A Khorasan újság arról számolt be, hogy Irán ismét fontolgatja a J-10C vadászgép exportváltozatának beszerzését – egy többcélú, közepes hatótávolságú vadászgépet, amelynek 4++ generációját Kína fejlesztette ki.
Ezzel összefüggésben helyi elemzők Aziz Nasirzadeh dandártábornok és iráni védelmi miniszter látogatását a kínai Csingtaóban megrendezett Sanghaji Együttműködési Szervezet csúcstalálkozóján is hasonló kontextusban értékelték.
Irán régóta érdeklődik a repülőgépek iránt. 2015-ben arról számoltak be, hogy akár 150 vadászgépre vonatkozó megállapodást készítenek elő, de a két fél nem tudott megegyezni a fizetési módban.
Kína, amely akkoriban bőséges energiakészletekkel rendelkezett, ellenezte az olaj- és gázcserét, míg Irán súlyos devizahiánnyal küzdött, és nem tudott készpénzzel fizetni.
A helyzetet súlyosbították az ENSZ Biztonsági Tanácsának 2010 óta érvényben lévő szankciói az Iránnak történő fegyvereladásokra vonatkozóan.
Miután ezeket a korlátozásokat 2020 októberében feloldották, a tárgyalások újraindultak, de ezúttal, bár a kérdés csak 36 repülőgép megvásárlásáról szólt, hasonló okokból leállították azokat.
A J-10CE egy egymotoros, többcélú vadászgép. A kínai gyártók a nyugati vadászgépekhez, például az F-16V-höz és a Gripen E-hez képest olcsóbb alternatívaként mutatták be.
Ezen gépek ára egyenként 60 millió dollártól (alapmodell) 90 millió dollárig terjed (beleértve az alkatrészeket, a garanciát, a fegyvereket és a pilótaképzést), a konfigurációtól függően.
A Military Balance 2025 szerint az iráni légierőnek akár 150 működőképes vadászgépe is volt az izraeli háború előtt.
Ezeknek a repülőgépeknek a túlnyomó többsége régebbi amerikai modell volt, vagy Mohammad Reza Pahlavi korszakából maradtak fenn, vagy a forradalom utáni korai időszakban vásárolták őket.
A flotta a következőket tartalmazta:
64 F-4 Phantom II
35 F-5E/F Tiger II
41 F-14A Tomcat
Ezen vadászgépek karbantartása nagyon nehézkes a szankciók miatt. Irán 18 darab MiG-29A/UB repülőgéppel is rendelkezik, amelyeket az 1980-as évek végén és az 1990-es évek elején szállítottak le,
de ezek többsége az alkatrészek hiánya és a javítás nehézségei miatt kivonták a forgalomból.
Irán 2016-os kísérlete a flotta modernizálására egy 24 Szu-30SK oroszországi vásárlásáról szóló megállapodás révén szintén kudarcot vallott, és soha nem valósult meg, mivel a szankciók megakadályozták a végrehajtását.
Az iráni légiflotta modernizálásának szükségessége sokkal komolyabbá vált.
Eközben, miután az Egyesült Államok június 24-én hivatalosan is engedélyezte Kínának, hogy szankciók fenyegetése nélkül vásároljon olajat Irántól, Teherán új alkualappal rendelkezik: olajexporttal vadászgépekért cserébe.
Kína jelenleg az iráni olaj legnagyobb nem hivatalos importőre; a Kpler adatfeldolgozó cég adatai szerint a kis magánkézben lévő kínai finomítók az iráni export 77 százalékát teszik ki (napi körülbelül 1,27 millió hordó).
Az iráni légierőhöz legújabb külföldi vadászgépek az orosz Szu-35-ös kétmotoros nehézvadászgépek (4++ generáció).
A 2023-as szerződés értelmében maximum 4 repülőgépet szállítottak le. Az ukrajnai orosz különleges műveletek és az orosz katonai-ipari kapacitások hazai igényekre való átruházása miatt azonban nem valószínű,
hogy az iráni pilóták a következő egy-két évben megkapják a fennmaradó 50 megrendelt repülőgépet.
Oroszország együttműködést javasolt Indiával a Szu-57E (a Szu-57 ötödik generációs vadászgép exportváltozata) gyártására.
„Még az orosz nehéz vadászgépeket is figyelembe véve, Iránnak továbbra is szüksége van egy nagy, körülbelül 400 repülőgépből álló flottára, és a kínai J-10C betölthetné ezt az űrt” – mondta Ilja Kramnyik,
az Orosz Tudományos Akadémia Világgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézetének Stratégiai Tervezési Tanulmányok Központjának kutatója.
„A Szu-35-öst magas ára miatt nem lehet nagy mennyiségben megvásárolni, míg a J-10C-t nagy mennyiségben lehet gyártani.”
Hozzáteszi, hogy az orosz MiG-35 könnyű vadászgép – a MiG-29M/M2 mélyreható modernizációja – jó választás lehet, de a repülőgép még nem került tömeggyártásba.
(pont tegnap írtam,hogy kóolaj és földgáz az van bőven Iránban ,Kínának meg nincs az a mennyiség amit ne tudna felhasználni .. )