[HUN] Leopard 2

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 413
90 346
113
Hány évente vagy milyen üzemidő (futásteljesítmény?) után kell őket nagyjavítani?
Állapot szerint üzemeltetünk alapvetően, de természetesen vannak időszakos kötelező karbantartások. Úgy kell elképzelni mint egy autó üzembentartását, csak a kocsidon viszonylag ritkán kell lövegcsövet cserelni.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 854
21 175
113
4 évente lett volna a T-72-őknek is nagyjavítása :D
Csak sose tartottuk be az előírásokat.

De itt most úgy kerülnek bérlésből saját tulajdonba, hogy rendberakják őket előtte.

Lehet tudni, hogy csak nagyjavítás, vagy esetleg valami korszerűsítés is lesz ?
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 732
19 577
113
4 évente lett volna a T-72-őknek is nagyjavítása :D
Csak sose tartottuk be az előírásokat.

De itt most úgy kerülnek bérlésből saját tulajdonba, hogy rendberakják őket előtte.

Nem egészen.
A T-72 az MH -ban a szárazföldi harceszközök 6 szintű technikai kiszolgálási (TK) rendszerében volt (lett volna) üzemeltetve. Valami tervszerű Fenntartási Rendszer volt talán a neve.
Az 1-2. TK a kezelői szintű (karbantartás) volt, ha jól emlékszem. A 3-4. az már javításokat (egység szintű) tartalmazott, szakjavító (páncélos-, fegyveres-, különleges berendezés) állománnyal, műhelyben.
Az 5. TK volt a középjavítás, a 6. TK lett volna a nagyjavítás.
Előbbi talán 6, utóbbi 10-12 évente lenne esedékes a gyári előírás szerint.
Lehet, hogy nem minden szám pontos, de a nagyságrend valami ilyesmi.
A középjavítás esetén már fődarab csere esedékes lehet (új vagy felújított), míg a nagyjavításnál a tankot az utolsó csavarig szét szedik, és újjá építik. Tesztelik. Ezt nevezik ipari javításnak.
A gyári normák ellenőrzése, előírt technológia mellett.
A költség az nyilván közelíti a felét, két harmadát, az új árnak ha az előírások szerint történik, de az élettartam többszörözhető, a fajlagos üzemeltetési költség csökkenthető.

A Leopard állítólag egy hasonló, úgynevezett teljesítmény és idő norma szerinti, megelőző karbantartásra épülő üzemeltetési filozófia szerint működik.

A normákat nem ismerem, de valami F1-F6 kiszolgálási lépcsőket hallani.

Egy másik filozófia az "állapot szerinti" üzemeltetés, de ez a vadkeleten az eszközök kendácsolásának a hivatalos neve.
Általában ez az adott haditechnikai eszköz végleges tönkrementelét eredményezi, viszont minden futás és teljesítmény norma figyelmen kívül hagyását legalizálja.
Így szabályos. Nincs felelős. Rövid távon olcsónak tűnik, hosszú távon nyilván nem, különösen a folyamatosan alacsony hadrafoghatóság miatt. Az a baj vele, hogy egy kis meghibásodással is ki lehet nyírni a tankot.

Megjegyzem, üzemeltetési stratégia minden valamirevaló haderőben van, amihez igazítják az egyes eszközök üzemeltetési rendszerét. Ki? Mit? Mikor? Mivel? hajt végre. Egy ilyen rendszerben nyomon követhető a megelőző és a rendkívüli TK-k rendje, a helyreállítás ideje, a javítandó alkatrész útja, ideje, költsége. Évekre előre tervezhető folyamatok ezek, ha valakit érdekel. Háborúban és békében, ugyanis a körülmények és a lehetőségek jelentősen eltérnek. Normáliséknál. ;)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 413
90 346
113
Nem egészen.
A T-72 az MH -ban a szárazföldi harceszközök 6 szintű technikai kiszolgálási (TK) rendszerében volt (lett volna) üzemeltetve. Valami tervszerű Fenntartási Rendszer volt talán a neve.
Az 1-2. TK a kezelői szintű (karbantartás) volt, ha jól emlékszem. A 3-4. az már javításokat (egység szintű) tartalmazott, szakjavító (páncélos-, fegyveres-, különleges berendezés) állománnyal, műhelyben.
Az 5. TK volt a középjavítás, a 6. TK lett volna a nagyjavítás.
Előbbi talán 6, utóbbi 10-12 évente lenne esedékes a gyári előírás szerint.
Lehet, hogy nem minden szám pontos, de a nagyságrend valami ilyesmi.
A középjavítás esetén már fődarab csere esedékes lehet (új vagy felújított), míg a nagyjavításnál a tankot az utolsó csavarig szét szedik, és újjá építik. Tesztelik. Ezt nevezik ipari javításnak.
A gyári normák ellenőrzése, előírt technológia mellett.
A költség az nyilván közelíti a felét, két harmadát, az új árnak ha az előírások szerint történik, de az élettartam többszörözhető, a fajlagos üzemeltetési költség csökkenthető.

A Leopard állítólag egy hasonló, úgynevezett teljesítmény és idő norma szerinti, megelőző karbantartásra épülő üzemeltetési filozófia szerint működik.

A normákat nem ismerem, de valami F1-F6 kiszolgálási lépcsőket hallani.

Egy másik filozófia az "állapot szerinti" üzemeltetés, de ez a vadkeleten az eszközök kendácsolásának a hivatalos neve.
Általában ez az adott haditechnikai eszköz végleges tönkrementelét eredményezi, viszont minden futás és teljesítmény norma figyelmen kívül hagyását legalizálja.
Így szabályos. Nincs felelős. Rövid távon olcsónak tűnik, hosszú távon nyilván nem, különösen a folyamatosan alacsony hadrafoghatóság miatt. Az a baj vele, hogy egy kis meghibásodással is ki lehet nyírni a tankot.

Megjegyzem, üzemeltetési stratégia minden valamirevaló haderőben van, amihez igazítják az egyes eszközök üzemeltetési rendszerét. Ki? Mit? Mikor? Mivel? hajt végre. Egy ilyen rendszerben nyomon követhető a megelőző és a rendkívüli TK-k rendje, a helyreállítás ideje, a javítandó alkatrész útja, ideje, költsége. Évekre előre tervezhető folyamatok ezek, ha valakit érdekel. Háborúban és békében, ugyanis a körülmények és a lehetőségek jelentősen eltérnek. Normáliséknál. ;)
Minden jármű ebben a TK rendszerben van üzemeltetve (még a Leopardok is), de ez a rendsuer nem írja felül a gyártó előírásait.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 732
19 577
113
A lényeg lemaradt:
- A 80-as években a Gödöllői Gépgyár (ma Currus, ejtsd: káros) fel lett szerszamozva (sok pénzért) a T-72 ipari szintű javítására. Sőt, háború esetén bizonyos alkatrészek gyártásával felkészült volna a gyártásra (összeszerelésre) is.
Megkapta a speciális berendezéseket, teszt padokat, darukat, prés formákat (TASZT ládákhoz), stb .
A szakembereket kiképezték, és a folyamat beindult az első (T-72 Ural) tankok közép javítása szerintem elkezdődött, de aztán jött a hanyatlás...
Egy ideig még a fődarabok nagyjavítása, (pl. motor) még alkalmas volt, javítottak is motorokat, de a fegyveres és különleges berendezések nagyjavitásához szükséges berendezések eltűntek, a szakemberek elkoptak, kiöregedtek, a tudásuk elveszett.

Tehát a sztori olyan magyaros: beruháztunk a T-72 normális üzemeltetésébe, de aztán mégis partizán módon üzemeltettük. :(
Így sok pénzbe került, de a hadrafoghatóságon legalább nem látszott.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 732
19 577
113
Minden jármű ebben a TK rendszerben van üzemeltetve (még a Leopardok is), de ez a rendsuer nem írja felül a gyártó előírásait.
Nem is írtam ilyet. A Leopard hasonló, de az egyes kiszolgálások tartalma nagyon eltérő lehet.
Mondok példát:
  • A technika akkorát fejlődött, hogy a legkorszerűbb diagnosztikai berendezésekkel (pl. ultrahangos anyag vizsgáló eszközök) akár tábori körülmények között is lehet dolgozni, így alacsonyabb szinteken gyorsabban, pontosabban be lehet határolni a hibát, mint korábban.
  • Fontos előny a rendszerek öndiagnosztikai képessége: a számítógép kiírja a hibát.
  • A másik újdonság a gyors cserélhetőség: a meghajtás vagy egyéb egységek gyorsan, könnyen cserélhetők.

Ezek miatt már más a korábbi TK-k során végzet tevékenység, más lehet a norma követelmény is.
Minden típus megelőző karbantartási folyamata beilleszthető az adott haderő üzemeltetési rendszerébe. Csak azt kell meghatározni, hogy ki, mivel hajtja végre. Ez az adott szervezet szervezeti és logisztikai képességeitől, a támogatás rendszerétől függ.
A gyártó minden szinten ott tud lenni, el kell dönteni, ki, hogy gondolja a béke és háborús üzemeltetést. Ettől még a karbantartás rendszere ugyanaz.

Kifelejtettem, hogy korábban a sírba vittek minket a TIF, NYIF végrehajtásával, ami az összes eszköz, nem típus specifikus, hanem üzemeltetési körülmény függő kiszolgálási folyamata volt. Ez a téli igénybevételére/nyári igénybevételére való felkészülést jelenti, ami minden eszközben fagyálló (víz) cserét, bizonyos szűrők tisztítását, átállítását, cseréjét jelentette. Néha még üzemanyag cserét is, ha nem sokat ment a gép.
Úgy tudom a nyugati eszközöknél ez már nem így van (hála a felmelegedésnek :)).