[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Keresztül kasul bejártam az országot. Mo. pontosan arra példa, hogy szinte mindenhol messzebbre ellátni, mint 3-4 km, de oda se neki. Mindkét Alföld. A hegységek és dombságok esetén meg egy csinosabb tetőről 10-50 km-re is.
Szerintem időjárás és magasságfüggő.
Amikor vitorlázom, akkor is csak kifejezettem tiszta időben lehet látni nagyon messzire és az is kérdés hogy a felhősödés, felhőalap, páratartalom milyen szintű.
A dombokon, hegyeken gyalogszerrel pedig csak akkor jó a sas, ha egyrészt a tető kopasz, vagy van alkalmas tereptárgy, másrészt szintén adott a tiszta idő. Egyéb esetben a növényzet sokat takar, földközelben egyre inkább. Tavasszal, ősszel, amikor a nap egy részén leszáll a köd, a pára, reggel, de van amikor napközben is megmarad és beszorul a tejföl akkor túróst sem látni. Végigjártam Bp környéki és szerte az országban volt lérak pontokat, és elég hektikus. Voltam például a pilisszentkeresztin úgy hogy simán átláttunk a Felvidékre, de volt hogy épp a Dunát, és télen pedig zömében zérus észlelés. A hegynek fölfele kb 300 méteres magasságon eltünt minden, az egész vidék párás, ködös cuccba burkolózott a móri ároktól a Dunakanyarig.
Az Alföldön is rengeteg akadály van, iszonyat sok a változó magasságú lombkoronák mennyisége, kiugró facsoportok, sőt hátságok, magaslati pontok is nehezítik a helyzetet. Egy 5 méter magas les az gyakorlatilag semmiféle biztos infót nem ad csak ideális körülményeknél. Tudok olyan alföldi szántóföldi részt ahol a hódmezővásárhelyiek még régen gyakorolták a fedezékelést, 8-10 méteres buckahátság, messziről síknak tűnik, de közben nem az. Egy szakasznyi egység eszközökkel együtt úgy elbújt mögötte mint a sicc.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 424
44 131
113
Szerintem időjárás és magasságfüggő.
Amikor vitorlázom, akkor is csak kifejezettem tiszta időben lehet látni nagyon messzire és az is kérdés hogy a felhősödés, felhőalap, páratartalom milyen szintű.
A dombokon, hegyeken gyalogszerrel pedig csak akkor jó a sas, ha egyrészt a tető kopasz, vagy van alkalmas tereptárgy, másrészt szintén adott a tiszta idő. Egyéb esetben a növényzet sokat takar, földközelben egyre inkább. Tavasszal, ősszel, amikor a nap egy részén leszáll a köd, a pára, reggel, de van amikor napközben is megmarad és beszorul a tejföl akkor túróst sem látni. Végigjártam Bp környéki és szerte az országban volt lérak pontokat, és elég hektikus. Voltam például a pilisszentkeresztin úgy hogy simán átláttunk a Felvidékre, de volt hogy épp a Dunát, és télen pedig zömében zérus észlelés. A hegynek fölfele kb 300 méteres magasságon eltünt minden, az egész vidék párás, ködös cuccba burkolózott a móri ároktól a Dunakanyarig.
Az Alföldön is rengeteg akadály van, iszonyat sok a változó magasságú lombkoronák mennyisége, kiugró facsoportok, sőt hátságok, magaslati pontok is nehezítik a helyzetet. Egy 5 méter magas les az gyakorlatilag semmiféle biztos infót nem ad csak ideális körülményeknél. Tudok olyan alföldi szántóföldi részt ahol a hódmezővásárhelyiek még régen gyakorolták a fedezékelést, 8-10 méteres buckahátság, messziről síknak tűnik, de közben nem az. Egy szakasznyi egység eszközökkel együtt úgy elbújt mögötte mint a sicc.
Bizony, az hogy ellátsz egy helyen tovább mint 2km, az nem biztos hogy látsz is mindent, és mindenkit. Az alföldet is megszakítják kisebb nagyobb műtárgyak, a terep sem teljesen sík mindenhol.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem időjárás és magasságfüggő.
Amikor vitorlázom, akkor is csak kifejezettem tiszta időben lehet látni nagyon messzire és az is kérdés hogy a felhősödés, felhőalap, páratartalom milyen szintű.
A dombokon, hegyeken gyalogszerrel pedig csak akkor jó a sas, ha egyrészt a tető kopasz, vagy van alkalmas tereptárgy, másrészt szintén adott a tiszta idő. Egyéb esetben a növényzet sokat takar, földközelben egyre inkább. Tavasszal, ősszel, amikor a nap egy részén leszáll a köd, a pára, reggel, de van amikor napközben is megmarad és beszorul a tejföl akkor túróst sem látni. Végigjártam Bp környéki és szerte az országban volt lérak pontokat, és elég hektikus. Voltam például a pilisszentkeresztin úgy hogy simán átláttunk a Felvidékre, de volt hogy épp a Dunát, és télen pedig zömében zérus észlelés. A hegynek fölfele kb 300 méteres magasságon eltünt minden, az egész vidék párás, ködös cuccba burkolózott a móri ároktól a Dunakanyarig.
Az Alföldön is rengeteg akadály van, iszonyat sok a változó magasságú lombkoronák mennyisége, kiugró facsoportok, sőt hátságok, magaslati pontok is nehezítik a helyzetet. Egy 5 méter magas les az gyakorlatilag semmiféle biztos infót nem ad csak ideális körülményeknél. Tudok olyan alföldi szántóföldi részt ahol a hódmezővásárhelyiek még régen gyakorolták a fedezékelést, 8-10 méteres buckahátság, messziről síknak tűnik, de közben nem az. Egy szakasznyi egység eszközökkel együtt úgy elbújt mögötte mint a sicc.
Bizony, az hogy ellátsz egy helyen tovább mint 2km, az nem biztos hogy látsz is mindent, és mindenkit. Az alföldet is megszakítják kisebb nagyobb műtárgyak, a terep sem teljesen sík mindenhol.
Dudi mindkét esetben arra utalt, hogy a LOS nem teljesül vagy a domborzat vagy a tereptárgyak miatt, emiatt a harkocsi összecsapások jellemző távolsága 2 km alatti lett volna NSZ-ban és máshol is. Erre jött a semmiből, hogy helikopternél ez a limit 3-4 km.

Tehát dudi elmondása - úgy értelmeztem - nem arról szólt, hogy a köd vagy más akadályozna, hanem a LOS van blokkolva. Ami egész egyszerűen nem igaz ebben a formában. (Linket nem adott semmire, térképre nézni meg elég főleg úgy, hogy méteres pontosságú magasságmérés van GE-n. Randomra lehet kinézni helyeket és huzogatni vonalakat.)
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 424
44 131
113
A LOS-t blokkolja egy tanya/facsoport is annak ami mögé fér. Nyilván általánosságban beszélt, fogsz találni olyan helyet az alföldön ahol tudsz úgy használni ATGM-et mint amit a szíreknél látunk, de nálunk azért nem az a jellemző terep mint náluk.
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 892
18 279
113
Az a te dolgod,hogy csak úgy tudsz mozogni,hogy 5-10km-ről kiszúrnak.Egy lövész század simán a képedbe mozogna fedve bárhol úgy,hogy csak az utolsó 2km-en látod őket.De ugyan ez igaz egy harckocsi századra is...Mondjuk azokat talán hallanád.

A teljes közép európai hadműveleti térségben a szárazföldi harc távolsága, nem km-ben, hanem csak pár száz méterben mérendő, gépesített gyalogság és harckocsik esetében. Nem látsz tovább. Folyamatosak a tereptárgyak, bokrok, erők, facsoportok, magaslat, mélyedés, dzsungeles patak és folyópartok, stb. Az európai településszerkezet pedig még inkább fokozza ezt. Az hogy helikopterből mit lehet operálni, meddig, ezt nem merném megállapítani, mert nem tudom. De a terepfedezék miatt, amit magam is láttam egykor, bár ma lehet már elavult lenne, szabad szemmel bizony az utolsó utáni pillanatban lehet csak felfedezni egy alacsonyan repülő helikoptert. Gondolom városi szúnyogirtást már mindenki átélt. Ott is hallani rendesen hogy jön az irtó heli, vagy kétfedelű. Alacsonyan, ezért meglátni, csak akkor lehet szinte, amikor már az ember feje felett van. Mert a földről való rálátást takarja egy rakás mindenféle, mivel a gép alacsonyan repül, nem magasan.
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust
M

molnibalage

Guest
A teljes közép európai hadműveleti térségben a szárazföldi harc távolsága, nem km-ben, hanem csak pár száz méterben mérendő, gépesített gyalogság és harckocsik esetében. Nem látsz tovább. Folyamatosak a tereptárgyak, bokrok, erők, facsoportok, magaslat, mélyedés, dzsungeles patak és folyópartok, stb. Az európai településszerkezet pedig még inkább fokozza ezt. Az hogy helikopterből mit lehet operálni, meddig, ezt nem merném megállapítani, mert nem tudom. De a terepfedezék miatt, amit magam is láttam egykor, bár ma lehet már elavult lenne, szabad szemmel bizony az utolsó utáni pillanatban lehet csak felfedezni egy alacsonyan repülő helikoptert. Gondolom városi szúnyogirtást már mindenki átélt. Ott is hallani rendesen hogy jön az irtó heli, vagy kétfedelű. Alacsonyan, ezért meglátni, csak akkor lehet szinte, amikor már az ember feje felett van. Mert a földről való rálátást takarja egy rakás mindenféle, mivel a gép alacsonyan repül, nem magasan.
Ilyenkor elgondolkozom, hogy autóvezetés közben nem figyeltek? Az első dombságig km-re ellátni. Az egész M1, M3, M5, M6 és M7-en és környező utakon ez van, de még cseheknél és osztrákoknál is.

Én úgy érzem, hogy ti a kivételekből általánosítotok... A harcok mindig az utak mentén alakulnak jellemzően, mert bár a hk és IFV képes offroad üzemre, hosszútávon minek szórakozzon ezzel bárki, ha nem szükséges?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 845
113
Ilyenkor elgondolkozom, hogy autóvezetés közben nem figyeltek? Az első dombságig km-re ellátni. Az egész M1, M3, M5, M6 és M7-en és környező utakon ez van, de még cseheknél és osztrákoknál is.

Én úgy érzem, hogy ti a kivételekből általánosítotok... A harcok mindig az utak mentén alakulnak jellemzően, mert bár a hk és IFV képes offroad üzemre, hosszútávon minek szórakozzon ezzel bárki, ha nem szükséges?

Látni meg tüzet vezetni az két külön dolog.Bár hozáteszem,hogy harcszerűen mozgó katonát nem nagyon veszel észre kilométeres távolságból.Sőt egy álldogáló embert sem veszel észre pár 100 méternél messzebbről ha az terpszínű ruhában van...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 845
113
Ilyenkor elgondolkozom, hogy autóvezetés közben nem figyeltek? Az első dombságig km-re ellátni. Az egész M1, M3, M5, M6 és M7-en és környező utakon ez van, de még cseheknél és osztrákoknál is.

Én úgy érzem, hogy ti a kivételekből általánosítotok... A harcok mindig az utak mentén alakulnak jellemzően, mert bár a hk és IFV képes offroad üzemre, hosszútávon minek szórakozzon ezzel bárki, ha nem szükséges?

Afganisztánban nőttek meg a harctávolságok 300-500 méterre(0-300-ról) a kopár sziklás terep miatt,te meg Európában km-es harctávolságokat vizionálsz.
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 892
18 279
113
Ilyenkor elgondolkozom, hogy autóvezetés közben nem figyeltek? Az első dombságig km-re ellátni. Az egész M1, M3, M5, M6 és M7-en és környező utakon ez van, de még cseheknél és osztrákoknál is.

Én úgy érzem, hogy ti a kivételekből általánosítotok... A harcok mindig az utak mentén alakulnak jellemzően, mert bár a hk és IFV képes offroad üzemre, hosszútávon minek szórakozzon ezzel bárki, ha nem szükséges?

Terepen nem fogsz látni sokat távolabbról. Pláne ha az ellenséges katonák ruházata, vagy harcjárműveik festése elég jól álcáz. Én tiszta időben Körmendről átom a kőszegi hegyet, ami 50 km. Azt viszot nem látom, hogy a hegyoldalban van-e valaki, vagy bármi, még Kőszegről, a hegy lábától sem. Persze, ez durva példa, de tényleg, nézni lehet, de meglátni az ellent, csalk pár száz méterről lehet. Autózom, látok egy szántást, akár kilóméterről is. Amennyiben a szántáson ott van két őz, azt csak pár száz méterről látom meg.
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
M

molnibalage

Guest
Látni meg tüzet vezetni az két külön dolog.Bár hozáteszem,hogy harcszerűen mozgó katonát nem nagyon veszel észre kilométeres távolságból.Sőt egy álldogáló embert sem veszel észre pár 100 méternél messzebbről ha az terpszínű ruhában van...
Terepen nem fogsz látni sokat távolabbról. Pláne ha az ellenséges katonák ruházata, vagy harcjárműveik festése elég jól álcáz. Én tiszta időben Körmendről átom a kőszegi hegyet, ami 50 km. Azt viszot nem látom, hogy a hegyoldalban van-e valaki, vagy bármi, még Kőszegről, a hegy lábától sem. Persze, ez durva példa, de tényleg, nézni lehet, de meglátni az ellent, csalk pár száz méterről lehet. Autózom, látok egy szántást, akár kilóméterről is. Amennyiben a szántáson ott van két őz, azt csak pár száz méterről látom meg.
Olyan csodálatos, hogy járművek érzékelési és észlelési távolságot, most az álcamintás katonáéval mossátok össze...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
252
958
93
Lehet nem véletlen, hogy eddig csak egy fotó került nyilvánosságra? :rolleyes:

Még van az oroszoknak néhány hete a kötbérig...




Ha átvették őket....

Egyetértek.

A sok teoretikus és rendkívül mélyértelmű elemezést, szópárbajt elolvasva ki kell emelni, hogy mindez csak puszta feltételezés, agytorna, semmi több. Amíg a gépek nem jöttek meg, és nem derül ki az, hogy milyen képességgel bírnak, vagy milyen képességekre készítették elő őket, addig bizonyosságot nem állíthatunk, talán Tindalos tudja, csak nem mond(hat)ja.

Jó lenne a gép(ek) jobb oldaláról is fotót látni, ahogy néztem, a felújított Mi-24/Mi-35 gépeknél a FLIR torony a gép törzsén jobb oldalt alul a két kabin közötti kisméretű konzolra van függesztve. Vajon konzol van a felújított gépeken? A gép függőleges vezérsíkja végén lévő plusz dudor mi lehet?

Szóval, várjuk ki a végét, addig felesleges egymásnak esni... szerintem....
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 845
113
Olyan csodálatos, hogy járművek érzékelési és észlelési távolságot, most az álcamintás katonáéval mossátok össze...

A jármű sem lát át egy búzatáblán vagy egy ligeten dea talajegyenetlenségei is kifognak rajta.Pár éve az alföldön élek(kb amióta megszülettem) és itt sem sík egyenes minden.
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 424
44 131
113
A járműveket is olyan festéssel, álcával látják el hogy beleolvadjon amennyire lehet a környezetbe. Illetve ami még fontosabb, az amit Dudi is leírt, meg én is: épített műtárgy, búzatábla, erdőfolt, néhány méteres szintkülönbség már elég hozzá, hogy meglepődj.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 174
113
Egyetértek.

A sok teoretikus és rendkívül mélyértelmű elemezést, szópárbajt elolvasva ki kell emelni, hogy mindez csak puszta feltételezés, agytorna, semmi több. Amíg a gépek nem jöttek meg, és nem derül ki az, hogy milyen képességgel bírnak, vagy milyen képességekre készítették elő őket, addig bizonyosságot nem állíthatunk, talán Tindalos tudja, csak nem mond(hat)ja.

Jó lenne a gép(ek) jobb oldaláról is fotót látni, ahogy néztem, a felújított Mi-24/Mi-35 gépeknél a FLIR torony a gép törzsén jobb oldalt alul a két kabin közötti kisméretű konzolra van függesztve. Vajon konzol van a felújított gépeken? A gép függőleges vezérsíkja végén lévő plusz dudor mi lehet?

Szóval, várjuk ki a végét, addig felesleges egymásnak esni... szerintem....

Az új FLIR konzolja más. De az, hogy most az átadás előtti gyári berepülésen nincs rajta, még nem jelenti azt, hogy az átvétel után ne lehetne az egészet átbuherálni. A Milnek erre is volt/van számos projektje.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Speciel ennek a sötétszürkének akkor lenne értelme, ha ezeken a gépeken már az éjszakai bevetési profilokat gyakorolnák a leendő új harci helikopter pilótái. Az egyetlen korszerű festés a harci helikopterekre az, amivel a csillagos éjszakába beolvadnak! Ennek a fegyverrendszernek komolyabb nappali üzeméhez már itt a saját környezetünkben se látom a feltételeit.
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 101
1 221
113
Hatalmasat tévedett szegény, de oda se neki...


Igen. Ha már lerohadt, akkor nem volt értelme feltámasztani. Ha nem rohadt volna le, akkor kirepülni 202x tájáig és csá.

Kb. annyi értelme van, mint egy 10+ éve álló 30 éves Ladát újra forgalomba helyezni, hogy azon gyakoroljon az ember, amikor az utódja meg egy XXI. századi autó lesz...
Itt a gond az, hogy ha nem újjítjuk felőket, akkor a rendelkezésre álló pár darab gép, édeskevés a modernebb gépek megérkezéséig. Nem volt más, így előrángatták ezeket is. A szükségmegoldások sosem a legjobb megoldások. Tény, hogy ezt még a 2010-es évek előtt meg kellett volna lépni, akkor még lett volna értelme, de a 6-8db Mi-8/17 egyszerűen semmire sem elég, főleg, hogy az elkövetkező években 20 és talán még 20 helire kell személyzetet elővarázsolni a kalapból. Nem keverek itt semmit, azt sem állítom, hogy az én szavam hibátlan igazságok kinyilatkoztatása, de maximum ezt a logikát tudom felfedezni az eddig történtek mögött.