Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
25 150
49 815
113
Hajjaj... :rolleyes:

Az Egyesült Államok és Izrael kormánya állítólag elégedetlen azzal, hogy Japán részt vesz a GCAP hatodik generációs vadászgép-fejlesztési programjában, amelyet az Egyesült Királyság, Olaszország és Japán közösen vezet.

Az Infodefensa szerint Washington diplomáciai és gazdasági csatornákon keresztül nyomást gyakorol Tokióra – ideértve a kétoldalú biztonsági együttműködés potenciális veszélyeit is – Japán programban való részvétele miatt.



angolul itt:

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 069
91 963
113

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 689
6 344
113
Ha Dél Korea vagy Törökország saját tipusok hosszú sora nélkül összerak most mégis 5 gen. küllemű gépeket, bizok benne, hogy Európa is tud egy prototipust összerakni. Viszont szerintem ezek csak 5+ generációs gépek lesznek, szintén csak szerintem de a 6. gen első iránymutató képviselője a Bayraktar Kizilelma, és a 6. generációnál a generációs ugrás a pilótanélküliség lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 069
91 963
113
Ha Dél Korea vagy Törökország saját tipusok hosszú sora nélkül összerak most mégis 5 gen. küllemű gépeket, bizok benne, hogy Európa is tud egy prototipust összerakni. Viszont szerintem ezek csak 5+ generációs gépek lesznek, szintén csak szerintem de a 6. gen első iránymutató képviselője a Bayraktar Kizilelma, és a 6. generációnál a generációs ugrás a pilótanélküliség lesz.
Kb. 2 hónapja a Leonardo és Baykar létrehozott egy közös céget és bejelentették, hogy a Kizilelma lesz a GCAP Loyal Wingman-je...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 689
35 779
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 069
91 963
113
Suprise to no one, avagy a japánok egyre inkább kételkednek a GCAP készen lesz 2035-re és emiatt átmemeti megoldások után próbálnak nézni. Japánok szerint 2035 helyett akár 2040-ig kitolódhatnak a fejlesztési munkálatok, így arra az időszakra vagy több F-35-öt kell rendelni, vagy a meglévő F-2 állomány idősebb példányait kell modernizálni
A fórumoldal tetején található másik hírrel együtt már gyanús hogy itt mi történhetett...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 689
35 779
113
A fórumoldal tetején található másik hírrel együtt már gyanús hogy itt mi történhetett...
Főleg ha még hozzávesszük, hogy állítólag az F-47-et is felajánlotta Trump Japánnak
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 069
91 963
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 069
91 963
113
The search aperture for drone technology in the tri-national GCAP program remains wide open for Italy, with considerations including a potential conversion of M-345 or M-346 Leonardo trainer jets for the role, according to company CEO Roberto Cingolani.

Those homemade options are in addition to the drone lineup from new joint venture partner Baykar, whose jet-powered Kizilelma aircraft could be closest to what engineers are seeking under the British-Italian-Japanese program, Cingolani told reporters at the Paris Air Show.
 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: SilvioD and Aladeen

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 069
91 963
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 069
91 963
113
The UK, Italy and Japan have taken the next formal steps in developing their sixth-generation fighter under the Global Combat Air Programme (GCAP), confirming a new joint headquarters and a target to finalise a major international contract by the end of 2025.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 489
72 178
113
The UK, Italy and Japan have taken the next formal steps in developing their sixth-generation fighter under the Global Combat Air Programme (GCAP), confirming a new joint headquarters and a target to finalise a major international contract by the end of 2025.
Next formal steps, hogy meglegyen a joint Headquoter, ahol lehet finalizingolni a contractot...

De hol van a gép?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 069
91 963
113
The UK’s next-generation combat aircraft project has reached a major milestone, as the Ministry of Defence and its industry partners revealed the design of the new Combat Air Flying Demonstrator and confirmed that two-thirds of its structural weight is now in manufacturing...

The aircraft’s main structure, wings and tail fins are now being assembled using cutting-edge digital and robotic manufacturing at BAE Systems sites in Lancashire. The demonstrator is designed to test a wide range of technologies, including stealth-compatible features and next-generation flight controls.

 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 206
106 593
113
The UK, Italy and Japan have taken the next formal steps in developing their sixth-generation fighter under the Global Combat Air Programme (GCAP), confirming a new joint headquarters and a target to finalise a major international contract by the end of 2025.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 489
72 178
113
Egyszer már jó lenne olvasni valami technikai jellegű hírt is erről a gépről, nem csak a pénzügyes-közgazdász-jogász-marketinmenedzser exceltábla huszárok hablatyolását.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 206
106 593
113
A harci légi repülés bemutatója: Gyakorlás és felkészülés a GCAP-ra


A BAE Systems bejelentette, hogy úttörő harci légi repülő demonstrátor repülőgépe jelentős mérföldkőhöz ért, a repülőgép szerkezeti súlyának kétharmada már „gyártás alatt” van. A vállalat kiadta a repülőgép kísérő CGI-renderjét is.

Az Egyesült Királyság által finanszírozott és fejlesztett Harci Légi Repülő Demonstrátor célja, hogy számos új technológiát teszteljen, fejlesszen és érleljen az Egyesült Királysággal, Olaszországgal és Japánnal közös háromnemzetiségű Globális Harci Légi Program (GCAP) támogatása érdekében. Lehetővé teszi a GCAP partnerei számára, hogy sokkal korábban jobban megértsék a kockázatokat, mint az bármely más programban lehetséges volt. Ez a fontos munka együttesen a pilótával irányított harci légi programok előállításához szükséges idő és költségek drasztikus csökkentését célozza, miközben fenntartja azokat a szuverén tervezési, mérnöki és gyártási képességeket, amelyekre szükség van ahhoz, hogy az Egyesült Királyság a globális repülőgépipari innováció élvonalában maradjon.

Egy generációnként egyszeri erőfeszítés
Tony Godbold, a BAE Systems jövőbeli harci légi rendszerek szállítási igazgatója elmondta: „ Ez a jelentős és kihívást jelentő projekt négy évtized után az Egyesült Királyság első legénységgel ellátott harci demonstrációs repülőgépét szállítja le. A program felgyorsítja a fejlett tervezési megközelítések és gyártási technikák fejlesztését, segítve az Egyesült Királyság ipari előnyének kiélezését és a repülőgépek gyártásán túlmutató előnyök biztosítását. Az egyedi repülőgép fejlesztése mellett kiépítjük a technikai alapokat, a munkaerő felkészültségét és a digitális érettséget, amelyek elengedhetetlenek a következő generációs harci légi képességek megvalósításához. ”

A demonstrációs repülőgép olyan tervezési jellemzőkkel rendelkezik, „amelyek valóban meghatározzák, hogy milyennek kell lennie egy hatodik generációs platformnak” – állítja a BAE Systems képviselője –, de semmilyen értelemben nem a GCAP prototípusa. A demonstrációs repülőgép talán nem is hasonlít a végleges, sorozatgyártású GCAP vadászgépre, amelynek végleges konfigurációját még nem döntötték el. Inkább elsősorban arra szolgál, hogy segítsen a BAE Systemsnek csökkenteni a közelgő, következő generációs harci repülőgép-program kockázatait azáltal, hogy gyakorolja a fejlett, új tervezési megoldások és digitális gyártási technológiák alkalmazását. Godbold szerint: „Arról is szól, hogy újragondoljuk magunkat és a tágabb brit ipart arról, hogy mit jelent újra az első elvek alapján repülőgépet tervezni és gyártani... négy évtizede csináltunk már valami hasonlót, és a programnak ebben a fázisában voltunk.”


A demonstrátor nagyrészt ipari technológiák és képességek fejlesztéséről, elősegítéséről és demonstrálásáról, valamint a megfelelően képzett, tapasztalt emberek (SQEP) készségeinek fejlesztéséről szól, nem pedig bármi más operatívabb célcsoportról.
Johnny Moreton légierős parancsnok, a UK Future Combat Air Programme korábbi brit programigazgatója elmondta: „ Tehát egy demonstrációs program egyik élettapasztalata: »Rendelkezünk-e megfelelően képzett, tapasztalt emberekkel, akik ténylegesen képesek repülőgépet építeni a nulláról, tanúsíttatni azt, majd elrepülni az elsővel?« Mert ezt az Egyesült Királyság már egy ideje nem csinálja. És valójában ez egy nagyon fontos készség. Hogyan juthatunk el ebbe a világba? Hasznos lenne, ha lenne valamilyen olyan tervezési/módszertani megoldás, amely azt mondja: »valójában tanulhatok a jövőre nézve«. Tehát a demonstrációs program nagyon is egy »felkészítsük az Egyesült Királyság ipart és a partnereket a jövőre, és a későbbiekben is hasznosítsuk azt «.”

A csapat által alkalmazott innovatív tervezési, mérnöki és gyártási technológiák magukban foglalják majd a modellalapú rendszermérnökséget és a virtuális szimulációt, a 3D nyomtatást és az additív gyártást, a kobotikát (együttműködő robotikát) és a digitális ikreket. Ez felbecsülhetetlen értékű tapasztalattal ruházza fel a BAE Systems és a tágabb ellátási lánc mérnökeit, biztosítva, hogy a repülőgép-tervezés és -gyártás folyamatban lévő forradalmának élvonalában legyenek.

Ennek a „generációnként egyszer” demonstrációs programnak a létezését hivatalosan a Farnborough Airshow megnyitóján, 2022. július 18-án jelentették be, mintegy öt hónappal a GCAP indulása előtt. Több mint egy évvel korábban (2021. május 20-án) arról számoltak be, hogy a BAE Systems nagyméretű 3D nyomtatást alkalmaz magas hőmérsékletű öntőformák előállításához, Airtech Dahltram I-350CF gyantát (egy magas hőmérsékleten tűrő, szénszállal erősített, poliéterimid (PEI) alapú 3D nyomtatási gyantát) használva egy jövőbeli harci légi demonstrátor gyártásához. A demonstrációs program bejelentésének idején Ben Wallace, az Egyesült Királyság akkori védelmi minisztere megerősítette egy alacsony megfigyelési hatótávolságú (LO) demonstrációs repülőgép terveit, amelyet a Védelmi Minisztérium és az ipar közösen finanszíroz, míg Richard Berthon, a brit Védelmi Minisztérium jövőbeli harci légi rendszeréért felelős igazgatója azt mondta, hogy ez a következő öt éven belül (azaz 2027 júliusára) repülni fog, és kulcsszerepet fog játszani a Tempest jövőbeli harci légi rendszer (FCAS) mögött álló technológia és tervezési elvek bizonyításában. A repülőgépet egy generáció első repülő harci légi demonstrátoraként írták le.

A motor tesztelése
2023 júniusában a BAE Systems bejelentette, hogy a repülőgép menekülőrendszerének, valamint a motor és a szívócsatorna tesztelése már befejeződött. Három szívócsatornát építettek Samlesburyben – kettőt a demonstrációs repülőgéphez (amit ekkorra már Repülő Technológiai Demonstrátornak neveznek), egyet pedig az azt megelőző tesztprogramhoz. A tesztcsatornát alternatív szívónyílásokkal lehetett felszerelni a különböző üzemi körülmények szimulálására. Egy tölcséres szívónyílást használtak az utazórepülés szimulálására, míg a tényleges repülőgép-tervnek megfelelő szívónyílást a „felszállás előtti, fékezett, teljes gázzal” állapot szimulálására használták, amelyben a levegő minden irányból beszívódik a szívónyílás ajakján túl, ami jelentős szívócső-turbulenciát okoz.

A harci légi repülő demonstrátor egyik hajtómű-csatornája – előre nézve attól a ponttól, ahol egy EJ200-as hajtómű elejéhez csatlakozik. Jól látszik a hossza és a kígyózó jellege. [BAE Systems]

A mérnökök fejlett, új gyártási eljárásokat alkalmaztak a hajtómű légcsatornájának előállításához. Ez úgy van kialakítva, hogy a levegő sebességét a hajtómű elején szuperszonikusról szubszonikus sebességre lassítsa anélkül, hogy változtatható rámpákra lenne szükség. A szívócső kevesebb mozgó alkatrészből áll, mint egy hagyományos vadászgép szívócső-kialakítása, és elterelő nélküli szuperszonikus szívócső (DSI) „dudorokat” tartalmaz, amelyek elrejtik a hajtóművet az ellenséges radarok elől, javítva a repülőgép alacsony légtömeg (LO) jellemzőit.



A teljes méretű csatornát egy módosítatlan Eurojet EJ200 turboventilátoros hajtóműre szerelték – amelyet egy Brit Királyi Légierő (RAF) Eurofighter Typhoon repülőgépéből szereztek be –, és a tesztelést a Rolls-Royce bristoli Filtonban található telephelyén végezték 2022 november elejétől 2023 február közepéig. A tesztekhez azt a TP-14 tesztcellát használták, amelyben a Concorde Olympus hajtóművét tesztelték az 1960-as években. A tesztelést széles teljesítménybeállítás-tartományban végezték, beleértve az újramelegítést, a fojtószelep lenyomásával és újranyomásával. A hajtómű a vártnak megfelelően működött, levegőtorzulás vagy rezonanciaproblémák nélkül, és teljes mértékben biztosak lehetünk abban, hogy a hajtómű/szívócső/csatorna a teljes működési tartományban a hirdetetteknek megfelelően fog működni.

A cél az, hogy „a motor olyan ’minőségű’ levegőt kapjon, amely azt a benyomást kelti az EJ200-asról, mintha egy Typhoonban ülne” – mondta Conrad Banks, a Rolls-Royce Defence Future Programmes főmérnöke, mivel ez lehetővé teszi, hogy a hajtóművet a demonstrációs gépen a meglévő repülési magasságok mellett üzemeltessék.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 206
106 593
113
Személyzeti alrendszerek tesztelése
A demonstrátorgép legénységének menekülőrendszere egy módosítatlan Martin Baker Mk16A katapultülésen alapul (ahogy a Typhoonban is használták), a személyzet pedig Typhoon repülőfelszerelést visel majd, beleértve az AEA és az Mk 10 sisakot is, amelyeket a tesztbabababák is használtak.

A Chalgrove-i kezdeti statikus tüzelés után a katapultülések tesztelését Langford Lodge-ban, Észak-Írországban végezték el. [BAE Systems/Martin Baker]
A Chalgrove-i kezdeti statikus tüzelés után a katapultülések tesztelését Langford Lodge-ban, Észak-Írországban végezték el. [BAE Systems/Martin Baker]
Egy sor katapultülés-kísérletet végeztek, egy aerodinamikailag reprezentatív elülső törzsrészt használva, amely egy rakétahajtású szánt szereltek fel. A legénységi menekülőrendszer tesztkampánya 2021. december 16-án kezdődött egy statikus lövészettel a Martin Baker gyári repülőterén, Chalgrove-ban, ahol a kabintető kialakítását igazolták – amely egy öntött akrilból készült, a BAE Hawk fejlett sugárhajtású kiképzőgép MDC technológiáját alkalmazva. Ezt a statikus lövést négy szántesztelésből álló ülésminősítő lövéssorozat követte az észak-írországi Langford Lodge-ban 2022. március 31. és az év júniusának vége között. A lövéseket két sebességgel – 519 km/h (280 csomó) és 833 km/h (450 csomó) – végezték, egy 1. osztályú próbababát (egy könnyű női pilótát ábrázolva nyári repülőfelszerelésben) és egy 6. osztályú próbababát (egy nehéz férfi pilótát ábrázolva téli felszerelésben) használva.


A wartoni demonstrációs létesítmény egy úgynevezett hibrid berendezést foglal magában, négy összekapcsolt fejlesztőberendezéssel, amelyek hardverek, emulátorok és digitális modellek keverékét alkalmazzák. Az egyik a pilótafülkéhez, egy a repülésirányító rendszerhez, egy a számítástechnikához és a modellekhez, egy pedig a közműkezelő rendszerhez tartozik. Úgy tervezték, hogy kulcsfontosságú bizonyítékokat szolgáltasson a valós világban zajló élő repülési kísérletek alátámasztására.

A pilótafülke berendezése tartalmaz egy érintőképernyős nagy felületű kijelzőt (LAD), de hiányoznak belőle a kisebb, nagy integritású panelek (HIP), amelyek most úgy tűnik, hogy a Typhoonhoz fejlesztés alatt álló hasonló LAD jellemzői. A LAD mérete miatt a repülőgép oldalsó kormányt fog használni a központi irányítóoszlop helyett, és esetleg haptikus visszajelzést is tartalmazhat. A pilótafülke berendezést repülésirányítási rendszerek, repülésirányítási törvények és kijelzők fejlesztésére, tesztelésére és értékelésére használják. Végül az első repülés előtti pilótaképzéshez fogják használni.

A Combat Air Flying Demonstrator pilótafülkéjét mára több pilóta repülte, és több repült órát töltött vele, mint az 1980-as évek EAP technológiai demonstrátorával. [BAE Systems]
A Combat Air Flying Demonstrator pilótafülkéjét mára több pilóta repülte, és több repült órát töltött vele, mint az 1980-as évek EAP technológiai demonstrátorával. [BAE Systems]
A hibrid szerkezet egy triplex fly-by-wire repülésirányító rendszerhez csatlakozik, amelynek egyik szárnyán található három légyszárny, másik oldalán pedig az egyik oldallapát hidraulikus működtetői működnek, míg a repülőgép másik oldalán található vezérlők digitális modellek.


A vállalat 2023-ban azt nyilatkozta, hogy mintegy tíz pilóta 170 repült órát szerzett 125 bevetés során digitális környezetben. A pilóták közül négyen a Wartonban működő BAE Systems tesztpilótái voltak (Steve Formoso, Andrew Mallery-Blyth, Luke Gili-Ross és Glyn Gogerty), akiket a RAF Gyorsrepülési Képességi Irodájának (RCO) és a RAF 41. számú Teszt- és Értékelő Századának hat pilótája alkotott, Willie Hackett százados vezetésével. 2024 júliusára, amikor a BAE Systems bejelentette, hogy a demonstrációs gép átment a kritikai tervezési felülvizsgálaton (CDR, 2024 májusában), a „repülési idő” „több mint 215 órára” nőtt.


Gyártás és összeszerelés
A CDR általában az a pont, amikor egy hagyományos harci repülőgép program a gyártási fázisba lép. A modern digitális tervezési és gyártási folyamatok lehetővé tették a BAE Systems számára, hogy a felülvizsgálati tevékenységgel párhuzamosan végezze a gyártást.

A BAE Systems közölte, hogy a repülőgép súlyának több mint felét felhasználták a gyártási folyamatban, és hogy az összes fő egység építése folyamatban van, beleértve az első, középső és hátsó törzset, valamint a szárnyakat, és mindegyik összeszerelése 2023-ban kezdődött. A középső törzs volt az egyik legkorábban gyártott egység. A középső törzs jellemzően a leghosszabb átfutási idejű tétel, összeszerelése a leghosszabb időt veszi igénybe, és rengeteg összetett tervezési és gyártási műveletet foglal magában.

A Combat Air Flying Demonstrator repülőgép elülső törzsének „építés alatt” látható képe 2024 kora nyarán készült. [BAE Systems]

Miközben a BAE Systems Wartonban összeszerelést végzett, Paul Wilde, a BAE Systems akkori Tempest vezetője elmondta, hogy a demonstrációs modell „túlnyomó többségét” Wartonon kívül, az Egyesült Királyság szélesebb ellátási láncában gyártották. Wilde azt is megjegyezte, hogy a demonstrációs projekt a legújabb gyártási eljárásokat alkalmazza, beleértve a forró izosztatikus préselés (HIP) technológiát is. Ez titánport használ, és extrém hő és nyomás segítségével olvasztja össze, így összetett alakú alkatrészeket hoz létre, amelyeket egyébként nem lehetne egyetlen darabként gyártani. Ezenkívül a hagyományos öntési módszerek négyéves átfutási időt igényelhetnek, míg a HIP mindössze hat hónapot vehet igénybe.

A végleges GCAP Tempest repülőgép kifejlesztéséhez szükséges készségek, eszközök, folyamatok és technikák fejlesztése mellett Wilde elmondta, hogy a demonstrátorgépet a következő generációs harci légi tervezés kulcsfontosságú elemeinek tesztelésére, értékelésére és bemutatására fogják használni, feszegetve a technológiai határokat. A repülőgép a szuperszonikus és a LO funkciók kombinációját tartalmazza majd.

A repülőgép néhány lopakodás-kompatibilis funkciót és alacsony megfigyelhetőségű alakítási technikát is tartalmaz majd, hasonlóan azokhoz, amelyeket valószínűleg a Tempest platformon fognak alkalmazni, ezáltal kihasználva a BAE Systems LO tervezési képességeit. Ezek közül néhány a vállalat Taranis pilóta nélküli harci légi járművével (UCAV) kapcsolatos tapasztalataiból származik, amelyet egy vállalati képviselő szerint „globális szinten élvonalbelinek” tartottak. A BAE Systems azt mondja, hogy számos forma- és formavonal-stílust tesztelt, amelyek segítenek majd a LO tervezési jellemzőinek kidolgozásában a GCAP koncepciótervében.

A demonstrációs repülőgép a LO tervezési jellemzőit és alapelveit testesíti meg, és a LO szempontokat a tervezési és gyártási folyamat során beépítették. Maga a repülőgép azonban nem lesz „lopakodó”. A kabintető például hagyományos konstrukciójú lesz, és miniatűr robbanózsinórt (MDC) tartalmaz majd, míg lopakodó bevonatok alkalmazása valószínűleg nem lesz. Jelentős, hogy most először derült ki, hogy egy integrált hasznos teherrekeszt is tartalmazni fog. Az integrált rekesz tesztelése és értékelése várhatóan fontos részét képezi majd a GCAP program tanulásának.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 206
106 593
113
Amit eddig tudunk

2025. július 16-án a BAE Systems bejelentette, hogy bemutatja „az Egyesült Királyság zászlóshajójának számító Combat Air Flying Demonstrator repülőgépének tervét”, mivel a repülőgép elérte a fontos mérföldkövet, mivel addigra szerkezeti súlyának kétharmada gyártás alatt állt. Valójában a repülőgép CGI-renderelése szándékosan rejtett maradt, és a vállalat ügyelt arra, hogy kevés információt áruljon el a tájékoztatókon és az újságírók kérdéseire adott válaszaiban.

A BAE Systems 2025. július 16-án adta ki a demonstrációs repülőgép CGI-renderképét. Ez az egyetlen kép, amely a repülőgépet teljes egészében mutatja. [BAE Systems]

Nem meglepő módon a demonstrációs repülőgép egy nagyméretű, kétszárnyú, kétmotoros kialakítású, vízszintes farok nélkül. Felületesen a repülőgép egy farok nélküli F-35-ösre vagy Kaanra hasonlít, előre nyilazott szívónyílásokkal (nyilvánvaló DSI „dudorok” nélkül, bár ezekről úgy vélik, hogy a repülőgép jellemzői). A demonstrációs repülőgép törzsének hátsó része „dobozos” kialakítású, ami széles, lapos felső törzset eredményez, hasonlóan az eredeti, 2018-ban bemutatott Tempest modellhez. Az elölről, háromnegyedes nézetben egy enyhén ívelt befelé néző belépőél látszott – talán egy egyszerű belépőél-toldalék (LERX) –, ami a repülési magasság szempontjából nem tűnik optimálisnak, de a BAE Systems nem volt hajlandó megmagyarázni ennek okát.

A szárny többi alaprajza nem volt látható a számítógépes grafikából, de a BAE „levágott delta” konfigurációjúként írta le, ellentétben az eredeti „Vemhes Pelikán” Tempest koncepció és számos későbbi terv Lambda szárnyával, és meglehetősen eltérően a „Concept Class 5” tanulmány szokatlan alaprajzától. Lehetséges, hogy ezt az „egyszerűbb” formát költség-/szerkezeti bonyolultságok miatt választották, de a BAE Systems nem volt hajlandó megerősíteni ezt a feltételezést. A BAE azt sem volt hajlandó közölni, hogy a kilépőél hátrafelé, előre ívelt vagy egyenes volt-e, és nem válaszolt arra a kérdésre, hogy a szárnyvégek párhuzamosak voltak-e a repülőgép középvonalával, vagy enyhén „levágottak”.

A vállalat elismeri, hogy a demonstrációs repülőgép nagyméretű, és azt állítja, hogy annak is kell lennie, „hogy bemutassanak néhány technológiát… némelyikhez anyagméret, egy platform szükséges a megvalósításhoz, a GCAP relatív méretarányát tekintve.”

A függőleges farokuszonyok jóval konzervatívabbnak tűnnek, mint a korábbi Tempest koncepciókon látottak, mivel inkább „egyenesek” (kevésbé ferdék és kevésbé „íveltek” oldalnézetben), és inkább „téglalap” (vagy trapéz) alakúak, hagyományosabb „egyenes” kilépőéllel, mint a korábbi GCAP/Tempest koncepciókon látható „ötoldalú” uszonyok. A BAE Systems nem válaszolt arra a kérdésre, hogy ezt költség/bonyolultság vagy valamilyen más ok miatt választották-e.

A CGI képen a repülőgépnek egyetlen darabból álló szélvédője és kabinteteje van, de a gép valójában különálló szélvédővel és kabintetejjel rendelkezik majd, akárcsak a katapultülés tesztszánjánál. Valójában a széles, erősen megemelt elülső törzs teljes egésze (nyilvánvaló okokból) megegyezik a menekülőrendszer teszteléséhez használt elülső törzsrésszel.

A BAE Systems szerint a demonstrációs repülőgép fő szerkezete, a szárnyak és a farokszárnyak már formát öltenek fejlett robotika, kobotika és digitális gyártási és összeszerelési technológiák segítségével. Godbold elmondta: „Nemcsak a tervezés, hanem a termékek összeszerelésének határait is feszegetjük.”

A cég legyártotta az általa „az északnyugaton valaha gyártott legnagyobb repülő szénszálas vastag héjat”, amely a törzs középső héjának formáját képviseli. A demonstrációs berendezés lehetővé tette a vállalat és az ellátási lánc számára, hogy első alkalommal jó, összetett formákat hozzanak létre szénszálból – ez igen nagy teljesítmény, tekintve, hogy különösen nehéz megjósolni, hogyan „rugózik” a szén, és a jelenleg elérhető modellezési képességek bizonyítéka.

A repülőgéphez szükséges végső karbon szárnyborításokat július 14-én szállították le a vállalat wartoni telephelyére. A borítást egy meg nem nevezett, az ellátási láncon belüli vállalat gyártotta – amelyet szerényen nagy értékű gyártási katapultként írtak le. Godbold elmondta, hogy a szárnyborítások „más technológiával készültek, mint amihez hozzászoktunk”. Bár a BAE Systems tartózkodott ennek kimondásától, a nagyon nagy, egy darabból álló borítások használata előnyös a repülési teljesítmény szempontjából.

Egy BAE Systems képviselő szerint a különféle alkatrészeket „számos különböző, az Egyesült Királyság által üzemeltetett repülőgépből” fogják beszerezni, bár eddig semmi olyan jelentőset nem beépítettek, mint amilyen az EAP-be került, amely egy teljes Tornado hátsó részt használt, beleértve a farokszárnyat is. A repülőgépbe két, az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériuma által adományozott EJ200-as motort szerelnek be, a futóművet pedig egy Tornado alvázból alakítják át.

A BAE Systems, a Rolls-Royce és a Brit Királyi Légierő tesztpilótái több mint 300 órát repültek a harci légi repülő demonstrátorral az egyedi hibrid szerkezetben. Ezen szimulált repülési tesztek segítségével a pilóták és a mérnökök gyorsan felmérhetik a repülésirányító rendszereket a bonyolultabb repülési manőverek során, és évekkel azelőtt, hogy a repülőgép megtenné első repülését, kulcsfontosságú adatokat gyűjthetnek arról, hogyan fog viselkedni és hogyan fog teljesíteni a repülőgép.

A BAE Systems közlése szerint az első repülési időszak a 2022. júliusi bejelentés szerint marad, megjegyezve, hogy a Flying Combat Air Demonstrator 2027 végére készen áll az első repülésre – a pontos dátumot a későbbiekben véglegesítik, hogy optimalizálják a tanulást és maximalizálják a GCAP előnyeit.

A repülőgép jelenlegi tervei szerint három éven belül repülne, de a vállalat szóvivői szerint „árnyalat van aközött, hogy mikor lesz kész a repülőgép repülésre, és mikor fogja a program meghatározni a legjobb repülési dátumot”. A program késedelmére utaló félreértések vagy sugallások elkerülése érdekében a BAE Systems hangsúlyozta, hogy a gép 2027 végére készen áll az első repülésre, de a pontos dátumot közelebb véglegesítik/kiválasztják, számos tény alapján, amelyek a GCAP központi programjával, a szabályozó hatósággal és számos más tényezővel kapcsolatosak. Egy rosszindulatú megfigyelő megjegyezné, hogy a vállalat most 2027 végéről beszél, nem pedig 2027 júliusának végéről, amely az eredetileg bejelentett „öt éven belüli” határidő végét jelentené.

A harci légi repülő demonstrátornak még mindig nincs neve, és a Warton Project száma is ismeretlen (valószínűleg közel állhat a Tempest koncepcióknál alkalmazott P189 megnevezéshez). Ha a szél témájú Tornado/Typhoon/Tempest elnevezési konvenciót követik, akkor kézenfekvő választás lehet a Hurricane. A harci légi repülő demonstrátorról július 14-én tájékoztatott hat újságírót arra kérték, hogy tegyék meg javaslataikat a BAE Systems egy bizonyos személyéhez.

Jon-tó

Szerző: Jon Lake , a repülés és a repülés megszállottja, repülőgépek között nőtt fel, a vezetés előtt megtanult vitorlázni, a Londoni Egyetem Légiszázadával tanult meg repülni, és 1984 óta foglalkozik repüléstechnikai kiadványokkal.




 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen