A pénz világa

A vevő a pénztárcájával "szavaz": ha nem akar villany autót venni, k. mindegy ki mit "tolt be".
Eddig sem azért/azok vették, akiknek szüksége volt rá -már ha van, akinek szüksége van rá.
De nem csak villanyautóban kell gondolkodni, ugye az autókon belül ott vannak a talán egyre terjedőbb különféle hibridek. Munkagépekben is egyre nagyobb választék van az aksisok között (és egyre jobban merik is venni). Energia tárolásra is kell akku stb.

És ott van még az is, hogy az autóflották öregedni fognak, tehát tetszik-nem tetszik cserélni kell őket de azt se felejtsük el, hogy az eu-s szabályozások még mindig megvannak, talán semmiben nem is történt "pozitív" irányú változás.

Mindeközben pedig azt sem szabad figyelmen kívül, hogy átszakadt a benzin-dízel gát és az elektromos autózás pár évtizedig valószínűleg velünk fog lenni. Valamint az elektromos meghajtású autók minősége és technikai paraméterei is sokat fejlődtek.

Olyan költség növelő elvárások, kötelező tartozékok lettek Európában megkövetelve az utóbbi években, és ezt nem csak a villanyautókra értem, hogy már Nyugaton is meggondolják, hogy kifizessenek-e dupla árat, egy új autóért, amiknek ráadásul a szervíz díja is jelentősen megugrott.
Ennek az lesz a következménye, hogy már nem csak itthon, hanem Európában is egyre feljebb tolódik az autók átlag életkora, illetve egyre inkább a viszonylag olcsóbb autók lesznek keresettebbek.
Sőt már most láthatóak, ez utóbbinak a jelei.

Igen, így van.
Viszont: hiába keresettek az olcsó autók, ha nincs a kínálatban olcsó autó. Illetve van, relatív olcsó, de az általában kis autó. És kérdés, hogy mi kinek mi az olcsó autó.
Gyorsan ránézve a kínálatra az olcsó általánosságban kis méretű:
Swift 7,3 millió és ha jól látom csak hibrid motor van a Suzukinál.
Dacia Sandero 6,2 millió készletről, kedvezményes 5,85
Clio 6,8 millió
C3 6,5 millió.

Aztán nagyjából van egy lépcső olyan 10-11 millió körül (C4, C5, Megane, S Cross stb)
 
A Magyar Könyvelők Országos Egyesületének Elnöksége rendkívüli egyeztetést tartott a kormányfő évértékelő beszédében elhangzott áfa visszatérítés kapcsán. Az a szakmai álláspont alakult ki, hogy a nyugdíjasok számára történő áfa visszatérítés alkalmas lesz visszaélésekre és súlyos adminisztrációt igényel majd.
Ezért ezt sejthették...
Megjegyzezzük, hogy Lengyelországban létezik egy kevésbé fondorlatos 13. és 14. havi nyugdíj. A minimálnyugdíjjal egyenlő 13. havi nyugdíjat 2019-ben vezették be, és azóta rendszeresen folyósítják. A 2023-tól törvénybe iktatott 14. havi nyugdíj azoknak jár, akiknek a havi nyugdíja alacsonyabb bruttó 2900 zlotynál (mintegy 248 ezer forintnál). A küszöb átlépése esetén arányosan alacsonyabb összeget fizetnek ki.
Lehet, hogy azért dobták be, hogy utána ezt meginnoválhassák, mint a gonosz nyugdíjasszegénységista ellenzék kerékkötését kicselező furfangot? Nem lepne meg.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Eddig sem azért/azok vették, akiknek szüksége volt rá -már ha van, akinek szüksége van rá.
De nem csak villanyautóban kell gondolkodni, ugye az autókon belül ott vannak a talán egyre terjedőbb különféle hibridek. Munkagépekben is egyre nagyobb választék van az aksisok között (és egyre jobban merik is venni). Energia tárolásra is kell akku stb.

És ott van még az is, hogy az autóflották öregedni fognak, tehát tetszik-nem tetszik cserélni kell őket de azt se felejtsük el, hogy az eu-s szabályozások még mindig megvannak, talán semmiben nem is történt "pozitív" irányú változás.

Mindeközben pedig azt sem szabad figyelmen kívül, hogy átszakadt a benzin-dízel gát és az elektromos autózás pár évtizedig valószínűleg velünk fog lenni. Valamint az elektromos meghajtású autók minősége és technikai paraméterei is sokat fejlődtek.


Igen, így van.
Viszont: hiába keresettek az olcsó autók, ha nincs a kínálatban olcsó autó. Illetve van, relatív olcsó, de az általában kis autó. És kérdés, hogy mi kinek mi az olcsó autó.
Gyorsan ránézve a kínálatra az olcsó általánosságban kis méretű:
Swift 7,3 millió és ha jól látom csak hibrid motor van a Suzukinál.
Dacia Sandero 6,2 millió készletről, kedvezményes 5,85
Clio 6,8 millió
C3 6,5 millió.

Aztán nagyjából van egy lépcső olyan 10-11 millió körül (C4, C5, Megane, S Cross stb)
De ezek nem drágák, csak az emberek csórók...


Egy 7 milliós kocsi lízinggel kb a következő: 2M-ért elvihető, és havi 100k-130k mellé 5 évig.
Ez azért nem a világvége egy garanciális nullkilométeres autóért, amibe a kötelező szervíz meg az üzemanyag kell csak 5 évig. (persze ere kell casco is kötelezően, ami minek lenne egy olyan autóra, amire amúgy sem kapni, nekem sem ad már egy biztosító sem a 9 éves kisautóra, túl öreg.)
 
De ezek nem drágák, csak az emberek csórók...


Egy 7 milliós kocsi lízinggel kb a következő: 2M-ért elvihető, és havi 100k-130k mellé 5 évig.
Ez azért nem a világvége egy garanciális nullkilométeres autóért, amibe a kötelező szervíz meg az üzemanyag kell csak 5 évig. (persze ere kell casco is kötelezően, ami minek lenne egy olyan autóra, amire amúgy sem kapni, nekem sem ad már egy biztosító sem a 9 éves kisautóra, túl öreg.)
Pontosan ezt írtam, hogy azt sem árt tisztázni, hogy kinek mi drága.
Innen indul, és mint írtam ezek általában kisebb méretű, eredetileg második autónak szánt méretkategóriák. Az más kérdés, hogy itthon nem feltétlen ez a koncepció valósul meg, de ez már legyen a mi bajunk.
Itthon elvileg kurva nagy csóróság van. Legalábbis ezt hallani, akkor mennyire életszerű akár a 7 milliós, akár a lízing megoldás fizetése? Ezt sem árt tisztázni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Itthon elvileg kurva nagy csóróság van. Legalábbis ezt hallani, akkor mennyire életszerű akár a 7 milliós, akár a lízing megoldás fizetése? Ezt sem árt tisztázni.
A nagy többségnek ez nem elérhető. Nekem az lenne, de ugye ahogy az Őrs-vezér téri pánkok mondták: "családiházra gyűjtök"... és az autó most nem sokat kell. Havi 2x a családot látogatni, meg hétvégén bevásárolni jó apám levedlett lábbalhajtós japán rizsfőzője is, amit elveimmel összhangban kevesebb mint 3 havi béremből ki tudtam fizetni. A lakás előtt hogy leamortizálják a "lakóközösség" fogyatékos tagjai, épp elég, sőt még sok is ennyi pénzt hagyni értéktelenedni.

Ezzel együtt az, hogy ez sokak szerint képtelenül sok, csak azt mutatja, hogy mekkora a csóróság.
 
A nagy többségnek ez nem elérhető. Nekem az lenne, de ugye ahogy az Őrs-vezér téri pánkok mondták: "családiházra gyűjtök"... és az autó most nem sokat kell. Havi 2x a családot látogatni, meg hétvégén bevásárolni jó apám levedlett lábbalhajtós japán rizsfőzője is, amit elveimmel összhangban kevesebb mint 3 havi béremből ki tudtam fizetni. A lakás előtt hogy leamortizálják a "lakóközösség" fogyatékos tagjai, épp elég, sőt még sok is ennyi pénzt hagyni értéktelenedni.

Ezzel együtt az, hogy ez sokak szerint képtelenül sok, csak azt mutatja, hogy mekkora a csóróság.
Teljesen igazad van, jól gondolkozol e téren; sokan feleslegesen költenek, a pénztárcájukhoz és a valós igényeikhez mérten drága autóra.
 
Teljesen igazad van, jól gondolkozol e téren; sokan feleslegesen költenek, a pénztárcájukhoz és a valós igényeikhez mérten drága autóra.
Én nem akarok más huszonéves autójával bajlódni. Ha ismerőstől veszi az ember, akkor persze más.
Eddig nem vettem 3 évesnél öregebb autót.
Az első egy 3 éves 1,5-ös Lada Samara volt, 6 évig használtam. Aztán egy 1,5 éves 1,6-os Opel Astra G, 21,5 évig szolgált becsülettel. És most egy 3 éves 1,6-os K Astra, 2 éve használom.
Persze hosszú lejáratú hitelre nem vettem volna, magas kamatra.
 
Én nem akarok más huszonéves autójával bajlódni. Ha ismerőstől veszi az ember, akkor persze más.
Igen, lutri; még ismerőstől is.
Azt szoktam mondani, hogy jobb egy ismert hibákkal rendelkező kocsit rendbe tenni abból a pénzből, amit elvinne egy pár évvel fiatalabb, vagy jobbnak tűnő csere. Ismerős most járt úgy, hogy a kocsi vételárát rálocsolta fél éven belül. Illetve úgy vegyen az ember használt járművet, hogy maradjon pénze rákölteni, mert hiba nélküli autó szerintem nincs.
 
Teljesen igazad van, jól gondolkozol e téren; sokan feleslegesen költenek, a pénztárcájukhoz és a valós igényeikhez mérten drága autóra.
Mindenki a maga szintjén nyomorog.

S mivel "mindannyian egyéniségek vagyunk", ezért ezen a területen is lehet átlagolni, meg medián szerint is vizsgálni, csak az egyéni habitusra és élethelyzetekre nem ad korrekt választ.

Van v. két éve nyugdíjas (vállalati jogász) ügyvéd ismerősöm, akinek a Peugeot 307-esén a váltókaron a gomb cellux-al van rögzítve.
Ja s persze a kocsi egy rendre elromló életveszély.
Mi meg a feleségemmel szakmunkás bérminimumból élünk (Anyámmal élünk, Albeánk is van - a gyerekkel kirepült, macskáink vannak, ne is legyünk kemények!?:hadonaszos:).

Esztétikai és műszaki érdeklődési köröm Az Autó , mi több; a munkám is a vezetés, úgyhogy a szeretett tevékenységet részben a munkáltatóm finanszírozza.
A régebbi technikáimat magam szerelgettem, de nem vagyok szerelő s megkönnyebbülés volt végre új autót venni 18 éve, s rá 16 évre is.

Amire (mármint a másodikra, az I30-ra) persze a nyugdíjas ügyvéd - amikor megálltam vele szemben egy kórházi parkolóban - az volt a reakciója, hogy:

- Mi ez a szaaaar!?

...aztán hazavittem az élménytársát K.barcikáról Gyöngyös mellé, mert az övé megkotlott a rokon háza előtt v. két napra.

Tudom én vagyok a hülye.


Mondom; mindenki a maga szintjén nyomorog; van akinek a háztető felújított, oszt' statisztikailag 40% esély van arra, hogy a nyugdíjat se élje meg (A tőle távol élő, rá se bakkantó gyereke meg úgyis el fogja adni, mert haza úgysem költözik - na jó, majd ad egy puszit az urnájára hálából, hogy az új tetővel drágábban tudta elpasszolni).

Ha van pénzed lóvéra, könnyen megteheted, hogy okos légy; optimális, észszerű döntéseket hozzál - mert megteheted.

Ha meg nincs - ugye alsó hét magyar decilis - akkor meg kompromisszumokat kötsz, amik vagy bejönnek és igazolják a döntésedet.

Vagy nem.

Azt szoktam mondani, hogy ebben a helyzetben a jövedelemköltés/beosztás olyan, mint amikor van egy nagy telked, ég a tűz, fúj a szél, parázslik a növényzet, neked meg van egy vödröd, meg egy kutad/csapod amiből nem fél perc kinyerni a vizet.
Odarohansz a terményszárítóhoz, mert ott újra feléledt a tűz, rázúdítod a vizet.
Még egyet kéne, akkor lenne a tuti, a többi helyen csak éppen parázslik, de a tűz közben belekapott az istállóba...aztán belekapott a házba, a traktorba, a kocsiba.
Mit csinálsz?
(Visszadátumozva kötsz egy ingatlanbiztosítást, kössz a tanácsokat...)

Én abszolút értelemben drága döntést hoztam az új autóval, de nincs üzembizonytalanság stresszem, meg az, hogy ér ötcáat, a szerelő meg kérne egy millát:
Szembe szomszéd villamos mérnök F-Astrával; nem én rohanok háromhetente négy napot a buszhoz, mert lerobban a kocsi...(vállvonogatás).

Ő meg önigazolt mert nem ő fizet összesen hét évig havi 70000-ret lízingdíjra.

Valahogy mindig a más ember élethelyzetére vagyunk a legokosabbak (fejvakarás...)
 
KSH>>>


“2024 IV. negyedévében 13,8%-kal esett vissza a beruházások teljesítménye​

A beruházások volumene 2024 IV. negyedévében a nyers adatok szerint 13,8%-kal volt kevesebb az előző év azonos időszakinál. Az előző negyedévhez képest – a szezonálisan kiigazított adatok alapján – a beruházások értéke összehasonlító áron 2,2%-kal mérséklődött. 2024-ben a beruházások teljesítménye 13,8%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól.

2024 IV. negyedévében a nemzetgazdasági beruházások teljesítménye a szezonálisan kiigazított adatok szerint 14,3%-kal visszaesett az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A beruházások mérséklődéséhez a legnagyobb mértékben a szállítás, raktározás, valamint az ingatlanügyletek járultak hozzá. A visszaesést a közigazgatás, illetve az energiaipar növekvő beruházási aktivitása mérsékelte.“
 
A kormány nem akarja a 18-35 köztieket megnyerni, demográfiailag egy szűkebb réteg, mint azok akiknek már megoldott a lakhatása a ténykedésük előttről. A 18-35 korosztályban elég azt a réteget megtartani, akik elég hiszékenyek, vagy eleve kedvezményezettek.

Látható, hogy 21% a 17-35 kohorszba eső (bocs, mellékattintottam, de az érv szempontjából nem számít, sőt), ennek közel háromszorosa, 61,5% a 35+ csoport.
Elég a nemzőképes fiatalokra olyan látszatintézkedésekkel fókuszálni,ami az idősebbeket meggyőzi, nem kell hatékony legyen, úgysem érik meg reklamálni... Előre a végső győzelemért, az utolsó forintig és az utolsó magyarig!

Itt tudtok ti is nézelődni: https://www.ksh.hu/interaktiv/korfak/orszag.html


zS3kVvb.png

Bértől, kortól függetlenül és a gyerekek korától függetlenül járni fog a dolgozó anyáknak ez a támogatás - mondta. Eldőlt az is, hogy nem felmenő rendszerben vezetik be az új szja-mentességeket, hanem a meglévő gyerekek után is járni fog az adómentesség.

Tisztázta azt is, hogy az anyáknak járó szja-mentesség alkalmazása mellett az apák igénybe vehetik a családi adókedvezményt.

A 3 gyermekesek esetén ez 250 ezer családot érint tájékoztatása szerint, a 2 gyermekesek esetén pedig 600 ezer anyáról beszélünk - mondta.

A 2 gyermekesek szja-mentességének fokozatos, lépcsőzetes bevezetésének megvalósítási módjáról is beszélt a nemzetgazdasági miniszter. Ismertetése szerint a rendszer 2030-ra lesz teljes, vagyis addigra minden 2 gyermekes anyának teljes egészében fog járni a személyi jövedelemadó-mentesség. "Lehet 150 ezer anyánként is haladni, 4 lépcsőben" - vetette fel Nagy Márton, ezzel utalva arra, hogy akár kisebb csoportokra is oszthatják ezt a réteget.”

További részlete OV-től, a Parlamentben.
 

“Az év eleji lakáspiaci fellendülésben kiemelt szerepet játszott az új építésű lakások iránti kirobbanó kereslet – derül ki az ingatlan.com legfrissebb, saját adatokon alapuló elemzéséből. Míg az eladó használt lakásoknál és házaknál éves szinten 3 százalékkal nőtt a kereslet januárban, addig az új építésűeknél 73 százalékkal több telefonos érdeklődést mért az ingatlan.com. “


A szövegben is idézőjelben:

„Elsősorban a befektetési célú vásárlók pörgették fel az új építésű lakóingatlanok iránti keresletet, amely ötéves rekordszintet közelít. Különösen Budapesten figyelhető meg kiugró érdeklődés, a fővárosban a 2022 januári csúcsidőszakot is meghaladta a kereslet, amikor a zöldhitel-program, valamint a koronavírus-járvány utáni kilábalás adott lendületet ennek a szegmensnek”
 

Mint Kerényi Máté, az Adótanácsadók Egyesületének elnökségi tagja írja, a miniszterelnök által beígért adómentesség magában hordozza – a kamat és más
tőkejövedelmek adómentessége mellett – a vállalkozásokból kivont jövedelmek
adómentességét is. „Ilyen irányú szabályozás bevezetése mellett az osztalékjövedelmek legnagyobb része várhatóan az adómentességet élvező hölgyeknél fog lecsapódni, amit részvénytársaságok esetén osztalékelsőbbségi részvények kibocsátásával, Kft-k esetén az osztalékarányok eltérítésével fognak a vállalkozók megalapozni.”

Ha – a miniszterelnök bejelentésével ellentétesen – a tőkejövedelmekre nem, csak az összevont adóalapba tartozó jövedelmekre fog az adómentesség vonatkozni, abban az esetben az Adótanácsadók Egyesülete szerint az idős munkavállalók (nyugdíjas családtagok, nagymamák) foglalkoztatása üthet nem várt lyukat a költségvetési bevételeken. A nyugdíjas munkavállalók után szochót és társadalombiztosítási járulékot nem kell fizetni, a nekik juttatott bér pedig még a vállalati nyereségadó alapját is csökkenti.

Gyakorlatilag teljesen adómentesen kifizethető lehet a vállalati nyereség a tulajdonossal bizalmi viszonyban álló, nyugdíjkorhatárt betöltött két- és
háromgyermekes anyáknak – hasonlóan ahhoz, ahogyan már a jelenlegi szabályok is
lehetőséget teremtenek erre négygyermekesek esetében.

A szakértő külön felhívja a figyelmet, hogy ha a tulajdonos saját munkavállalóinál lényegesen alacsonyabb adóterhelés mellett juthat jövedelemhez, az magában hordozza annak kockázatát, hogy a vállalkozó az általa „olcsón” megszerzett pénzből adózatlan módon („zsebbe”) egészíti ki a foglalkoztatottak fizetését.
 
Körülbelül az első 15 perc a topic témájához illik; elég sok bejelentés történt.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Eszerint ha másban nem is az inflában élre törtünk az EU-ban…

Érthető a hatósági árral fenyegetőzés…
Egyszer már úgyis jól működött….
Ja, nem.

Kijött a KT gazdasági elemzése, prognózisa is.
 
Kijött a KSH bérstatisztikája!

JÓ HÍR! (kiemelés tőlem)

A KSH szerint mind a bruttó, mind a nettó átlagkeresetek tovább emelkedtek idén, valamint a bérek vásárlóereje is erősödött.

Ennél sokkal kijózanítóbb megnézni a medián béreket

A kedvezmények figyelembevételével számított nettó kereset mediánértéke 389 800 forintot ért el, 13,7 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit.

A növekedés jól is hangozhatna, ha nem lett volna ismét hatalmas élelmiszer áremelkedés, amit már a kormány is elismer, és az alacsony keresetűek (gyakorlatilag a magyar társadalom 50+%-a) számára fokozott terhet jelent. (hiába a KSH szerint növekedett vásárlóerő)

Még nincs meg az €1000 nettó, mediánban. (Átlagban megvan)



ui: ebből költségek mellett azért talán még, de még kigazdálkodható egy új autó lízingje, egy legalább külön-külön is mediánt kereső párnak, ha a lakhatásra nem kell havi 500k-nál többet költeni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Kijött a KSH bérstatisztikája!

JÓ HÍR! (kiemelés tőlem)

“A kedvezmények figyelembevételével számított nettó kereset mediánértéke 389 800 forintot ért el, 13,7 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit.”
Ha nominál bér(béred) nem változott vagy csak követte az inflát,akkor is nőtt a reál kereset(ed), s ebből következően a vásárlóerő, de ez már csupán az infláció esés miatt is így van…éves infla. 2023 17,6% ; 2024 3,7%…
Ez is egy eredmény.

Mondjuk, ahol OV azt is eredményként hirdeti ki, h az állam kifizeti az államkötvények utáni kamatot(ami kötelezettsége), s hogy jó sokat - ami a magas inflációból következett, amiben vastagon venne voltak… hát…
Akkor ez is egy eredmény.

Azt már kevesebben nézik mennyi volt a reál hozam.


Még nincs meg az €1000 nettó, mediánban. (Átlagban megvan)
Ír minimálbér(!) 2146 EUR(2024)…
Van még tér előttünk.
 
Mondjuk, ahol OV azt is eredményként hirdeti ki, h az állam kifizeti az államkötvények utáni kamatot(ami kötelezettsége), s hogy jó sokat - ami a magas inflációból következett, amiben vastagon venne voltak… hát…
Akkor ez is egy eredmény.
Szerintem itt nem azt emelte ki eredményként, hogy ki lett fizetve, hanem azt, hogy ez is Magyarországon marad és nem külföldre megy ki. Ennyiben tekinthető eredménynek, hisz nagyobb arányban fog itthon beleforogni a gazdaságba.