Tu-160 Blackjack (Tupoljev, Szovjetunió)

Hogy állunk a Tu-160M-el? Tényleg megsemmisült egy új példány idén?


GTbl-GUg-Wg-AEWA4i.jpg
 
Nyílt levél az elnökhöz.
Ha igazak a benne leírtak, akkor az eléggé kemény. Nem "egy", hanem pontosan az "A" Tu-160M égett le, amivel Vlagyimir Putyin elnök fél órás ismerkedő repülést hajtott végre. A 801-es oldalszámú gép! A levélben leírtak szerint a gépet a kazanyi gyár udvarán éppen repülésre készítették elő, amikor kigyulladt az egyik NK-32-es. Aztán repkedtek a forró alkatrészek, majd a tűz átterjedt a mellette lévő hajtóműre, és végül az egész repülőgépre. Végül mind a 4 hajtómű égett, és a gép is. Szerencsére személyi sérülés nem történt. A Légi és Űr erők által felállított bizottság megállapította, hogy a gép az ODK(Egyesített Hajtóműgyártó Vállalat) hibájából égett le. Mert az ODK nem biztosította az NK-32-esekhez a megfelelő műszaki karbantartást, és a szükséges nagyjavítást sem! Az ODK lehet, hogy "nyomás alatt" de megtagadta annak a munkának az elvégzését, amivel segíteni tudták volna a stratégiai bombázók hajtóműveinek az elvárt, megfelelő műszaki állapotban tartását. Egy kiterjedtebb vizsgálat idén július elsejei dátummal tapasztalt állapotot bemutatva, további 10 db nem megfelelő műszaki állapotú NK-32-est talált. Ez pedig súlyosan veszélyezteti a Tu-160M stratégiai bombázóállomány állandó harckészültségét. Valószínűleg a hajtóművek kalibrációs tesztadatainak hiányzása miatt, az ODK vezetésének követelésére a repülőgépek légiüzemeltetési utasításában a hajtóművekre és természetesen az ESZUD-ra is korlátozásokat vezettek be egyes üzemmódok esetében. Az ODK vezetése pedig ahelyett, hogy a hibájukat elismernék, különleges intézkedéseket tettek volna a hiba okai megismétlődésének megakadályozására, és arra, hogy az ilyesmi jövőben ne fordulhasson elő újra, "az admininisztratív nyomás útjára léptek és lehetséges pénzügyi motiváció hatására, majdnem 3 hónapig rejtegették a vészhelyzet okait és következményeit Ön elől, tisztelt Vlagyimir Vlagyimirovics, és Oroszország polgárai elől is. "

Az utolsó rész, az szó szerinti idézet. A többi az nem, de az eleje a levélnek arról szól, hogy az Vlagyimir Putyin elnök június 21-én a katonai felsőoktatási intézmények végzősei előtt tartott beszédében elmondta, hogy a jövőben a stratégiai nukleáris triád folyamatos fejlesztése tudja garantálni a világban a stratégiai erő egyensúlyt és megakadályozni a jelenleg a NATO-val zajló konfliktus nukleáris világháborúvá szélesedését. Ugyanakkor mindez a biztonság, amit Oroszország nukleáris triádjának a NATO-éval való paritása ad, súlyos kihívással néz szembe a nukleáris triád egyik alapelemének elégtelen műszaki állapota miatt. És utána írja le a fenti esetet.
Kemény, "szívhez szóló" levél. ODK-s vezető most nem szívesen lennék.

A levelet a "Temp" Tudományos-Termelő Társulásnál írták. Ez a cég 80 éve gyárt üzemanyagrendszereket, hajtómű vezérlő rendszereket, szivattyúkat, erőművi berendezéseket.
 
Engem inkább az érdekel, hogy mi az elképzelés az NK-32-vel, mert tudtommal azt nem gyártják már.
 
Engem inkább az érdekel, hogy mi az elképzelés az NK-32-vel, mert tudtommal azt nem gyártják már.
Újra gyártják, de pont ez a probléma egyik oka.
Az ODK konszernben a volt Kuznyecov tervezőirodához tartozó gyár, a szamarai, közel harminc évig csak a meglévő NK-12, NK-25 és NK-32-es hajtóművek nagyjavítására állt rá.
Sem új fejlesztés, sem új példányok gyártása nem zajlott már jó ideje ennél a cégnél.
Az NK-32-02 abban is új, hogy ez egyszerre egy meglévő dizájn továbbfejlesztése és ezen új konstrukció gyártása is, mivel az áttervezett elemeket a meglévő hajtóművekbe nem lehetett csak úgy beépíteni.
Azon túl, hogy a -02-es modernizáció összességében távolról sem tekinthető radikálisnak, a fenti körülmények miatt így is elég nagy tehernek bizonyult.

Ami a fenti sztoriból igazán nem szép, az a fene nagy igyekezet, hogy minek után "gondnak-szarnak nincs gazdája" a felelősök egymást igyekeztek-igyekeznek a busz elé lökni.

Az ODK a repülőgépgyárra akarta hárítani a felelősséget, hogy a forrás- és időhiányos gyártáskényszer miatt csak úgy tudta átadni a hajtóműveket, hogy előtte leírta, nem járul hozzá a beépítésükhöz.
A repülőgépgyár meg azért kiabál, hogy az ODK "szándékosan" nem megfelelő hajtóműveket adott át, mi több ilyenekkel "kellett" ellátni azt a gépet is, amivel Putyin repült, mi több, további 10 "selejt" hajtóművet is átadott a stratégiailag kulcsfontosságú program részére.

Teljesen mindegy, mi az erkölcsileg korrekt olvasata a fenti sztorinak, mert ez az ügy most az ODK fejére ég rá.
 
A Légi és Űr erők által felállított bizottság megállapította, hogy a gép az ODK(Egyesített Hajtóműgyártó Vállalat) hibájából égett le. Mert az ODK nem biztosította az NK-32-esekhez a megfelelő műszaki karbantartást, és a szükséges nagyjavítást sem! Az ODK lehet, hogy "nyomás alatt" de megtagadta annak a munkának az elvégzését, amivel segíteni tudták volna a stratégiai bombázók hajtóműveinek az elvárt, megfelelő műszaki állapotban tartását.
Ez "normális" helyen nem azt jelentené, hogy a géppel nem repülnek, nem is hajtóműveznek?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Ez "normális" helyen nem azt jelentené, hogy a géppel nem repülnek, nem is hajtóműveznek?

A levélben nincsenek leírva, hogy a vizsgálóbizottság megállapításai alapján a Légi és Űrerők vagy konkrétan a Távolsági Repülőerők milyen intézkedéseket hoztak. Csak azt, hogy az ODK követelésére korlátozásokat vezettek be a típusra. Ami a levél alapján további kérdés, hogy ezek a hajtóművek milyen idősek voltak? Mert a nagyjavítás elmaradásáról is szó esett, az pedig új hajtóműveknél nem kéne, hogy időszerű legyen.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Ez "normális" helyen nem azt jelentené, hogy a géppel nem repülnek, nem is hajtóműveznek?

A levélben nincsenek leírva, hogy a vizsgálóbizottság megállapításai alapján a Légi és Űrerők vagy konkrétan a Távolsági Repülőerők milyen intézkedéseket hoztak. Ami a levél alapján további kérdés, hogy ezek a hajtóművek milyen idősek voltak. Mert a nagyjavítás elmaradásáról is szó esett, az pedig új hajtóműveknél nem kéne, hogy időszerű legyen. Nem régóta gyártják a Tu-160M-et, nem hinném, hogy azóta bármelyik hajtómű elérte volna a nagyjavításhoz szükséges üzemórát.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
További kérdés, hogy a 801-es át lett-e már adva a légierőnek, vagy ez még a gyáré volt-e.
Mert akkor ez a gyár kára, a légierő meg kér magának egy másikat helyette.
Mint a 01-es Szu-57-esnél.

Lassan azon is el kéne gondolkodni, hogy csak le kéne mégis állítani a Tu-160-as programot és a pénzt másra költeni, mert a típusnak valójában kétséges a harcértéke.
Interkontinentálisnak lassú, helyi háborúk időérzékeny céljaihoz rugalmatlan, a statikus célokhoz meg túl drága a 12 darab 2-3000km-es hatótávú szubszonikus robotrepülője.

Impresszív, de ez is csak az alkoholista Usztyinov marsall kényszeres paritásmániájának egyik manifesztációja, pont, mint a Buran is volt.
Ugyanazt, mint az amerikaiaké, de jobban!
A Space Shuttle is rossz minta volt, ahogy a B-1A, de még a B-1B is.

Napjainkra az oroszoknak a parancsnoki láncukhoz fizikailag egyre közelebb kúszó NATO hiperszonikus fegyverek korában inkább arra kellene figyelniük, hogy a Perimeter "halott ember kapcsolója" rendszer csak a silókba telepített ICBM-eket kezeli. Se a tengeralattjárók, se a Topol-M és Jarsz rendszerek nem képesek a Kreml, illetve Jekatyerinburg kiütése után maguktól ellencsapást mérni.
Ha a NATO megkapja a hiperszonikus fegyvereit és azokat Németországba, majd annak analógiájára egyenesen Finnországba és Lengyelországba telepíti, akkor képes lesz a korai előrejelző rendszerek radarhorizontja és reakcióideje alatt végzetes csapást mérni a parancsnoki láncra, amelyet követően a hozzárendelt technika lebénul.
Utána a Perimeter meg csinálhat amit akar, mert az elvileg csak bizonyos idő után lép működésbe és csak bizonyos szeizmikus és egyéb csapásmérésre utaló jelek alapján.

Ennek kompenzálására, vagy épp az ukránhoz hasonló hadszinterek kezelésére a Tu-160-as rendszer még modernizálva se releváns, csak szimplán impozáns, mint annó a B-36-os is volt a maga idejében.
 
További kérdés, hogy a 801-es át lett-e már adva a légierőnek, vagy ez még a gyáré volt-e.
Mert akkor ez a gyár kára, a légierő meg kér magának egy másikat helyette.
Mint a 01-es Szu-57-esnél.

Lassan azon is el kéne gondolkodni, hogy csak le kéne mégis állítani a Tu-160-as programot és a pénzt másra költeni, mert a típusnak valójában kétséges a harcértéke.
Interkontinentálisnak lassú, helyi háborúk időérzékeny céljaihoz rugalmatlan, a statikus célokhoz meg túl drága a 12 darab 2-3000km-es hatótávú szubszonikus robotrepülője.

Impresszív, de ez is csak az alkoholista Usztyinov marsall kényszeres paritásmániájának egyik manifesztációja, pont, mint a Buran is volt.
Ugyanazt, mint az amerikaiaké, de jobban!
A Space Shuttle is rossz minta volt, ahogy a B-1A, de még a B-1B is.

Napjainkra az oroszoknak a parancsnoki láncukhoz fizikailag egyre közelebb kúszó NATO hiperszonikus fegyverek korában inkább arra kellene figyelniük, hogy a Perimeter "halott ember kapcsolója" rendszer csak a silókba telepített ICBM-eket kezeli. Se a tengeralattjárók, se a Topol-M és Jarsz rendszerek nem képesek a Kreml, illetve Jekatyerinburg kiütése után maguktól ellencsapást mérni.
Ha a NATO megkapja a hiperszonikus fegyvereit és azokat Németországba, majd annak analógiájára egyenesen Finnországba és Lengyelországba telepíti, akkor képes lesz a korai előrejelző rendszerek radarhorizontja és reakcióideje alatt végzetes csapást mérni a parancsnoki láncra, amelyet követően a hozzárendelt technika lebénul.
Utána a Perimeter meg csinálhat amit akar, mert az elvileg csak bizonyos idő után lép működésbe és csak bizonyos szeizmikus és egyéb csapásmérésre utaló jelek alapján.

Ennek kompenzálására, vagy épp az ukránhoz hasonló hadszinterek kezelésére a Tu-160-as rendszer még modernizálva se releváns, csak szimplán impozáns, mint annó a B-36-os is volt a maga idejében.

Van, amit esetleg tanulhatnak a programból?
 
Hogy állunk a Tu-160M-el? Tényleg megsemmisült egy új példány idén?


GTbl-GUg-Wg-AEWA4i.jpg
Fura hogy ilyen levelek csak úgy keringenek a neten.
Az is hogy egy reptéren nincs X időn belül tűzoltó rendszer.
Bár nem tudom hogy mi folyik az orosz reptereken, meg azt se hogy mi a szokás errefelé a reptereken.
Szóval akár igaz is lehet tőlem, de furi.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
Fura hogy ilyen levelek csak úgy keringenek a neten.
Az is hogy egy reptéren nincs X időn belül tűzoltó rendszer.
Bár nem tudom hogy mi folyik az orosz reptereken, meg azt se hogy mi a szokás errefelé a reptereken.
Szóval akár igaz is lehet tőlem, de furi.
Jogos felvetés. Már csak a címzett miatt is eléggé államtitok szaga vana tartalmának.
 
Gyors update - függetlenül attól, hogy mit gondolok a Tu-160M programról - a fenti levélről és annak tartalmáról most egy "helyreigazitást" közöltek, azaz kamu az egész, törölték is a netről.
Ezek után a HTKA olvasóközönség döntse el, hogy mi történhetett...
 
Augusztus 24-én volt 5 éves a Tu-144 emlékmü és e jubileum alkalmából egy Tu-160 húzott át a Tu-144 fölött.

pROjVnZOiTE.jpg

U9f6cP9g8h0.jpg

Y8-y0fmb0m4.jpg

RUrdPvl73i4.jpg

_Gxg6o0rwH4.jpg
Ez a 77114-es Tu-144D volt a kilencvenes években a Tu-144LL gép, amikor megkapta a Tu-160-asok NK-32-es hajtóművét, NK-321 típusjellel (hogy értsük jól, az NK-321 az nem más, mint az NK-32-1, azaz az első iteráció, ahol is a hajtómű vezérlését hozzáhangolták a Tu-144D szívócsatornájához és repülési karakterisztikájához. Érdekesség, hogy ezekkel a hajtóművekkel a 77114-es nem hivatalos sebességrekordot ért el. Egy tesztrepülésen Mach 2.4-ig tudott gyorsítani a gép, amitől több helyen is lejött róla a festék. Szóval volt a gépben teljesítménypotenciál, bőségesen is).

A 2000-es évek legelejére a Tu-144LL program véget ért és egy belga étteremtulajdonos meg akarta venni a gépet, de az orosz védelmi minisztérium nem engedte, mert az NK-321-esek stratégiai fontosságú technológiai besorolásúnak számítottak (és számítanak még ma is).
A 77114-es valamikor 2007-2009 között visszakapta az eredeti Koleszov RD-36-51A hajtóműveit, illetve a jellegzetes aerospike fúvócsöveket biztosan. A társához, az utolsó (utolsó előtti, mert a 77116-os 3/4--es készültségi foknál megrekedt) 77115-öshöz hasonlóan visszakapta az elegáns Aeroflot ruháját és most abban tündököl, mint emlékmű.
 
További kérdés, hogy a 801-es át lett-e már adva a légierőnek, vagy ez még a gyáré volt-e.
Mert akkor ez a gyár kára, a légierő meg kér magának egy másikat helyette.
Mint a 01-es Szu-57-esnél.

Lassan azon is el kéne gondolkodni, hogy csak le kéne mégis állítani a Tu-160-as programot és a pénzt másra költeni, mert a típusnak valójában kétséges a harcértéke.
Interkontinentálisnak lassú, helyi háborúk időérzékeny céljaihoz rugalmatlan, a statikus célokhoz meg túl drága a 12 darab 2-3000km-es hatótávú szubszonikus robotrepülője.

Impresszív, de ez is csak az alkoholista Usztyinov marsall kényszeres paritásmániájának egyik manifesztációja, pont, mint a Buran is volt.
Ugyanazt, mint az amerikaiaké, de jobban!
A Space Shuttle is rossz minta volt, ahogy a B-1A, de még a B-1B is.

Napjainkra az oroszoknak a parancsnoki láncukhoz fizikailag egyre közelebb kúszó NATO hiperszonikus fegyverek korában inkább arra kellene figyelniük, hogy a Perimeter "halott ember kapcsolója" rendszer csak a silókba telepített ICBM-eket kezeli. Se a tengeralattjárók, se a Topol-M és Jarsz rendszerek nem képesek a Kreml, illetve Jekatyerinburg kiütése után maguktól ellencsapást mérni.
Ha a NATO megkapja a hiperszonikus fegyvereit és azokat Németországba, majd annak analógiájára egyenesen Finnországba és Lengyelországba telepíti, akkor képes lesz a korai előrejelző rendszerek radarhorizontja és reakcióideje alatt végzetes csapást mérni a parancsnoki láncra, amelyet követően a hozzárendelt technika lebénul.
Utána a Perimeter meg csinálhat amit akar, mert az elvileg csak bizonyos idő után lép működésbe és csak bizonyos szeizmikus és egyéb csapásmérésre utaló jelek alapján.

Ennek kompenzálására, vagy épp az ukránhoz hasonló hadszinterek kezelésére a Tu-160-as rendszer még modernizálva se releváns, csak szimplán impozáns, mint annó a B-36-os is volt a maga idejében.
Tudtommal tervezik hozzá a hiperszonikus Kinzsal rakéta integrálását, ami azért nem kis képességnövelés lenne. Ez egy olyan szegmense a nukleáris triadnak, amit hagyományos fegyverzettel is alkalmazni tudnak. Nem csak az USA viszonylatában tudják alkalmazni és ez a mostani helyzetben nagyon is jól látható. Molni milyen vehemensen lenézte a hiperszonikus fegyvereket, látszik, hogy csak mérnöki szemmel háborúzna, autóskártya hozzáállással.
A szárazföldi hadászati rakéta erő, a nukleáris rakéta hordozó tengeralattjáró flotta és a rakétahordozó hadászati légierő hiába egy triad része, de mégis mindegyik más kávéház.
Olyan szövetségek jönnek létre, amelyekben Oroszország, Kína, Irán, Észak-Korea (és még ki tudja kik) szét tudják telepíteni a csapásmérő erőiket. Szerintem a NATO kevés lesz ilyen téren, mint mackósajtban a brummogás.
A Tu-160M(M2) egy hatalmas rakéta kamion, az ereje főleg a hordozható fegyverzetében van, ami szintén hatalmas fejlődésen megy át. Azok a katonai szakemberek, akik az alkalmazását tervezik, nem most kezdték a pályát.
A képen nagyon jól látszik, hogy a 2×2 hajtómű elég távol van egymástól, ezért szerintem nem közvetlenül terjedt át a tűz, ahogyan írták.
rtjrtyjty.jpg

5TAFAKTD4BBOFGBCVH4HBBRVJE.jpg

760c6e8391cd47d3b46ba9561958a104.png

aviaciya-tu-160-bombardirovschik.jpg
 
Részleges utánégetős felszállás, indul a gép a Tu-144 emlékműhöz, de utána egy hajtóművel kevesebb dolgozik, mikor a gép visszaér Zsukovszkij fölé.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ezek elvileg már az új NK-32-02-esek, talán mintha kékesebb lenne a lángjuk még részleges forszázson is (a korábbié ezen a rezsimen inkább lilásabb volt, csak a nagyon ritka maximális utánégetésen "kékült el" teljesen)
 
Részleges utánégetős felszállás, indul a gép a Tu-144 emlékműhöz, de utána egy hajtóművel kevesebb dolgozik, mikor a gép visszaér Zsukovszkij fölé.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ezek elvileg már az új NK-32-02-esek, talán mintha kékesebb lenne a lángjuk még részleges forszázson is (a korábbié ezen a rezsimen inkább lilásabb volt, csak a nagyon ritka maximális utánégetésen "kékült el" teljesen)
Szép szép a hangja, de a Vulcan-hoz képest azért fasorban sincs. :D
 
Szép szép a hangja, de a Vulcan-hoz képest azért fasorban sincs. :D
Ez a felvétel pozíciójától függ. Nekem pl a Vulcan nem volt annyira hangos a Bournemouth Air Festival 2015-ön, pedig a tenger felszíne felett repült és én közel egy magasságon voltam vele a sziklafalon állva, de valahogy mégse adta ki az akusztika.
A másik legendásan hangos gép, a B-1B, Moszkvában abból a szögből, ahonnan én figyeltem, megintcsak nem volt egy nagy extra.

Igen, a Vulcan egy eszméletlen hangú gép, de a Tu-160-asnál is megvan az a szög, ahonnan hallható a barna hang.
Mint ezen a korai felvételen Zsukovszkijból: