Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

Status
Not open for further replies.
Netten ezt találtam összehasonlitásra. (Itt az F/A-18E/F Super Hornet szerepel)

Mirage 2000-5 vs F-18 Hornet

Ez alapján a Mirage a jobb, viszont mivel a super Hornet van vele szemben, csak emiatt. A Super Hornet nagyobb nehezebb mint a F/A-18A/B/C/D, kezeljük fentartásokkal.
Trans es supersonikus tartomanyban messze a Mirage volt a legjobb.Subsoonicus tartomanyban meg alta a sarat az smcsi gepekkel.A harcelektronikaja meg akkoriban a legjobb volt.Rafalehoz kifejlesztett vadiúj REH rendszere voltessze jobb,mint a masik haromnak
 
Netten ezt találtam összehasonlitásra. (Itt az F/A-18E/F Super Hornet szerepel)

Mirage 2000-5 vs F-18 Hornet

Ez alapján a Mirage a jobb, viszont mivel a super Hornet van vele szemben, csak emiatt. A Super Hornet nagyobb nehezebb mint a F/A-18A/B/C/D, kezeljük fentartásokkal.
kérdés az, hogy miben jobb? Milyen célra alkalmazzák?
Trans es supersonikus tartomanyban messze a Mirage volt a legjobb.Subsoonicus tartomanyban meg alta a sarat az smcsi gepekkel.A harcelektronikaja meg akkoriban a legjobb volt.Rafalehoz kifejlesztett vadiúj REH rendszere voltessze jobb,mint a masik haromnak
Ez utóbbi az, amiben nem vagyok biztos. Eddig a véleményedet írtad le, semmilyen hivatkozás nem volt elérhető dokumentumhoz, ami a véleményedet alátámasztaná.
 
kérdés az, hogy miben jobb? Milyen célra alkalmazzák?
Ez utóbbi az, amiben nem vagyok biztos. Eddig a véleményedet írtad le, semmilyen hivatkozás nem volt elérhető dokumentumhoz, ami a véleményedet alátámasztaná.
Nem.Korabeli szaklapokban megjelent szakértői velemenyeket irtam le.
Ha nem hiszed el,fogod magad,es egy alkalmatos konyvtar raktaraban atnyalazod az akkori szaklapokat.Bar a Ht,Logisztikai Szemle,Hadtudomanyi Szemle digitalizalva is elérhető.De a tobbi nem.
En biztos nem fogom atnyalazni őket.
 
Nem.Korabeli szaklapokban megjelent szakértői velemenyeket irtam le.
Ha nem hiszed el,fogod magad,es egy alkalmatos konyvtar raktaraban atnyalazod az akkori szaklapokat.Bar a Ht,Logisztikai Szemle,Hadtudomanyi Szemle digitalizalva is elérhető.De a tobbi nem.
En biztos nem fogom atnyalazni őket.
Oké, tehát gyakorlatilag nincs elérhető dokumentum.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and Chima3ra
Volt F-15 is, mint felmerülő lehetőség, hiszen az USAF és az ANG is tologatta a technikáit a sakktáblán, miközben az McDD, majd Boeing is próbált valahogy helyezkedni, mikor 1998 nyarán a frissen megválasztott Orbán Viktor az augusztusi kecskeméti repülőnapon közölte, hogy módosul a koncepció és új gépet nem, csak használtat szeretnénk beszerezni.
Ugye használt F/A-18-as elérhető nemigen volt, de F-15-ös még összejöhetett volna.
A kilencvenes évektől ugyanis megkezdődött az F-15A/B gépek tartós tárolásba helyezése, illetve a későbbi évjáratú példányok átmozgatása az ANG-hez. A legutolsó ilyen gépekből pár 2008-ban járt nálunk, de jól mutatja a képet, hogy a vendég Louisiana-i ANG 10 gépe is vegyesen volt 1976-os és 77-es F-15A és 79-81-es F-15C.

Vissza a 90-es évek végére.
Szóval az amerikaiak felől se volt komolyan fókuszált a szándék, hogy itt bizniszt csináljanak mindenáron.
Úgy valahogy a magyar vadászgép beszerzés kurvára nem érdekelt senkit, őszintén szólva még minket magunkat sem.

Nem tudom, hogy mi lenne ma a helyzet, de azért az jól látszik, hogy minket azért tudott beszipkázni a Nyugat, mert elfogyott a pénzünk és emiatt 1989 után kitört a béke. És mert kitört a béke, mindenhol leépültek a haderők, kivonódtak a haditechnikák. És mert nálunk se pénz, se paripa, míg Nyugaton volt pénz és nem kellett már a paripa, így nálunk nem volt kereslet, ott meg volt ugyan kínálat, de mégse akaródzott azt felajánlani sehová.
Illetve de, pl Szaúd-Arábia az 1978-ban aláírt vadonat új gyártású és emiatt eleve csak 1979 után elérhető F-15C gépeit - Izrael közbenjárására - csak kis részben kaphatta meg akkor. A zömét ugyanis csak az 1991-es CFE szerződés miatt Európából kivont kontingensből teljesítették az amerikaiak. Volt nem egy olyan F-15C, amit a felszámolt Bitburg-ból csak 1994-ben kaptak meg a szaúdiak és... legalább tényleg 1979-es, 80-as gyártású volt... :)
Akkor már mennyivel jobban jártak az 1987-es részteljesítéssel, mikor az utolsónak gyártott 1986-os F-15C-ket kapták, melyek a világ egyetlen olyan együléses 15-ösei, amelyek már a Strike Eagle sárkányán alapulnak. Hét évvel a teljesítés vége előtt újabb példányokat kaptak, mint a végén!

Tehát a 90-es években nem mi voltunk a fegyverbizniszek mekkája, így faramuci módon minden is felmerülhetett, mint félkomoly kósza ötlet, de kb minden megmaradt ezen a szinten és a végén egyedül az adta el nekünk a portékáját, akinek semmi más üzlet nem látszott a horizonton. Vagyis, ha akartuk volna, a SAAB-ot és a Wallenberg csoportot lehúzhattuk volna a "mennyit engedsz a feléből" hozzáállással, de nem. Rájöttek a nagyjaink, hogy ebben van pénz és inkább még mi kértük, hogy legyen csak jó drága az a Gripen! Aztán elnézést kértünk és megkérdeztük őket, hogy van-e mód mégtovább emelni az árat...
Emlékszem, hogy a rendszerváltás után arról szóltak a hírek, hogy összesen 100 darab F-16, Mirage 2000, és Jaguár gépet szeretnénk rendszeresíteni, vegyesen.
Aztán a bilibe lógott a kezünk.
 
Trans es supersonikus tartomanyban messze a Mirage volt a legjobb.Subsoonicus tartomanyban meg alta a sarat az smcsi gepekkel.A harcelektronikaja meg akkoriban a legjobb volt.Rafalehoz kifejlesztett vadiúj REH rendszere voltessze jobb,mint a masik haromnak
Naná. Alacsony hullámellenállású deltaszárny, lényegében a Mirage III-as Fly by Wire-el.
A Snecma M53-as hajtómű nyomásviszonya 9, ez kb a MiG-21bisz értéke, a szabályozható szívócsatornával és az ejektoros fúvócső kialakítással párosítva ez a sárkány-hajtómű páros igazából Mach 1 - 1.5 felett él igazán.
Nem véletlen, hogy a Red Flag-en az USAF F-15 pilótái is megjegyezték, hogy 30 ezer lábon Mach 1 környékén a Mirage 2000 verhetetlen, le kell csalni kisebb magasságokra. Az F-15 is potens dogfighter, de a hajtóműve kisebb magasságokon támogatja meg a sárkányt, főleg, mikor el van húzva a sebesség.
A Mirage 2000-es hajtóművének ereje leginkább kellően nagy szívócsatorna nyomásviszonynál jön meg, ott, ahol a sárkány össz-ellenállás még nem száll el.
Ez pedig a felső szubszonikus, transzonikus, kezdő szuperszonikus tartomány 8-12 ezer méteren.
 
Oké, tehát gyakorlatilag nincs elérhető dokumentum.
Miért ne lenne?Csak ki kell keresni őket.Értesz angolul,és angolul biztos van fent sok minden az M2000-5 gépről.
6ed0db9ed8c750f7d660dfe4eccdee4f.jpg

Ekkoriban az RDY radar legalább olyan jó volt,mint az APG65,és jobb,mint az APG68,meg a PS05.Teljes körű EW rendszere volt,beépitett zavaróadóval,rakétaközeledés jelzővel,a Rafalenak kifejlesztett Spectra rendszerrel.Volt IR rakéta közeledés jelzője,ami akkoriban igencsak ritka volt (Samir DDM)
DDM-NG-Photo-Mere.jpg

Volt hozzá felderitő,célzó,zavaro konténer,még SEAD konténer és ARM rakéta is.(ARMAT,ami Irak-Iráni háborúban sikeres fegyver volt,Mirage F1EQ5 gépekről)
Repteljesitménye is bőven jó volt.Hanghatár felett egyszerűen körberöhögte a másik hármat.De subsonikus tartományban is állta a versenyt az amcsi gépekkel-Gripent meg ott is körberöhögte.
Mica rakétái is jók voltak-indiaiak nem véletlenül akarták integrálni a Szuhojaikra.
De drága volt,és drágán üzemeltethető.Ezért aztán egy pillanatig se gondolta komolyan senki,hogy nálunk ez lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
 
mcop-eclair-m-900x500.jpg

1435657281-13452889204-cdda957a71-o.jpg

M-2000C_Loadout_restrictions.jpg

Es_CwZPW4AAdW3b

cc94e8292291378c3fac434193adf019.jpg

Helyzet az,hogy a mi Gripen C-ink sehol nincsennek a M2000-5 gépekhez képest.Se repteljesitményben,se harcértékben.
 
Ez most kicsit így néz ki:
f01f424df9571f28dc974d46fe830b1f.gif
:)
A félgömbök alatt vannak a rakétaközeledésjelző IR érzékelői.Egyébként továbbfejlesztett változata ma is gyártásban van,szerb/horvát Rafaleokon rajt lesz.
De ha arra célzol,hogy a Gripen A/C gépekhez képest az M2000-5 egy X-szárnyú vadástgép,hát nem sokat tévedsz......
 
Ez a momentum eddig elsikkadt számomra. Először Hornék szemeztek a Gripennel.

A magyar honvédségnek az 1990-es években meglehetősen korszerűtlennek számító szovjet MiG–21-es vadászgépei voltak, ezért már a rendszerváltás utáni első szabadon megválasztott, Antall József vezette kormány idejében modernebbek után akartak nézni. A nyugati katonai repülőgépgyártók – látva az üzleti lehetőséget – lobbistákat küldtek Magyarországra. Míg Antallék inkább amerikai változatban gondolkodtak, az őket követő szocialista kormány, Horn Gyulával az élén, a svédeket részesítette előnyben, és szándéknyilatkozatot is aláírtak velük arról, hogy Gripeneket választanak.

A svédeknek a szocialista kormány 1996-ban először még azt jelezte, hogy a JAS 39 Gripen megfelelő lesz a magyar hadseregnek, a NATO-csatlakozás sikeréhez azonban szükség volt az amerikaiak támogatására, ezért az a döntés született, hogy elhalasztják a beszerzéseket. Az időhúzásra alkalmat adott, hogy Magyarország az orosz államadósság egy részének fejében MiG–29-es gépekhez jutott
.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Status
Not open for further replies.