Elég fura...
Egy amerikai cég stratégiai megállapodás keretében modernizálja az indiai légierő által használt 100 orosz MiG-29-es vadászgépet .
US company to modernize 100 Russian MiG-29 fighter jets used by Indian Air Force in strategic agreement
www.armyrecognition.com
2025. június 30-án az indiai Reliance Defence vállalat stratégiai partnerségre lépett a Coastal Mechanics Inc.-vel (CMI), az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma által engedélyezett vállalkozóval, hogy közösen kezeljék India katonai karbantartási, javítási és nagyjavítási (MRO) igényeit. A megállapodás magában foglalja számos kulcsfontosságú indiai katonai platform, nevezetesen az orosz eredetű MiG-29-es vadászrepülőgépek szervizelését, korszerűsítését és élettartam-meghosszabbítását, amelyeket jelenleg az Indiai Légierő üzemeltet. Az együttműködés egy ritka eset arra is, hogy egy amerikai védelmi vállalkozó közvetlenül részt vesz egy harmadik ország által üzemeltetett orosz vadászgépek karbantartásában és korszerűsítésében.
Az Indiai Légierő jelenleg körülbelül 52 MiG-29UPG-t üzemeltet két frontvonalbeli században, elsősorban az északi és nyugati határok mentén bevetve, míg az Indiai Haditengerészet mintegy 40 repülőgép-hordozón állomásozó MiG-29K változatot is üzemeltet az INS Vikramaditya és az INS Vikrant fedélzetén. (Kép forrása: IAF)
A
20 000 milliárd rúpiára (2,34 milliárd dollár) becsült partnerség több mint 100 MiG-29-est, több mint 100 Jaguar csatagépet, az indiai hadsereg által használt Apache AH-64 helikoptereket és L-70 légvédelmi ágyúkat foglal magában. A kezdeményezés egy dedikált közös vállalkozás létrehozásán alapul a maharashtrai Nagpurban található MIHAN-ban, a multimodális nemzetközi árufuvarozási központban és repülőtéren, amely teljes körű karbantartási, karbantartási és korszerűsítési szolgáltatásokat nyújt mind az indiai, mind a külföldi védelmi platformok számára. A megállapodás egybeesik India szélesebb körű erőfeszítéseivel, hogy a régi rendszerek teljes cseréjéről a teljesítményalapú logisztikai modell keretében a szelektív korszerűsítésre térjen át.
Az új közös vállalat keretében a Reliance Defence és a Coastal Mechanics a MiG-29-esek modernizálását tervezi anélkül, hogy közvetlenül az orosz eredetiberendezés-gyártókra támaszkodna, ehelyett a visszafejtett alkatrészekre, a hazai komponensekre és a rendszerkompatibilitási frissítésekre összpontosítva. Ez a megközelítés várhatóan kezeli az alkatrészek hiányával, az oroszországi logisztikai késésekkel és az indiai ellátási láncok korlátaival kapcsolatos visszatérő problémákat a régi szovjet platformok esetében. Az együttműködés lehetővé teszi az Indiai Légierő számára, hogy meghosszabbítsa MiG-29-eseinek üzemidejét a jelenlegi és várható elavulási problémák kezelésével. A vállalatok által megosztott információk szerint a közös vállalat MRO-t és hosszú távú fenntartást is biztosít majd kettős beszerzési stratégiák alkalmazásával, különösen a nehezen beszerezhető alkatrészek esetében.
A vállalkozás várhatóan modellként is szolgál majd más, Indiában üzemeltetett régi platformok, például a Szu-30MKI-k és a Mi-17-es helikopterek fenntartásához, és kiszolgálhatja a hasonló készletekkel rendelkező külföldi hadseregeket is.
A Reliance Defence, amely már részt vett repülőgép-korszerűsítési projektekben és tüzérségi gyártási programokban, ezt a partnerséget arra kívánja felhasználni, hogy bővítse ipari szerepét a védelmi MRO, lőszer és repülőgépipari rendszerek területén a „Make in India” és az „Aatmanirbhar Bharat” politikai kezdeményezések keretében. A Hindustan Aeronautics Limiteddel és az amerikai Genesys-szel együttműködve a Reliance Defence korábban 55 Dornier 228 repülőgépet korszerűsített egy 350 millió rúpiás szerződés keretében az indiai légierő, a haditengerészet és a parti őrség számára. 2025 júniusában stratégiai együttműködési megállapodást is aláírt a német Diehl Defence-szel Vulcano 155 mm-es precíziós irányítású tüzérségi lövedékek helyi gyártására, a tervezett évi 200 000 lövedék, 10 000 tonna robbanóanyag és 2000 tonna hajtóanyag előállításával egy új, zöldmezős létesítményben Ratnagiriben, Maharashtrában. Ezzel párhuzamosan egy 600 millió rúpiás exportszerződést írtak alá a német Rheinmetall Waffe Munition GmbH-val, amely az egyik legnagyobb ilyen jellegű szerződés egy indiai magánvállalat számára. A Dassault Reliance Aerospace Limited, a Dassault Aviationnal közös vállalat, már szerel össze repülőgép-szerkezeteket a Falcon 2000, Falcon 6X és Falcon 8X sugárhajtású repülőgépekhez a MIHAN-ban. A Falcon 2000 üzleti repülőgépek végső összeszerelése várhatóan Nagpurban kezdődik, ami a Dassault első ilyen jellegű művelete Franciaországon kívül, a kezdeti szállítások várhatóan 2028-ra várhatók.
Az Egyesült Államokban működő Coastal Mechanics Inc. egy régóta fennálló védelmi beszállító, amelyet az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma és a Külügyminisztérium DDTC/ITAR rendszere tanúsított, és megfelel a MIL-I-45208A, AS5553, FAA-0056 és más amerikai katonai szabványoknak. A vállalat a régi katonai rendszerek javítására, korszerűsítésére és visszafejtésére specializálódott, különösen az elavult vagy megszűnt alkatrészek esetében. Számos rendszeren végzett karbantartási munkákat, beleértve az F-15, F-16, FA-18, A-10, F-4 és AV-8B repülőgépeket, valamint olyan helikoptereket, mint az AH-1 Cobra, az UH-1 Huey, az UH-60 Blackhawk, az SH-60 Seahawk és az AH-64 Apache. Emellett radarrendszerekhez (AN/FPS-117, AN/TPS-43, AN/TPQ-36/37), rakétákhoz (AIM-9, AIM-7, TOW) és légvédelmi rendszerekhez, például PATRIOT, HAWK és NIKE-HERCULES kapcsolódó képességeket is fenntart. A Coastal Mechanics több mint 25 nemzetközi védelmi végfelhasználót és több mint 50 amerikai kormányzati ügyfelet támogat mind külföldi katonai értékesítési, mind közvetlen kereskedelmi értékesítési kereteken keresztül. Fő kompetenciái közé tartozik a lean gyártás, a hagyományos MRO, a javítási és visszaküldési szolgáltatások, valamint a teljes körű kulcsrakész frissítési támogatás. Az OEM-támogatás nélküli rendszerek esetében a vállalat hazai kis tételű megmunkálást és műszaki könyvtárakat használ, amelyek DMWR-eken és műszaki megrendeléseken alapulnak, a működési folytonosság biztosítása érdekében. Emellett beszerzési tanácsadási szolgáltatásokat is nyújt, amelyek célja az életciklus-költségek minimalizálása, az AOG-események kezelése és a hosszú távú alkatrészhiányok megoldása.
A MiG-29-es vadászgépet az 1980-as évek közepén állították szolgálatba az Indiai Légierőhöz, és máig az egyik legfontosabb negyedik generációs platformjuk. Eredetileg az F-15 és F-16 típusú repülőgépek ellensúlyozására szerezték be, és légi fölényben lévő vadászgépként tervezték, de mára egy többcélú rendszerré fejlődött, amely képes mind levegő-levegő, mind levegő-föld lőszereket használni. Idővel az Indiai Légierő a MiG-29UPG szabványra fejlesztette flottáját egy olyan program révén, amely magában foglalta a továbbfejlesztett RD-33 hajtóműveket, a Zhuk-ME radart, a repülés közbeni utántöltési képességet, egy új bevetési számítógépet, üvegpilótafülke-interfészeket, valamint a kompatibilitást az újabb rakétákkal és elektronikus hadviselési eszközökkel. Az Indiai Légierő jelenleg körülbelül 52 MiG-29UPG-t üzemeltet két frontvonalbeli században, elsősorban az északi és nyugati határ mentén telepítve. Az Indiai Haditengerészet emellett körülbelül 40, repülőgép-hordozón telepített MiG-29K változatot is üzemeltet az INS Vikramaditya és az INS Vikrant fedélzetén. Miközben India továbbra is nyugdíjazza MiG-21 Bison flottáját, és fokozatosan csökkenti a Jaguar flottáját, a MiG-29 továbbra is az egyik legfontosabb szovjet eredetű platform, amely még mindig aktív szolgálatban van.
A MiG-29 modernizációs kezdeményezése mellett India számos repülőgép-korszerűsítési programot indít harci flottája élettartamának meghosszabbítása érdekében. Ezek közül a legjelentősebb a Szu-30MKI flotta Super Sukhoi programja. A Védelmi Beszerzési Tanács által 2023 novemberében jóváhagyott terv értelmében 84 repülőgépet korszerűsítenek indiai AESA radarokkal (Uttam), bevetési számítógépekkel, digitális üvegpilótafülkékkel, valamint új levegő-levegő és levegő-föld fegyverrendszerekkel. A projektet a Hindustan Aeronautics Limited vezeti a DRDO és magánipari partnerek támogatásával, és a korszerűsítés hazai tartalmának 78 százalékát célozzák meg. Egyéb modernizációs erőfeszítések közé tartozik 83 Tejas Mk1A repülőgép leszállítása egy 2021-ben aláírt szerződés keretében, további 97 egység jóváhagyása 2023-ban, valamint új kiképzőgép-variánsok integrációja. Az Indiai Légierő (IAF) együttműködik a HAL-lal a Tejas Mk2 közepes súlyú vadászrepülőgép és a fejlett közepes harci repülőgép (AMCA) gyártásának megkezdése érdekében, amelynek gyártása a tervek szerint a 2030-as évek elejére indul. Ezeket a projekteket újabb drónprogramok támogatják, mint például a CATS Warrior és az ALFA-S. Ezeknek az erőfeszítéseknek az a célja, hogy az IAF 2035-re fenntartsa a tervezett 35-36 vadászrepülő század létszámát, annak ellenére, hogy elmarad a régóta kitűzött 42 százados céltól.