Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

simán bírná az Adria-vezeték, csak pénzügyi okokból nem akarnak leválni: jól keres az állam, a MOL meg az annak osztalékát jelentős részben beszedő MCC a diszkontált orosz olajon. Ez csak propi duma hogy "nem lehet" - nem akarják, ennyi.

És az neked miért baj, hogy jól keres az állam az olcsóbb olajon?
 
Most az amerikaiak is elég világosan kimondták, hogy azon a vezetéken már orosz olaj nem fog jonni ... :rolleyes:
Trump a múltkor világosan elmondta, beszélt Orbánnal jöhet.
Az amerikai adminisztráció sosem egységes, mindig vannak, akik tolják a régi vonalat. Ma ebbe kapaszkodott bele sok újságíró.
Majd meglátjuk

Mindenkinek vitathatatlan joga van olaj nélkul maradni ... :cool:
Leállítsuk Pozsonyt???:D
 
A leválás kizárólag az EU és az ukránok érdeke, nem a miénk.
Azokat az érdekeket meg az USA diktálja. Jó lesz nekünk az orosz szénhidrogén - ha demokratikusra át lesz cimkézve , és közvetítőkön keresttül kapjuk. Csak akkor a haszon nem a mostani kezekben fog lecsapódni. Mivel mi a lakosság 50% körüli adótartalommal kapjuk, az ár mérsékelt emelését adócsökkentéssel lehet megoldani, hogy elviselhető legyen.
Ennek a megoldásnak most még az az akadálya, hogy az egész orosz szénhidrogén haszonra - annak megszerzésére - még az Óperencián túlról ábrándoznak - közben pedig ketyeg Európa energia válság órája..
 
Trump a múltkor világosan elmondta, beszélt Orbánnal jöhet.

Engedd el ezt az orosz olajat. Van egy háború, ahol az egyik hadviselővel szemben áll az a katonai és politikai szövetség, amihez mi is tartozunk. Sajnos vannak következmények így, még olaj téren is emiatt. Ami a többit illeti. A Barátság vezetéket bármikor kiiktathatják az ukránok. Teljesen, nem csak részben. Akkor semmi nem fog jönni ,na akkor mit csinálunk ? Az adriai vezeték kell hogy legyen a fő beszerzési útvonal, nem a Barátság vezeték. Az olajnak világpiaci ára van, ami most, kicsit drágább mint az orosz. Mert az oroszok kénytelenek voltak levinni az árat. Ugyan akkor érdekes módon, ez nem érződik az üzemanyag árakban, ha a mi áraikkal vetjük össze másét, az osztrák benzin még olcsóbb is, de lehet a többi is.
Az osztrákok egyébként Triesztből viszik maguknak, a vezetékükön. Összegezve, mindenki aki ebben a csapatban játszik, meg tudta oldani, kivéve minket és a szlovákokat. Mert a csapat egyéb, főleg biztonságpolitikai előnyei messze túlmutatnak azon, mint annak a hozadéka, hogy ha nem lennének ebben a csapatban. Hamarosan többet tudunk, mert szerintem a legközelebbi Trump Orbán találkozón, erről lesz a fő diskurzus.
 
Engedd el ezt az orosz olajat. Van egy háború, ahol az egyik hadviselővel szemben áll az a katonai és politikai szövetség, amihez mi is tartozunk. Sajnos vannak következmények így, még olaj téren is emiatt. Ami a többit illeti. A Barátság vezetéket bármikor kiiktathatják az ukránok. Teljesen, nem csak részben. Akkor semmi nem fog jönni ,na akkor mit csinálunk ? Az adriai vezeték kell hogy legyen a fő beszerzési útvonal, nem a Barátság vezeték. Az olajnak világpiaci ára van, ami most, kicsit drágább mint az orosz. Mert az oroszok kénytelenek voltak levinni az árat. Ugyan akkor érdekes módon, ez nem érződik az üzemanyag árakban, ha a mi áraikkal vetjük össze másét, az osztrák benzin még olcsóbb is, de lehet a többi is.
Az osztrákok egyébként Triesztből viszik maguknak, a vezetékükön. Összegezve, mindenki aki ebben a csapatban játszik, meg tudta oldani, kivéve minket és a szlovákokat. Mert a csapat egyéb, főleg biztonságpolitikai előnyei messze túlmutatnak azon, mint annak a hozadéka, hogy ha nem lennének ebben a csapatban. Hamarosan többet tudunk, mert szerintem a legközelebbi Trump Orbán találkozón, erről lesz a fő diskurzus.
Nincs “csapat”.
 
Trump a múltkor világosan elmondta
Eltekintve attól, menyire releváns, hogy Trump mikor mit mond, az az egész csak eltusolása volt annak, hogy az Orbán nem akart lemondani az orosz olajról és gázról. Trumhoz hasonló nárcisz nem szereti nyiltan kimondani, hogy valamit nem sikerult elérnie.
Ráadásul azóta már biztos volt, aki elmagyarázta neki, hogy Orbán hazudot.

Leállítsuk Pozsonyt???
Ficóék eppenséggel nagyon akarnak az ukránokkal bizniszelni, szinte rezegnek a lehetoségért, ha már az oroszok kuka. Minap is volt megint kozos szlovák-ukrán kormánytalálkozó.
Van is mit tenniuk, hogy ezt a tényt elfedjék az oroszpárti szavazóik elol ... :D
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Engedd el ezt az orosz olajat. Van egy háború, ahol az egyik hadviselővel szemben áll az a katonai és politikai szövetség, amihez mi is tartozunk. Sajnos vannak következmények így, még olaj téren is emiatt. Ami a többit illeti. A Barátság vezetéket bármikor kiiktathatják az ukránok. Teljesen, nem csak részben. Akkor semmi nem fog jönni ,na akkor mit csinálunk ? Az adriai vezeték kell hogy legyen a fő beszerzési útvonal, nem a Barátság vezeték. Az olajnak világpiaci ára van, ami most, kicsit drágább mint az orosz. Mert az oroszok kénytelenek voltak levinni az árat. Ugyan akkor érdekes módon, ez nem érződik az üzemanyag árakban, ha a mi áraikkal vetjük össze másét, az osztrák benzin még olcsóbb is, de lehet a többi is.
Az osztrákok egyébként Triesztből viszik maguknak, a vezetékükön. Összegezve, mindenki aki ebben a csapatban játszik, meg tudta oldani, kivéve minket és a szlovákokat. Mert a csapat egyéb, főleg biztonságpolitikai előnyei messze túlmutatnak azon, mint annak a hozadéka, hogy ha nem lennének ebben a csapatban. Hamarosan többet tudunk, mert szerintem a legközelebbi Trump Orbán találkozón, erről lesz a fő diskurzus.
Bármikor elengedhetjük az orosz olajat, ha megfelelő áron és nem kiszolgáltazva magunkat egy másik államnak tudjuk ezt megtenni. De ilyen helyzet most nincs! Akik azt mondják, hogy engedjük el az orosz olajat, azok sem kínálnak alternatívát.

Megmondom őszintén, én is azt gondoltam ez egyszerűbb, de két dologra nem gondoltam.
1. A horvátok ilyen megbízhatatlanok, gerinctelenek.
2. Az ukránok ilyen háborús körülmények közt is szállítják az orosz olajat

Az ukránokat őszintén nem értem, de amíg küldik, addig harcolnunk kell érte, hogy jöjjön onnan az olaj. Viszont nem ölbe tett kézzel várni, hanem aktivan alternatív megoldást keresni.

Pl. Mi oszlathatja el a bizalmatlanságunkat a horvátok felé?
Adják el az Adria csővezetékben, Janaf, való tulajdonuk egy részét.
Vagy vehessünk részesedést az omisi olajkikötőből.

De ezt is kihasználhatnánk
Szerezzük meg nyomott áron a térségben a kúthálózatuk egy részét vagy a balkáni olajfinomítóikat.
Én őszintén lexarom az oroszokat. A kárukra is erősödhetünk, de más nyugatiak kedvéért, ne gyengítsük a pozícióinkat, hogy az ukránok vagy Brüsszel szép szeméért, mondjunk le az orosz olaj jelentette árelőnyről, gazdasági haszonról és biztonságról.

Legyünk lojálisak a szövetségeseinkhez. Oké. De ez legyen kölcsönös!! Gazdaságo szankciókat alkalmaz ellenünk az Unió, semmi joguk nincs szolidaritásról beszélni!!! Ne legyünk már lúzerek!!

Amióta a kormány megköveteli a MOLtól, hogy a térség átlagárán tartsák a kutak az árszintet, jelentös különbségek nincsenek. Főleg osztrák viszonylatban, az eurótól függően, de megegyeznek az átlagárak.

Az orosz olajon és gázon extraprofitja van a MOLnak. Ezt nem a kutakon látod, hanem a rezsidben. A kormány extraadóval elvonja a MOLtól és ezzel mérsékli a rezsicsökkentés állami veszteségeit.

5 Tengerpart nélküli ország van a régióban. Ebből három aktívan szerzi be az orosz olajat. Szerbia, Szlovákia és mi.
Az osztrákok történelmileg Nyugatról szerezték be 90 előtt is. És nem vagyok meggyőzödve, hogy Triesztből részben nem orosz olaj jön.
A csehek valóban papíron leváltak. De ők rengeteg üzemanyagot exportálnak, dieselt föleg Pozsonyból, ami ugye orosz eredetü és az NDK német finomítóból, ami ugye kazah olajat dolgoz fel.
Egyébként Csehországban a második legnagyobb kúthálózat a MOL. Ott honnan van a nafta??
 
Szerezzük meg nyomott áron a térségben a kúthálózatuk egy részét vagy a balkáni olajfinomítóikat.
Én őszintén lexarom az oroszokat. A kárukra is erősödhetünk, de más nyugatiak kedvéért, ne gyengítsük a pozícióinkat, hogy az ukránok vagy Brüsszel szép szeméért, mondjunk le az orosz olaj jelentette árelőnyről, gazdasági haszonról és biztonságról.
 
Ez azért botrány Nyugaton ennyi Lukoil kút működik és a hollandiai finomítójuk is termeli a véres profitot az orosz frontra!!:oops:

A Lukoil nemzetközi eszközei között három olajfinomító (egy bolgár, egy román és egy holland létesítmény) található, emellett a világszerte mintegy 5000 benzinkútból álló hálózat fele is eladóvá vált. A Lukoilnak Európán belül Belgiumban, Finnországban, a Balti országokban és a Balkánon van rengeteg benzinkútja, amelyeket a következő hetekben kell eladnia. Romániában például 320, Bulgáriában 220, míg Belgiumban 200 elemű töltőállomás-hálózata van a cégnek, de a kisebb piacain, például Szerbiában is top versenyző a Lukoil a benzinkútpiacon.

A benzinkutak azért lehetnek érdekesek a régió olajvállalatainak, mert ezek az adott országokban nem számítanak olyan stratégiai jelentőségű eszköznek, mint például egy finomító. Emiatt könnyebb őket átvinni a stakeholderek dzsungelén: a sok politikai érdek közepette a benzinkutak elsősorban kereskedelmi érdekeltségeknek számítanak, amelyekről könnyebb gyorsan dealt kötni. A Molnak azért lehetnek jók az esélyei, mert a Lukoil korábbi magyar, cseh, szlovák hálózatai sok esetben nála landoltak.
..
A csoportnak többségi tulajdona van a névleg 9,5, de a gyakorlatban inkább 7 millió tonna kőolaj feldolgozására alkalmas bolgár Burgasz Neftochim finomítóban. Szintén többségi tulajdonos a 2,5 millió tonna kapacitású romániai Ploieştiben található Petrotel finomítóban. Ezek a Fekete-tenger partján lévő finomítók korábban orosz olajat kaptak Novorosszijszkból, de a 2022-es orosz invázió óta elvileg nem orosz olajjal működnek.
45 százaléka van a 7 millió tonna olaj feldolgozására képes, hollandiai Zeeland finomítóban, itt a többség a Total Energies-é.
...
Bulgáriában egy izgalmas magántranzakció készül: a Lukoil nyílt tender keretében hirdeti az olajfinomítót, az egyik pályázó cég a magyar Mol, ami Orbán akkori szavai szerint az egyetlen uniós cég az indulók között.
...

Pletser Tamás, az Erste olajipari elemzője szerint az amerikai szankciók által fenyegetett regionális finomítók közül a Mol számára a legérdekesebb célpont a szerbiai NIS lenne. Szinergia szempontból ez a legjobb opció, ráadásul a Janaf vezetéküzemeltető felé sokkal jobb pozíciót jelentene, ha a vezeték mindkét vevője, a NIS és a Mol-csoport egy kézben lenne.

Igen ám, csak, ha a szomszéd nem adja el a lakását, akkor minek elemezzük, hogy az milyen jó lenne nekünk. És a NIS nem eladó

– hallottuk egy, a finomítóra rálátó forrásunktól.
 
"De nagyon kedvező a tendencia, ugyanis az elmúlt évtizedben a 25–32 százalékos sávban mozgott a magyar áramimport, 2025-ben három negyedév után 18,2 százalékon álltunk."

Az ezzel kapcsolatos állításokat meg kellene vizsgálnunk. A 18,5 % az nem az áram import szükségletünk - hanem az export - import szaldónk.
Hasonlóságuk mint a szezon a fazonnal.

Hiába termelünk egy vagonnyi napenergiát - drágán - ha azt nagyon olcsón kényszerülünk pár óráig kiexportálni - hogy utána a hátralévő mintegy 20 óra alatt pedig sok, és drága import energiát kell felhasználnunk.

Érdekes összehasonlítás lenne, hogy a Zöldbéke, 2019 éve után pld 2014-ben mennyivel többe került a költségvetésnek a "csökkentett" import szaldó, a rakás napelem árfejhajtó hatása..
 
Mintegy fél éve írtam arról hogy Trump hatalomra kerülése után nem sokkal támadást indított Kina ellen - annak napelem invertereinek külső, befolyásolási lehetősége miatt. Akkor ugyan az elindított vizsgálatok több állításra nem tudtak kézelfogható bizonyítékokat felmutatni, de most újra teritéken a téma, előszedték a Huawei-t ez ügyben:

" A következő Európai energia krízist a Huawei okozhatja"


Tehát napelem park tulajok, lelkiekben fel lehet készülni a napelem parkok inverter cseréire - NATO kompatibilis eszközökre.
 
Nah, ennyit a horvátokról.
Megbízható partnerek.


A Slovnaft közölte, hogy a horvát Janaf olajszállító vállalat visszatartott 90 ezer tonna kőolajat a cég pozsonyi finomítójától, arra hivatkozva, hogy a mennyiséget műszaki okokból a vezetékben kell tartania. A Slovnaft szerint a horvát fél ezzel megszegte a szállítási szerződést, és a visszatartott, mintegy 50 millió dollár értékű kőolaj komolyan veszélyezteti a közép-európai régió nem orosz eredetű üzemanyag-ellátását.

A Slovnaft közlése szerint a visszatartott mennyiség úgynevezett Arab Light kőolaj, amelyet a finomító külföldi vásárlói igényeinek kielégítésére használ, annak következményeként, hogy az Európai Unió megtiltotta az orosz kőolajból származó termékek kivitelét. A pozsonyi finomító szerint a visszatartott kőolajmennyiség értéke mintegy 50 millió amerikai dollár,

Hozzátették: tekintettel a – cseh, osztrák és lengyel piacot is ellátó – finomító exportőr jellegére, épp az októberi és novemberi hónapokra tervezték, hogy feldolgozásukban a nem orosz, hanem alternatív eredetű kőolaj aránya elérheti az ötven százalékot. Rámutattak: a kőolajmennyiséget a Janaf előzetes figyelmeztetés nélkül és az érvényes szerződés ellenére tartotta vissza.
 
Nah, ennyit a horvátokról.
Megbízható partnerek.


A Slovnaft közölte, hogy a horvát Janaf olajszállító vállalat visszatartott 90 ezer tonna kőolajat a cég pozsonyi finomítójától, arra hivatkozva, hogy a mennyiséget műszaki okokból a vezetékben kell tartania. A Slovnaft szerint a horvát fél ezzel megszegte a szállítási szerződést, és a visszatartott, mintegy 50 millió dollár értékű kőolaj komolyan veszélyezteti a közép-európai régió nem orosz eredetű üzemanyag-ellátását.

A Slovnaft közlése szerint a visszatartott mennyiség úgynevezett Arab Light kőolaj, amelyet a finomító külföldi vásárlói igényeinek kielégítésére használ, annak következményeként, hogy az Európai Unió megtiltotta az orosz kőolajból származó termékek kivitelét. A pozsonyi finomító szerint a visszatartott kőolajmennyiség értéke mintegy 50 millió amerikai dollár,

Hozzátették: tekintettel a – cseh, osztrák és lengyel piacot is ellátó – finomító exportőr jellegére, épp az októberi és novemberi hónapokra tervezték, hogy feldolgozásukban a nem orosz, hanem alternatív eredetű kőolaj aránya elérheti az ötven százalékot. Rámutattak: a kőolajmennyiséget a Janaf előzetes figyelmeztetés nélkül és az érvényes szerződés ellenére tartotta vissza.

Nem tudjuk a részleteket és a hátteret. Itt nekünk nem is ez a lényeg igazán. hanem az, hogy jó eséllyel a MOL pozsonyi finomítójáról lehet szó. Mivel több elvileg ott nincs. Amiről eddig szintén azt állították idehaza, hogy alapvetően nem tud mást, csak orosz olajat finomítani. Most meg hirtelen 50 %-ban is tud nem orosz olajat. Akkor erről ennyit....