Saab 35 Draken (Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 064
31 602
113
Draken osztrák színekben (a képek nagyobbik része a 2003-as Airpoweren készült Zeltwegben)
1441709749402.jpg


ap05_s35oe_007_wg.jpg


ap05_draken_01.jpg


draken_bild01.jpg


Saab+35+Draken+014.jpg


bild14.jpg


ostarrichi_draken_001.jpg


ostarrichi_draken_003.jpg


ostarrichi_draken_002.jpg


ostarrichi_draken_004.jpg


bild07.jpg


bild03.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 327
60 821
113
Nagy kedvencem ez a gép. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen lehet szemből az RCS értéke :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Az egyik kedvencemet

J-35 Draken

saab_35_paros.jpg



emelem a mennyekbe!​



MIÉRT IS?


Kedvelem a svédeket, ár/érték arányban a legjobb gépeket csinálják csaknem 100 éve.

DE, mikor összehasonlítom a J-35-t a 2.5 generációval későbbi(!) JAS-39 géppel, kapnak tőlem egy Eiffel-torony méretű fekete pontot (és sírva fakadok, mint "műszaki").


Megcsinálták ugyanis a Gripent, ami -valós bevetésre "megpakolva"- rosszabb mint a Draken.
Csináltak egy gépet(Gripen), ami -mire elkészült (és azt lehetett tervezni, mi várható, mire befejezik)-, minden olyan paraméterben jobb kicsivel(a Drakennél, J-35), ami már nem számít(manőverező légiharc, emelkedés, ... terhelés nélkül jobb!!!)!


A 40 évvel korábbi tervezés "jobban pakolható" (J-35 : JAS-39)

- 8.100 kg : 7.300 (hasznos terhelés!!!), (minimum!) nagyobb/egyenlő
- 3.250km : 3.200km a hatósugara, (minimum!) nagyobb/egyenlő
az átrepülési/települési távolság
- csúcsmagasság: 20.000m : 15.240m .

Ahogy a két gépet terheljük a fegyverzettel, üzemanyaggal, a kis szárnyfelület miatt a Grippen jellemzői villámgyorsan a 40 éves előd alá romlanak :(:(


És akkor még nem vettünk figyelembe továbbfejlesztési lehetőséget(Drakennél): volt terv kiegészítő kacsaszárnyas verzióra, +hajtómű teljesítmény +10-15%-os továbbfejlesztésre.

Ennyit jelentett a nagyon jól el/meg :) talált kettős delta szárny!
- ...aminek nem volt orrsegédszárnya, ami sok paraméternél jelentős javulást hozott volna
- az üvegszálas/karbonszálas anyagok több száz kilót csökkentettek volna

Az már csak hab a tortán, hogy a gép sziluettje "kicsit" hasonlít a lopkodó(bocs: csökkentett észlelhetőségű) 5. generációs gépekre:

SAAB_J-35F_Draken_0012.jpg

F-22_Raptor_Rzuty.png


X-35_schem.jpg



J-35 radarkersztmetszetének jelentős részét a hagyományos (nem farkasfogazott/"jó irányba döntött(visszaverő)) két oldalsó légbeömlő és a pilótafülke jelenti.

Rákérdeznék a Szakértőknél: reális áron lehet ezeket a részleteket "raptorosítani"?




Nagy kedvencem ez a gép. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen lehet szemből az RCS értéke :rolleyes:


És szintén a Szakértők segítségét kérem RCS (és egyéb) infók értelmezésében:

https://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/2.3115

Köszönet és várakozás! :)




U.i: lassan oda jutottam, hogy a legjobb vétel a leselejtezett Drakenek felújítása, modernizálása. Repülöképes "civil "gép 1 millió$ alku előtt!

Hmmmmm

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Fals elképzelések mentén hasonlítasz össze repülőket. A J-35-ös Draken terhelhetőségénél az alkalmazható fegyverzetet is figyelembe vetted?
A Draken egyetéen pilonjára se tehettél fel egytonnás bombát, erre szerkezetileg alkalmatlan volt.
A manőverezőképességnél a nagyobb szárnyfelület fordulókban jelentkező nagyobb légellenásával számoltál?
A manőverező légiharc szerinted nem számít, de a csúcsmagasság igen. Kész hatvanas évek...
A hajtómű tekintetében ég és föld a kettő a Gripen javára.

A Gripen nem véletlenül néz ki úgy ahogy. Nem rosszabb, hanem jobb gépet terveztek a Drakennél.
 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Fals elképzelések mentén hasonlítasz össze repülőket. A J-35-ös Draken terhelhetőségénél az alkalmazható fegyverzetet is figyelembe vetted?
A Draken egyetéen pilonjára se tehettél fel egytonnás bombát, erre szerkezetileg alkalmatlan volt.
A manőverezőképességnél a nagyobb szárnyfelület fordulókban jelentkező nagyobb légellenásával számoltál?
A manőverező légiharc szerinted nem számít, de a csúcsmagasság igen. Kész hatvanas évek...
A hajtómű tekintetében ég és föld a kettő a Gripen javára.

A Gripen nem véletlenül néz ki úgy ahogy. Nem rosszabb, hanem jobb gépet terveztek a Drakennél.

Az utolsó Draken mintha "nagy" ledobható pottartályt is vihetett volna!
De, ha nem, akkor kiesne az 1T-s bomba. BVR-es korunka nem számoltam a dog-fight üzemmóddal, de az F-16XL összehasonlítás juttatta eszembe azt a párhuzamot, és a továbbfejlesztés/reaktiválás lehetőségét!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 327
60 821
113
Szerintem a Gripen és a Draken is nagyon jól megtervezett repülőgép. Én a Vigennel nem vagyok kibékülve :)

A Draken RCS-je azért érdekelne, mert szemből elég kis sziluettet ad, a hajtóműre pedig nem lehet rálátni szemből. E mellet a úgy építették meg a gépet, hogy nem állt ki belőle szinte semmi, úgy néz ki mintha egyetlen egy gránit tömbből lenne kifaragva a gép. Mindenhol sima a felülete. Nagyon elegáns repülőgép.

A Gripen az inkább a modern idők MIG-21-ese. Érdemes össze vetni a MIG-21 és a Gripen paramétereit is, mert elég sok a hasonlóság.
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Szerintem a Gripen és a Draken is nagyon jól megtervezett repülőgép. Én a Vigennel nem vagyok kibékülve :)

A Draken RCS-je azért érdekelne, mert szemből elég kis sziluettet ad, a hajtóműre pedig nem lehet rálátni szemből. E mellet a úgy építették meg a gépet, hogy nem állt ki belőle szinte semmi, úgy néz ki mintha egyetlen egy gránit tömbből lenne kifaragva a gép. Mindenhol sima a felülete. Nagyon elegáns repülőgép.

A Gripen az inkább a modern idők MIG-21-ese. Érdemes össze vetni a MIG-21 és a Gripen paramétereit is, mert elég sok a hasonlóság.


Szerintem is -egyszerűen a főbb vonalai miatt-a fenti hsz-ben linkeltem is- "lopakodó közeliek". Ahogy írtam is, csak a légbeömlő nyílások "lógnak ki" a lopakodó tervezési elvekből (az 50-es években tervezték ugyebár :) ).

Linkeltem egy tanulmányt is, nem volt benne az RCS értékről valami?

Nekem gyanús, hogy hasonló esettel állunk szemben, mint 2. VH-végi Northrop-nál: készült egy szép/jó/nemszokásos repülőgép, ami "csak úgy mellesleg/bónusz" :) lopakodik.

Néztem is, hogy a csökkentett észlelésű tervezési elvekből "csak" a beömlő "fogazás" és a pilótafülke ("üveg") preparálás hiányzik (vagy nem tudunk róla :) ).

És valóban, mindkét gép jól meg van tervezve. Nekem a 4.000 méter szolg-magasság különbség kib@szottul soknak tünik a Draken javára. Ezt én úgy fordítottam le magamnak, hogy a 35-ös aerodinamikailag sokkal hatékonyabb.
Tudok róla, hogy a delták gyorsan veszítik a sebességet fordulóban(ezt hekkelte meg a Dassault a deltás korszakában egy kisegítő rakéta-motorral -nem jut eszembe a neve- :( ).

Ezért merült fel bennem, hogy mi csodákat tudhatna a 70-es évekbeli gázturbina helyett, akár csak egy 2000 körülivel, fogyasztás, dinamika... :eek:

És "titokban" -ne mond el senkinek ;) -, még mindig azon gondolkodom, hogy olcsón keresni egy fegyverhordozót a Griffnek, mert szegény annnnyira "kicsi" :oops:

Komolyra fordítva, arról nem is szólva, hogy akkor azt csinálhatná amiben a kis méret előny: észrevesz, kijelöl, továbbít és atöbbit a HMZ holttérben lévő fegyverhordozó "elintézi". "Cipel", indít, üzemanyagot/fegyverzet-súlyt/radarvisszaverő felületet "spórol" a Griff-nek.

Még mindig úgy tartom, hogy ilyen alkalmazással a Gripenjeink valós számuknál jóval nagyobb erőt képviselnének, "fillérekből"!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Pont a hajtómű miatt nem megy fel 15 ezernél magasabbra. Lásd még F-18 Hornet és különösen a Super Hornet hasonló adatait. Sanszosan a Draken se jutott volna fel 20 ezerig az RM-12-essel...
 
M

molnibalage

Guest
Sajnos még ezt sem volt időm megnézni. Egyszer végig kéne szaladni a sok-sok videón...
 
M

molnibalage

Guest
Hát gyerekek, belakadtam egy svédba, aki asszem nem gyengén tolja a SAAB propagandát. Gripen C/E terén is mond vicceseket:
  • minden magasságon szuperszonikus Gripen C...
  • Gripen E 4 db rakétával M1.2 sebesség utánégető nélkül...

De ezen aztán tényleg pislogtam...
Fogalmazzunk úgy, hogy nem hiszem el. Rohadtul nem.

The SAAB J35 Draken passed Mach 1 during climb when it was tested in the mid 50ts, I should add that it was without after burner. most, or all planes today need afterburner to pass Mach 1 and then turn it off to super cruise. The J35 didn’t need AB to pass Mach 1. Can anyone name another plane that could/can pass the sound barrier without afterburners? In climb?
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878