[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 702
3 950
113
Nem hiszem, hogy túl nagy szükség lenne kivételeket tenni repülési engedélyek terén, hiszen már van a rendőrségnek min. 5 olyan MD-902 gépe, amik minden külön engedély nélkül repülhetnek bármilyen lakott terület fölött. A négy MD-500 egyhajtóműves meg razziázhat az autópályák, a Balaton, Velencei tó, Tisza-tó és bármilyen nem lakott terület fölött. A Honvédségi Mókusoknak meg pláne semmi rendeltetésszerű dolguk/feladatuk nincs lakott területek fölött.
Asszem kicsit ostobán fogalmaztam.
Szóval szerintem az, hogy állami légijárművé váltak az AS-ek (Az MD-500 meg az is volt) kb annyi előnnyel jár, hogy oda repülnek, amit a feladat megkíván és egy idegen civil szervezet nem nagyon ugathat bele így (aminek persze jogkövető országként amúgy alávetjük az akaratunkat). Gondolom a rendőri feladatoknál nem előny, hogy „hűű vaze' beértünk a falu fölé... akkor forduljunk vissza, majd lesz valahogy”
A polgári gépekre meg ott a tiltás és mindenki bódog.

Egyébként van egy olyan érzésem, hogy az egyhajtóműves rendőrgépek a „határ-eset” miatt nem nagyon járnak városok felett. A kérdés innéttől fogva... elméleti.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Asszem kicsit ostobán fogalmaztam.
Szóval szerintem az, hogy állami légijárművé váltak az AS-ek (Az MD-500 meg az is volt) kb annyi előnnyel jár, hogy oda repülnek, amit a feladat megkíván és egy idegen civil szervezet nem nagyon ugathat bele így (aminek persze jogkövető országként amúgy alávetjük az akaratunkat). Gondolom a rendőri feladatoknál nem előny, hogy „hűű vaze' beértünk a falu fölé... akkor forduljunk vissza, majd lesz valahogy”
A polgári gépekre meg ott a tiltás és mindenki bódog.

Egyébként van egy olyan érzésem, hogy az egyhajtóműves rendőrgépek a „határ-eset” miatt nem nagyon járnak városok felett. A kérdés innéttől fogva... elméleti.
Azt azért elég könnyű belátni, hogy az a második hajtómű jótékony hatást gyakorolhat a repülő személyzet túlélési esélyeire.
Emlékezzünk arra, hogy a 2 hajtóműves utasszállítók óceán feletti repülését sem túl régen engedélyezték. Vadászgépeknél asszem Molni linkelt régen arról statisztikát, hogy ott már nincs érdembeli különbség az 1 és 2 hajtóművesek baleseti statisztikái között (kivéve India, ahol bármit beleállítanak a földbe, vagy amikor WatDaFuk kapitány nem fűti a sebesség mérő csöveket és felszállás után lefelé akarja gyorsítani a gépet mint egy stuka-pilóta...). De annak legalább van okos szárnya, a mákdarálóban meg max a pilóta csapkodhat a kezével.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 702
3 950
113
Azt azért elég könnyű belátni, hogy az a második hajtómű jótékony hatást gyakorolhat a repülő személyzet túlélési esélyeire.
Emlékezzünk arra, hogy a 2 hajtóműves utasszállítók óceán feletti repülését sem túl régen engedélyezték. Vadászgépeknél asszem Molni linkelt régen arról statisztikát, hogy ott már nincs érdembeli különbség az 1 és 2 hajtóművesek baleseti statisztikái között (kivéve India, ahol bármit beleállítanak a földbe, vagy amikor WatDaFuk kapitány nem fűti a sebesség mérő csöveket és felszállás után lefelé akarja gyorsítani a gépet mint egy stuka-pilóta...). De annak legalább van okos szárnya, a mákdarálóban meg max a pilóta csapkodhat a kezével.
Nem is arról megy szó, hogy belátjuk, vagy nem látjuk, hogy az egyhajtóművesnél, ha egy hmű elmegy helóba, akkor mi lesz.
Sokkal inkább arról, hogy isteni kinyilatkoztatásnak vesszük-e azt, hogy egy hmű-ves helikopterrel sose megyünk házak fölé (mert ugye a tiltás azt jelentené, hogy nem és semmilyen körülmények között nem), vagy megengedünk-e kivételeket olyan esetben, ha a helyzet megkívánja (nem vagyok járatos benne, de szerintem állami légijárműre nem vonatkozik a tiltás. Innéttől kezdve a vita okafogyott [már, ha így van]).
Én se úgy képzelem el, hogy folyton 20 méteren kell a háztetők fölött veretni, hanem, hogy van, amikor kénytelen vagy nem kerülni.
Egy példa: ha Ferihegyről kell az M5-höz menni, akkor porlasztva f..ssák le, hogy ott van út közben a 18. ker., vagy Gyál sziti, átmennek fölötte MD-500-assal is és szerintem ez így van rendjén.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Nem is arról megy szó, hogy belátjuk, vagy nem látjuk, hogy az egyhajtóművesnél, ha egy hmű elmegy helóba, akkor mi lesz.
Sokkal inkább arról, hogy isteni kinyilatkoztatásnak vesszük-e azt, hogy egy hmű-ves helikopterrel sose megyünk házak fölé (mert ugye a tiltás azt jelentené, hogy nem és semmilyen körülmények között nem), vagy megengedünk-e kivételeket olyan esetben, ha a helyzet megkívánja (nem vagyok járatos benne, de szerintem állami légijárműre nem vonatkozik a tiltás. Innéttől kezdve a vita okafogyott [már, ha így van]).
Én se úgy képzelem el, hogy folyton 20 méteren kell a háztetők fölött veretni, hanem, hogy van, amikor kénytelen vagy nem kerülni.
Egy példa: ha Ferihegyről kell az M5-höz menni, akkor porlasztva f..ssák le, hogy ott van út közben a 18. ker., vagy Gyál sziti, átmennek fölötte MD-500-assal is és szerintem ez így van rendjén.
Persze. De feltételezhető az is, hogy egy mentő heli eleve többet repül mint az államiak. Meg le kell szállnia klinikatetős tányérra is, meg minden olyan ragyavert helyre, ahol emberek tök össze magukat. Itt azért praktikus a teljesítmény többlet, hogy egy hirtelen légörvény ne borítson be mindent.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and tonyo

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 702
3 950
113
Persze. De feltételezhető az is, hogy egy mentő heli eleve többet repül mint az államiak. Meg le kell szállnia klinikatetős tányérra is, meg minden olyan ragyavert helyre, ahol emberek tök össze magukat. Itt azért praktikus a teljesítmény többlet, hogy egy hirtelen légörvény ne borítson be mindent.
Mivel a mentőknek rég nincs egy hműves helikoptere, ezért a felvetés ... hmmmm... okafogyott. :)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 190
10 947
113
Hosszú volt ez a szünet, de most már talán látszik a fény az alagút végén...
Ezzel a hosszú távú következményekkel bíró beszerzéssel együtt, valamint a használt Airbusokkal hazánk végre elkötelezte magát tettekkel az európai katonai-ipari komplexum mellett, ami egy nagyon jó és megnyugtató döntés volt. Ezzel az üzenet kiment, hogy a hülyítés csak a választóknak szól, ha tettekről van szó, az ország elkötelezett. (A másik jó döntés az itthon gyártott szolgálati gépkocsik rendszeresítése, de én nem csak az MH-nak rendeltem volna itthon gyártottat a helyükben - ps szégyen de Bayer Zs. is Kia-ra cserélte Suzukijai egy részét, eddig azt hittem elkötelezett hazai iparvédő ő is)

Ugyanakkor az is roppant megnyugtató, hogy jól választottak, ezek a kis egyszerű könnyű gépek jól jönnek kis hazánknak, nem jelentenek fenyegetést a szomszédoknak, az állomány mégis modern technológiával repülhet, az üzemeltetőknek sem valami ezeréves sólyom működéséért kell imát is elmondaniuk mert már csak azt tartja egyben, hanem egy up-to-date rendszerről van szó.
Persze az nyugtalanító, hogy ennyire légi fegyvernem-nehéz lett az MH, de legalább történik valami. Valaki azt rebesgette, hogy ez csak a beszerzés fele, ha így van, akkor én felderítő uav-ket várnék tárt karokkal.

Szerintem amúgy főleg határőr elfogóegységeket fognak tologatni velük, mert rájöttek, hogy nem elég nagy az állomány a határ hatékony védelmére fixen kitelepülve (és drága is annyi elfogadható állapotú laktanyát felújítani/fenntartani), ezt uav légi felderítéssel szépen ki lehetne egészíteni. [irónia?]Ha nem, akkor meg lehet felállítják az első magyar lovassági egységet ezekkel a helókkal (légi szállítású gyorsreagálású erő).[/irónia] Vagy valami egészen más lesz belőle. Spekulációkat félretéve, ha valakinek van valami infója a konkrét szervezetről, ahogyan/amibe majd kerülnek, ne tartsa magában.

Igen, legyen az a legfontosabb, hogy a Kisantantnak tetszik-e. :)
Az UAV-t a határon a hajadra kenheted, ha nincs élőerő. Ha már felhoztad a lovasságot, a lovas járőrnek pont lenne helye ott.

Az alternativa ugye az lett volna, hogy USA/UK/Lo/Izrael oldalon allni ami messze a legerosebb jelenleg a negy hatalmi kozpont (USA, Kina, Oroszo, Eurozona) kozul. De nem, Mo megint okosan a nemetek oldalara all, mert hat olyan jo lesz a 3. vh-t is elveszteni...
Ennel meg az is okosabb lett volna ha Oroszo oldalara all, ott legalabb a sereg eros, ha minden mas gazos is.
De azert 20 heli meg nem olyan nagy tetel, varjuk meg, hogy a tuzerseg, tankok honnan fognak jonni, vegulis a Zlinek, Brenek is az USA oldalrol jottek (Csehek is ugye V4-USA oldalon all, nem eurozona). Amugy ugye szlovakia a szuk keresztmetszet a V4-ben, azt valszeg Nemeto meg fogja tudni tartani, hisz euros orszag (a tegnapi EU csucson egyeduli V4-eskent el is dontotte hogy befogad migransokat, megint ismetli magat a tortenelem, Hitler hozta letre Szlovakiat, egybol meg is tamadta szeptember 1-en Lo-t No-val kozosen.) Szoval szerintem a V4 szet fog esni, Lo, Cseho USA oldalra all, Mo a fene tudja, Szlovakia meg No (eurozona) oldalra. Amugy ha Mo-n megoldhato lesz a H145M-ek karbantartasa es a raketak/loszerek gyartasa akkor nem jelent majd fuggest Merkeltol, szoval akar jo dontes is lehet diplomaciailag is.

Jajj, ne bosszants már. Ennyi erővel Fr. mőgé álltunk be.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 270
73 988
113
Igen, legyen az a legfontosabb, hogy a Kisantantnak tetszik-e. :)

Ötletet adtál... :)

Keressünk külföldi cikkeket, fórumokat, ahol véleményezik is a helikopter beszerzésünket, nem csak a hivatalos Airbus közleményt fordították le az adott ország nyelvére. Hátha kiderül, mit gondolnak...
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
2 331
8 140
113
Ötletet adtál... :)

Keressünk külföldi cikkeket, fórumokat, ahol véleményezik is a helikopter beszerzésünket, nem csak a hivatalos Airbus közleményt fordították le az adott ország nyelvére. Hátha kiderül, mit gondolnak...
https://www.rumaniamilitary.ro/o-fi-de-bine-o-fi-de-rau

". Gepardul, saracu’, ar avea aici o buna paine de mancat, mai ales daca ar fi modernizat."
Nem baj, majd lesz néhány zsíros falat a gepárdoknak, pláne ha modernizálják - nagyjaból
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 270
73 988
113
Orbán most megy Izraelbe 27-én , Spike-er jutt eszembe, már le is tárgyalhatná :D :D


http://ir.elbitsystems.com/phoenix.zhtml?c=61849&p=irol-newsArticle&ID=2355405

:rolleyes:

Na jó, nem lehet minden meg nem nevezett európai ország Magyarország, meg az ilyennel nem szoktak dicsekedni :D

De egyszer volt valami közbeszerzési kiírás valami hasonlóra.... ment is a "ha a helikopterbeszerzés az titkos, ez miért nem".

Se az Airbus-ok védelmi rendszerével, amit már vagy megvettek és be is szereltek vagy nem.

A Gripenekhez a másik felderítő konténer? Azt is emlegették már néhányszor.