JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

A Rolls Royce képes saját hajtóműgyártásra, elég csak a Trent sorozatot nézni, ami végül is több kategóriát is lefed, lásd a konkurens GE90, Engine Alliance (P&W és GE) GP7000 vagy GP7270, vagy akár a GEnx hajtóműveket, melyek jelenleg az élvonalban vannak és melyekkel teljesen egyenértékű.

Németország amolyan "sötét ló", mivel nekik helyben rendelkezésre állna az összes technológia és K+F is egy saját hajtómű gyártásához, hiszen az MTU szakembergárdája is igen komoly. Piaci kényszer vagy igény hiányában a német gázturbinás sugárhajtómű fejlesztés a BMW-RR párosokra, vagy az MTU katonai projektjeire korlátozódik, lásd Eurojet.
Amúgy a német Siemens épít ipari gázturbinákat, bár az egy másik szegmens.

Borítékok mindenhol vannak, a sokat emlegetett és irigyelt "bezzeg a lengyelek" 48 darabos F-16-os ügyletének is volt egy neppere, aki egyengette az üzletet. Volt rá szükség? Nos, a rossznyelvek szerint az USA részéről csak annyiban volt meg a döntés, hogy a káeurópa az nem Boeing, hanem Lockheed piac lesz (a Boeing meg megkapta a Navy 500-as Super Hornet rendelését), azonban az európai versenyzőkkel való birkózáshoz már kellett egy kis külső segítség. Azaz egy boritékos ember.
 
<blockquote rel="ruhakupac">...
S kozben szerintem senki sem akarja igazan osszeszamolni, hogy mibe kerul egy sugarhajtomu osszerakasa, kitesztelese es sorozatgyartasa.
...

Egyszóval : egy gázturbinás hajtómű tervezése és gyártása messze nem a Legó-játék kategóriája!!
Üdv ML
</blockquote>
Kedves ML!

Lehet, hogy nem derult ki egyertelmuen, de ugyanarra gondoltunk.
Az amerikaiak elonye oriasi ezen a teren. De ehhez kellett az elmult majdnem 70 ev. Ha az osszes koltseget osszeszamolna valaki remisztoen horror osszeg jonne ki. Erre celoztam.
S raadasul ugye edeskeves egy vagy ket darab sugarhajtomuvet osszerakni es letesztelni. A sorozatgyartas onmagaban iszonyu meretu know-howt igenyel.
Viszont ezt azt hiszem epp Neked nem kell ecsetelni. :)
 
Tisztelt ruhakupac!
Elég összehasonlítanod a Gripen és 1 másik 1 hajtóműves gép listaárát. Ilyen különbség mellett Te Gripent vennél...?!?
És szerinted minek mentek brazil szenátorok Svédországba? Tán virágot szedni...?!? - Na ne röhögtess...!!!

Tudod a töri legegyszerűbb tudomány, mert csak önmagát ismétli.
A magyarországi vesztegető személye ismert, Svájcban is bűzlik valami majd jöttek - pontosabban mentek - a brazil szenátorok.... Thaiföld és Dél-Afrlka csöndje pedig a svédek zsenialitását mutatja....

Tetszik vagy sem, de az egész amerikai kontinens /Brazília is/ az USA-tól függ, melynek kapcsán 1 ideiglenes gyártósor nem sok vizet zavar. Szerinted mi lesz majd a brazil Gripen gyártósorral, mert szerintem beolvasztják és nem fognak rajta Embraer lopakodót gyártani...!

A brazil tender pedig 1 vicc: 3 különböző kategóriájú vadászgép versengett. Ezek után kár, hogy nem 1 tengeralattjáró győzött...DDD

A listaar kerdest kiveseztek mar paran azt hiszem. :)
Az egyetlen hozzafuznivalom, hogy tavoli asszociacoval elve:
Akkor ezek szerint kizarolag egyfajta auto (es ezek szerint vadaszgep) a nyero, mert a lista ara a legalacsonyabb.
Tovabba adott kategorian belul is csak egyfele autot erdemes venni, es sosem dizelt vagy alternativ hajtaslancut mert az mindig dragabb lesz, mint a jo oreg sornegyes szivo benzines.
A kutyat nem erdekli a TCO (Total cost of ownership), hogy pontosan mire is hasznalnad, hogy milyen szervizhalozata van, hogy milyen egyeb jarulekos haszon van a tulajdonlasbol.

A brazil tender egy 4.5milliard USD-t moka. Megkaphatom a poent? :)

Hogy mi lesz magaval a Gripen gyartosorral edesmindegy. Hogy Brazilia mit profital a gyartastechnologiabol es a know-howbol az egy egeszen mas kerdes.
 
Egy kis nosztalgia így év végén...

Ezt találta nekem a google:

http://htka.hu/static/content_images/pdf/JAS-39.pdf

Ez az írás mikor készült? 2008-ra tippelek.
 
Egy kis nosztalgia így év végén...

Ezt találta nekem a google:

http://htka.hu/static/content_images/pdf/JAS-39.pdf

Ez az írás mikor készült? 2008-ra tippelek.

Pontosabban 2008 április 23:
http://htka.hu/2008/04/23/jas-39-gripen/
 
A SAAB nem 1 kis cég, de butaság lenne az EADS-hoz vagy a Boeing-hez hasonlítani /melyeknél mellesleg átszervezések voltak/.
Tehát pár milliárdos veszteség /ami a SAAB-ot a tönk szélére vinné/ nekik meg se kottyanna. /- A Boeing biztos nem fogja reklámozni a Dreamliner tavalyi hibája kapcsán felmerült veszteségeit!/

Tehát a Boeing jóval kényelmesebb helyzeben van. Mert ha nem kell Hornet a csóró braziloknak, majd az arabok vásárolnak....
Vásároltak! A Triplahetes X változatából közel száz milliárd dollárért /melyhez képest a brazil Gripen üzlet csak alamizsna/....

Ruhakupac hozzászólására csak poénos válaszom lenne, ám azt GrGLy nem nézné jó szemmel. - Így inkább hallgatok....
 
de ahhoz bőven elég nagy, sondor961, hogy 150 alkalmazottja elbocsátásából ne vizionáljon senki tönk szélét. És bőven van neki is más üzletága, a ha már a többieknél fölhoztad a civil repülőket, a Saabnak annyi más hadi és civil üzlete.
 
T. voltagemultiplier!
A leépítésekből én nem vizionáltam semmit! Abban viszont már nem lehetsz biztos, hogy a SAAB kisebb üzletágai fedezni tudnák a Gripen program esetleges veszteségeit....
 
150 főt havonta, negyedévente elbocsájt egy egy gyár hogy 2-3 hónap múlva újra felvegyen ennyit. Ez egy akkora cégnél mint a Saab-Gripen meg sem érezni.
 
...izgalmas olvasni, hogy olyan aki zsigerből utálja a Gripent és úgy általában az egész Saab-ot,úgy érti és olyan behatóan ismeri az ilyen cégek üzletpolitikáját,gazdasági állapotát,szerkezetét és termékei teljes technológiáját, műszaki megoldásait,...sőt ott tud lenni minden boríték-nyitásnál és ne soroljam...
Szeretem az ilyen szakembert, marketing, katonai repülés, nemzetközi gazdasági lobbi, nem probléma...kész tények azonnal, első kézből...
Szeretem az ilyen racionális embert, aki még a saját szemének sem hisz, mert Ő tudja...
Hallgathatnátok rá...Ő érzi az erő sotét oldalát...ott fent, Svédországban :)
 
Naval Brasileira VF-1 Sea Gripen Take-Off and Landing

http://www.youtube.com/watch?v=J3n9SPCHOwo
 
ide bököm be, mert a Gripen brazil nyerésétől indul az okfejtés:
(megj, volt már magyar Gripennel is gond hajtóművileg gond, de sikerült hazahozni, pilótát előléptették. Nem véletlen, az sem hogy az Úr két herével teremté a lényeit...

http://www.defensenews.com/article/20140104/DEFREG/301040008/Trouble-Twin-Engine-Giants-
 
Na azzal viszont el voltam maradva, hogy használt eurofightert adnának Svájcnak, fele annyiért, mint az új Gripenek:
http://www.strategypage.com/htmw/htmurph/articles/20131201.aspx
 
Szép!
Manapság már úgy látszik az is csoda ha valahol végre a kifutóra kerül a gép a tender(ek) után....érdekes statisztika lenne, hogy a világon pl. hány tender kell egy ilyen katonai beszerzés lefuttatásához míg ténylegesen megérkezik a technika?! :D
 
Na azzal viszont el voltam maradva, hogy használt eurofightert adnának Svájcnak, fele annyiért, mint az új Gripenek:
http://www.strategypage.com/htmw/htmurph/articles/20131201.aspx

Ha Svájc olyan lenne mint India vagy Brazília, akkor a mai napig folyna a gyártók egymásra ígérgetése és nem lenne döntés.
 
Jól látszik, hogy ha van tender, az a baj (végtelenségig húzódó döntésképtelenség, kenőpénzek hada, vagy csak a vádaskodás, követelmények újrahangolása, igazítása, stb stb) ha nincs tender, az is baj (lásd nálunk, ahol villámgyorsan született döntés, mely szakmailag messze nem volt a legjobb, hogy mást ne mondjak, a darabszámokat tekintve. A típus végül is másod-, harmadrangú kérdés.

Gondoljatok bele, hogy a lengyelék sokat irigyelt 48 darab F-16-osa micsoda mennyiség (12-vel több, mint a brazil és 24-el, mint a svájci), aztán milyen gyorsan tető alá lett hozva az egész. Gyorsan legyártották, gyorsan kiképezték, gyorsan leszállították, gyorsan felfegyverezték. Akárhogy is nézem, ez igen alaposan elő volt készítve. Értsd: a 48 gép, a jelentékeny mennyiségű és minőségű fegyverzet, a szállítási határidők már rajta voltak valakinek (inkább valakiknek - kettőn áll a vásár) a papírján, így nyilvánvaló volt, hogy mennie kellett ott is a borítékoknak, hogy nehogy valaki olcsóbban, de 36 darabot, vagy más jellegű ellentételezést, vagy kétszer ennyi használt masinát, vagy akármit be tudjon ajánlani.

Tovább megyek. Magyar Gripen, cseh Gripen, lengyel F-16, káeurópa kipipálva, Boeing kap egy 500-as Super Hornet rendelést, Boeing nem kérdez, oroszok fasorban sincsenek még, svédek meg jegyben járnak a jenkikkel, az európaiak meg bizniszeljenek a szaúdiakkal, befizetik az előre kikalkulált büntetést Brüsszelnek, senki se fog kérdezni semmit.
A nagy verseny meg majd India lesz. Milyen jól is indult a 2000-es évtized...
 
Akkor végül is nem kell mást tenni mint kiírni egy tendert 50-100 gépre ,aztán elhúzni vagy 20 évig és dőlni fog a pénz. Ha okosan csináljuk saját maguk kifizetik a gépek árát.
 
Amúgy érdekes egybeesés az, hogy lengyelék 48 gépet vettek, míg a csehek és a magyarok 24-24-et. Aki nem ad az egyik helyre, annak ott van a másik kettő.
Az más kérdés, hogy a cseheknél aztán a 24-ből 14 lett az árvíz, nálunk meg a rossznyelvek szerint a Pintér/Matolcsy duo miatt.

Csak spekulálok.
 
Szlovákok is a Gripen felé kacsintgatnak.

http://www.bumm.sk/90742/szlovakia-is-gripeneket-berelne.html