[HUN] Helikopterbeszerzés

Nem hiszem, hogy túl nagy szükség lenne kivételeket tenni repülési engedélyek terén, hiszen már van a rendőrségnek min. 5 olyan MD-902 gépe, amik minden külön engedély nélkül repülhetnek bármilyen lakott terület fölött. A négy MD-500 egyhajtóműves meg razziázhat az autópályák, a Balaton, Velencei tó, Tisza-tó és bármilyen nem lakott terület fölött. A Honvédségi Mókusoknak meg pláne semmi rendeltetésszerű dolguk/feladatuk nincs lakott területek fölött.
Asszem kicsit ostobán fogalmaztam.
Szóval szerintem az, hogy állami légijárművé váltak az AS-ek (Az MD-500 meg az is volt) kb annyi előnnyel jár, hogy oda repülnek, amit a feladat megkíván és egy idegen civil szervezet nem nagyon ugathat bele így (aminek persze jogkövető országként amúgy alávetjük az akaratunkat). Gondolom a rendőri feladatoknál nem előny, hogy „hűű vaze' beértünk a falu fölé... akkor forduljunk vissza, majd lesz valahogy”
A polgári gépekre meg ott a tiltás és mindenki bódog.

Egyébként van egy olyan érzésem, hogy az egyhajtóműves rendőrgépek a „határ-eset” miatt nem nagyon járnak városok felett. A kérdés innéttől fogva... elméleti.
 
Asszem kicsit ostobán fogalmaztam.
Szóval szerintem az, hogy állami légijárművé váltak az AS-ek (Az MD-500 meg az is volt) kb annyi előnnyel jár, hogy oda repülnek, amit a feladat megkíván és egy idegen civil szervezet nem nagyon ugathat bele így (aminek persze jogkövető országként amúgy alávetjük az akaratunkat). Gondolom a rendőri feladatoknál nem előny, hogy „hűű vaze' beértünk a falu fölé... akkor forduljunk vissza, majd lesz valahogy”
A polgári gépekre meg ott a tiltás és mindenki bódog.

Egyébként van egy olyan érzésem, hogy az egyhajtóműves rendőrgépek a „határ-eset” miatt nem nagyon járnak városok felett. A kérdés innéttől fogva... elméleti.
Azt azért elég könnyű belátni, hogy az a második hajtómű jótékony hatást gyakorolhat a repülő személyzet túlélési esélyeire.
Emlékezzünk arra, hogy a 2 hajtóműves utasszállítók óceán feletti repülését sem túl régen engedélyezték. Vadászgépeknél asszem Molni linkelt régen arról statisztikát, hogy ott már nincs érdembeli különbség az 1 és 2 hajtóművesek baleseti statisztikái között (kivéve India, ahol bármit beleállítanak a földbe, vagy amikor WatDaFuk kapitány nem fűti a sebesség mérő csöveket és felszállás után lefelé akarja gyorsítani a gépet mint egy stuka-pilóta...). De annak legalább van okos szárnya, a mákdarálóban meg max a pilóta csapkodhat a kezével.
 
Azt azért elég könnyű belátni, hogy az a második hajtómű jótékony hatást gyakorolhat a repülő személyzet túlélési esélyeire.
Emlékezzünk arra, hogy a 2 hajtóműves utasszállítók óceán feletti repülését sem túl régen engedélyezték. Vadászgépeknél asszem Molni linkelt régen arról statisztikát, hogy ott már nincs érdembeli különbség az 1 és 2 hajtóművesek baleseti statisztikái között (kivéve India, ahol bármit beleállítanak a földbe, vagy amikor WatDaFuk kapitány nem fűti a sebesség mérő csöveket és felszállás után lefelé akarja gyorsítani a gépet mint egy stuka-pilóta...). De annak legalább van okos szárnya, a mákdarálóban meg max a pilóta csapkodhat a kezével.
Nem is arról megy szó, hogy belátjuk, vagy nem látjuk, hogy az egyhajtóművesnél, ha egy hmű elmegy helóba, akkor mi lesz.
Sokkal inkább arról, hogy isteni kinyilatkoztatásnak vesszük-e azt, hogy egy hmű-ves helikopterrel sose megyünk házak fölé (mert ugye a tiltás azt jelentené, hogy nem és semmilyen körülmények között nem), vagy megengedünk-e kivételeket olyan esetben, ha a helyzet megkívánja (nem vagyok járatos benne, de szerintem állami légijárműre nem vonatkozik a tiltás. Innéttől kezdve a vita okafogyott [már, ha így van]).
Én se úgy képzelem el, hogy folyton 20 méteren kell a háztetők fölött veretni, hanem, hogy van, amikor kénytelen vagy nem kerülni.
Egy példa: ha Ferihegyről kell az M5-höz menni, akkor porlasztva f..ssák le, hogy ott van út közben a 18. ker., vagy Gyál sziti, átmennek fölötte MD-500-assal is és szerintem ez így van rendjén.
 
Nem is arról megy szó, hogy belátjuk, vagy nem látjuk, hogy az egyhajtóművesnél, ha egy hmű elmegy helóba, akkor mi lesz.
Sokkal inkább arról, hogy isteni kinyilatkoztatásnak vesszük-e azt, hogy egy hmű-ves helikopterrel sose megyünk házak fölé (mert ugye a tiltás azt jelentené, hogy nem és semmilyen körülmények között nem), vagy megengedünk-e kivételeket olyan esetben, ha a helyzet megkívánja (nem vagyok járatos benne, de szerintem állami légijárműre nem vonatkozik a tiltás. Innéttől kezdve a vita okafogyott [már, ha így van]).
Én se úgy képzelem el, hogy folyton 20 méteren kell a háztetők fölött veretni, hanem, hogy van, amikor kénytelen vagy nem kerülni.
Egy példa: ha Ferihegyről kell az M5-höz menni, akkor porlasztva f..ssák le, hogy ott van út közben a 18. ker., vagy Gyál sziti, átmennek fölötte MD-500-assal is és szerintem ez így van rendjén.
Persze. De feltételezhető az is, hogy egy mentő heli eleve többet repül mint az államiak. Meg le kell szállnia klinikatetős tányérra is, meg minden olyan ragyavert helyre, ahol emberek tök össze magukat. Itt azért praktikus a teljesítmény többlet, hogy egy hirtelen légörvény ne borítson be mindent.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and tonyo
Persze. De feltételezhető az is, hogy egy mentő heli eleve többet repül mint az államiak. Meg le kell szállnia klinikatetős tányérra is, meg minden olyan ragyavert helyre, ahol emberek tök össze magukat. Itt azért praktikus a teljesítmény többlet, hogy egy hirtelen légörvény ne borítson be mindent.
Mivel a mentőknek rég nincs egy hműves helikoptere, ezért a felvetés ... hmmmm... okafogyott. :)
 
Hosszú volt ez a szünet, de most már talán látszik a fény az alagút végén...
Ezzel a hosszú távú következményekkel bíró beszerzéssel együtt, valamint a használt Airbusokkal hazánk végre elkötelezte magát tettekkel az európai katonai-ipari komplexum mellett, ami egy nagyon jó és megnyugtató döntés volt. Ezzel az üzenet kiment, hogy a hülyítés csak a választóknak szól, ha tettekről van szó, az ország elkötelezett. (A másik jó döntés az itthon gyártott szolgálati gépkocsik rendszeresítése, de én nem csak az MH-nak rendeltem volna itthon gyártottat a helyükben - ps szégyen de Bayer Zs. is Kia-ra cserélte Suzukijai egy részét, eddig azt hittem elkötelezett hazai iparvédő ő is)

Ugyanakkor az is roppant megnyugtató, hogy jól választottak, ezek a kis egyszerű könnyű gépek jól jönnek kis hazánknak, nem jelentenek fenyegetést a szomszédoknak, az állomány mégis modern technológiával repülhet, az üzemeltetőknek sem valami ezeréves sólyom működéséért kell imát is elmondaniuk mert már csak azt tartja egyben, hanem egy up-to-date rendszerről van szó.
Persze az nyugtalanító, hogy ennyire légi fegyvernem-nehéz lett az MH, de legalább történik valami. Valaki azt rebesgette, hogy ez csak a beszerzés fele, ha így van, akkor én felderítő uav-ket várnék tárt karokkal.

Szerintem amúgy főleg határőr elfogóegységeket fognak tologatni velük, mert rájöttek, hogy nem elég nagy az állomány a határ hatékony védelmére fixen kitelepülve (és drága is annyi elfogadható állapotú laktanyát felújítani/fenntartani), ezt uav légi felderítéssel szépen ki lehetne egészíteni. [irónia?]Ha nem, akkor meg lehet felállítják az első magyar lovassági egységet ezekkel a helókkal (légi szállítású gyorsreagálású erő).[/irónia] Vagy valami egészen más lesz belőle. Spekulációkat félretéve, ha valakinek van valami infója a konkrét szervezetről, ahogyan/amibe majd kerülnek, ne tartsa magában.

Igen, legyen az a legfontosabb, hogy a Kisantantnak tetszik-e. :)
Az UAV-t a határon a hajadra kenheted, ha nincs élőerő. Ha már felhoztad a lovasságot, a lovas járőrnek pont lenne helye ott.

Az alternativa ugye az lett volna, hogy USA/UK/Lo/Izrael oldalon allni ami messze a legerosebb jelenleg a negy hatalmi kozpont (USA, Kina, Oroszo, Eurozona) kozul. De nem, Mo megint okosan a nemetek oldalara all, mert hat olyan jo lesz a 3. vh-t is elveszteni...
Ennel meg az is okosabb lett volna ha Oroszo oldalara all, ott legalabb a sereg eros, ha minden mas gazos is.
De azert 20 heli meg nem olyan nagy tetel, varjuk meg, hogy a tuzerseg, tankok honnan fognak jonni, vegulis a Zlinek, Brenek is az USA oldalrol jottek (Csehek is ugye V4-USA oldalon all, nem eurozona). Amugy ugye szlovakia a szuk keresztmetszet a V4-ben, azt valszeg Nemeto meg fogja tudni tartani, hisz euros orszag (a tegnapi EU csucson egyeduli V4-eskent el is dontotte hogy befogad migransokat, megint ismetli magat a tortenelem, Hitler hozta letre Szlovakiat, egybol meg is tamadta szeptember 1-en Lo-t No-val kozosen.) Szoval szerintem a V4 szet fog esni, Lo, Cseho USA oldalra all, Mo a fene tudja, Szlovakia meg No (eurozona) oldalra. Amugy ha Mo-n megoldhato lesz a H145M-ek karbantartasa es a raketak/loszerek gyartasa akkor nem jelent majd fuggest Merkeltol, szoval akar jo dontes is lehet diplomaciailag is.

Jajj, ne bosszants már. Ennyi erővel Fr. mőgé álltunk be.
 
Igen, legyen az a legfontosabb, hogy a Kisantantnak tetszik-e. :)

Ötletet adtál... :)

Keressünk külföldi cikkeket, fórumokat, ahol véleményezik is a helikopter beszerzésünket, nem csak a hivatalos Airbus közleményt fordították le az adott ország nyelvére. Hátha kiderül, mit gondolnak...
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
Ötletet adtál... :)

Keressünk külföldi cikkeket, fórumokat, ahol véleményezik is a helikopter beszerzésünket, nem csak a hivatalos Airbus közleményt fordították le az adott ország nyelvére. Hátha kiderül, mit gondolnak...
https://www.rumaniamilitary.ro/o-fi-de-bine-o-fi-de-rau

". Gepardul, saracu’, ar avea aici o buna paine de mancat, mai ales daca ar fi modernizat."
Nem baj, majd lesz néhány zsíros falat a gepárdoknak, pláne ha modernizálják - nagyjaból
 
Orbán most megy Izraelbe 27-én , Spike-er jutt eszembe, már le is tárgyalhatná :D :D


http://ir.elbitsystems.com/phoenix.zhtml?c=61849&p=irol-newsArticle&ID=2355405

:rolleyes:

Na jó, nem lehet minden meg nem nevezett európai ország Magyarország, meg az ilyennel nem szoktak dicsekedni :D

De egyszer volt valami közbeszerzési kiírás valami hasonlóra.... ment is a "ha a helikopterbeszerzés az titkos, ez miért nem".

Se az Airbus-ok védelmi rendszerével, amit már vagy megvettek és be is szereltek vagy nem.

A Gripenekhez a másik felderítő konténer? Azt is emlegették már néhányszor.