Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés


Kicsit pontosítok!
Ay orosz engedélyért megy oda, hogy a MOL megvehesse a Gazpromnyefty 56,2%-os részét a szerb NIS vállalat olajfinomitójában. Sőt még a Lukoil Bulgáriában lévő olajfinomítója iránt is érdeklődik a MOL
Kicsit én is pontosítok, nem engedélyért megy hanem a végleges megállapodás lezárásáért. Illetve a bolgár dolog megbeszélése ért.
 
A lukoil egyszerűbb nagyon jó a viszony, eltudom képzelni, hogy nem is pénzben fizetik ki őket, hanem pl benzinkutakat fognak itthon kapni a részesedésért a MOL-tól.

A Lukoil eladta a benzinkútjait az Orlennek, nyilván nem véletlenül. Ahogy a Sberbank is kivonult és más orosz cégek is. Tudna-e most működni a Lukoil az EU-ban? Nem akadályoznák a szankciók?
 
A Lukoil eladta a benzinkútjait az Orlennek, nyilván nem véletlenül. Ahogy a Sberbank is kivonult és más orosz cégek is. Tudna-e most működni a Lukoil az EU-ban? Nem akadályoznák a szankciók?
Igen és nem! Megoldják ha akarják. A háttér alkuban csak az a kérdés az oroszok akarnak e pénzt vagy nem szerintem nem pénzt kérnek. ;)
 
"A dízelárak elszállása, a sorozatos jövedékiadó-emelések és a bizonytalan román adópolitika miatt a fuvarozók egyre nagyobb arányban Magyarországon tankolnak, ami néhány éven belül odáig vezethet, hogy Románia csupán tranzitországgá válik. Jövőre tovább nőhet a dízelárkülönbség a két ország között, ami gyorsíthatja a külföldi tankolásra való átállást, és súlyos milliárdoktól foszthatja meg a román költségvetést. Érdekvédők azonnali cselekvésre szólították fel a román kormányt."
https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2025/11/tankolas-fuvarozas-romania-magyarorszag-jovedeki-ado
 
A SötétZöld Energia termelése, "hasznossága" Magyarországon, 2025 47 hetében:

Állítjuk: Nagyon jól állunk a Zöldenergia főleg a naperőművek alkalmazása területén, egész Európát tekintve dobogósak vagyunk. Ennek hatására idén 20% alá csökkent a villamos energia importunk. (Peresze az állítás hamiskás, hiszen import - export szaldóról állítanak ilyet)

Ráadásul a sok export napos időben minimál áron sokkal kevesebbet ér mint a napsütés mentes drága villamosenergia - a még több import MW.

Nézzük a (Sötét)Zöld helyzetet ezen a 47.héten:

GnHm33j.jpg


  • Export- import energia : Lila
  • Szürke: Nem klimakompatiblis , barnaszén + fölgáz erőművek
  • Zöld: SötétZöld (napelem + szél) erőművek termelése
-Fehér: Paks I. atomerőmű

Ezeknek az összege a fent látható vonal , a magyar rendszerterhelés.

Látszik hogy a napnak annyi ereje sem volt, hogy egy kávéfőzésre elegendő - export energiát termeljen, 0 %

Tehát a 0 % export, és a jelentős import, az most milyen export - import szaldót eredményez?

Ebből látszik hogy erre a gazdaságot + emberek életét alapozni nem lehet, mert 1 hét termelés kiesés sem engedhető meg, hiába figyel fent a 10 000 MW büszkén telepített napelem erőmű. Még jó hogy eddig - kisegített az a sok CO2 termelő erőmű...
 
Talán a háború végefelé, a fegyverszüneti, béketárgyalások végén mi is nyerhetünk vmit. 3 és fél óra hosszú volt, sok mindent érinthettek. Magyar energiaellátás, Ukrajna és...


A szankcionált orosz cégek kivásárlásáról is tárgyaltak Orbán Viktor moszkvai látogatásán


Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes megerősítette az Interfax hírügynökségnek, hogy a Kreml tárgyalt magyar vásárlók megjelenéséről az orosz olajcégek szankciók sújtotta külföldi eszközeinek felvásárlásában. A lehetséges üzletről csöndben, nyilvánosság nélkül folynak az egyeztetések.
napirenden volt az a forgatókönyv, amelyben magyar szereplők – az orosz híradás szerint elsősorban a Mol Nyrt. – vehetik meg orosz olajvállalatok balkáni és romániai eszközeit.
A miniszterelnök-helyettes úgy fogalmazott: a magyar fél már dolgozik a tranzakción, amelynek sorsa kereskedelmi tárgyalásokon múlik, és amelyet csendben, nagy nyilvánosság nélkül kívánnak végigvinni

A háttérben az is napirenden van, hogy a Gazprom Nyeftyhez tartozó, amerikai szankciók alatt álló szerb NIS-ben a Mol Nyrt. részesedést szerezhet, míg a Lukoil – amelyet októberben felvettek az Egyesült Államok szankcióslistájára – kénytelen vevőt keresni bolgár és romániai hálózataira.


És hogy mennyibe kerülhet egy ilyen vásárlás? Az Economx szerint a NIS-ben a Gazpromnyeft részesedése 56,1 százalék. Ennek nagyjából 45 százaléka van közvetlenül az oroszok kezében, a fennmaradó 11,1 százalék egy orosz pénzügyi csoport tulajdona. A szerb állam közel 30 százalékot birtokol, a többi részvény pedig a dolgozók és magánbefektetők között oszlik meg. A NIS egyébként tőzsdén jegyzett szerb vállalat.

A nagy kérdés most az, hogy normál piaci körülmények között mennyit érhet a NIS 56,1 százaléka – és hogy a sürgős eladási kényszer miatt ennél jóval olcsóbban is megszerezheti-e a Mol.

A helyzet ugyanis valóban feszült: Szerbia napokon belül kifogyhat a stratégiai olajtartalékaiból. Ha ez bekövetkezik, le kell állítani a pancsovai finomítót, és az ország üzemanyag-ellátását teljes egészében importra kellene átállítani. (Azt sem szabad elfelejteni, hogy Orbán Viktor egy nappal moszkvai útja előtt Alekszandar Vucsics szerb elnökkel is tárgyalt.)

De most inkább térjünk vissza az eredeti kérdéshez. Az Economx megkeresésére Pletser Tamás, az Erste gáz- és olajipari szektorelemzője elmondta: számításai szerint nagyjából 1,41 milliárd dollárt érhet a NIS 56,1 százalékos részesedése. A cégérték (EV) meghatározásánál a tavalyi EBITDA-ból érdemes kiindulni, amelynek körülbelül a 4,5-szerese ad reális becslést. Ez a szorzó a feltörekvő piaci olaj- és gázvállalatok átlagos mutatója.

A számok alapján 198,5 milliárd dináros EV adódik (1 dollár = 101,3 dinár), ebben már benne van a 29 milliárd dináros nettó adósság is. Így a NIS teljes piaci kapitalizációja nagyjából 170 milliárd dinárra tehető, amelyből mintegy 95 milliárd dinár az orosz tulajdonrész értéke. Mivel ez irányító részesedés, ehhez körülbelül 50 százalékos prémiumot érdemes hozzászámolni.


Mindezt összerakva az 56,1 százalékos részvénycsomag értéke 142,6 milliárd dinárra, vagyis nagyjából 1,41 milliárd dollárra jön ki – Jelen árfolyamon 465 milliárd forint.

A harmadik negyedév végén a Mol pénzügyi tartalékai szinte hajszálra megegyeztek ezzel az összeggel: 1,42 milliárd dollárnyi készpénz és készpénz-egyenértékű eszköz állt a vállalat rendelkezésére. Annyi biztosan állítható, hogy a NIS megszerzése óriási stratégiai értéket jelentene a Mol számára.

Tehát miközben Szerbia az olajellátási válság szélén táncol, az orosz fél pedig kényszerűen szabadulna szankcionált eszközeitől, a magyar vállalat megszerezheti a NIS irányító többségét.

A csomag értéke – nagyjából 1,41 milliárd dollár – szinte pontosan megegyezik a Mol rendelkezésére álló készpénzállománnyal, így a felvásárlás nemcsak pénzügyileg kivitelezhető, hanem hosszú távon óriási regionális pozícióerősítést is jelentene.

(Index)
 
A ruszkik szerint a bolgár és román tenger melletti finomítókról is szó volt. A románt azt mondom nekünk sosem engedné eladni a román állam, kivéve most, hogy 10% körüli a hiányuk. A bolgárt talán meg fontosabb lenne megvenni. Ugynúgy Fekete tengeri, de Szerbia felé közép távon Magyarország irányába lehetne olajat behozni. (meg a NIS-i kiszemelt finomítóba is ) Így a horvátok az Adria vezetékükkel mennének a szopóágra, ahova valók.

Persze hosszú távon ez a 3 vezeték, 4-5 finomitó ( Batta, Pozsony, Rijeka mellé jöhetnee a NIS meg talán a bolgár.( ( energia csomóponttá tehetné Magyarországot a régióban, MOL meg Közép-Európai, balkáni puacvezetővé. Ennél többet nem is lehetne belőle kihozni.
 
kivéve most, hogy 10% körüli a hiányuk
Nem szabad belemenni.

Odessza várható hosszú távú kiesésével a románok arra játszanak, hogy a délkeleti irányban majdnem megkerülhetetlenek lesznek. Ez több szereplőnek nem fog tetszeni a térségben, úh. most lehet szövetségeseket keresni és komoly szereplővé tenni Burgaszt. Elemi érdekünk. Talán az sem véletlen, hogy 2022-ben a Három Tenger Kezdeményezés befektetési alapja tulajdonrészt vásárolt a kikötőt menedzselő cégben.

De ránk is vonatkozik, hogy a kiszolgáltatottság nagyon nem egészséges, úh. ezt a horvát balhét amúgy jó lenne elengedni.
 
Last edited:
Nem szabad belemenni.

Odessza várható hosszú távú kiesésével a románok arra játszanak, hogy a délkeleti irányban majdnem megkerülhetetlenek lesznek. Ez több szereplőnek nem fog tetszeni a térségben, úh. most lehet szövetségeseket keresni és komoly szereplővé tenni Burgaszt. Elemi érdekünk. Talán az sem véletlen, hogy 2022-ben a Három Tenger Kezdeményezés befektetési alapja tulajdonrészt vásárolt a kikötőt menedzselő cégben.

De ránk is vonatkozik, hogy a kiszolgáltatottság nagyon nem egészséges, úh. ezt a horvát balhét amúgy jó lenne elengedni.
A horvát balhét nem lehet elengedni, annyi per van folyamatban, azokat meg kell nyerni!! Ráadásul itt, mind a MOL, mind Hernádi jól áll.

Minden horvát bíróságon vesztett Hernádi, de minden nemzetközi bíróságon nyert.
Az első vagy második legnagyobb magyar multi vezetőjét 2 év letöltendőre ítélték a horvát bíróságok. Viszont Hernádi az ítélet ellen nemzetközi bírósági keresetet adott be és nyert. Mind a washingtoni, mind a genfi bíróság felmentette a korrupciós vádak alól.

Két nemzetközi választottbíróság, az ENSZ Nemzetközi Kereskedelmi Jogi Bizottsága (UNCITRAL) és a Világbank égisze alatt működő ICSID (Beruházási Viták Rendezésének Nemzetközi Központja) is vizsgálta Horvátország korrupciós vádjait. Mindkét bíróság kimondta, hogy Horvátország nem tudta bizonyítani a vesztegetést.

Mind az UNCITRAL, mind az ICSID bíróság egyetértett abban, hogy a horvát büntetőeljárás kulcsfontosságú tanúja, Robert Ježić, teljesen megbízhatatlan volt, és egyetlen hozzáértő bíróság sem fogadhatta volna el a vallomását. A bíróságok megállapították, hogy Ježić számos hihetetlen állítást tett, és nem tudta hitelesen igazolni az állítólagos kenőpénzek útját.

A tisztességes eljárás megsértése: Független nemzetközi jogi megfigyelők, köztük Kai Ambos bíró és Lord David Anderson, akik figyelemmel kísérték a horvátországi pert, számos súlyos jogsértést tártak fel a horvát bírósági eljárás során. Ezek sértették a tisztességes eljáráshoz való alapvető jogot (az uniós normákkal és az Emberi Jogok Európai Egyezményével szemben).

Politikai motiváció és INTERPOL: 2024 októberében Hernádi Zsolt jogi képviselőinek sikerült elérniük, hogy az INTERPOL (Nemzetközi Bűnügyi Rendőrségi Szervezet) törölje a horvát hatóságok által kiadott, politikailag motiváltnak talált nemzetközi elfogatóparancsot (Red Notice). Az INTERPOL belső ellenőrző szerve (CCF) megállapította, hogy az elfogatóparancsot politikai okokból adták ki, ami komoly

kérdéseket vet fel a horvátországi jogállamisággal kapcsolatban.

Hernádi most beperelte a horvát államot a strausbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságán, ami megsemmisítheti a horvát ítéleteket.

A MOL is kártérítési pert nyert a horvát állam ellen, kb. 100 mrd HUF. Mivel nem fizettek, naponta kamatozik. Sőt a MOL megnyert az USA-ban egy olyan pert is, ami ezen összegben lehetővé teszi, horvát állami vagyon lefoglalását. Ez a végrehajtási elhárás folyamatban van. A vége 1-2 éven belül könnyen az lehet, hogy az USAban zárolnak horvát állami vagyont.
 
A horvát balhét nem lehet elengedni, annyi per van folyamatban, azokat meg kell nyerni!! Ráadásul itt, mind a MOL, mind Hernádi jól áll.

Minden horvát bíróságon vesztett Hernádi, de minden nemzetközi bíróságon nyert.
Az első vagy második legnagyobb magyar multi vezetőjét 2 év letöltendőre ítélték a horvát bíróságok. Viszont Hernádi az ítélet ellen nemzetközi bírósági keresetet adott be és nyert. Mind a washingtoni, mind a genfi bíróság felmentette a korrupciós vádak alól.

Két nemzetközi választottbíróság, az ENSZ Nemzetközi Kereskedelmi Jogi Bizottsága (UNCITRAL) és a Világbank égisze alatt működő ICSID (Beruházási Viták Rendezésének Nemzetközi Központja) is vizsgálta Horvátország korrupciós vádjait. Mindkét bíróság kimondta, hogy Horvátország nem tudta bizonyítani a vesztegetést.

Mind az UNCITRAL, mind az ICSID bíróság egyetértett abban, hogy a horvát büntetőeljárás kulcsfontosságú tanúja, Robert Ježić, teljesen megbízhatatlan volt, és egyetlen hozzáértő bíróság sem fogadhatta volna el a vallomását. A bíróságok megállapították, hogy Ježić számos hihetetlen állítást tett, és nem tudta hitelesen igazolni az állítólagos kenőpénzek útját.

A tisztességes eljárás megsértése: Független nemzetközi jogi megfigyelők, köztük Kai Ambos bíró és Lord David Anderson, akik figyelemmel kísérték a horvátországi pert, számos súlyos jogsértést tártak fel a horvát bírósági eljárás során. Ezek sértették a tisztességes eljáráshoz való alapvető jogot (az uniós normákkal és az Emberi Jogok Európai Egyezményével szemben).

Politikai motiváció és INTERPOL: 2024 októberében Hernádi Zsolt jogi képviselőinek sikerült elérniük, hogy az INTERPOL (Nemzetközi Bűnügyi Rendőrségi Szervezet) törölje a horvát hatóságok által kiadott, politikailag motiváltnak talált nemzetközi elfogatóparancsot (Red Notice). Az INTERPOL belső ellenőrző szerve (CCF) megállapította, hogy az elfogatóparancsot politikai okokból adták ki, ami komoly

kérdéseket vet fel a horvátországi jogállamisággal kapcsolatban.

Hernádi most beperelte a horvát államot a strausbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságán, ami megsemmisítheti a horvát ítéleteket.

A MOL is kártérítési pert nyert a horvát állam ellen, kb. 100 mrd HUF. Mivel nem fizettek, naponta kamatozik. Sőt a MOL megnyert az USA-ban egy olyan pert is, ami ezen összegben lehetővé teszi, horvát állami vagyon lefoglalását. Ez a végrehajtási elhárás folyamatban van. A vége 1-2 éven belül könnyen az lehet, hogy az USAban zárolnak horvát állami vagyont.
Ez rendben van, nem így értettem. A horvátokra mint opcionális útvonalra van szükségünk. Az egy nyitott kérdés a Hernádi-ügytől részben függetlenül.
Nagyon pártolom a "terjeszkedést" a Fekete-tenger irányába, de nem szabad kizárólagos függelmi viszonyokat kiépítenünk.
 
Last edited:
Nagyon pártolom a "terjeszkedést" a Fekete-tenger irányába, de nem szabad kizárólagos függelmi viszonyokat kiépítenünk.
Egyetértek veled, legyen ez így minden energia hordozó termékre (atom fűtőrudakra is) , a politikai szempontok helyett a gazdasági szempontok győzzenek.

Nyerjen az olcsóbb ajánlat, de annak minősége nem lehet kifogásolható..

Ez lenne a valódi diverzifikálás, nem a tisztán politikai szempontok szerinti, mert abba simán bele lehet pusztulni..(felérne egy hazánkat sújtó, szankcionálással)
 
Egyetértek veled, legyen ez így minden energia hordozó termékre (atom fűtőrudakra is) , a politikai szempontok helyett a gazdasági szempontok győzzenek.

Nyerjen az olcsóbb ajánlat, de annak minősége nem lehet kifogásolható..

Ez lenne a valódi diverzifikálás, nem a tisztán politikai szempontok szerinti, mert abba simán bele lehet pusztulni..(felérne egy hazánkat sújtó, szankcionálással)
A valódi diverzifikálás az, ha több helyről veszel, nem az ha a legolcsóbbtól, mett ha a legolcsóbttól veszed akkor egy helyről veszed...
 
  • Vicces
Reactions: blitzkrieg and fip7