Szu-25 , -28, -39 / Su-25 , -28, -39 Frogfoot (Szuhoj, Szovjetunió)

Oldalsó elkülönítés van köztük. Ezen kívül az első gép indít először, ő is fordul ki elsőnek. Nem a hátsó, mert annak nem lenne értelme. Ahogy annak sem, ha géppárban leszállásnál az első gép nyitna először fékernyőt, a hátsó pedig szépen belefutna.
Viszont nem is ez a lényeg. Én csak vitorlázórepültem, de azért elméletet oktattak rendesen, és mivel repülésről van szó, nem autóvezetésről, így minden évben kötelező volt újra is vizsgázni elméletből. Aki nem vett részt a vizsgán, vagy másodikra sem sikerült neki, annak az adott évben csak oktatóval történő repülésre volt lehetősége. Egyedül, sikeres elméleti vizsga nélkül nem repülhet. Ott bizony tanultunk a túlterhelésről is rendesen. Az egyik oktató (B 737-esen volt oktató kapitány a Malévnál) készített egy nagyon jó táblázatot a bedöntés és a túltherhelés kapcsolatáról. A különböző bedöntés értékekhez fel volt írva az annak során maximálisan elérhető túlterhelés. A legnagyobb túlterhelés a 90 fokos bedöntéssel érhető el. Alatta mindegyiknél volt valami felső korlát. Nem véletlenül a vadászbombázók is 90 fokos bedöntéssel repülik a húzott fordulót( a kormányszerepcsere miatt hívják húzottnak, mert a magassági kormány húzásával ennél nem emelkedni fogsz, hanem szűkíted a fordulót, és növeled a túlterhelést) a bemutatókon. A Szu-25-ösök is jellemzően, 90-105 fokig döntve szoktak kifordulni. A g-ruhát nem dísznek hordják. Húzzák, ahogy tudják a fordulóban, ameddig csak engedi a rendszer. Ezzel baromi komoly túlterheléssel jár mindig, de a lehető leghamarabb akarnak "sarkon fordulni". A gép kis magasságban dolgozik, sűrű levegőben, nagyon nagy igénybevételt kapva. Tehát egyáltalán nem lehetetlen az a fáradásos törés, még egy ilyen masszív gép esetében sem. Persze értem, hogy mivel orosz hivatalos szerv félhivatalos oldala hozta le ezt a magyarázatot, ezért kötelességednek érezted, hogy beleköss.

A bedöntés és a túlterhelés csak akkor van közvetlen kapcsolatban, ha vízszintes repülésről van szó, magasságvesztés nélkül akarod a fordulót végrehajtani.
Egyszerű trigonometria, hogy ahogy bedöntjük a gépet és ezzel a felhajtóerő vektort is bedöntjük, mekkorára kell növelnünk azt, hogy a függőleges komponens egyensúlyban maradjon a súlyerővel.

Ez adja ki, hogy pl. egy 60 fokos bedöntésű vízszintes fordulóhoz 2 g tartozik, de ez csak annyit jelent, hogy ha kevesebb a g akkor a magasság csökkenni fog, ha több akkor pedig elindul a gép felfelé.

Szerintem 6g körül lehetnek azok a kifordulások, amiket csinálnak, de valószínűleg nem ez eszi igazán a gépet, hanem a kis magasságon, turbulens levegőben nagy sebességen történő folyamatos repülés.
 
Az üzemanyag jóval később robban be, akkor már a kanyarba sincs a lerobbant szekció.
Molni szerintem rajtad gyakorolta az apaságot, már biztos vagyok :D

Segítek, a tartályban lévő kerozin ekkora sebességnél azonnal aeroszolizálódik, vagyis elemi cseppecskékre szakad és elkeveredik a levegővel pontosan úgy, mint az örvényes üzemi fúvókában. Vagyis egy nagyszerűen égő elegyfelhő jön létre, ami beteríti a gép hátulját - kvázi egy aeroszolos légibomba köde veszi körül azt. És azt gyújtja be detonátorként a jetblast.

Levezessem a robbanás folyamatának hatását a gép szerkezeti elemeire és azok az aerodinamikai hatásokkal együtt elszenvedett alakváltozásait is?
 
Molni szerintem rajtad gyakorolta az apaságot, már biztos vagyok :D

Segítek, a tartályban lévő kerozin ekkora sebességnél azonnal aeroszolizálódik, vagyis elemi cseppecskékre szakad és elkeveredik a levegővel pontosan úgy, mint az örvényes üzemi fúvókában. Vagyis egy nagyszerűen égő elegyfelhő jön létre, ami beteríti a gép hátulját - kvázi egy aeroszolos légibomba köde veszi körül azt. És azt gyújtja be detonátorként a jetblast.

Levezessem a robbanás folyamatának hatását a gép szerkezeti elemeire és azok az aerodinamikai hatásokkal együtt elszenvedett alakváltozásait is?
Elélveztem! :)
Dudi, te jössz. Bizyos ehhez is értesz.
 
Molni szerintem rajtad gyakorolta az apaságot, már biztos vagyok :D

Segítek, a tartályban lévő kerozin ekkora sebességnél azonnal aeroszolizálódik, vagyis elemi cseppecskékre szakad és elkeveredik a levegővel pontosan úgy, mint az örvényes üzemi fúvókában. Vagyis egy nagyszerűen égő elegyfelhő jön létre, ami beteríti a gép hátulját - kvázi egy aeroszolos légibomba köde veszi körül azt. És azt gyújtja be detonátorként a jetblast.

Levezessem a robbanás folyamatának hatását a gép szerkezeti elemeire és azok az aerodinamikai hatásokkal együtt elszenvedett alakváltozásait is?
Ha a robbanás előbb van, minthogy leszakad a szárny, akkor hogy jöhet létre az amiről beszelsz? Előbb egy kis robbanás miatt leszakadt a szárny, az üzemanyagos dolog utána jött.
 
  • Vicces
Reactions: fip7
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Azért ez a kétszer öt darab 122mm-es rakéta ellövése nem ér meg egy éles bevetést, géppárban meg pláne.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Azért ez a kétszer öt darab 122mm-es rakéta ellövése nem ér meg egy éles bevetést, géppárban meg pláne.

Ráadásul ez több gép és több bevetés, nem is egy. Lehet, hogy így próbálják (vagy már muszáj ?) kímélni a gépeket...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed