JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

Az is lehet hogy pár pillanatra kialakult csőlátás és elszürkülés manőver közben, ami aztán végzetessé vált. Nagyon hirtelen történt az egész.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti
Bocs, de szerintem nem volt leborítás...
Elkezdett egy vezetett orsót de benne maradt a húzás a botban és így palástorsó lett belőle, aminek az alja beleért a földbe.
Abban egyet értünk hogy a mögöttes ok nem világos...
Az biztos hogy a nagyon tapasztaltak is követnek el hibát. Múltkor az F-18-as pilótája leborításnál elfelejtette levenni az utánégetőt...

Úgy értem, hogy technikailag történt leborítás, nem szándékosan.
 
(Nem értem, hogy a thai gripen baleset cikke alatt miért nem ez a fórum topik van.)
 
Itthon nem rendeltek el korlátozást a Gripenek repülésére, amíg ki nem vizsgálják az esetet?
Ha F-16 lenne akkor mindenhol leállítanák ezek szerint a több ezer F-16-ot? Gondolom átbeszélték és ha a thajok olyan dolgot találnak akkor leállítják itthon is. De szerintem pilótahiba volt.
 
-----
A svájci tender értékelése nyilvános volt, a Gripen C több esetben még az F-18C képességeit sem érte el. A Gripen E-hez a C-nél mért adatokat beszorozták X szorzóval, de így is tök utolsó lett a Rafale és az EF mögött.
A Gripennek annyi esélye lehetne a PAKFA ellen, mint a MIG-29/35-nek az F-35 ellen. Kb. semmi :)
Az meg különösen érdekel, hogy mi alapján mondod, hogy X vagy Y gépnek mekkora az RCS-je és hogy azok , hogy viszonyulnak egymáshoz. Mert engem is érdekelnének ezek az RCS adatok ;)
----

Mondjuk úgy, hogy a svájci tender adatok a Gripen C/D-vel készültek egy speciális igényre, én is olvastam az osztályzást. Azonban beszéltünk többen svéd pilótákkal, tervezőkkel, a SAAB nem csak marketinges hanem műszaki dolgokkal is foglakozó munkatársaival. Ők az orosz veszélyt, nagyon komolyan veszik. Elsősorban a saját igények szerint készült egy költséghatékony vadászgépnek - másodlagossan persze vadászbombázónak és felderítőnek is az E.
Ami fontos nekik, a lokátor, a szenzorok, és a BVR fegyverzet. Elsősorban azért mert többé-kevésbé rendszeresen berepülések vannak orosz oldalról, valamint mert közelednek is a NATO-hoz, illetve valószínűleg koalícióban harcolnának, de az ők vannak az első vonalban északon. Az RCS-kről annyit, hogy vannak nyilvánosságra hozott adatok és persze dezinformációk, de az új C+D+ be szánt mechnakius dopler impulzus lokátor hatótávolsága megkétszereződőtt, és a lopakodó gépek felderítését is nagyságrenddel növelték. Azt hogy mi módon arról a Légierő Bloggernél eszmét is cseréltünk, és tényleg lehetséges a svédek által bemutatott gyári értékek elérése. A METEOR a csapástávolságot növeli. A PAK-FA erről is levelezünk, több olyan megoldással van tervezve, amely a 4++ generációnál alacsonyabb észlelhetőséget, de az új 5. gen amerikai harcászati gépeknél roszabb paraméterek hozhat. Lásd a pilótafülke, vagy a KOLS utód kialakítását stb. Ezt nem ledegradálás, mert előrelépés orosz oldalon, de a svédek éppen ezekre készültek fel, amit a Szu-35, PAK-FA tudhat...
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust
Az E új szenzorrendszerélről, az aktív és passzív ellentevékenység rendszerről, valamint a Raven lokátorról meg nem is írtam...
 
A svédek szerint két repülőgép ellen van a Gripen E hátrányban, ez pedig az F-22 és az F-35. (és szerintem talán a J-20). A többi ellen az új gép felderítésben, BVR-ben, elektronikai harcban, ellentevékenységben legalábbis pariban, illetve légifölényben lesz.
 
kelepisti

"A svédek szerint két repülőgép ellen van a Gripen E hátrányban, ez pedig az F-22 és az F-35. (és szerintem talán a J-20). A többi ellen az új gép felderítésben, BVR-ben, elektronikai harcban, ellentevékenységben legalábbis pariban, illetve légifölényben lesz."

Szerintem meg a svédek erősen túlértékelik a saját gépük teljesítményét a többi géppel szemben.
Csak, hogy ne oroszt mondjak, az EF 2000 utolsó AESA radaros szériájánál biztos, hogy nem lesz jobb képességű a Gripen E.
A Gripen E-hez egyáltalán lesz vontatott csali? :-)
 
Saját
kelepisti

"A svédek szerint két repülőgép ellen van a Gripen E hátrányban, ez pedig az F-22 és az F-35. (és szerintem talán a J-20). A többi ellen az új gép felderítésben, BVR-ben, elektronikai harcban, ellentevékenységben legalábbis pariban, illetve légifölényben lesz."

Szerintem meg a svédek erősen túlértékelik a saját gépük teljesítményét a többi géppel szemben.
Csak, hogy ne oroszt mondjak, az EF 2000 utolsó AESA radaros szériájánál biztos, hogy nem lesz jobb képességű a Gripen E.
A Gripen E-hez egyáltalán lesz vontatott csali? :)
---------------------
Saját véleményem szerint a két harcászati repülőgép AESA lokátora hasonló minőségű, akárcsak az elektro optikai szenzoraik egy része. A Pirates rendszer szerintem az egyik legjobb a kategóriájában. Az ellentevékenység rendszere valszínűleg a Griff E-nek lesz modernebb, mivel éppen a Eurovadásszal kapcsolatos tapasztalatok is beépülhettek a rendszerbe (a részletekről néhány típusjelzés, gyári prop dolog került ki, mindkét oldalon, de az biztos, hogy a Magyar repülőgépek elektronikai ellentevékenység rendszerét, úgy értékelték, mint a legmodernebb ilyen rendszerrel rendelkező gépekét, amelyet voltak a BAP-on. Pedig ott már voltak több ország több Euróvadásza. És most még csak a Griff C/D-ről írok, az E egy generációval előbbre van.. (egyik nagy erősségnek éppen ezt emelték ki az északiak, erre gyúrták a gépet).

Valószínűleg a nagyobb méret miatt és (én szubjektíven az RCS-t is nagyobbnak gondolom a Gripen vs Eurovadász esetében), azonos fegyverzet esetén BVR-ben a Gripent hoznám ki győztesnek, közeli légiharcban viszont az Eurovadászt. Ez vitát gerjeszthet, ráadásul a Gripen E első talán még mindig nem végleges verziója gurulgat csak, az Eurovadászok Batch3 szériáját sorozatban gyártják, de még oda is mennek fejlesztések... szóval hipotetikus dolog az egész, de rendszerben szemlélve a jelenlegi orosz Sz-30/35 gépek ellen mindkettő nyugati gépet azonos AWACS , tanker stb. támogatással legalábbis pariban érzem az orosz gépekkel, de inkább fölényben BVR-ben.
A közelharc nem lényeges szerintem, mert a harcászati gyakorláson éppen a közelharcot elkerülni a NATO eljárások lényege, bár az Eurofighter + Iris-T/ASRAAM + sisakcélzók, valószínüleg annyit tudnak, mint sisakcélzó és R-73/R-74 .
 
A svédek szerint két repülőgép ellen van a Gripen E hátrányban, ez pedig az F-22 és az F-35. (és szerintem talán a J-20). A többi ellen az új gép felderítésben, BVR-ben, elektronikai harcban, ellentevékenységben legalábbis pariban, illetve légifölényben lesz.
Ez ebben a formában marketing bullshit. Úgy szeretném megnézni, hogy a Gripen hatósugara azonos fegyverterherléssel mikor lesz a Szu-35 vagy az F-15E közelében... Az aboszlút max. fegyverterhelés közelében nincs ezen két géphez képest nemhogy ilyen konfigban a repteljesítmény. Nem csak légiharc létezik.

A Gripen NG egy nagyon okos cucc, de ettől még nem erőteljes.
 
Ez ebben a formában marketing bullshit. Úgy szeretném megnézni, hogy a Gripen hatósugara azonos fegyverterherléssel mikor lesz a Szu-35 vagy az F-15E közelében... Az aboszlút max. fegyverterhelés közelében nincs ezen két géphez képest nemhogy ilyen konfigban a repteljesítmény. Nem csak légiharc létezik.
A Gripen NG egy nagyon okos cucc, de ettől még nem erőteljes.
-----
Nem marketing bullshit, mert kérdem én, hogy mi a fenének kéne F-15E, vagy SzU-35 nagyságú hatótávolság, (nem is beszélve, hogy szinte világít az F-15 a radarrexlexójával, és hasonló az Szu-35-ös is valószínűleg).. A svédek SAJÁT igényei szerint az ország védelmére rtervezték, exportopciókkal, hogy megmaradjon a saját repülőgép ipar.
Persze más kontextusba nézve nem erőteljes, - nem a repteljesítmény volt kihegyezve - nem fenti két gép vagy éppen F-35 hatótávolságú..
de nem is erről volt szó.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
-----
Nem marketing bullshit, mert kérdem én, hogy mi a fenének kéne F-15E, vagy SzU-35 nagyságú hatótávolság, (nem is beszélve, hogy szinte világít az F-15 a radarrexlexójával, és hasonló az Szu-35-ös is valószínűleg).. A svédek SAJÁT igényei szerint az ország védelmére rtervezték, exportopciókkal, hogy megmaradjon a saját repülőgép ipar.
Persze más kontextusba nézve nem erőteljes, - nem a repteljesítmény volt kihegyezve - nem fenti két gép vagy éppen F-35 hatótávolságú..
de nem is erről volt szó.
A probléma a saját igényes tervezéssel ugrott az export jelentős része. A két legnagyobb vevő esetén (Kína, India) A Gripen labdána nem rúg a mérete és kapacitása miatt. De ezt az összehasonlítást megnézheted az összes olyan államnál, ahol F-15 legacy gépet vettek vagy Szu-30 leszármazottat vagy CFT-s F-16-ot. Azok repteljesítménye már Gripen szerű agyonpakolva, csak a hatósugár nagyon nem.
 
Kelepisti

Én úgy tudom, hogy az eurokacsáknál az RCS sorrend elvileg ez:
Rafale, EF, Gripen.
Persze nincs nekem se pontos adatom.
E mellet ugye nem csupasz gépek indulnak harcba. 4 db BVR és két darab IR rakéta esetén szerintem az EF RCS növekszik a legkevésbé.
E mellet ugye a Rafiban ott a Spectra , az EF-ben meg ott a Pretorian védelmi rendszer. Az EF-nél 100%, hogy van vontatott csali is.
Én ezen internetes információk ismeretében nem merném kijelenteni, hogy a Gripen-E jobb BVR-ben, vagy a légi harc bármely elemében, mint egy EF vagy egy Rafi.
És a Gripen-E még ugye nincs is szolgálatban. Hazánk Gripen C-i nagyon komolyan elmaradnak a mostani szolgálatban álló eurokacsáktól. szerintem.

Az USA SH gépei, ha van Growler szinte biztos potensebbek BVR-ben, mint egy C vagy E Gripen. SH-nál is van AESA+vontatott csali + csökkentett észlelhetőség.

Az orosz Szu-35 gépeknél van egy brutális teljesítményű PESA lokátor, Hibini EW rendszer, OLSZ+ egy nagy hatótávolságú BVR IR LOAL rakéta az R-27 család személyében. Ez messze elég lehet egy Gripen C ellen.
Viszont (tudtommal) nincs se vontatott csali se AESA. Illetve az RCS értéke is elég nagy lehet.
Szerintem a Gripen E pariban lehet a Szu-35-el, de egy PAKFA esélyesen nagyon más kategória lesz már :-)
 
Kelepisti

Én úgy tudom, hogy az eurokacsáknál az RCS sorrend elvileg ez:
Rafale, EF, Gripen.
Persze nincs nekem se pontos adatom.
E mellet ugye nem csupasz gépek indulnak harcba. 4 db BVR és két darab IR rakéta esetén szerintem az EF RCS növekszik a legkevésbé.
E mellet ugye a Rafiban ott a Spectra , az EF-ben meg ott a Pretorian védelmi rendszer. Az EF-nél 100%, hogy van vontatott csali is.
Én ezen internetes információk ismeretében nem merném kijelenteni, hogy a Gripen-E jobb BVR-ben, vagy a légi harc bármely elemében, mint egy EF vagy egy Rafi.
És a Gripen-E még ugye nincs is szolgálatban. Hazánk Gripen C-i nagyon komolyan elmaradnak a mostani szolgálatban álló eurokacsáktól. szerintem.
Ha elfogadjuk igaznak a radargyártók marketing adatiat, akkor teljesen mindegy, hogy hány m2 RCS-es van szemből 3-10GHz tartámonyban a gépeknek, a radarok bőven harcászatilag érdelmes távolságból érzékelik a célokat.

A Super Hornet radarjánál 1 m2-re adtak meg 150 km-et. Az orosznál - aki akarja elhiszi - asszem ennél kisebb célra volt megadva valami 300 km. (Az SH-hoz képest 50-szer érzékenyebb érték jött ki asszem. Román népmese, a Nebo adatait karcolgatta...)

Az gyakoralt viszont azt mutatja, hogy a papíron mindentlátó radarok nem azok élesben. Eldobják a célokat földháttérben és beamingelésnél, n+1 faktor miatt nem képesek erre az érzékenysége, mert dolgozik az EW, stb.

Ezen felül ott van az EIFF probléma is.