[HUN] Kerekes páncélozott harcjárművek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 853
113
Ha már itt van a "favágásra" robotolni az AI/MI, és beszabadultam "on-lány" üzemmódban egy start-up AI-szerverére(Nem án "feldobni" ;) !)akkor nézzük mit dob egy "Deep Research" felszólításra a "BTR-80A vs. Gidran 4X4 vs. NMS 4X4 összehasonlítás" témában?

Hát kb. ezt:

GPT 4.x+NET Deep Research(rövidített verzió)

Alább a BTR-80A, a Nurol Makina NMS 4x4 és az Ejder Yalçın 4x4 (magyarul: Gidrán) közvetlenül összevethető, gondosan leellenőrzött technikai és logisztikai adatait találod.
A magyar viszonyokra (alföldi, időjárási, talaj és infrastruktúra – met.hu) vonatkoztatva választottam ki a legjellemzőbb változatokat.
(Források: armyrecognition.com, hu.wikipedia.org

, +gyártói oldalak, +hadiportálok, 2024-25))

---

1. Táblázatos főösszevetés​

Jellemző
BTR-80A
Nurol NMS 4x4 (“Yörük”)
Ejder Yalçın 4x4 (Gidrán)
Tömeg (harci)
13,6 t​
8,0–8,5 t​
14–14,5 t​
Hajtás/kerékképlet
8x8​
4x4​
4x4​
Motor/LE
260 LE Diesel​
300 LE Diesel (Cummins)​
375 LE Diesel (Cummins)​
*Fajlagos teljesítmény (LE/t)​
19,1​
35–37​
26–27​
Talajnyomás (kg/cm²)
0,68–0,72​
0,75–0,8​
0,85–0,89​
Sebesség (út/terep)
80/pp 38 km/h​
140/pp 80 km/h​
120/pp 60 km/h​
Hatótáv (út/terep)
600/400 km​
800/500 km​
700/450 km​
Kapaszkodóképesség
30% emelkedő​
60% emelkedő​
60% emelkedő​
Vízi akadály
Úszóképes​
max. 1m gázlás​
max. 1m gázlás​
Árok-, falmászás
2 m, 0,5 m​
0,9 m, 0,5 m​
1,1 m, 0,5 m​
Szállítható személyzet
3+7​
2+5​
2+9​
Ár (2024, USD)
400 000 használt, 700 000 modernizált​
600 000–750 000​
950 000–1 250 000​
Passzív védelem (STANAG)
2 alap (max 3/4 modernizálva)​
3 alap (oldal 4 választható)​
4 (alap), opcionális + bővítések​
*Aknavédelem *​
gyenge (max 4 kg TNT)​
6 kg TNT (opciónál több)​
8+ kg TNT (alap)​
Aktív védelem/KIEG
Füstgránát, kevés EWS​
Füst, EWS, szenzoropciók​
Füst, EWS, akusztikus/hanggolyós bemérés​
Fegyverzet (tipikus)
30 mm 2A72+PKT+füstgránát​
12,7 mm RCWS, 40 mm AGL opció​
12,7 mm RCWS, páncéltörő opció​
Modern digitális kezelőpult
Nincs (max. utólagosan)​
Van, full digitális​
Van, full digitális​
Karbant ./üzemanyag
Olcsóbb fenntartás, régi technika​
Modern, de drágább​
Drágább, de fejlettebb​



2. Rövid értékelő összefoglaló​

BTR-80A

  • Előny: Nagyon olcsó használtan, egyszerű karbantartás, úszóképesség, alföldi sáros/fenékig térdig süllyedő talajon 8 kerék nagy előny!​
  • Hátrány: Passzív védelem gyengébb, aknavédelem minimális, kezelőergonómia elmaradt, személyzet sérülékenyebb.​
  • Legfőbb érték: ár/minimálisan szükséges mobil páncélozott támogatás min. biztosítása.​

Nurol NMS 4x4 ("Yörük")

  • Előny: Kompakt méret, ALACSONY üzemanyagigény, kiváló gyorsulás, magas fajlagos teljesítmény (35+ LE/t!), megfelelő STANAG 3+ védettség (aknával szemben is, 6 kg TNT). Digitális vezérlés, modern szenzorok. Átlagos változatban olcsóbb a Gidránnál, de drágább a BTR-nél.​
  • Hátrány: Kisebb befogadó képesség, teherbírás, löveg-integráció, nem MRAP, nem tud úszni; nehéz TLP kazettákkal szemben sebezhetőbb.​

Ejder Yalçın 4x4 (Gidrán)

  • Előny: Nagy befogadóképesség, nagyon magas STANAG 4 védelem, jó aknavédelem (8+ kg TNT). Komplex digitális rendszer, full MRAP-képesség, komoly szenzor- és EWS-opciók, integrált távoli fegyverállomás, minden mai NATO-országok követelményének megfelel.​
  • Hátrány: Magas üzemanyagköltség, drágább egységár, összetettebb logisztika.​



3. Összesített (becsült) harcérték, ár/érték mutató​

Referenciapont: BTR-80A = 100%

Cím
BTR-80A
NMS 4x4
Ejder Yalçın 4x4
Harcérték (%)​
100​
140–145​
170–175 (=max)​
Ár/érték (%)​
100​
135–140​
150–155​
Legfontosabb okok: védettség, túlélőképesség, digitális integráció, érzékelők, jövőtállóság.




4. Részletes internetes források​




5. Speciálisan a magyar (Közép-Kelet-európai, alföldi) viszonyokra:​

  • BTR-80A vízen-fenékig süllyedő talajon (árterület, mocsár) egyedülálló; NMS és Ejder csak sekély gázlás (nincs vízi áthidaló rendszer).​
  • NMS 4x4 jobban manőverezhető városi, szilárd burkolatú környezetben, alföldön is jó, brutális gyorsulás.​
  • Ejder Yalçın bármely nagy alföldi, közepes városi műveleti zónában kiemelkedő, komplex harci helyzetekben (pl. közúti IED, páncéltörő veszély) a legnagyobb túlélőképességgel.​



6. Megjegyzés a magyar valósághoz​

A valós magyar Gidrán (Ejder Yalçın) nem azonos az NMS (Yörük) kategóriájával!
Gidrán = nehéz, csúcs védelem, NMS = könnyű/multirole szállító/járőrautó. BTR unikális úszóképességével, de elavult védelemmel.




Konklúzió​

Ár/érték–harcérték bajnok:

  • Kisebb logisztikai igény/alacsonyabb védelemmel: NMS 4x4 (költséghatékony gyorsreagálás, korlátozott veszélyzónában, gyors mozgás)​
  • Magas fenyegetettségi, modern NATO elvárású műveleti övezetben: Gidrán/Ejder Yalçın 4x4 (maximális védelem, harcérték)​
  • Nagy tömegű hadszíntér-lógisztika, öreg fegyveres támogatás: BTR-80A (költséghatékonyság, de főleg kisebb konfliktus vagy tartalékos alkalmazás)​
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 853
113
...viszont: Egy válasz nem válasz, nézzük a feltörekvő új csillagot(DeepSeek) is! ;)

DeepSeek 70B+NET

Köszönöm a türelmed és a pontos igényeket! Az alábbi frissített összehasonlítás Hiteles alapokon nyugvó, 2024-es adatokkal készült, ellenőrizve nyílt forrású haditechnikai elemzésekből (Janes, Defence Blog, STM/BMC hivatalos specifikációk).


BTR-80A vs. Yörük 4x4 (Ejder Yalçın) vs. NMS 4x4 – Végső Összehasonlítás

(Közép-Kelet-Európai alföldi terepre optimalizálva, BTR-80A = 100% referenciaérték)

1. Általános Adatok

Paraméter
BTR-80A
Yörük 4x4 (Ejder Yalçın)
NMS 4x4 (BMC)
Súly
13,6 t​
14,6 t​
12,5 t
Meghajtás
8x8​
4x4​
4x4​
Ár (becsült)
$300–400K (használt)​
$550–750K​
$650–850K
Gyártó
Szovjet (1980s)​
BMC (Törökország)​
BMC (Törökország)



2. Taktikai Teljesítmény

Kritérium
BTR-80A
Yörük 4x4
NMS 4x4
Max. sebesség
80 km/óra (úton)​
110 km/óra​
120 km/óra
Hatótávolság
600 km​
700 km​
800 km
Emelkedőképesség
30°​
35°​
40°
Árokátlépés
2,0 m​
1,2 m​
1,5 m
Fajlagos telj. (kW/t)​
14,5 kW/t​
20,5 kW/t​
24,0 kW/t
Talajnyomás (kPa)
250 kPa​
340 kPa​
270 kPa



3. Védelmi Rendszerek

Típus
BTR-80A
Yörük 4x4
NMS 4x4
Passzív páncél
10–14 mm (STANAG 1)​
STANAG 2–3 (7,62 mm API)​
STANAG 3–4 (12,7 mm)
Aktív védelem
Nincs​
Opcionális EWS​
Opcionális APS (AKKOR) + EWS
Lőrésállóság
Korlátozott​
7,62 mm golyóig​
12,7 mm golyóig



4. Fegyverzet (Alapkonfiguráció)

Fegyverzet
BTR-80A
Yörük 4x4
NMS 4x4
Főfegyverzet
14,5 mm KPVT​
12,7 mm M2 Browning​
12,7 mm M2 + RCWS
Másodlagos
7,62 mm PKT​
40 mm AGL (opcionális)​
7,62 mm PKT
Irányítás
Manuális​
DIGICOM (digitális)​
TELESIGHT (digitális + RCWS)



5. Összegző Pontozás (BTR-80A = 100%)

Kategória
BTR-80A
Yörük 4x4
NMS 4x4
Védelmi szint
100%​
140%​
175%
Mobilitás
100%​
130%​
160%
Fegyverzet
100%​
125%​
150%
Megbízhatóság
100%​
110%​
135%
Összesített Érték
100%
130%
160%



6. Ár-Érték Arány (BTR = 1.0)

  • Yörük 4x4: 1,15 (drágább, de jobb teljesítmény)​
  • NMS 4x4: 0,95 (legjobb kompromisszum ár és képesség között)​



Főbb Források (Ellenőrzött Adatok)

  1. Janes Defence Weekly (2023–2024, hadipari elemzések)​
  2. BMC és STM hivatalos specifikációk (NMS és Yörük adatok)​
  3. OSINT (Oryx Blog, Military Today) – BTR-80A harci alkalmazása​
  4. Török Honvédelmi Minisztérium nyilvános tenderei
Megjegyzés:

  • Az NMS kisebb és modernebb, mint a Yörük – ezért jobb a mobilitása és a védelem.​
  • Az árkülönbség a különböző elektronikai rendszerekből (RCWS, AKKOR APS) fakad.​
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 853
113
Röviden:
  • A nyolc kerék az nyolc kerék, terepen a BTR a kiráky(amíg nem lőnek rá! ),
  • a Gidrán esőben le-ne-menjen az útról! :eek:
  • Az NMS 4X4 a kisebb mérete(=> súlya) miatt majdnem olyan jól terepezik, mint 8X8-as BTR-80A "csataló", de sokkal dinamikusabb,
  • bár "szűkebb", kevésbé komfortos, kevesebb katonának(amiből nekünk ugyebár rengeteg van, jaaa NEM).

Összesítve: Az NMS 4X4 kicsivel előzi a(z esős) terepen dagonyázó Gidránt és mindketten állva hagyták a gyenge védelem/nehezen kezelhetőség, és sok más miatt messze lemaradt BTR-80A-t(ami ennek ellenére terepen a legjobb !!!).

Ár/Érték arányban az utóbbinál az NMS nyert a GIDRÁN előtt, a kora --és döntően ebből fakadó hátrányok miatt) miatt messze lemaradt BTR előtt. Az elesőnél kicsit hallucinált az AI/MI, mert fa-ék egyszerű sorrendben az egyébként a számok alapján másidik Gidránt hozta ki győztesnek. :confused:

Holnapra megkérdezem majd a "talált" gépidőben, hogy mi lenne az eredmény egy meglévő(tehát nem kell megvenni=> TESCO-gazdaságos) BTR állomány önerős -- ??? -- LEGO-zós felújítása esetén. :oops:


.


.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 443
113
Ha igy haladunk lassan tenyleg az altalad preferalt eszkozok maradnak mint lehetseges opcio de akkor sokan inkabb leszerelnek :D
Pedig az Ukrán háború tapasztalatai alapján azt mondom,hogy kifejezetten azok valók nekünk.Ennek gazdasági,társadalmi,és hadmuveleti-harcaszati okai vannak.Pl sokkal jobban járnánk egy az elgondolása szerint tovabbfejlesztett,4 tengelyesitett Bombi 6 PSZHval,mint a LynxHu- val .A szemből LvL5 védettség kívül semmiféle előnye nem lenne a Lynxnek egy igényeinkre pofozott BombiHu-hoz képest. Viszont hátránya több is
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
32 134
141 279
113
Röviden:
  • A nyolc kerék az nyolc kerék, terepen a BTR a kiráky(amíg nem lőnek rá! ),
  • a Gidrán esőben le-ne-menjen az útról! :eek:
  • Az NMS 4X4 a kisebb mérete(=> súlya) miatt majdnem olyan jól terepezik, mint 8X8-as BTR-80A "csataló", de sokkal dinamikusabb,
  • bár "szűkebb", kevésbé komfortos, kevesebb katonának(amiből nekünk ugyebár rengeteg van, jaaa NEM).

Összesítve: Az NMS 4X4 kicsivel előzi a(z esős) terepen dagonyázó Gidránt és mindketten állva hagyták a gyenge védelem/nehezen kezelhetőség, és sok más miatt messze lemaradt BTR-80A-t(ami ennek ellenére terepen a legjobb !!!).

Ár/Érték arányban az utóbbinál az NMS nyert a GIDRÁN előtt, a kora --és döntően ebből fakadó hátrányok miatt) miatt messze lemaradt BTR előtt. Az elesőnél kicsit hallucinált az AI/MI, mert fa-ék egyszerű sorrendben az egyébként a számok alapján másidik Gidránt hozta ki győztesnek. :confused:

Holnapra megkérdezem majd a "talált" gépidőben, hogy mi lenne az eredmény egy meglévő(tehát nem kell megvenni=> TESCO-gazdaságos) BTR állomány önerős -- ??? -- LEGO-zós felújítása esetén. :oops:


.


.
Te amúgy mentél ebből bármelyiken terepen? Vagy bárhol máshol? Mert amúgy BTR a hasmagasság és a gyenge váltó és motorerő miatt rendszeresen alulmarad még a gidránhoz képest is terepen (felhasal nagyon könnyen a gép)

De amúgy abban teljes mértékben egyetértek (és mindig is ezt írtam már az első bejelentés után is) hogy leginkább az NMS-ből kéne sok, nem pedig a gidránból.
 

sisimoto

Well-Known Member
2020. február 1.
744
3 604
93
Az NMS kategoriájában a románok több mint ezret fognak gyártani a Cobra II-ből..

ndde-Bx-GCwe-YSOH3-Bd-Jhxu7-HYo-CJs-QHq-Spzw-QATpc.webp


Nálunk meg megy a totojázás, holott az NMS lenne a preferált nálunk is.
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
2 021
5 634
113
Torokoknel szerintem mar minden eselyunkez eljatszottuk az az ajto be fog zarulni ha iden nem lesz ala iras naluk valamivel.
Igen ez így működik, hogy van egy cég aki ebből él de nem akar majd eladni. Olyan idiótaságokat találtok ki folyosói pletyka szinten, hogy az nem emberi. S ezt szajkózátok évek óta.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
5 534
18 524
113
Igen ez így működik, hogy van egy cég aki ebből él de nem akar majd eladni. Olyan idiótaságokat találtok ki folyosói pletyka szinten, hogy az nem emberi. S ezt szajkózátok évek óta.
Amikor eveken at hiteget valaki egy ceget es mindig visszatancol akkor eljon az amikor vagy nem ad el vagy olyan vastagon fog a toll hogy segre ulsz tole.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
11 260
38 676
113
Igen ez így működik, hogy van egy cég aki ebből él de nem akar majd eladni. Olyan idiótaságokat találtok ki folyosói pletyka szinten, hogy az nem emberi. S ezt szajkózátok évek óta.
Egy idő után tele lesz minden cégnek a fasza azzal, hogy folyamat tárgyalsz variálsz majd nem rendelsz semmit se, és amikor elege lesz belőled fogja és rád vágja az ajtót onnantól meg már hívogathatod a nurolnak nem tétel ez a pár Gidrán azt a 300 db-ot szerintem fél/1 év alatt kifosta volna magából ha egyszerre meg lett volna rendelve
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 502
48 682
113
Még szerencse, hogy ti mind ott voltatok minden tárgyaláson, s tisztában vagytok vele, hogy mivel hitegettük őket.
Azért itt van pár ember aki nem csak messziről nézte a tárgyalásokat. Azt hogy mennyit akartunk venni, azt meg MG is elmondta párszor annó: 450-es szám is elhangzott, ehhez képest 2025-ben 100 körül tartunk, noha 2018 óta fut ez a projekt.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
5 534
18 524
113
Még szerencse, hogy ti mind ott voltatok minden tárgyaláson, s tisztában vagytok vele, hogy mivel hitegettük őket.
nem hitegettuk oket, koveteloztunk inkabb a helyes szo.
Nem hiszed el de szerinted bazdmeg miert nem halad semmi?
Mert a targyalo asztalnal megegyezink valamirol 2 het mulva meg storno.
Amikor meg vegre eljutunk oda hogy na kesz a szerzodes le van minden dumalva szerzides tervezet kesz mindenki altal le okezva kozoljuk “ja megse” full elvesztettuk azt amit maroti es csapata felepitett.
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
2 021
5 634
113
nem hitegettuk oket, koveteloztunk inkabb a helyes szo.
Nem hiszed el de szerinted bazdmeg miert nem halad semmi?
Mert a targyalo asztalnal megegyezink valamirol 2 het mulva meg storno.
Amikor meg vegre eljutunk oda hogy na kesz a szerzodes le van minden dumalva szerzides tervezet kesz mindenki altal le okezva kozoljuk “ja megse” full elvesztettuk azt amit maroti es csapata felepitett.
Ja te mint fő behajtó ott is ott voltál. parttalan vita, kicsit el vagy szállva a semmi infóiddal.
Azért itt van pár ember aki nem csak messziről nézte a tárgyalásokat. Azt hogy mennyit akartunk venni, azt meg MG is elmondta párszor annó: 450-es szám is elhangzott, ehhez képest 2025-ben 100 körül tartunk, noha 2018 óta fut ez a projekt.
Ja persze, tégd küldtek a wikitől, Kávét meg behajtani az áfát.. :D
Vegyétek úgy, hogy nem is szóltam, hihetetlen bennfentesek mindent is tudnak. Csak az évek alatt rohadt unalmas már ez.(Az is amit csinálnak ezek [ kormányzat], pontosabban hogy semmit sem csinálnak de az más tészta).