[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Egyébként meg...

Aa Magyar Honvédség gépei R-27R rakétákkal nem vettek részt egyetlen éleslövészeten sem a 17 éves szolgálat alatt, de R-73 rakétákkal is csak a legutolsón.* Addig csak R-60-nal hajtottak végre ilyet, ami elvben nem is a fegyverzet része hivatalosan, élesben nem arra támaszkodna a gép. Az R-73 és R-27R-rel csak az AF idején adtak keszit...

*Lehet, hogy akkor volt R-27R, de akkor is csak a legvégén.

'96-'97-ben a kesziben két R-27 és két R-73 volt a gépeken. Tudom, mert én magam is részt vettem néhányszor a rakéták le-fel szerelésében.
 
A Gripen elvileg tudja imitálni az AMRAAM célbefogást, indítást és pályakorrekciós jelek küldését, még a gyakorló rakétára sincs szükség (Leszámítva, hogy nincs a gépre függesztve, nem "terheli" a gépet a súlya). Nálunk is van viszont:
WPN-aim-2.jpg
 
'96-'97-ben a kesziben két R-27 és két R-73 volt a gépeken. Tudom, mert én magam is részt vettem néhányszor a rakéták le-fel szerelésében.
Ettől függetlenül nem voltak éleslövészetes és az ilyen ritka alkalmaktól eltekitve R-60-nal adtak keszit...
Ha megnézted a külföldi NATO állmaokat, akkor jellemzően AIM-9L-el adnak keszit, pedig van IRIST-T vagy AIM-9X és AIM-120. A kommentem lényege ez volt.
 
Ettől függetlenül nem voltak éleslövészetes és az ilyen ritka alkalmaktól eltekitve R-60-nal adtak keszit...
Ha megnézted a külföldi NATO állmaokat, akkor jellemzően AIM-9L-el adnak keszit, pedig van IRIST-T vagy AIM-9X és AIM-120. A kommentem lényege ez volt.

Igen, aztàn leesett , hogy a keszis rèsz csak "mellèkàg" volt.
 
Molni, vagy Allesmor , azt mondjátok meg nekem lécci-lécci hogy civil gép elfogása esetén (ami nem azonosítja magát ugye) kifizettetik - e a cekket a légitársasággal, vagy nem, vagy megpróbálják de esélytelen?
 
Az R-27 és az R-73 kb. mennyi időt tölthet a gépen függesztve?
Ettől függetlenül nem voltak éleslövészetes és az ilyen ritka alkalmaktól eltekitve R-60-nal adtak keszit...
Ha megnézted a külföldi NATO állmaokat, akkor jellemzően AIM-9L-el adnak keszit, pedig van IRIST-T vagy AIM-9X és AIM-120. A kommentem lényege ez volt.

AIM-9L, IRIST-T, AIM-9X, AIM-120, R-27, R-60, R-73
Melyik rakétának mennyi az élettartama? Mennyi időt tölthet a rakéta repülőgépre függesztve? Vagy mennyi fel-leszállást bír?

Hirtelen nem találok semmilyen adatot erre a neten. Csak halvány emlékeim vannak.
 
Egyébként meg...

Aa Magyar Honvédség gépei R-27R rakétákkal nem vettek részt egyetlen éleslövészeten sem a 17 éves szolgálat alatt, de R-73 rakétákkal is csak a legutolsón.* Addig csak R-60-nal hajtottak végre ilyet, ami elvben nem is a fegyverzet része hivatalosan, élesben nem arra támaszkodna a gép. Az R-73 és R-27R-rel csak az AF idején adtak keszit...

*Lehet, hogy akkor volt R-27R, de akkor is csak a legvégén.
R-27 essel soha nem lőttek. 96-ban az első lövészeten R-60 okkal lőttek de a lengyelektől kértünk kölcsön fegyverzet felfüggesztőket. Anélkül legfeljebb kézzel hajigálva lehetett volna a levegőbe emelni.
 
Ettől függetlenül nem voltak éleslövészetes és az ilyen ritka alkalmaktól eltekitve R-60-nal adtak keszit...
Ha megnézted a külföldi NATO állmaokat, akkor jellemzően AIM-9L-el adnak keszit, pedig van IRIST-T vagy AIM-9X és AIM-120. A kommentem lényege ez volt.

A mi MiG-29-eseink soha nem adtak keszit R-60-assal. A lövészeteket egy kivételtől eltekintve csak azzal hajtották végre, de keszit soha nem adtak velük a 17 év alatt. Kecskeméten nem volt rendszerben az R-60-as. Amíg a MiG-21MF volt, azért, miután a 29-es került oda, akkor meg azért. Viszont a készültséget mindig 2-4 darab R-73-assal és alkalmanként a típus fő fegyverével, az R-27-essel adták.
 
A mi MiG-29-eseink soha nem adtak keszit R-60-assal. A lövészeteket egy kivételtől eltekintve csak azzal hajtották végre, de keszit soha nem adtak velük a 17 év alatt. Kecskeméten nem volt rendszerben az R-60-as. Amíg a MiG-21MF volt, azért, miután a 29-es került oda, akkor meg azért. Viszont a készültséget mindig 2-4 darab R-73-assal és alkalmanként a típus fő fegyverével, az R-27-essel adták.
Akkor ebben tévedtem. Így viszont még viccesebb a helyzet...
 
Az R-27 és az R-73 kb. mennyi időt tölthet a gépen függesztve?


AIM-9L, IRIST-T, AIM-9X, AIM-120, R-27, R-60, R-73
Melyik rakétának mennyi az élettartama? Mennyi időt tölthet a rakéta repülőgépre függesztve? Vagy mennyi fel-leszállást bír?

Hirtelen nem találok semmilyen adatot erre a neten. Csak halvány emlékeim vannak.
Az AIM-7M és AIM-9M-ről elvéteve futottam bele abba, hogy voltak olyan példányok, amik 200 órát is kibírtak gépen. A szovjet időkből származó R-27/73-nál a gyári adat 20 óra utáni nagyjavítás volt. Lehet, hogy ennél többet tudott, de a gyárnak nyilván ez volt az érdeke... Nincs adatom arról, hogy mit bírt.

R-77-re ezt ismerem csak.
http://trishulgroup.blogspot.hu/2009/07/r-77-bvraam-handlingstorage-procedures.html

Hát, nem túl magas, de ez 2009-es. Viszont a bibi az, hogy ezt a paramétert sem hozta. A rakéta cirka 1/3-a nem ment át az ellenőrző teszteken. Ugyanezen időben bukott ki az, hogy az AGM-142 Popey fegyvernek is borzasztóan magas volt a megfelelősége.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Az AIM-7M és AIM-9M-ről elvéteve futottam bele abba, hogy voltak olyan példányok, amik 200 órát is kibírtak gépen. A szovjet időkből származó R-27/73-nál a gyári adat 20 óra utáni nagyjavítás volt. Lehet, hogy ennél többet tudott, de a gyárnak nyilván ez volt az érdeke... Nincs adatom arról, hogy mit bírt.

R-77-re ezt ismerem csak.
http://trishulgroup.blogspot.hu/2009/07/r-77-bvraam-handlingstorage-procedures.html

Hát, nem túl magas, de ez 2009-es. Viszont a bibi az, hogy ezt a paramétert sem hozta. A rakéta cirka 1/3-a nem ment át az ellenőrző teszteken. Ugyanezen időben bukott ki az, hogy az AGM-142 Popey fegyvernek is borzasztóan magas volt a megfelelősége.

Ezek után lennék kíváncsi a szíriai eredményekre, ahol a négy Szu-35-ösre szinte oda van hegesztve a két-két R-77-es, azzal mennek mindenhova bevetésre, egyértelműen a megbízhatósági tesztek végett.
 
És a gyakorló változattal mit fogsz lelőni? Mert ezeknek a gépeknek a feladata a magyar légtér védelme. Az, hogy a szárnyon ott az AIM-9 az dícséteres, de az AMRAAM egy nagyobb hatótávolságú rakéta ennek minden előnyével. De ha lent van a földön egy raktárban, a kulcs meg John zsebében akkor azzal a nagyon drága nagyon potens AMRAAM-al semmit nem érsz, és kockáztatod a rakétánál sokkal sokkal drágább gépeidet és pilótáidat, mert nem lesz BVR képességük.
Tudom, utasszállítók kergetésére a gépágyú is bőven sok, de ha valaki úgy dönt, hogy belevezet egy gépet Paks-ba vagy akár félreértésből vagy provokációból adódóan légiharcra kerűl sor, akkor pont a legdrágább és lepotensebb fegyvere nélkül lesz csatába küldve a Gripen.


Vizuális azonosítás szükséges. Ilyen esetekben meg az AIM-120 pont nem jó és csak feleslegesen "öregítené" a saját élettartamát, meg növelné a légellenállást. Sidewinder kell, ha szükséges. Azt meg egy civilizált államban senki nem vállalná, hogy ledurrantson egy vizuálisan nem azonosított célt (ez még a szovjet style-on is túltenne...). És ilyen erővel nem is kéne vadászgép, elég lenne pár nagyhatótávolságú légvédelmi üteg...
 
AIM-120 akkor kell és szükséges, ha már háborús, vagy háborúközeli szitu van és bármelyik azonosítatlan gép potenciális célpont.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz