Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 872
21 207
113
20 évvel ezelőtt a Toyota Avensiseket visszahívták gyári motorcserére (!) amikor ilyen olajfogyasztást produkáltak a hibás olajlehúzó gyűrűk miatt.

Szintén 20 + évvel ezelőtt, hazánkban működő gyárban, gondolom ma már nem gyári titok, 2000 motort hoztak vissza Európa mindenféle gyárából, utómunkára. Az olajteknő olajleeresztő csavart kellett újra meghúzni. Mert a nyomatékkulcs, amivel az adott munkaállomáson a soron meghúzták gyárilag, rossz nyomatékon volt. Rengeteg kész motor volt így, 2000 motor pedig már ki is került a gyárból, mikor valaki észrevette a hibát. Nem kis költsége volt a gyárnak, mert egész Európából hozták vissza kamionnyi mennyiségekben a motorokat. Szerencsére nem lett semmi botrány, mert kocsik még nem kerültek ki a vevőkhöz ilyen motorokkal. Épp csak rengeteg pénzbe került a cégnek.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

hózentróger

Well-Known Member
2022. február 25.
772
3 086
93
Szintén 20 + évvel ezelőtt, hazánkban működő gyárban, gondolom ma már nem gyári titok, 2000 motort hoztak vissza Európa mindenféle gyárából, utómunkára. Az olajteknő olajleeresztő csavart kellett újra meghúzni. Mert a nyomatékkulcs, amivel az adott munkaállomáson a soron meghúzták gyárilag, rossz nyomatékon volt. Rengeteg kész motor volt így, 2000 motor pedig már ki is került a gyárból, mikor valaki észrevette a hibát. Nem kis költsége volt a gyárnak, mert egész Európából hozták vissza kamionnyi mennyiségekben a motorokat. Szerencsére nem lett semmi botrány, mert kocsik még nem kerültek ki a vevőkhöz ilyen motorokkal. Épp csak rengeteg pénzbe került a cégnek.
Kár, hogy nem szóltak nekem! Szívesen körbeutaztam volna Európát egy nyomatékkulccsal és meghúztam volna azokat a csavarokat. Sokat spóroltak volna. o_O
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 584
35 182
113
Hehe, pont a hétvégén töltöttem én is rá a Golfba egy fél litert, szintén rutinból :D De amúgy amióta rendes Castrol van benne talán ha 2-2,5 ezrenként kell rátöltsek. Amit észrevettem, hogy nyáron ebben a rothasztó melegben ugrik meg igazán az olajfogyasztás
:D
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
5 021
15 194
113
Ezek amúgy számomra tényleg totál érthetetlen dolgok.

Volt idő amikor a régi Accordomba olyan 3-4 évig nem cseréltem olajat. Elfelejtettem, keveset mentem vele, épp nem volt "kedvem", másra kellett, műszakinúgyisátmegy, mittudom én. Mert úccse romlik el. Tankoláskor mindig megnéztem, mindig ugyanott állt az a rohadt pálca. Aztán úgy pár év ridegtartás után egyszer jéé, kezd a minimum szint felé menni, ideje olajcserét is kérni (ide vezet amikor nincs hiba, ellustulsz, tolod ki a határokat). Na akkor megint lett olajcsere, olyan két évente. Akkoriban lehetett a kocsi olyan 16-18 éves, jó sok várossal, jó vaskos 10W-40 ment bele. De nem eszi hogy rohadjon meg, inkább a blokk tömítése szokott elöregedni és ott szivárog oldalt egy kicsi. De kék füst, smokeandcharm meg csipi csöpi a parkolóban alatta, na az nuku.

Szóval innen nézve szerintem érthető, hogy miért tűnik paranormális jelenségnek, hogy a zsírúj fókszvágenbe folyton olajat kell tölteni, út közben is.

Ennyi:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 544
66 850
113
:D

Onnan tudom, hogy fake videó, hogy itt minden henger megy :D
Apám pólójában mindig egy elaludt.... :(
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
5 021
15 194
113
Ezeket a motorokat hol gyártják?
Szerintem sanszosan nem ez számít.

Ahogy én tudni hiszem, meg gondolom.

Az autógyárak (szívükön viselik a létünk életterének a, a Föld bioszférájának a sorsát/állapotát, ezért törekednek a mennél kisebb fogyasztásra, ezért gyártanak pl. egyre kisebb tömegű, homlokfelületű, nagyságú, kerekű személyautókat, lásd még SUV-ok) kényszerűségből próbálják politikai nyomásra a céókettő elleni harc jegyében csökkenteni a motorok fogyasztását.
S ennek egyik útja a motor belső súrlódásának, ellenállásának a csökkentése.

Számos megoldás van erre, pl.;
- Lökettérfogat és hengerszám csökkentés. Ezáltal csökken a hengerfalon futó dugattyúgyűrűk hossza.
(Pl. - valahol olvastam - ezért is hagyta fel utolsóként a - számukra emblematikus - 12 hengeres motorok használatát a Ferrari és tért át a V10-esek használatára)
- Ahogy szerelő ismerőseim mondják; pisi hígságú (pl. 0w-20) motorolajok használata. A mostani autómban ilyen van. Hááát....új motorban, meg úgy 150000 kilométernél szo-szo, de ha kicsit is - pláne rendellenesen kopottabb - a motor (Vagy Volkswagen:D), ott hamar engine death lesz.

Ишо раз:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A környékünkön élő, a britttteknél vagy akár csak itthon is az építőiparban dolgozó kisebbségiek az én megfigyelésem szerint is egyre gyakrabban cserélgetik a használtan vett kocsijaikat. Már szó nincs a ridegtartást tűrő F Astráról, meg Vectráról, már nagyteljesítményű használt Audi, BMW, Merci az alap. S mivel a karbantartás fogalom nem jellemző az életszemléletükre, ezért fél év után - amikor már ezek a pisi olajokat illik cserélni bizonyos használati profilok esetén - Hyundainál gyári előírás(!) - már szépen eregetik a kék olajfüstöt, még két-három hónap és ezek a tiport /hidegen nem kímélt, melegen nem kímélt, leállításnál nem visszahűtött/ motorok náluk kilehelik a lelküket. Tudom; van közülük kiköltözött tetőfedő vállalkozó barátom, aki (ő maga karbantartatja az autóját) persze - mivel magyar munkás már nincs - velük dolgoztat és a fejét fogva, röhögve sorolja, hogy melyik munkása hogy jár ezekkel a "prémiumokkal".

- Lazán illesztett motorok, jelen esetben dugattyúgyűrűk (Mint a versenymotoroknál, csak hát ugye ott más az elvárt élettartam profil...).
A lazán illesztett dugattyúgyűrű a pisi olajokkal, kicsit is hányavetibb, elcseszettebb konstrukciós kialakításban...és máris ott vagyunk, hogy VW:D.

(Az ezres I30-asom mégsem eszik egy csipetnyi motorolajat sem, cserébe - mint minden direktbefecskendezős benzinmotor - a koromgyártás miatt - fél év alatt teljesen befeketíti a motorolajat és olyan benzinszagú lesz ekkora az olaj, mint amikor Pista bá' tavasszal fél napig rángatja szívatóval a rotakapát, hogy beinduljon... (a hidegindítási kényszerüzemmód miatt túldúsítják a keveréket,hogy mennél hamarabb felhevüljenek a kipufogógáztisztító alkatrészek, ráadásul még el sem tud keveredni a benzin gyújtás előtt, mert ugye nem a szívőcsőben történik a befecskendezés. Amikor egy - eleve az üzembiztonság miatt inkább túldúsított - KGST autó kipufogóleömlőjét hidegindításkor még egy perc után is meglehetett tapogatni, ezeknek már fél perc után nem lehet hozzáérni a leömlőbe illesztett katalizátorához, mert megégeti a tenyered.
Tudom; mondták...:confused::rolleyes:

Itt egy Bugatti Chiron hidegindítása zajlik. Na most az I30-am 1-0 T-GDI motorja ugyanilyen jellegű csattogással, kipufogóhanggal és ki-kihagyásokkal indul (Imádom!, ilyenkor még annyira őszinte oldschool gép:rolleyes:), hogy aztán 40 másodperc után már elcsendesedjen és leengedje az alapjáratot, no meg - mint mondtam, másoktól hallomásból - már tűzforró legyen a leömlő:robot:

Pump up the volume!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

S még valami a motorok szoros illesztéséről:

Amikor - juszt sem rom le, hogy milyen típusú:D - KGST autóm egyik dugattyúja '88-ban kettészakad csapszeg felett (fáradt törés volt és hazavitt 15 kilométerről), akkor egy napom volt egy használt dugattyút, meg ahhoz az egy dugattyúhoz új gyűrűket szerezni (elég szoros lett...), no meg a motort összeszerelni - hiszen másnap lagziba mentünk vidékre!:hadonaszos:.

A projekt sikerült, de onnantól kezdve a forgattyústengely fok pontossággal mindig ugyanott állt le...

Szóval ez a laza illesztés nem olyan vicces dolog. Nem mindenkinek sikerül híg olajjal...:rolleyes:

Ui: Hozzáértőktől kijavítást tisztelettel elfogadok.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
5 021
15 194
113
Számos megoldás van erre, pl.;
- Lökettérfogat és hengerszám csökkentés. Ezáltal csökken a hengerfalon futó dugattyúgyűrűk hossza.
(Pl. - valahol olvastam - ezért is hagyta fel utolsóként a - számukra emblematikus - 12 hengeres motorok használatát a Ferrari és tért át a V10-esek használatára)
Javítás:
A Forma-1-ben.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 995
66 405
113
Szerintem sanszosan nem ez számít.

Ahogy én tudni hiszem, meg gondolom.

Az autógyárak (szívükön viselik a létünk életterének a, a Föld bioszférájának a sorsát/állapotát, ezért törekednek a mennél kisebb fogyasztásra, ezért gyártanak pl. egyre kisebb tömegű, homlokfelületű, nagyságú, kerekű személyautókat, lásd még SUV-ok) kényszerűségből próbálják politikai nyomásra a céókettő elleni harc jegyében csökkenteni a motorok fogyasztását.
S ennek egyik útja a motor belső súrlódásának, ellenállásának a csökkentése.

Számos megoldás van erre, pl.;
- Lökettérfogat és hengerszám csökkentés. Ezáltal csökken a hengerfalon futó dugattyúgyűrűk hossza.
(Pl. - valahol olvastam - ezért is hagyta fel utolsóként a - számukra emblematikus - 12 hengeres motorok használatát a Ferrari és tért át a V10-esek használatára)
- Ahogy szerelő ismerőseim mondják; pisi hígságú (pl. 0w-20) motorolajok használata. A mostani autómban ilyen van. Hááát....új motorban, meg úgy 150000 kilométernél szo-szo, de ha kicsit is - pláne rendellenesen kopottabb - a motor (Vagy Volkswagen:D), ott hamar engine death lesz.

Ишо раз:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A környékünkön élő, a britttteknél vagy akár csak itthon is az építőiparban dolgozó kisebbségiek az én megfigyelésem szerint is egyre gyakrabban cserélgetik a használtan vett kocsijaikat. Már szó nincs a ridegtartást tűrő F Astráról, meg Vectráról, már nagyteljesítményű használt Audi, BMW, Merci az alap. S mivel a karbantartás fogalom nem jellemző az életszemléletükre, ezért fél év után - amikor már ezek a pisi olajokat illik cserélni bizonyos használati profilok esetén - Hyundainál gyári előírás(!) - már szépen eregetik a kék olajfüstöt, még két-három hónap és ezek a tiport /hidegen nem kímélt, melegen nem kímélt, leállításnál nem visszahűtött/ motorok náluk kilehelik a lelküket. Tudom; van közülük kiköltözött tetőfedő vállalkozó barátom, aki (ő maga karbantartatja az autóját) persze - mivel magyar munkás már nincs - velük dolgoztat és a fejét fogva, röhögve sorolja, hogy melyik munkása hogy jár ezekkel a "prémiumokkal".

- Lazán illesztett motorok, jelen esetben dugattyúgyűrűk (Mint a versenymotoroknál, csak hát ugye ott más az elvárt élettartam profil...).
A lazán illesztett dugattyúgyűrű a pisi olajokkal, kicsit is hányavetibb, elcseszettebb konstrukciós kialakításban...és máris ott vagyunk, hogy VW:D.

(Az ezres I30-asom mégsem eszik egy csipetnyi motorolajat sem, cserébe - mint minden direktbefecskendezős benzinmotor - a koromgyártás miatt - fél év alatt teljesen befeketíti a motorolajat és olyan benzinszagú lesz ekkora az olaj, mint amikor Pista bá' tavasszal fél napig rángatja szívatóval a rotakapát, hogy beinduljon... (a hidegindítási kényszerüzemmód miatt túldúsítják a keveréket,hogy mennél hamarabb felhevüljenek a kipufogógáztisztító alkatrészek, ráadásul még el sem tud keveredni a benzin gyújtás előtt, mert ugye nem a szívőcsőben történik a befecskendezés. Amikor egy - eleve az üzembiztonság miatt inkább túldúsított - KGST autó kipufogóleömlőjét hidegindításkor még egy perc után is meglehetett tapogatni, ezeknek már fél perc után nem lehet hozzáérni a leömlőbe illesztett katalizátorához, mert megégeti a tenyered.
Tudom; mondták...:confused::rolleyes:

Itt egy Bugatti Chiron hidegindítása zajlik. Na most az I30-am 1-0 T-GDI motorja ugyanilyen jellegű csattogással, kipufogóhanggal és ki-kihagyásokkal indul (Imádom!, ilyenkor még annyira őszinte oldschool gép:rolleyes:), hogy aztán 40 másodperc után már elcsendesedjen és leengedje az alapjáratot, no meg - mint mondtam, másoktól hallomásból - már tűzforró legyen a leömlő:robot:

Pump up the volume!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

S még valami a motorok szoros illesztéséről:

Amikor - juszt sem rom le, hogy milyen típusú:D - KGST autóm egyik dugattyúja '88-ban kettészakad csapszeg felett (fáradt törés volt és hazavitt 15 kilométerről), akkor egy napom volt egy használt dugattyút, meg ahhoz az egy dugattyúhoz új gyűrűket szerezni (elég szoros lett...), no meg a motort összeszerelni - hiszen másnap lagziba mentünk vidékre!:hadonaszos:.

A projekt sikerült, de onnantól kezdve a forgattyústengely fok pontossággal mindig ugyanott állt le...

Szóval ez a laza illesztés nem olyan vicces dolog. Nem mindenkinek sikerül híg olajjal...:rolleyes:

Ui: Hozzáértőktől kijavítást tisztelettel elfogadok.
Eddig azt hittem, sűrűbb olaj kell, ha megnőtt a dugattyügyűrű játéka.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
5 021
15 194
113
Eddig azt hittem, sűrűbb olaj kell, ha megnőtt a dugattyügyűrű játéka.
Ahogy én tudni vélem/gondolom/olvastam:

Igen is meg nem is.

Igen, amikor még olyan "ridegtartású" motorok voltak, amelyek szinte méz sűrűségű 15W-40 motorolajokat igényeltek alapértelmezetten is. Magyarán bármilyen - a gyárból, a téeszből (traktor-, targoncajavító műhely, stb) hazavitt motorolajjal elüzemeltek ezek az autók.
Ezeket amúgy is csak hétvégenként, meg a szőlőbe/telekre járásra használták, tehát az sem volt baj, hogy legkésőbb 100-120 ezer kilométer után generálozni kellett:

S ami a legfontosabb, ezekhez a sűrűségű olajokhoz voltak méretezve/hangolva az olajszivattyúk is!
Amikor ezek a motorok kopottá váltak, enni kezdték az olajat, akkor jött az, hogy ment bele a Botond olaj (20w-50!), aztán mentek tovább, amíg már ez is túl híg volt...
Hogy az ezen korszak olajszivattyúi mit ki nem bírtak, arra itt egy videó:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A hideg kiráz a látványra, hogy milyen sokáig nem jut fel az olaj a szelepdeklihez, meg pláne vissza...

De ez az őrült orosz bagázs mindent, de mindent kipróbál a műanyag dugattyútól:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

bármiig:


Nyugodjon sógor a 90-es évek elején Нижневартовск-ban és Лангепас-ban dolgozott. Akkor még nem volt youtube stb. Hittem is, meg nem is, amiket állított az ottani viszonyokról, pl. hogy ott egy Lada motorja kettő max. három tél után generálra szorult.
Hirtelen egy videó egy korszerűbb autóról:
Úgy hogy most már elhiszem...

Ma viszont olyanok a törvényi követelmények, hogy a motoroknak gyakorlatilag a teljes élettartamban tudniuk kell a szigorú környezetvédelmi normák teljesítését produkálni:
1200px-EURO_Standards_Diesel.png

Mondanom sem kell, hogy sokkal kisebbek a tűrések, toleranciák - bármilyen részegységet tekintve.
Ehhez kell ugye például a pisi híg 0w-20-as olaj is. Meg az ahhoz méretezett olajszivattyú.

Ahogy olvastam valahol, egy ilyen szivattyút a hipermarket (olcsó volt!) 15w-40 olaj hamar kifog nyírni.

Számos alkalommal kérdezik a különböző netes autós oldalak olajszakijait a témáról:
Pl. ma:

Csak éppen azt nem írta le a szerző kíméletből, hogy jobb sem lesz, mert annak a motornak már úgyis mindegy...
 

vata

Well-Known Member
2015. december 5.
720
3 229
93
A motorolajról.
Én 2010-ben vettem az autómat most 15 éves és120 ezer km van benne.
KIA Sportage 1.6 benzin.
A szervizkönyv szerint 30 ezer km vagy két év az olajcsere periódus.
Mivel nem megyek két év alatt 30 ezret ezért mindig két évente cseréltem az olajat.
Eddig a két olajcsere között eddig egy miliméterrel se ment lejjebb az olajszint.
5W-40 szintetikus olajat használok, és fűtött garázsban tartom az autót.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 995
66 405
113
A motorolajról.
Én 2010-ben vettem az autómat most 15 éves és120 ezer km van benne.
KIA Sportage 1.6 benzin.
A szervizkönyv szerint 30 ezer km vagy két év az olajcsere periódus.
Mivel nem megyek két év alatt 30 ezret ezért mindig két évente cseréltem az olajat.
Eddig a két olajcsere között eddig egy miliméterrel se ment lejjebb az olajszint.
5W-40 szintetikus olajat használok, és fűtött garázsban tartom az autót.
2017ban vettem prius 4-et (10 hónapos bemutató kocsi, 6000 km-el).Most van rajta 122000km.olajcsere,szerviz 15000 km után (=évente). Semmi olajfogyasztás, semilyen alkatrészcsere, autóantenna kivételével) De nem is tudom, milyen olaj van benne,bár hosszabb út előtt ellenőrzöm a szintet. Sógoroméban 230000 km van, gond nélkül. Szóval elmegyek vele még egy ideig. Viszont minden ősszel megyek vele a karosszériáshoz, mert nyáron mindig meghuzom valahol a vidéki magyar utakon, mert nagyon alacsonyan fekszik.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 666
11 925
113
A motorolajról.
Én 2010-ben vettem az autómat most 15 éves és120 ezer km van benne.
KIA Sportage 1.6 benzin.
A szervizkönyv szerint 30 ezer km vagy két év az olajcsere periódus.
Mivel nem megyek két év alatt 30 ezret ezért mindig két évente cseréltem az olajat.
Eddig a két olajcsere között eddig egy miliméterrel se ment lejjebb az olajszint.
5W-40 szintetikus olajat használok, és fűtött garázsban tartom az autót.
Mondjuk az havi 650km, azért a taxi+autóbérlés is megfontolandó esetedben.
És akkor lehet a garázsban konditerem. Hobbi szoba. Pornó DVD gyűjtemény.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 667
18 865
113
Mondjuk az havi 650km, azért a taxi+autóbérlés is megfontolandó esetedben.
És akkor lehet a garázsban konditerem. Hobbi szoba. Pornó DVD gyűjtemény.

A havi 650 úgyis kijöhet, hogy minden nap használod, de rövid utakra (10 km oda, 10 km vissza), mert mondjuk a város szélén élsz de sok helyre kell menned.

Plusz nem mindenki akar bérelt életet, bármennyire is nyomatják ezt manapság, és az azzal járó kiszolgáltatottságot.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 666
11 925
113
Mondjuk az havi 650km, azért a taxi+autóbérlés is megfontolandó esetedben.
És akkor lehet a garázsban konditerem. Hobbi szoba. Pornó DVD gyűjtemény.
Bár nem tudom mennyi kilométertől éri meg jobban a taxi. Hm, érdekes számítás.
A tesom 10 évig tartotta az esős napokra és rota kapa cipelésre az öreg F-Astrat második autónak, a többi napon bringával ment melóba (5-6km oda, hazafelé meg 45 perc gyurás a kondiparkban), mindig röhögve küldte céges parkolóból a képet hogy aznap milyen autó mellett áll, volt év hogy 3000km sem jött össze. Szóval élethelyzet függő.