[HUN] Helikopterbeszerzés

No akkor...
Igaz, hogy két részletben (augusztusban és ma), de végigolvastam az összes hozzászólást és annyit találtam, hogy 2013 körül valaki kijelentette (talán Terminator), hogy szerinte nem jó és amikor felmerül megint, akkor gyorsan meghivatkozzátok, hogy ez már ki lett tárgyalva és egyetértettetek abban, hogy nem jó.:)
Ezen kívül jött még a cseh ejtőernyős százezredes véleménye, aki szerint sokba van az alkatrész, meg drága lenne az upgrade, valamint a filippínók panaszai.
Ezzel szemben ott vannak a lengyelek, akik szinte minden feladatkörben használják és még Irakba is elvitték, valamint a legnagyobb flottát üzemeltetik. Mindeközben nem nagyon panaszkodnak.
Tehát:
1. Az árukhoz képest, ami pl. a filippínó ügyletnél sem tűnik soknak (8,125millió usd / db) sok probléma nem akadt velük.
2. A mindenholból két üzemeltető adott hangot a bajainak, a filippínók többek szerint (pl. piratvitorla,bartinieffektus )más feladatra használták, mint amilyen változatot vettek. A cseheknél meg drágállta a javítást a vezérkari főnök (az ejtőernyős). (mintha nálunk is mindig ilyen érvek merültek volna fel, amikor meg akart valamitől szabadulni az aktuális vezetőség)
3. drágának meg mondjuk egy közepes helikopterhez képest nem drága, de egy Bell-412-höz képest sem. Ráadásul a sör sem olcsó :D

A tévedés jogát fenntartom, ha valaki tud, akár saját magától olyan hsz-t idézni, ami árnyalja a képet (vagy azt bizonyítja, hogy átsiklottam fontos részletek felett), akkor tisztelettel kérem, hogy tegye ezt meg; idézze...


"A mindenholból két üzemeltető adott hangot a bajainak...."

Hány üzemeltetője van a gyártó országon kívül? És mennyi gépet üzemeltetnek? Ki használja katonai célokra?
30 éve gyártják a típust? Ez így exportsikernek tűnik? Mi lehet ennek az oka?

https://en.wikipedia.org/wiki/PZL_W-3_Sokół
https://pl.wikipedia.org/wiki/PZL_W-3_Sokół

https://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?AcType=W3

Ettől persze még lehet jó gép. Nagyjavításközi üzemidőről, kisebb meghibásodások számáról, élettartamról, a lengyel support milyenségéről elég kevés adat van.

De lehet, hogy csak a sztereotípiák miatt van az egész. Pl. a japán gépekről valahogy mindenki azt gondolja hogy jók, a lengyelt meg nem tudjuk hová tenni.... kb. "ex-orosz feljavított Mi-2-es".

Én egyébként kedvelem a típust. Általában érdekes bemutatókat tartanak vele és mindig rácsodálkozom a traktor szerű tükreire.

Nehogy már az legyen hogy "sz@r a W-3, mert a Terminator azt mondta" !!!! Ez egy fórum, én sem üzemeltetek Sokol-t 10 éve, csak az tudom, amit itt-ott olvasok róla, az interneten pedig mindenki azt hisz el, amit akar. Vagy esetleg, amit személyesen látok.
 
Az ami gépek a tótoknak használtak és valami "segély" keretében szinte ingyen lesznek mint annak idején a nekünk felkínált 30 UH, nem?! -kérdezem.
 
Szóval ez egy politikai döntés - be is ismerik a cikkben. Nem ez az a gép, amire a honvédségnek szüksége lenne - ha csak egy típusról lehet szó, az a Mi-171 lenne, esetleg valamelyik Puma variáns - ráadásul a 7darabos pedzegetett mennyiség is jelzi, hogy csupán parasztvakításra szánják. Még a fele ekkora szlovákok is 9-et vesznek, pedig nekik van még más is mellé.

Arra is nagy összegben mernék fogadni, hogy nem Battle Hawk lesz. Bár mondjuk az nem is lehet, hiszen a lengyelektől vesszük.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
Az ami gépek a tótoknak használtak és valami "segély" keretében szinte ingyen lesznek mint annak idején a nekünk felkínált 30 UH, nem?! -kérdezem.

Azok a Huey-k messze nem ingyen lettek volna. tudtommal többe fájt volna a darabonkénti felújításuk, mint egy új Mi-171-es.
 
A most még utolsó pillanatban, de meglévő Mil kötődésünk okán ez a lehető legrosszabb döntés. Rossz mert lehet az egészet az elejétől kiépíteni, a lehető lehető legrosszabb meg az ára miatt...
 
A most még utolsó pillanatban, de meglévő Mil kötődésünk okán ez a lehető legrosszabb döntés. Rossz mert lehet az egészet az elejétől kiépíteni, a lehető lehető legrosszabb meg az ára miatt...

Az árát bátran lehet személyes sértésnek venni. Bár a lengyel gyárból áttalicskázott gépek gondolom olcsóbbak lesznek (bár bourbon tutira nem jár melléjük :D).

További kérdéskör, ami engem irritál a felfegyverezhetőség és ezzel annak a kérdése, hogy milyen variánsok jöhetnek szóba? Tud valaki számokat? Ki mennyire van képben? Én lusta vagyok utána járni...
 
  • Tetszik
Reactions: silurusglanis
Néhány gondolat az árral kapcsolatban.
1. Mi nem vagyunk olyan jóban amerikai "barátainkal" mint a szlovákok.
2. Lehet, hogy más felszereltségűek lesznek a gépek, mint mondjuk a szlovákoké. Az is nagyon tudja drágítani.
3. A technikai support milyensége is drágító tényező lehet.
4. Az első körben 7 db és az ár is jelentheti hogy esetleg előrészletet kértek a többi daraszámra, amit bizonyos időközönként kell lehívnunk.

Kérdés: tulajdonképpen jelenleg arra a 3-4 minyóra hány pilóta és kiszolgáló jut? Gondolom már jó páran már elhagyták az állományt, hasonlóan mint más alakulatoknál.. Ha viszont így van, akkor fölösleges lenne egyből 20-30 géppet venni, hogy a kétharmaduk a jurassic parkban végezze 0 repórával. A 7 gép elég az állomány átképzéséhez, és fokozatos feltöltés elkezdéséhez, amihez mondjuk 2-3 évente jönne újabb 2-3 héjja.
 
A helikopteres szolgálatok egyetlen típussal történő felszerelése már régen nem cél, ezért intézi mindenki magának. Így lesz/lett a Honvédségnek felújított orosz helikoptere, a mentőknek bérelt német helikoptere, a rendőrségnek németektől vett amerikai helikoptere. És így lesz a TEK-nek és a Honvédségnek összesen kb. 8 db Blackhawkja.
Kicsit elmaradtam, ezért visszaolvastam a fórumot.

Bah... Te próféta... :D
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Hmmm...itt rajtam kívül mindenki tudja a végső árat és db számot is?
Én csak ezt olvastam:

7+(X db heli) = 170-340md Ft