. Viszont érdekes, hogy a két gép hasonló üres tömeggel, hasonló max felszálló tömeggel és hasonló max teherbírásssal bír. A Spartannak vagy 30%-kal erősebb a hajtóműve. Először furcsa is, hogy akkor hol a fejlődés? Ahogy néztem a Spartan kb 2-szer akkora hasznos terhet kétszer akkora távolságra képes elvinni. Tehát valami négyszeres is lehet a teherszállító képessége, mint a C-119-nek, ugyanabban a súlycsoportban. Ami így már azért elég durva fejlődés.

Érdekes lenne utánagondoni, hogy mi lenne némi fejlesztés után a C-119-cel. Még 5 fős személyzettel bír, de némi fejlesztés után elég lenne annyi, amennyi a Spartannak. Ha a két motort gázturbinára cserélnék, akkor lehet hogy kapásból mondjuk kétszeresére nőne a teherszállító képessége. Miközben hulladékvasból gyártanák fillérekből. Túlzás nyilván. Szóval talán van egy technológiai fejlesztés határ, ami fölött már sokkal jobban növekszik az ár, mint a képesség. És emiatt most ott vagyunk, hogy ugyan nagyon kajak gépeket tudunk gyártani, de olyan drágán, hogy alig tudnak venni és karbantartani belőle.
 
Mármint a görögöknél alacsony a gépszám, vagy a típusnak?
A Spartanból van úgy összességében kevés... 8 repülő már életképes flotta: egy menetben elvisz annyi szilvalekvárt, mint egy C-17-es, ráadásul a görögöknek van még C-130-ból is valamennyi.
50-60 éve még kellett a repülő dögivel, meg persze relatíve olcsón javítható fém sárkányszerkezetek voltak.
1. Legyártottak vagy 120 Spartant. Mi lett volna, ha eredetileg úgy álltak volna neki, hogy legyártanak vagy 2-300-at. Emiatt olcsóbb lenne és többet is tudnának eladni. És tovább egyszerűsítené a helyzetet, ha a legyártott alkatrészekből nem szerelnének össze minden gépet, csak amennyire épp vásárló van, így az alkatrészek pótalkatrészként is eladhatóak lennének. Persze ez anyagilag elég nehéz, mert a legyártásssal komoly pénzek állnának raktárakban. Dehát ez csak gondolatkisérlet.
kész kibelezett sárkányt nem nagyon lehet eladni pótalkatrésznek, és valahol tárolni is kell. A Beépítendő berendezésekből pedig így is sok forog esélyesen.
2. Technológiai visszalépés. Mi lenne ha egyszerűbb anyagokból, egysszerűbb technológiákkal építenék a gépeket? Nőne a tömege mondjuk. Lehet hogy kicsit nagyobb gépet kéne építeni ugyanolyan kapcitáshoz, vagy leadni kicsit a teherszállító kapacitásból. Cserébe visszont erősen csökkenne a gép ára.
Jó a kompozit, csak két nagyobbacska baj van vele előbb-utóbb:
  • Ha sérül és javítani kell, az időben is napokat emészthet fel, valamint temperált helyiségben kell végig tartani a röpcsit, ráadásul nem úszol meg egy apró javítást sem 1000 euró alatt csak anyagköltségben, ha nem folyton törik a repülő, mint a ropi.
    ( Ha megnyitottad a komponenseket, akkor onnét pár hónapod van felhasználni és ha nem tudod elkenni sehová, akkor veszélyes hulladékként kell megsemmisíteni, [ ezzel szemben a szegecs meg a lemez évekig/évtizedekig eláll ingyen] )
  • Mikor kidobod a repülőt, onnéttól van sok tonna hulladékod, amit nem lehet reprocesszálni, vagyis inkább csak iszonyú drágán. Minden repcsit meg nem lehet múzeumba rakni.
 
  • Tetszik
Reactions: beta and fishbed
A Spartanból van úgy összességében kevés... 8 repülő már életképes flotta: egy menetben elvisz annyi szilvalekvárt, mint egy C-17-es, ráadásul a görögöknek van még C-130-ból is valamennyi.
50-60 éve még kellett a repülő dögivel, meg persze relatíve olcsón javítható fém sárkányszerkezetek voltak.

kész kibelezett sárkányt nem nagyon lehet eladni pótalkatrésznek, és valahol tárolni is kell. A Beépítendő berendezésekből pedig így is sok forog esélyesen.

Jó a kompozit, csak két nagyobbacska baj van vele előbb-utóbb:
  • Ha sérül és javítani kell, az időben is napokat emészthet fel, valamint temperált helyiségben kell végig tartani a röpcsit, ráadásul nem úszol meg egy apró javítást sem 1000 euró alatt csak anyagköltségben, ha nem folyton törik a repülő, mint a ropi.
    ( Ha megnyitottad a komponenseket, akkor onnét pár hónapod van felhasználni és ha nem tudod elkenni sehová, akkor veszélyes hulladékként kell megsemmisíteni, [ ezzel szemben a szegecs meg a lemez évekig/évtizedekig eláll ingyen] )
  • Mikor kidobod a repülőt, onnéttól van sok tonna hulladékod, amit nem lehet reprocesszálni, vagyis inkább csak iszonyú drágán. Minden repcsit meg nem lehet múzeumba rakni.

Éljen a durál alu! :hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci