Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Netten ezt találtam összehasonlitásra. (Itt az F/A-18E/F Super Hornet szerepel)

Mirage 2000-5 vs F-18 Hornet

Ez alapján a Mirage a jobb, viszont mivel a super Hornet van vele szemben, csak emiatt. A Super Hornet nagyobb nehezebb mint a F/A-18A/B/C/D, kezeljük fentartásokkal.
Trans es supersonikus tartomanyban messze a Mirage volt a legjobb.Subsoonicus tartomanyban meg alta a sarat az smcsi gepekkel.A harcelektronikaja meg akkoriban a legjobb volt.Rafalehoz kifejlesztett vadiúj REH rendszere voltessze jobb,mint a masik haromnak
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Netten ezt találtam összehasonlitásra. (Itt az F/A-18E/F Super Hornet szerepel)

Mirage 2000-5 vs F-18 Hornet

Ez alapján a Mirage a jobb, viszont mivel a super Hornet van vele szemben, csak emiatt. A Super Hornet nagyobb nehezebb mint a F/A-18A/B/C/D, kezeljük fentartásokkal.
kérdés az, hogy miben jobb? Milyen célra alkalmazzák?
Trans es supersonikus tartomanyban messze a Mirage volt a legjobb.Subsoonicus tartomanyban meg alta a sarat az smcsi gepekkel.A harcelektronikaja meg akkoriban a legjobb volt.Rafalehoz kifejlesztett vadiúj REH rendszere voltessze jobb,mint a masik haromnak
Ez utóbbi az, amiben nem vagyok biztos. Eddig a véleményedet írtad le, semmilyen hivatkozás nem volt elérhető dokumentumhoz, ami a véleményedet alátámasztaná.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
kérdés az, hogy miben jobb? Milyen célra alkalmazzák?
Ez utóbbi az, amiben nem vagyok biztos. Eddig a véleményedet írtad le, semmilyen hivatkozás nem volt elérhető dokumentumhoz, ami a véleményedet alátámasztaná.
Nem.Korabeli szaklapokban megjelent szakértői velemenyeket irtam le.
Ha nem hiszed el,fogod magad,es egy alkalmatos konyvtar raktaraban atnyalazod az akkori szaklapokat.Bar a Ht,Logisztikai Szemle,Hadtudomanyi Szemle digitalizalva is elérhető.De a tobbi nem.
En biztos nem fogom atnyalazni őket.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Nem.Korabeli szaklapokban megjelent szakértői velemenyeket irtam le.
Ha nem hiszed el,fogod magad,es egy alkalmatos konyvtar raktaraban atnyalazod az akkori szaklapokat.Bar a Ht,Logisztikai Szemle,Hadtudomanyi Szemle digitalizalva is elérhető.De a tobbi nem.
En biztos nem fogom atnyalazni őket.
Oké, tehát gyakorlatilag nincs elérhető dokumentum.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and Chima3ra

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 469
5 297
113
Volt F-15 is, mint felmerülő lehetőség, hiszen az USAF és az ANG is tologatta a technikáit a sakktáblán, miközben az McDD, majd Boeing is próbált valahogy helyezkedni, mikor 1998 nyarán a frissen megválasztott Orbán Viktor az augusztusi kecskeméti repülőnapon közölte, hogy módosul a koncepció és új gépet nem, csak használtat szeretnénk beszerezni.
Ugye használt F/A-18-as elérhető nemigen volt, de F-15-ös még összejöhetett volna.
A kilencvenes évektől ugyanis megkezdődött az F-15A/B gépek tartós tárolásba helyezése, illetve a későbbi évjáratú példányok átmozgatása az ANG-hez. A legutolsó ilyen gépekből pár 2008-ban járt nálunk, de jól mutatja a képet, hogy a vendég Louisiana-i ANG 10 gépe is vegyesen volt 1976-os és 77-es F-15A és 79-81-es F-15C.

Vissza a 90-es évek végére.
Szóval az amerikaiak felől se volt komolyan fókuszált a szándék, hogy itt bizniszt csináljanak mindenáron.
Úgy valahogy a magyar vadászgép beszerzés kurvára nem érdekelt senkit, őszintén szólva még minket magunkat sem.

Nem tudom, hogy mi lenne ma a helyzet, de azért az jól látszik, hogy minket azért tudott beszipkázni a Nyugat, mert elfogyott a pénzünk és emiatt 1989 után kitört a béke. És mert kitört a béke, mindenhol leépültek a haderők, kivonódtak a haditechnikák. És mert nálunk se pénz, se paripa, míg Nyugaton volt pénz és nem kellett már a paripa, így nálunk nem volt kereslet, ott meg volt ugyan kínálat, de mégse akaródzott azt felajánlani sehová.
Illetve de, pl Szaúd-Arábia az 1978-ban aláírt vadonat új gyártású és emiatt eleve csak 1979 után elérhető F-15C gépeit - Izrael közbenjárására - csak kis részben kaphatta meg akkor. A zömét ugyanis csak az 1991-es CFE szerződés miatt Európából kivont kontingensből teljesítették az amerikaiak. Volt nem egy olyan F-15C, amit a felszámolt Bitburg-ból csak 1994-ben kaptak meg a szaúdiak és... legalább tényleg 1979-es, 80-as gyártású volt... :)
Akkor már mennyivel jobban jártak az 1987-es részteljesítéssel, mikor az utolsónak gyártott 1986-os F-15C-ket kapták, melyek a világ egyetlen olyan együléses 15-ösei, amelyek már a Strike Eagle sárkányán alapulnak. Hét évvel a teljesítés vége előtt újabb példányokat kaptak, mint a végén!

Tehát a 90-es években nem mi voltunk a fegyverbizniszek mekkája, így faramuci módon minden is felmerülhetett, mint félkomoly kósza ötlet, de kb minden megmaradt ezen a szinten és a végén egyedül az adta el nekünk a portékáját, akinek semmi más üzlet nem látszott a horizonton. Vagyis, ha akartuk volna, a SAAB-ot és a Wallenberg csoportot lehúzhattuk volna a "mennyit engedsz a feléből" hozzáállással, de nem. Rájöttek a nagyjaink, hogy ebben van pénz és inkább még mi kértük, hogy legyen csak jó drága az a Gripen! Aztán elnézést kértünk és megkérdeztük őket, hogy van-e mód mégtovább emelni az árat...
Emlékszem, hogy a rendszerváltás után arról szóltak a hírek, hogy összesen 100 darab F-16, Mirage 2000, és Jaguár gépet szeretnénk rendszeresíteni, vegyesen.
Aztán a bilibe lógott a kezünk.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Trans es supersonikus tartomanyban messze a Mirage volt a legjobb.Subsoonicus tartomanyban meg alta a sarat az smcsi gepekkel.A harcelektronikaja meg akkoriban a legjobb volt.Rafalehoz kifejlesztett vadiúj REH rendszere voltessze jobb,mint a masik haromnak
Naná. Alacsony hullámellenállású deltaszárny, lényegében a Mirage III-as Fly by Wire-el.
A Snecma M53-as hajtómű nyomásviszonya 9, ez kb a MiG-21bisz értéke, a szabályozható szívócsatornával és az ejektoros fúvócső kialakítással párosítva ez a sárkány-hajtómű páros igazából Mach 1 - 1.5 felett él igazán.
Nem véletlen, hogy a Red Flag-en az USAF F-15 pilótái is megjegyezték, hogy 30 ezer lábon Mach 1 környékén a Mirage 2000 verhetetlen, le kell csalni kisebb magasságokra. Az F-15 is potens dogfighter, de a hajtóműve kisebb magasságokon támogatja meg a sárkányt, főleg, mikor el van húzva a sebesség.
A Mirage 2000-es hajtóművének ereje leginkább kellően nagy szívócsatorna nyomásviszonynál jön meg, ott, ahol a sárkány össz-ellenállás még nem száll el.
Ez pedig a felső szubszonikus, transzonikus, kezdő szuperszonikus tartomány 8-12 ezer méteren.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Oké, tehát gyakorlatilag nincs elérhető dokumentum.
Miért ne lenne?Csak ki kell keresni őket.Értesz angolul,és angolul biztos van fent sok minden az M2000-5 gépről.
6ed0db9ed8c750f7d660dfe4eccdee4f.jpg

Ekkoriban az RDY radar legalább olyan jó volt,mint az APG65,és jobb,mint az APG68,meg a PS05.Teljes körű EW rendszere volt,beépitett zavaróadóval,rakétaközeledés jelzővel,a Rafalenak kifejlesztett Spectra rendszerrel.Volt IR rakéta közeledés jelzője,ami akkoriban igencsak ritka volt (Samir DDM)
DDM-NG-Photo-Mere.jpg

Volt hozzá felderitő,célzó,zavaro konténer,még SEAD konténer és ARM rakéta is.(ARMAT,ami Irak-Iráni háborúban sikeres fegyver volt,Mirage F1EQ5 gépekről)
Repteljesitménye is bőven jó volt.Hanghatár felett egyszerűen körberöhögte a másik hármat.De subsonikus tartományban is állta a versenyt az amcsi gépekkel-Gripent meg ott is körberöhögte.
Mica rakétái is jók voltak-indiaiak nem véletlenül akarták integrálni a Szuhojaikra.
De drága volt,és drágán üzemeltethető.Ezért aztán egy pillanatig se gondolta komolyan senki,hogy nálunk ez lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

ibanez de bobadilla

Well-Known Member
2019. szeptember 5.
897
2 873
93
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
mcop-eclair-m-900x500.jpg

1435657281-13452889204-cdda957a71-o.jpg

M-2000C_Loadout_restrictions.jpg

Es_CwZPW4AAdW3b

cc94e8292291378c3fac434193adf019.jpg

Helyzet az,hogy a mi Gripen C-ink sehol nincsennek a M2000-5 gépekhez képest.Se repteljesitményben,se harcértékben.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Ez most kicsit így néz ki:
f01f424df9571f28dc974d46fe830b1f.gif
:)
A félgömbök alatt vannak a rakétaközeledésjelző IR érzékelői.Egyébként továbbfejlesztett változata ma is gyártásban van,szerb/horvát Rafaleokon rajt lesz.
De ha arra célzol,hogy a Gripen A/C gépekhez képest az M2000-5 egy X-szárnyú vadástgép,hát nem sokat tévedsz......
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 353
96 764
113
Ez a momentum eddig elsikkadt számomra. Először Hornék szemeztek a Gripennel.

A magyar honvédségnek az 1990-es években meglehetősen korszerűtlennek számító szovjet MiG–21-es vadászgépei voltak, ezért már a rendszerváltás utáni első szabadon megválasztott, Antall József vezette kormány idejében modernebbek után akartak nézni. A nyugati katonai repülőgépgyártók – látva az üzleti lehetőséget – lobbistákat küldtek Magyarországra. Míg Antallék inkább amerikai változatban gondolkodtak, az őket követő szocialista kormány, Horn Gyulával az élén, a svédeket részesítette előnyben, és szándéknyilatkozatot is aláírtak velük arról, hogy Gripeneket választanak.

A svédeknek a szocialista kormány 1996-ban először még azt jelezte, hogy a JAS 39 Gripen megfelelő lesz a magyar hadseregnek, a NATO-csatlakozás sikeréhez azonban szükség volt az amerikaiak támogatására, ezért az a döntés született, hogy elhalasztják a beszerzéseket. Az időhúzásra alkalmat adott, hogy Magyarország az orosz államadósság egy részének fejében MiG–29-es gépekhez jutott
.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Status
Not open for further replies.