Saab 35 Draken (Svédország)

Draken osztrák színekben (a képek nagyobbik része a 2003-as Airpoweren készült Zeltwegben)
1441709749402.jpg


ap05_s35oe_007_wg.jpg


ap05_draken_01.jpg


draken_bild01.jpg


Saab+35+Draken+014.jpg


bild14.jpg


ostarrichi_draken_001.jpg


ostarrichi_draken_003.jpg


ostarrichi_draken_002.jpg


ostarrichi_draken_004.jpg


bild07.jpg


bild03.jpg
 
Az egyik kedvencemet

J-35 Draken

saab_35_paros.jpg



emelem a mennyekbe!​



MIÉRT IS?


Kedvelem a svédeket, ár/érték arányban a legjobb gépeket csinálják csaknem 100 éve.

DE, mikor összehasonlítom a J-35-t a 2.5 generációval későbbi(!) JAS-39 géppel, kapnak tőlem egy Eiffel-torony méretű fekete pontot (és sírva fakadok, mint "műszaki").


Megcsinálták ugyanis a Gripent, ami -valós bevetésre "megpakolva"- rosszabb mint a Draken.
Csináltak egy gépet(Gripen), ami -mire elkészült (és azt lehetett tervezni, mi várható, mire befejezik)-, minden olyan paraméterben jobb kicsivel(a Drakennél, J-35), ami már nem számít(manőverező légiharc, emelkedés, ... terhelés nélkül jobb!!!)!


A 40 évvel korábbi tervezés "jobban pakolható" (J-35 : JAS-39)

- 8.100 kg : 7.300 (hasznos terhelés!!!), (minimum!) nagyobb/egyenlő
- 3.250km : 3.200km a hatósugara, (minimum!) nagyobb/egyenlő
az átrepülési/települési távolság
- csúcsmagasság: 20.000m : 15.240m .

Ahogy a két gépet terheljük a fegyverzettel, üzemanyaggal, a kis szárnyfelület miatt a Grippen jellemzői villámgyorsan a 40 éves előd alá romlanak :(:(


És akkor még nem vettünk figyelembe továbbfejlesztési lehetőséget(Drakennél): volt terv kiegészítő kacsaszárnyas verzióra, +hajtómű teljesítmény +10-15%-os továbbfejlesztésre.

Ennyit jelentett a nagyon jól el/meg :) talált kettős delta szárny!
- ...aminek nem volt orrsegédszárnya, ami sok paraméternél jelentős javulást hozott volna
- az üvegszálas/karbonszálas anyagok több száz kilót csökkentettek volna

Az már csak hab a tortán, hogy a gép sziluettje "kicsit" hasonlít a lopkodó(bocs: csökkentett észlelhetőségű) 5. generációs gépekre:

SAAB_J-35F_Draken_0012.jpg

F-22_Raptor_Rzuty.png


X-35_schem.jpg



J-35 radarkersztmetszetének jelentős részét a hagyományos (nem farkasfogazott/"jó irányba döntött(visszaverő)) két oldalsó légbeömlő és a pilótafülke jelenti.

Rákérdeznék a Szakértőknél: reális áron lehet ezeket a részleteket "raptorosítani"?




Nagy kedvencem ez a gép. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen lehet szemből az RCS értéke :rolleyes:


És szintén a Szakértők segítségét kérem RCS (és egyéb) infók értelmezésében:

https://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/2.3115

Köszönet és várakozás! :)




U.i: lassan oda jutottam, hogy a legjobb vétel a leselejtezett Drakenek felújítása, modernizálása. Repülöképes "civil "gép 1 millió$ alku előtt!

Hmmmmm

 
Fals elképzelések mentén hasonlítasz össze repülőket. A J-35-ös Draken terhelhetőségénél az alkalmazható fegyverzetet is figyelembe vetted?
A Draken egyetéen pilonjára se tehettél fel egytonnás bombát, erre szerkezetileg alkalmatlan volt.
A manőverezőképességnél a nagyobb szárnyfelület fordulókban jelentkező nagyobb légellenásával számoltál?
A manőverező légiharc szerinted nem számít, de a csúcsmagasság igen. Kész hatvanas évek...
A hajtómű tekintetében ég és föld a kettő a Gripen javára.

A Gripen nem véletlenül néz ki úgy ahogy. Nem rosszabb, hanem jobb gépet terveztek a Drakennél.
 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG
Fals elképzelések mentén hasonlítasz össze repülőket. A J-35-ös Draken terhelhetőségénél az alkalmazható fegyverzetet is figyelembe vetted?
A Draken egyetéen pilonjára se tehettél fel egytonnás bombát, erre szerkezetileg alkalmatlan volt.
A manőverezőképességnél a nagyobb szárnyfelület fordulókban jelentkező nagyobb légellenásával számoltál?
A manőverező légiharc szerinted nem számít, de a csúcsmagasság igen. Kész hatvanas évek...
A hajtómű tekintetében ég és föld a kettő a Gripen javára.

A Gripen nem véletlenül néz ki úgy ahogy. Nem rosszabb, hanem jobb gépet terveztek a Drakennél.

Az utolsó Draken mintha "nagy" ledobható pottartályt is vihetett volna!
De, ha nem, akkor kiesne az 1T-s bomba. BVR-es korunka nem számoltam a dog-fight üzemmóddal, de az F-16XL összehasonlítás juttatta eszembe azt a párhuzamot, és a továbbfejlesztés/reaktiválás lehetőségét!
 
Szerintem a Gripen és a Draken is nagyon jól megtervezett repülőgép. Én a Vigennel nem vagyok kibékülve :-)

A Draken RCS-je azért érdekelne, mert szemből elég kis sziluettet ad, a hajtóműre pedig nem lehet rálátni szemből. E mellet a úgy építették meg a gépet, hogy nem állt ki belőle szinte semmi, úgy néz ki mintha egyetlen egy gránit tömbből lenne kifaragva a gép. Mindenhol sima a felülete. Nagyon elegáns repülőgép.

A Gripen az inkább a modern idők MIG-21-ese. Érdemes össze vetni a MIG-21 és a Gripen paramétereit is, mert elég sok a hasonlóság.
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust
Szerintem a Gripen és a Draken is nagyon jól megtervezett repülőgép. Én a Vigennel nem vagyok kibékülve :)

A Draken RCS-je azért érdekelne, mert szemből elég kis sziluettet ad, a hajtóműre pedig nem lehet rálátni szemből. E mellet a úgy építették meg a gépet, hogy nem állt ki belőle szinte semmi, úgy néz ki mintha egyetlen egy gránit tömbből lenne kifaragva a gép. Mindenhol sima a felülete. Nagyon elegáns repülőgép.

A Gripen az inkább a modern idők MIG-21-ese. Érdemes össze vetni a MIG-21 és a Gripen paramétereit is, mert elég sok a hasonlóság.


Szerintem is -egyszerűen a főbb vonalai miatt-a fenti hsz-ben linkeltem is- "lopakodó közeliek". Ahogy írtam is, csak a légbeömlő nyílások "lógnak ki" a lopakodó tervezési elvekből (az 50-es években tervezték ugyebár :) ).

Linkeltem egy tanulmányt is, nem volt benne az RCS értékről valami?

Nekem gyanús, hogy hasonló esettel állunk szemben, mint 2. VH-végi Northrop-nál: készült egy szép/jó/nemszokásos repülőgép, ami "csak úgy mellesleg/bónusz" :) lopakodik.

Néztem is, hogy a csökkentett észlelésű tervezési elvekből "csak" a beömlő "fogazás" és a pilótafülke ("üveg") preparálás hiányzik (vagy nem tudunk róla :) ).

És valóban, mindkét gép jól meg van tervezve. Nekem a 4.000 méter szolg-magasság különbség kib@szottul soknak tünik a Draken javára. Ezt én úgy fordítottam le magamnak, hogy a 35-ös aerodinamikailag sokkal hatékonyabb.
Tudok róla, hogy a delták gyorsan veszítik a sebességet fordulóban(ezt hekkelte meg a Dassault a deltás korszakában egy kisegítő rakéta-motorral -nem jut eszembe a neve- :( ).

Ezért merült fel bennem, hogy mi csodákat tudhatna a 70-es évekbeli gázturbina helyett, akár csak egy 2000 körülivel, fogyasztás, dinamika... :eek:

És "titokban" -ne mond el senkinek ;) -, még mindig azon gondolkodom, hogy olcsón keresni egy fegyverhordozót a Griffnek, mert szegény annnnyira "kicsi" :oops:

Komolyra fordítva, arról nem is szólva, hogy akkor azt csinálhatná amiben a kis méret előny: észrevesz, kijelöl, továbbít és atöbbit a HMZ holttérben lévő fegyverhordozó "elintézi". "Cipel", indít, üzemanyagot/fegyverzet-súlyt/radarvisszaverő felületet "spórol" a Griff-nek.

Még mindig úgy tartom, hogy ilyen alkalmazással a Gripenjeink valós számuknál jóval nagyobb erőt képviselnének, "fillérekből"!
 
Pont a hajtómű miatt nem megy fel 15 ezernél magasabbra. Lásd még F-18 Hornet és különösen a Super Hornet hasonló adatait. Sanszosan a Draken se jutott volna fel 20 ezerig az RM-12-essel...
 
Sajnos még ezt sem volt időm megnézni. Egyszer végig kéne szaladni a sok-sok videón...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Hát gyerekek, belakadtam egy svédba, aki asszem nem gyengén tolja a SAAB propagandát. Gripen C/E terén is mond vicceseket:
  • minden magasságon szuperszonikus Gripen C...
  • Gripen E 4 db rakétával M1.2 sebesség utánégető nélkül...

De ezen aztán tényleg pislogtam...
Fogalmazzunk úgy, hogy nem hiszem el. Rohadtul nem.

The SAAB J35 Draken passed Mach 1 during climb when it was tested in the mid 50ts, I should add that it was without after burner. most, or all planes today need afterburner to pass Mach 1 and then turn it off to super cruise. The J35 didn’t need AB to pass Mach 1. Can anyone name another plane that could/can pass the sound barrier without afterburners? In climb?
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878