Amit eddig tudunk
2025. július 16-án a BAE Systems bejelentette, hogy bemutatja „az Egyesült Királyság zászlóshajójának számító Combat Air Flying Demonstrator repülőgépének tervét”, mivel a repülőgép elérte a fontos mérföldkövet, mivel addigra szerkezeti súlyának kétharmada gyártás alatt állt. Valójában a repülőgép CGI-renderelése szándékosan rejtett maradt, és a vállalat ügyelt arra, hogy kevés információt áruljon el a tájékoztatókon és az újságírók kérdéseire adott válaszaiban.
A BAE Systems 2025. július 16-án adta ki a demonstrációs repülőgép CGI-renderképét. Ez az egyetlen kép, amely a repülőgépet teljes egészében mutatja. [BAE Systems]
Nem meglepő módon a demonstrációs repülőgép egy nagyméretű, kétszárnyú, kétmotoros kialakítású, vízszintes farok nélkül. Felületesen a repülőgép egy farok nélküli F-35-ösre vagy Kaanra hasonlít, előre nyilazott szívónyílásokkal (nyilvánvaló DSI „dudorok” nélkül, bár ezekről úgy vélik, hogy a repülőgép jellemzői). A demonstrációs repülőgép törzsének hátsó része „dobozos” kialakítású, ami széles, lapos felső törzset eredményez, hasonlóan az eredeti, 2018-ban bemutatott Tempest modellhez. Az elölről, háromnegyedes nézetben egy enyhén ívelt befelé néző belépőél látszott – talán egy egyszerű belépőél-toldalék (LERX) –, ami a repülési magasság szempontjából nem tűnik optimálisnak, de a BAE Systems nem volt hajlandó megmagyarázni ennek okát.
A szárny többi alaprajza nem volt látható a számítógépes grafikából, de a BAE „levágott delta” konfigurációjúként írta le, ellentétben az eredeti „Vemhes Pelikán” Tempest koncepció és számos későbbi terv Lambda szárnyával, és meglehetősen eltérően a „Concept Class 5” tanulmány szokatlan alaprajzától. Lehetséges, hogy ezt az „egyszerűbb” formát költség-/szerkezeti bonyolultságok miatt választották, de a BAE Systems nem volt hajlandó megerősíteni ezt a feltételezést. A BAE azt sem volt hajlandó közölni, hogy a kilépőél hátrafelé, előre ívelt vagy egyenes volt-e, és nem válaszolt arra a kérdésre, hogy a szárnyvégek párhuzamosak voltak-e a repülőgép középvonalával, vagy enyhén „levágottak”.
A vállalat elismeri, hogy a demonstrációs repülőgép nagyméretű, és azt állítja, hogy annak is kell lennie, „hogy bemutassanak néhány technológiát… némelyikhez anyagméret, egy platform szükséges a megvalósításhoz, a GCAP relatív méretarányát tekintve.”
A függőleges farokuszonyok jóval konzervatívabbnak tűnnek, mint a korábbi Tempest koncepciókon látottak, mivel inkább „egyenesek” (kevésbé ferdék és kevésbé „íveltek” oldalnézetben), és inkább „téglalap” (vagy trapéz) alakúak, hagyományosabb „egyenes” kilépőéllel, mint a korábbi GCAP/Tempest koncepciókon látható „ötoldalú” uszonyok. A BAE Systems nem válaszolt arra a kérdésre, hogy ezt költség/bonyolultság vagy valamilyen más ok miatt választották-e.
A CGI képen a repülőgépnek egyetlen darabból álló szélvédője és kabinteteje van, de a gép valójában különálló szélvédővel és kabintetejjel rendelkezik majd, akárcsak a katapultülés tesztszánjánál. Valójában a széles, erősen megemelt elülső törzs teljes egésze (nyilvánvaló okokból) megegyezik a menekülőrendszer teszteléséhez használt elülső törzsrésszel.
A BAE Systems szerint a demonstrációs repülőgép fő szerkezete, a szárnyak és a farokszárnyak már formát öltenek fejlett robotika, kobotika és digitális gyártási és összeszerelési technológiák segítségével. Godbold elmondta: „Nemcsak a tervezés, hanem a termékek összeszerelésének határait is feszegetjük.”
A cég legyártotta az általa „az északnyugaton valaha gyártott legnagyobb repülő szénszálas vastag héjat”, amely a törzs középső héjának formáját képviseli. A demonstrációs berendezés lehetővé tette a vállalat és az ellátási lánc számára, hogy első alkalommal jó, összetett formákat hozzanak létre szénszálból – ez igen nagy teljesítmény, tekintve, hogy különösen nehéz megjósolni, hogyan „rugózik” a szén, és a jelenleg elérhető modellezési képességek bizonyítéka.
A repülőgéphez szükséges végső karbon szárnyborításokat július 14-én szállították le a vállalat wartoni telephelyére. A borítást egy meg nem nevezett, az ellátási láncon belüli vállalat gyártotta – amelyet szerényen nagy értékű gyártási katapultként írtak le. Godbold elmondta, hogy a szárnyborítások „más technológiával készültek, mint amihez hozzászoktunk”. Bár a BAE Systems tartózkodott ennek kimondásától, a nagyon nagy, egy darabból álló borítások használata előnyös a repülési teljesítmény szempontjából.
Egy BAE Systems képviselő szerint a különféle alkatrészeket „számos különböző, az Egyesült Királyság által üzemeltetett repülőgépből” fogják beszerezni, bár eddig semmi olyan jelentőset nem beépítettek, mint amilyen az EAP-be került, amely egy teljes Tornado hátsó részt használt, beleértve a farokszárnyat is. A repülőgépbe két, az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériuma által adományozott EJ200-as motort szerelnek be, a futóművet pedig egy Tornado alvázból alakítják át.
A BAE Systems, a Rolls-Royce és a Brit Királyi Légierő tesztpilótái több mint 300 órát repültek a harci légi repülő demonstrátorral az egyedi hibrid szerkezetben. Ezen szimulált repülési tesztek segítségével a pilóták és a mérnökök gyorsan felmérhetik a repülésirányító rendszereket a bonyolultabb repülési manőverek során, és évekkel azelőtt, hogy a repülőgép megtenné első repülését, kulcsfontosságú adatokat gyűjthetnek arról, hogyan fog viselkedni és hogyan fog teljesíteni a repülőgép.
A BAE Systems közlése szerint az első repülési időszak a 2022. júliusi bejelentés szerint marad, megjegyezve, hogy a Flying Combat Air Demonstrator 2027 végére készen áll az első repülésre – a pontos dátumot a későbbiekben véglegesítik, hogy optimalizálják a tanulást és maximalizálják a GCAP előnyeit.
A repülőgép jelenlegi tervei szerint három éven belül repülne, de a vállalat szóvivői szerint „árnyalat van aközött, hogy mikor lesz kész a repülőgép repülésre, és mikor fogja a program meghatározni a legjobb repülési dátumot”. A program késedelmére utaló félreértések vagy sugallások elkerülése érdekében a BAE Systems hangsúlyozta, hogy a gép 2027 végére készen áll az első repülésre, de a pontos dátumot közelebb véglegesítik/kiválasztják, számos tény alapján, amelyek a GCAP központi programjával, a szabályozó hatósággal és számos más tényezővel kapcsolatosak. Egy rosszindulatú megfigyelő megjegyezné, hogy a vállalat most 2027 végéről beszél, nem pedig 2027 júliusának végéről, amely az eredetileg bejelentett „öt éven belüli” határidő végét jelentené.
A harci légi repülő demonstrátornak még mindig nincs neve, és a Warton Project száma is ismeretlen (valószínűleg közel állhat a Tempest koncepcióknál alkalmazott P189 megnevezéshez). Ha a szél témájú Tornado/Typhoon/Tempest elnevezési konvenciót követik, akkor kézenfekvő választás lehet a Hurricane. A harci légi repülő demonstrátorról július 14-én tájékoztatott hat újságírót arra kérték, hogy tegyék meg javaslataikat a BAE Systems egy bizonyos személyéhez.
Jon-tó
Szerző: Jon Lake , a repülés és a repülés megszállottja, repülőgépek között nőtt fel, a vezetés előtt megtanult vitorlázni, a Londoni Egyetem Légiszázadával tanult meg repülni, és 1984 óta foglalkozik repüléstechnikai kiadványokkal.