[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 883
10 014
113
Ettől függetlenül nem voltak éleslövészetes és az ilyen ritka alkalmaktól eltekitve R-60-nal adtak keszit...
Ha megnézted a külföldi NATO állmaokat, akkor jellemzően AIM-9L-el adnak keszit, pedig van IRIST-T vagy AIM-9X és AIM-120. A kommentem lényege ez volt.

Igen, aztàn leesett , hogy a keszis rèsz csak "mellèkàg" volt.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 279
68 303
113
Molni, vagy Allesmor , azt mondjátok meg nekem lécci-lécci hogy civil gép elfogása esetén (ami nem azonosítja magát ugye) kifizettetik - e a cekket a légitársasággal, vagy nem, vagy megpróbálják de esélytelen?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 279
68 303
113
Csak mert ezen már évek óta megy itt az ige, de nem rémlik hogy konkrét eredmény elért volna hozzám.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 711
76 733
113
Az R-27 és az R-73 kb. mennyi időt tölthet a gépen függesztve?
Ettől függetlenül nem voltak éleslövészetes és az ilyen ritka alkalmaktól eltekitve R-60-nal adtak keszit...
Ha megnézted a külföldi NATO állmaokat, akkor jellemzően AIM-9L-el adnak keszit, pedig van IRIST-T vagy AIM-9X és AIM-120. A kommentem lényege ez volt.

AIM-9L, IRIST-T, AIM-9X, AIM-120, R-27, R-60, R-73
Melyik rakétának mennyi az élettartama? Mennyi időt tölthet a rakéta repülőgépre függesztve? Vagy mennyi fel-leszállást bír?

Hirtelen nem találok semmilyen adatot erre a neten. Csak halvány emlékeim vannak.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
815
792
93
Egyébként meg...

Aa Magyar Honvédség gépei R-27R rakétákkal nem vettek részt egyetlen éleslövészeten sem a 17 éves szolgálat alatt, de R-73 rakétákkal is csak a legutolsón.* Addig csak R-60-nal hajtottak végre ilyet, ami elvben nem is a fegyverzet része hivatalosan, élesben nem arra támaszkodna a gép. Az R-73 és R-27R-rel csak az AF idején adtak keszit...

*Lehet, hogy akkor volt R-27R, de akkor is csak a legvégén.
R-27 essel soha nem lőttek. 96-ban az első lövészeten R-60 okkal lőttek de a lengyelektől kértünk kölcsön fegyverzet felfüggesztőket. Anélkül legfeljebb kézzel hajigálva lehetett volna a levegőbe emelni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 728
113
Ettől függetlenül nem voltak éleslövészetes és az ilyen ritka alkalmaktól eltekitve R-60-nal adtak keszit...
Ha megnézted a külföldi NATO állmaokat, akkor jellemzően AIM-9L-el adnak keszit, pedig van IRIST-T vagy AIM-9X és AIM-120. A kommentem lényege ez volt.

A mi MiG-29-eseink soha nem adtak keszit R-60-assal. A lövészeteket egy kivételtől eltekintve csak azzal hajtották végre, de keszit soha nem adtak velük a 17 év alatt. Kecskeméten nem volt rendszerben az R-60-as. Amíg a MiG-21MF volt, azért, miután a 29-es került oda, akkor meg azért. Viszont a készültséget mindig 2-4 darab R-73-assal és alkalmanként a típus fő fegyverével, az R-27-essel adták.
 
M

molnibalage

Guest
A mi MiG-29-eseink soha nem adtak keszit R-60-assal. A lövészeteket egy kivételtől eltekintve csak azzal hajtották végre, de keszit soha nem adtak velük a 17 év alatt. Kecskeméten nem volt rendszerben az R-60-as. Amíg a MiG-21MF volt, azért, miután a 29-es került oda, akkor meg azért. Viszont a készültséget mindig 2-4 darab R-73-assal és alkalmanként a típus fő fegyverével, az R-27-essel adták.
Akkor ebben tévedtem. Így viszont még viccesebb a helyzet...
 
M

molnibalage

Guest
Az R-27 és az R-73 kb. mennyi időt tölthet a gépen függesztve?


AIM-9L, IRIST-T, AIM-9X, AIM-120, R-27, R-60, R-73
Melyik rakétának mennyi az élettartama? Mennyi időt tölthet a rakéta repülőgépre függesztve? Vagy mennyi fel-leszállást bír?

Hirtelen nem találok semmilyen adatot erre a neten. Csak halvány emlékeim vannak.
Az AIM-7M és AIM-9M-ről elvéteve futottam bele abba, hogy voltak olyan példányok, amik 200 órát is kibírtak gépen. A szovjet időkből származó R-27/73-nál a gyári adat 20 óra utáni nagyjavítás volt. Lehet, hogy ennél többet tudott, de a gyárnak nyilván ez volt az érdeke... Nincs adatom arról, hogy mit bírt.

R-77-re ezt ismerem csak.
http://trishulgroup.blogspot.hu/2009/07/r-77-bvraam-handlingstorage-procedures.html

Hát, nem túl magas, de ez 2009-es. Viszont a bibi az, hogy ezt a paramétert sem hozta. A rakéta cirka 1/3-a nem ment át az ellenőrző teszteken. Ugyanezen időben bukott ki az, hogy az AGM-142 Popey fegyvernek is borzasztóan magas volt a megfelelősége.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 728
113
Az AIM-7M és AIM-9M-ről elvéteve futottam bele abba, hogy voltak olyan példányok, amik 200 órát is kibírtak gépen. A szovjet időkből származó R-27/73-nál a gyári adat 20 óra utáni nagyjavítás volt. Lehet, hogy ennél többet tudott, de a gyárnak nyilván ez volt az érdeke... Nincs adatom arról, hogy mit bírt.

R-77-re ezt ismerem csak.
http://trishulgroup.blogspot.hu/2009/07/r-77-bvraam-handlingstorage-procedures.html

Hát, nem túl magas, de ez 2009-es. Viszont a bibi az, hogy ezt a paramétert sem hozta. A rakéta cirka 1/3-a nem ment át az ellenőrző teszteken. Ugyanezen időben bukott ki az, hogy az AGM-142 Popey fegyvernek is borzasztóan magas volt a megfelelősége.

Ezek után lennék kíváncsi a szíriai eredményekre, ahol a négy Szu-35-ösre szinte oda van hegesztve a két-két R-77-es, azzal mennek mindenhova bevetésre, egyértelműen a megbízhatósági tesztek végett.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
És a gyakorló változattal mit fogsz lelőni? Mert ezeknek a gépeknek a feladata a magyar légtér védelme. Az, hogy a szárnyon ott az AIM-9 az dícséteres, de az AMRAAM egy nagyobb hatótávolságú rakéta ennek minden előnyével. De ha lent van a földön egy raktárban, a kulcs meg John zsebében akkor azzal a nagyon drága nagyon potens AMRAAM-al semmit nem érsz, és kockáztatod a rakétánál sokkal sokkal drágább gépeidet és pilótáidat, mert nem lesz BVR képességük.
Tudom, utasszállítók kergetésére a gépágyú is bőven sok, de ha valaki úgy dönt, hogy belevezet egy gépet Paks-ba vagy akár félreértésből vagy provokációból adódóan légiharcra kerűl sor, akkor pont a legdrágább és lepotensebb fegyvere nélkül lesz csatába küldve a Gripen.


Vizuális azonosítás szükséges. Ilyen esetekben meg az AIM-120 pont nem jó és csak feleslegesen "öregítené" a saját élettartamát, meg növelné a légellenállást. Sidewinder kell, ha szükséges. Azt meg egy civilizált államban senki nem vállalná, hogy ledurrantson egy vizuálisan nem azonosított célt (ez még a szovjet style-on is túltenne...). És ilyen erővel nem is kéne vadászgép, elég lenne pár nagyhatótávolságú légvédelmi üteg...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
AIM-120 akkor kell és szükséges, ha már háborús, vagy háborúközeli szitu van és bármelyik azonosítatlan gép potenciális célpont.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 325
113

oregbogaras

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 434
4 797
113
Egyik szemem sír, mert ez megint azt jelenti, hogy a szárazföldeik nem kaptak többet. Ez tovább erősíti azt, hogy a légierőn kívül semmi nem számít itthon.

De. Néhány nyergesvontatót. A szárazföldiek így legalább tudják szállítani azt a megszámlálhatatlan mennyiségű lánctalpas járműveiket amivel rendelkeznek.