A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Azzal nem bújsz el a terep mögött, meg nem szállsz fel/le egy 20x20-as tisztásról/ra akárhol. Nem rossz dolog az A-29 egyébként szerintem sem, de egy dedikált harci helikoptert én többre tartok.
Viszont kb másfélszer gyorsabb, ergo ennyivel kevesebb a veszélyzónában töltött idő, precíziós bombákat, köztük GBU-39 eseket is bevethet, vagyis némiképp a hi tech vadászok képességeit is birtokolja. Azért pl idehaza elég sok sík terep van. Pl kb minden falu határában van olyan terület ahonnan permetező An-2-k le-fel tudnak szálni, szóval a 20x20 as tisztás sem feltétlenül szükséges, hiszen egy ilyen döngölt földes kifutó, vagy egy mezőgazdasági betonút is bőven elég lehet.
 
Igen, mi van, ha nem sikerül kiírni a közbeszerzést időben kalapácsra, kábelkötegelőre, szigszalagra és wd40-re...
Hogy ezeket minek közbeszerezni?...
A honvédség logisztikai beszerzői simán megrendelhetnék a leg jobb ár/érték arányú ajánlatot mint egy multi cég esetén. Érdekes ott ez működik
Ne válaszoljatok, a kérdés költői.
 
Viszont kb másfélszer gyorsabb, ergo ennyivel kevesebb a veszélyzónában töltött idő, precíziós bombákat, köztük GBU-39 eseket is bevethet, vagyis némiképp a hi tech vadászok képességeit is birtokolja. Azért pl idehaza elég sok sík terep van. Pl kb minden falu határában van olyan terület ahonnan permetező An-2-k le-fel tudnak szálni, szóval a 20x20 as tisztás sem feltétlenül szükséges, hiszen egy ilyen döngölt földes kifutó, vagy egy mezőgazdasági betonút is bőven elég lehet.
Jó dolognak tartom én is az ilyen kategóriás eszközöket kis intenzitású hadműveleteknél, de ezek a képességek nem védik meg mástól csak maximum a Manpads vonaltól, már egy kub ellen is teljesen esélytelen. A harci heli megfelelő terepen jól alkalmazva sokkal életképesebb, nyilván nem az alföldön kell vele keresztülcsapatni ellenséges csapatok felett...
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
Épp hogy az alföld felett, tehát a mi viszonyaink esetén a harci heli előnyei sokkal keveebbet érnek. Alacsony magasságon a Kub nemnagyon jelent veszélyt, míg egy SDB féle cuccal még stand off képessége is van, igaz ehez már vagy kell külső segítség, vagy tudni kell a helyét a célpontnak. A harci helit sem veted be olyan helyen ahol erős légvédelem várható, mert nincs esélye, ott előbb mennek a légvédelem lefogó vadászok. Mellesleg míg egy harci heli kb 1-1,5 órát tölthet a harctér fölött célpontra lesve, egy légcsavaros gép típustól függően 2-6 órát is, a légcsavaros utazó sebessége nagyjából egy harci heli végsebességénél van, és a függeszkedés sem nyom sokat a latban pl nálunk.
 
Jó dolognak tartom én is az ilyen kategóriás eszközöket kis intenzitású hadműveleteknél, de ezek a képességek nem védik meg mástól csak maximum a Manpads vonaltól, már egy kub ellen is teljesen esélytelen. A harci heli megfelelő terepen jól alkalmazva sokkal életképesebb, nyilván nem az alföldön kell vele keresztülcsapatni ellenséges csapatok felett...


most szezont a fazonnal...

bozótháborúról beszél.

gondolod hogy ott Afrikában az elefánt vontatta KuB-ok az AK-s bozótvágó késes társaságok fő légvédelmi fegyverei?
 
Épp hogy az alföld felett, tehát a mi viszonyaink esetén a harci heli előnyei sokkal keveebbet érnek. Alacsony magasságon a Kub nemnagyon jelent veszélyt, míg egy SDB féle cuccal még stand off képessége is van, igaz ehez már vagy kell külső segítség, vagy tudni kell a helyét a célpontnak. A harci helit sem veted be olyan helyen ahol erős légvédelem várható, mert nincs esélye, ott előbb mennek a légvédelem lefogó vadászok. Mellesleg míg egy harci heli kb 1-1,5 órát tölthet a harctér fölött célpontra lesve, egy légcsavaros gép típustól függően 2-6 órát is, a légcsavaros utazó sebessége nagyjából egy harci heli végsebességénél van, és a függeszkedés sem nyom sokat a latban pl nálunk.
Azért nem csak alföld jellegű tájak vannak nálunk sem, illetve ha jól tudom még a sivatagban is a Desert Storm nyitó mozdulata az volt, hogy egy radarbázist AH-64-ekkel kínáltak meg. Pedig az ott aztán sík terep volt.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Azért nem csak alföld jellegű tájak vannak nálunk sem, illetve ha jól tudom még a sivatagban is a Desert Storm nyitó mozdulata az volt, hogy egy radarbázist AH-64-ekkel kínáltak meg. Pedig az ott aztán sík terep volt.
Viszont az a radarbázis nem volt körberakva komoly légvédelemmel. A légifölény meg kezdettől az amcsiké volt.
A légcsavaros könnyű harci gép sok feladatot át tud venni a harci heliktől, általában alacsonyabb üzemeltetési költséggel, hosszabb repülési idővel. Nem mondtam hogy jobb nála, de közvetlen támogatásra lehet nekünk ésszerűbb lenne mint mondjuk Mi-24 eseket vagy Cobrákat eregetni, miközben az alap fegyverzete közel azonos, sőt bővebb palettán mozog, mivel mindent amit egy harci helire felakasztasz erre is fel tudod, plusz a vadászbombázók eszközei közül is némely kisebb bombát.
pl az A-29 szárnyában van 1-1 50-es gp.-is, és FLIR torony is a törzs alatt. Nem beszélve arról, hogy 450-500 dodó körül írják az óraköltségét.
Persze ezeket csak elméleti síkon gondoltam végig, nem akarok egy politikuss-t sem rábeszélni semmire sem. :D
 
Viszont az a radarbázis nem volt körberakva komoly légvédelemmel. A légifölény meg kezdettől az amcsiké volt.
A légcsavaros könnyű harci gép sok feladatot át tud venni a harci heliktől, általában alacsonyabb üzemeltetési költséggel, hosszabb repülési idővel. Nem mondtam hogy jobb nála, de közvetlen támogatásra lehet nekünk ésszerűbb lenne mint mondjuk Mi-24 eseket vagy Cobrákat eregetni, miközben az alap fegyverzete közel azonos, sőt bővebb palettán mozog, mivel mindent amit egy harci helire felakasztasz erre is fel tudod, plusz a vadászbombázók eszközei közül is némely kisebb bombát.
pl az A-29 szárnyában van 1-1 50-es gp.-is, és FLIR torony is a törzs alatt. Nem beszélve arról, hogy 450-500 dodó körül írják az óraköltségét.
Persze ezeket csak elméleti síkon gondoltam végig, nem akarok egy politikuss-t sem rábeszélni semmire sem. :D
Sok dolog amit írtál igaz, és nem tér ám el az én véleményemtől annyira mint esetleg gondolod, az egyetlen kulcs különbség az az, hogy szerintem ott ahol komolyabb légvédelem van, egy dedikált harci heli azért a terepet kihasználva életképesebb. A többi amit írsz igaz, egy afrikai vagy alacsony intenzitású konfliktusban a Tukán szerintem is többet ér mint egy bármilyen heli pont a nagyöbb őrjáratozási időtartam/hatótáv miatt. Viszont egy helikoptert azért légi fölény mellett sem olyan könnyű vadászgéppel felkutatni/lelőni mint egy bármilyen alacsony támadó repülőgépet.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Azért nem csak alföld jellegű tájak vannak nálunk sem, illetve ha jól tudom még a sivatagban is a Desert Storm nyitó mozdulata az volt, hogy egy radarbázist AH-64-ekkel kínáltak meg. Pedig az ott aztán sík terep volt.
Egy AT-6 vagy Tucano nnem tudta volna ugyanazt megcsinálni?
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
Érdekes, hogy megint a svédektől vásároltunk, saját fejlesztés helyett. Vajon miért nem a páncélozott Rábát vették meg? Az feltűnő jelenség lenne, ez meg annyira nem, vagy mi lehet az oka? Jó reklám lett volna pedig a Rábának, ha tőlük vesznek hasonló vasat.
Tuti hogy erőltetve lesz valami saját beszállítás, know-how átadás ha nagyobb darabszámban jön. Ha csak néhány lesz belőle, akkor arra nem éri meg ilyesmivel vesződni itthon, ha a svédeknek már van kulcsra kész megoldása.
 
Sok dolog amit írtál igaz, és nem tér ám el az én véleményemtől annyira mint esetleg gondolod, az egyetlen kulcs különbség az az, hogy szerintem ott ahol komolyabb légvédelem van, egy dedikált harci heli azért a terepet kihasználva életképesebb. A többi amit írsz igaz, egy afrikai vagy alacsony intenzitású konfliktusban a Tukán szerintem is többet ér mint egy bármilyen heli pont a nagyöbb őrjáratozási időtartam/hatótáv miatt. Viszont egy helikoptert azért légi fölény mellett sem olyan könnyű vadászgéppel felkutatni/lelőni mint egy bármilyen alacsony támadó repülőgépet.
Az én elképzelésem egyébként valahogy úgy lenne:
Szállító helikopterek+könnyű felfegyverezhető, kiképző-felderítő helik
Turbóprop csatagép+ Gripenek.
A könnyű helikkel ki lehet tölteni azt a részt ahol fontosak a helikopterek speciális készségei, mint a helyből felszállás, lebegés, de hazai viszonylatban a helik is inkább üssz és fuss módszerrel dolgoznának, amire egy Tukán már jobban megfelelhet. A Gripenek és a szállítók szerepe pedig egyértelmű